Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 43
Offentligt
Lovudkast 07092015
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om elforsyning
(Støtte til eksisterende naturgasfyrede industrielle kraft-varme-værker m.v.)
§1
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1329 af 25. november 2013, som ændret bl.a. ved
§ 2 i lov nr. 576 af 18. juni 2012, § 1 i lov nr. 633 af 16. juni 2014 og § 1 i lov nr. 577 af 4. maj
2015 og senest ved § 3 i lov nr. 744 af 1. juni 2015, foretages følgende ændringer:
1.
§ 7, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Stk. 1 har kun gyldighed indtil den 1. april 2016.«
2.
Efter § 58 b indsættes før overskriften før § 59:
Ȥ
58 c.
Denne bestemmelse omhandler tilskud til elektricitet til industrielle kraft-varme-værkers
anlæg, som anvender naturgas som brændsel, og som er tilsluttet elforsyningsnettet senest den 21.
marts 2012. Tilskuddet kan ydes fra og med den 1. januar 2013 til og med den 31. december 2020.
Stk. 2.
Tilskuddet fastsættes og udbetales månedligt til anlæg omfattet af stk. 1 med
udgangspunkt i en tolvtedel af grundbeløbet som nævnt i stk. 3. Når den gennemsnitlige månedlige
markedspris som nævnt i § 59, stk. 2, er 13,453 øre pr. kWh eller derunder, indekseres grundbeløbet
med faktoren 1,7122. Grundbeløbet reduceres lineært ved en markedspris over 13,453 øre pr. kWh,
således at det bortfalder, når markedsprisen er 41,582 øre pr. kWh.
Stk. 3.
Grundbeløbet udgør 3 øre pr. kWh pr. 1. januar 2013 og stiger pr. 1. januar 2014 til 7 øre
pr. kWh. Grundbeløbet opgøres på baggrund af anlæggets elproduktion i 2011 med fradrag af det
nødvendige egetforbrug til elproduktionen. Hvis der ikke har været elproduktion i mere end 4 uger i
2011, fastsættes grundbeløbet på grundlag af elproduktionen i 2010, hvis værket anmoder om dette.
Stk. 4.
Ydelsen af tilskuddet er betinget af, at anlægget er driftsklart og til rådighed for driften af
det sammenhængende elforsyningsnet. Desuden skal elektriciteten fra anlægget være fremstillet ved
en højeffektiv kraft-varme-produktion. Endvidere skal der betales afgift efter lov om afgift af
elektricitet for den elektricitet, som anlægget producerer. Tilskuddet kan kun ydes, når der foretages
afskrivninger på anlægget. Tilskuddet kan ydes, uanset at der også ydes tilskud efter lov om
elforsyning § 58.
Stk. 5.
Administrationen af tilskuddet, herunder beregning og udbetaling af dette, varetages af
Energinet.dk. Energinet.dk skal senest den 31. december 2016 give tilsagn om tilskud til anlæg.
Stk. 6.
Staten afholder udgifterne til tilskud til anlæg efter stk. 1-3 og omkostningerne forbundet
med administration af ordningen efter stk. 5 inden for en bevillingsramme fastsat på finansloven.
Stk. 7.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan efter forelæggelse for det i § 3 nævnte udvalg
fastsætte regler om, at tilskuddet skal nedsættes eller suspenderes.
1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Lovudkast 07092015
Stk. 8.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om beregningsmetoder efter
stk. 2 og 3. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, hvorledes betingelserne i stk. 4 skal
opfyldes.
Stk. 9.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om hvilke oplysninger,
ansøgningen om tilskud skal indeholde til Energinet.dk. Ministeren kan endvidere fastsætte regler
om offentliggørelse af oplysninger om tilskudsmodtagere efter stk. 1, herunder om tilskudsbeløb
m.v.
Stk. 10.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at Energinet.dk skal
opgøre produktionsomkostningerne for elektricitet produceret af tilskudsmodtagere, og om, hvordan
disse skal opgøres. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at tilskudsmodtagere, skal
meddele Energinet.dk de oplysninger, der er nødvendige for at opgøre produktionsomkostninger
efter 1. pkt.«
§2
I lov nr. 576 af 18. juni 2012 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om
elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om Energinet.dk, foretages følgende ændring:
1.
§ 2, nr. 10,
ophæves.
§3
I lov nr. 903 af 4. juli 2013 om ændring af affalds- og råstofafgiftsloven, lov om kuldioxidafgift
af visse energiprodukter, lov om afgift af elektricitet, momsloven og forskellige andre love,
foretages følgende ændring:
1.
§ 8
ophæves.
§4
I lov nr. 577 af 4. maj 2015 om ændring af lov om elforsyning foretages følgende ændring:
1.
§ 1, nr. 7,
ophæves.
§5
I lov nr. 744 af 1. juni 2015 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om tilskud
til fremme af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser og lov om elforsyning,
foretages følgende ændring:
1.
§ 3, nr. 10,
ophæves.
§6
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Lovudkast 07092015
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Tilskud til eksisterende industrielle kraft-varme-værkers anlæg, som anvender
naturgas som brændsel
2.1.1 Gældende ret
2.1.2 Energi-, forsynings- og klimaministeriets overvejelser om den
foreslåede ordning
Øvrige ændringer
2.2.1 Gældende ret
2.2.2 Energi-, forsynings- og klimaministeriets overvejelser og
foreslåede ændring
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Statsstøtteretlige aspekter
Ligestillingsmæssige konsekvenser
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
2.2
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
1. Indledning
Hovedformålet med de foreslåede ændringer til lov om elforsyning er at yde tilskud til
industrielle kraft-varme-værkers anlæg, som anvender naturgas som brændsel. Der er store
miljømæssige fordele ved en fortsat samproduktion af el og varme på de industrielle kraft-varme-
værkers anlæg, som anvender naturgas som brændsel. For at opretholde disse anlægs incitament til
at være i drift, selvom økonomien i disse er under pres, indføres et tilskud på 3 øre pr. kWh, som
beregnes med udgangspunkt i anlæggets elproduktion i 2011. Derudover indføres at tilskuddet fra 1.
januar 2014 er på 7 øre pr. kWh. Tilskuddet nedjusteres ved stigende elpriser, jf. de specielle
bemærkninger til § 1, nr. 2.
Tilskuddet er betinget af, at anlægget er nettilsluttet senest den 21. marts 2012 og kan ydes fra
og med den 1. januar 2013 til og med den 31. december 2020 forudsat, at anlægget opfylder de
øvrige betingelser angivet i tilskudsordningen, bl.a. at anlægget er driftsklart og til rådighed for
driften af det sammenhængende elforsyningsnet.
I juli 2015 traf Europa-Kommissionen afgørelse om godkendelse af tilskudsordningen til
produktion af elektricitet i industrielle kraft-varme-værkers anlæg, som anvender naturgas som
brændsel. Det drejer sig om afgørelse af 14. juli 2015 vedrørende statsstøttesag SA.35486 (N/2013)
støtte til produktion af elektricitet fremstillet i industrielle kraft-varme-værker. Afgørelsen har gjort
det muligt, at tilskudsordningen til industrielle kraft-varme-værker, som anvender naturgas som
3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Lovudkast 07092015
brændsel, kan træde i kraft. Med de foreslåede ændringer sikres det herudover, at Danmark
overholder vilkår i Europa-Kommissionens afgørelse fra juli 2015. Lovforslaget indeholder derfor
forslag om, at det præciseres, at tilskudsordningen vedrører anlæg, som anvender naturgas som
brændsel og indgår i et industrielt kraft-varme-værk. Hvis et industrielt kraft-varme-værk kun består
af ét anlæg, som anvender naturgas som brændsel, kan hele værket være omfattet af ordningen.
Derudover foreslås det, at der indføres en bemyndigelse til, at energi-, forsynings- og
klimaministeren kan fastsætte regler om hvilke oplysninger, som ansøgningen om tilskud skal
indeholde. Ansøgningen skal indsendes til Energinet.dk, med henblik på at Energinet.dk kan
vurdere, om anlægget er berettiget til at modtage tilskud og for at beregne tilskuddets størrelse.
Ansøgeren skal i den forbindelse bl.a. dokumentere, at der er foretaget reinvesteringer i anlægget
med henblik på at forlænge anlæggets levetid og afskrivningsperiode. Det foreslås endvidere, at der
indsættes en bemyndigelse til, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at
Energinet.dk skal opgøre produktionsomkostningerne for de anlæg, som modtager tilskud med
henblik på, at ministeren mindst én gang årlig kan foretage en vurdering af, om tilskud kan føre til
overkompensation. Derudover foreslås, at ministeren kan bestemme, at enhver, der modtager
tilskud efter ordningen, skal give Energinet.dk de oplysninger, der er nødvendige for at opgøre
produktionsomkostningerne. Herudover foreslås enkelte lovtekniske ændringer.
Endvidere foreslås en ændring af lov om elforsyning og lov nr. 577 af 4. maj 2015 om ændring
af lov om elforsyning for at rette en lovteknisk fejl.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilskud til eksisterende naturgasfyrede industrielle kraft-varme-værker
2.1.1. Gældende ret
Folketinget vedtog ved lov nr. 576 af 18. juni 2012 en ordning, hvorefter industrielle kraft-
varme-værker, som er tilsluttet elforsyningsnettet senest den 21. marts 2012, er berettigede til et
tilskud på 3 øre pr. kWh fra og med den 1. januar 2013 til den 31. december 2020. Det samlede
tilskud opgøres på baggrund af værkets elproduktion i 2011 eller 2010. Ved lov nr. 903 af 4. juli
2013 blev det besluttet, at supplere det årlige tilskud til industrielle kraft-varme-værker pr. 1. januar
2014 med 4 øre pr. kWh. Samlet vil de omfattede værker efter bestemmelsen pr. 1. januar 2014
således være berettiget til et samlet tilskud på 7 øre pr. kWh opgjort efter den hidtidige metode.
Derudover vedtog Folketinget ved lov nr. 744 af 1. juni 2015 en lovteknisk ændring af
bestemmelsen, men derudover ingen indholdsmæssige ændringer. Ordningen er endnu ikke trådt i
kraft, da den indeholder elementer af statsstøtte, som afventede Europa-Kommissionens
statsstøttegodkendelse efter statsstøttereglerne.
2.1.2. Energi-, forsynings- og klimaministeriets overvejelser om den foreslåede ordning
Det foreslås, at loven ændres, således at loven tilpasses de vilkår, der indgår i Europa-
Kommissionens afgørelse af 14. juli 2015 vedrørende statsstøttesag SA.35486 (N/2013) støtte til
produktion af elektricitet fremstillet i industrielle kraft-varme-værker.
Vilkårene i Europa-Kommissionens afgørelse giver anledning til flere ændringsforslag. For
det første foreslås det, at det præciseres, at det udelukkende er industrielle kraft-varme-værkers
anlæg, som anvender naturgas som brændsel, der kan modtage tilskud. For det andet foreslås det, at
der tilføjes yderligere betingelser for, at anlæg kan modtage tilskud, da der kun kan ydes tilskud
4
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Lovudkast 07092015
indtil anlægget er fuldt afskrevet og at anlægget samtidig kan modtage tilskud efter § 58 i lov om
elforsyning, men ikke samtidig kan modtage tilskud efter anden lovgivning.
For det tredje foreslås, at der gives bemyndigelse til, at energi-, forsynings- og
klimaministeren kan fastsætte regler om administrationen af tilskudsordningen, hvorefter det er
muligt for Energinet.dk på ansøgningstidspunktet at modtage de nødvendige oplysninger for
derefter at kunne foretage en vurdering af, om alle vilkår er opfyldt, og der kan gives tilskud.
For det fjerde foreslås, at der gives bemyndigelse til, at energi-, forsynings- og
klimaministeren kan fastsætte regler om, at der sker offentliggørelse af oplysninger om
tilskudsmodtagere og tilskudsbeløb. For det femte forslås, at der også gives bemyndigelse til at
energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at Energinet.dk skal opgøre
produktionsomkostningerne, for dermed at give mulighed for at vurdere, om der sker
overkompensation. Herunder kan ministeren fastsætte regler om, at enhver, der modtager tilskud
efter tilskudsordningen, skal meddele Energinet.dk de oplysninger, der er nødvendige for at opgøre
produktionsomkostningerne.
2.2. Øvrige ændringer
Lovforslaget indeholder endvidere en korrektion af en lovteknisk fejl.
2.2.1. Gældende ret
Ved lov nr. 633 af 18. juni 2014 blev der indsat en bestemmelse i lov om elforsyning, § 7,
stk. 1, hvorefter netvirksomheder kan kræve sikkerhed for betaling af fremtidigt forbrug fra
forbrugere med manglende betalingsevne eller betalingsvillighed. Såfremt forbrugeren ikke stiller
den fornødne sikkerhed, kan netvirksomheden afbryde elforsyningen. Afbrydelse af elforsyningen
til en forbruger kan dog ifølge bestemmelsen ikke ske på grund af manglende betaling for allerede
afholdt forbrug.
Bestemmelsen præciserer netvirksomhedernes mulighed for at håndtere elforbrugere med
manglende betalingsevne eller betalingsvillighed ifølge kutyme efter netvirksomhedernes
leveringsbetingelser, og med afsæt i praksis fra Energitilsynet og Ankenævnet på energiområdet.
Når engrosmodellen træder i kraft vil netvirksomhederne ikke længere skulle opkræve
betaling direkte fra forbrugerne, hvorefter bestemmelsen ikke længere vil være relevant. Derfor
følger det af § 7, stk. 2, som vedtaget ved lov nr. 633, at bestemmelsen i stk. 1 kun har gyldighed
indtil den 1. oktober 2015, hvor engrosmodellen på tidspunktet for vedtagelsen af lov nr. 633, skulle
være trådt i kraft.
Ved lov nr. 577 af 4. maj 2015 om ændring af lov om elforsyning blev engrosmodellens
ikrafttræden udskudt til den 1. april 2016. Lov nr. 577 indeholder i § 1, nr. 7, som konsekvens heraf
en ændring af § 7, stk. 2, i lov om elforsyning, hvorefter gyldigheden af § 7, stk. 1, forlænges indtil
den 1. april 2016. Ved en lovteknisk fejl fremgår det imidlertid af ikrafttrædelsesbestemmelsen i §
4, stk. 2, i lov nr. 577, at ændringen først træder i kraft den 1. april 2016.
2.2.2. Energi-, forsynings- og klimaministeriets overvejelser og foreslåede ændring
For at tage højde for, at der fortsat vil være et kundeforhold mellem netvirksomhederne og
forbrugerne indtil den 1. april 2016, foreslås det at rette op på denne lovtekniske fejl og at lade
ændringen af gyldigheden træde i kraft snarest muligt.
5
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Lovudkast 07092015
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget giver mulighed for, at Energinet.dk i henhold til regler udstedt at energi-,
forsynings- og klimaministeren foretager nærmere angivne opgaver på ansøgningstidspunktet. Dette
kan føre til en forøgelse af Energinet.dk's opgaver i forbindelse med administrationen af
tilskudsordningen.
Lovforslaget vil herudover indebære, at energi-, forsynings- og klimaministeren skal udstede
regler om administrationen af tilskudsordningen. Lovforslaget vil medføre en mindre forøgelse af
energi-, forsynings- og klimaministeren opgaver.
Lovforslaget vurderes herudover ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for
stat, regioner eller kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at tilskudsordningen til produktion af elektricitet i industrielle kraft-varme-
værkers anlæg, som anvender naturgas som brændsel alene har positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Tilskudsordningen giver mulighed for, at virksomheder kan modtage et økonomisk
tilskud, der forbedre anlæggets/værkets økonomiske situation. Yderligere giver tilskudsordningen
incitament til en fortsat drift af en mere miljøvenlig og økonomisk bedre samproduktion af el og
varme sammenlignet med separat el- og varmeproduktion. Tilskudsordningen er frivillig.
Lovforslaget forventes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet. Lovforslaget
var i præhøring hos Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) med henblik på en
konsekvensvurdering af lovforslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet. TER vurderer,
at lovforslaget i den fremsendte udformning ikke medfører administrative byrder for erhvervslivet.
TER bemærker dog, at lovforslaget indeholder en bemyndigelse til, at der kan fastsættes nærmere
regler, som potentielt medfører administrative byrder for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative byrder eller lettelser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes for så vidt angår tilskudsordningen til industrielle kraft-varme-værkers
anlæg, som anvender naturgas som brændsel, at bidrage til energieffektivisering og CO
2
-
reduktioner, og har således et miljømæssigt formål opnået gennem incitament til øget
samproduktion af el og varme i industri og gartnerier.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder elementer af statsstøtte, jf. nærmere afsnit 8 nedenfor.
8. Statsstøtteretlige aspekter
Elementerne i lovforslaget om tilskudsordningen til industrielle kraft-varme-værkers anlæg, som
anvender naturgas som brændsel, har statsstøtteretlige aspekter. Lovforslaget skal bl.a. sikre, at
Danmark overholder vilkår i Europa-Kommissionens afgørelse af 14. juli 2015 om statsstøtte til
produktion af elektricitet i industrielle kraft-varme-værker (statsstøttesag SA.35486(N/2013)), som
beskrevet nærmere i afsnit 2.1 ovenfor.
6
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Lovudkast 07092015
9. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen ligestillingsmæssige konsekvenser.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 7. september 2015 til den 17. september 2015
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Portland A/S, Aalborg Universitet, Advokatrådet – Advokatsamfundet, Affald Danmark,
Akademisk Arkitektforening, Altinex Oil Denmark A/S, Ankenævnet på Energiområdet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverne, ARLA FOODS ENERGY A/S, Autoriserede
Kølefirmaers Brancheforening, , Bioenergipark Tønder, BIPS – Byggeri, Informationsteknologi,
Produktivitet og Samarbejde, Boligselskabernes Landsforening, Brancheforeningen for Biogas,
Brancheforeningen for bygningssagkyndige og energikonsulenter, Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, Brancheforeningen for Husstandsvindmøller, Branchen Forbrugerelektronik, Bygge-,
Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum, Byggeriets Evaluerings Center,
Byggeskadefonden, Bygherreforeningen i Danmark, , Carlsberg Danmark A/S, Cepos, Cheminova
A/S, CO-industri, Concito, Dajolka, DAKA, Dakofo, DANFOSS A/S, Danmarks Statistik,
DANAK (Den Danske Akkrediterings og Metrologifond), Danisco - Genencor, Danish Malting
Group A/S, Danish Operators, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Teknisk Universitet (DTU), Danmarks Vindmølleforening,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk Byggeri, Dansk Center for Lys, Dansk
Energi, Dansk Energibranche forening (DEBRA), Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Gartneri, Dansk Gas, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk Metal, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Shell A/S, Dansk Skovforening, Dansk Solvarmeforening, Dansk
Standard, Dansk Transport og Logistik (DLTL), Dansk Varefakta Nævn, Dansk Varme Service,
Dansk Ventilation, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Regioner, Danske
Udlejere, DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening), Datatilsynet, De frie energiselskaber,
De Grønne, DELTA Dansk Elektronik, Det økologiske Råd, DI ITEK, DI – Organisation for
erhvervslivet, Dommerfuldmægtigforeningen, DONG Energy A/S, DTU – Afdelingen for
myndighedsbetjening, Ejendomsforeningen Danmark, Emmelev Mølle, Energi- og olieforum,
Energiforbrugeren, Energiforum Danmark, Energiklagenævnet, Energitilsynet, Energitjenesten,
E.ON Danmark A/S, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen af
fabrikanter og importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af Rådgivende Ingeniører
(FRI), Foreningen af Varmepumpefabrikanter i Danmark, Foreningen Danske Kraftvarmeværker,
Foreningen for Slutbrugere af Energi, Forhandlingsfællesskabet , Frederiksberg Kommune, Frie
Elforbrugere, FSR Danske revisorer, GasTech, Greenpeace, Grundfos, GTS (Godkendt Teknologisk
service), Hess ApS, HMN Naturgas I/S, HOFOR, Hveiti, Håndværksrådet, Inbicon, Indukraft
Sekretariatet c/o Dansk Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for produktudvikling
(IPU), Intelligent Energi, IT-Branchen, Kalk og Teglværksforeningen, KL, KL - Økonomisk
sekretariat, KOOPERATIONEN, KTO - Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Københavns Kommune, Københavns Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns
Kommune – Økonomiforvaltningen, Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Landsbyggefonden, LCA Center, Maabjerg Energy Concept, Maricogen A/S, Mellemfolkeligt
Samvirke, Mærsk Olie og Gas A/S, Neas Energy A/S, NGF Nature Energy, NOAH Energi og
Klima, NORDIC SUGAR A/S, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Noreco, NOVOPAN
TRÆINDUSTRI A/S, Novozymes, Olie Gas Danmark, Organisationen for Vedvarende Energi,
7
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1544400_0008.png
Lovudkast 07092015
Partnerskabet for brint og brændselsceller, Plastindustrien, Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
Reel Energi Oplysning (REO), Registreringsordningen for energisynskonsulenter, RenoSam,
Rockwool A/S, Sammensluttede Danske Energiforbrugere, SE, SEAS-NVE, Statens
Byggeforsknings Institut, Statoil Gazelle A/S, Statoil Refining Denmark A/S, Tekniq, Teknologisk
Institut, Teleindustrien, Uafhængige Bygningssagkyndige og Energikonsulenter,
Varmepumpefabrikantforeningen, Varmepumpeordningen, Vattenfall A/S, VedvarendeEnergi,
VELTEK – VVS- og El-Tekniske Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove, Vindeenergi
Danmark, Vindmølleindustrien, WWF Verdensnaturfonden og Østkraft.
11. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifte
r
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
De øgede udgifter for
Energinet.dk i forbindelse
med vurdering af
ansøgninger afholdes inden
for de bestående
bevillingsmæssige rammer.
Udarbejdelse af regler om
tilskudsordningen og
foretagelse af vurdering om
overkompensation vil
medføre en mindre
forøgelse af
Energistyrelsens opgaver,
som afholdes inden for de
bestående
bevillingsmæssige rammer.
Forøgelse af opgaver for
Energinet.dk i forbindelse
med vurdering af
ansøgninger. Forøgelse af
Energistyrelsens opgaver i
forbindelse med udstedelse
af regler for
tilskudsordningen og
vurdering af
overkompensation.
Ingen
Lovforslaget forventes ikke
at have administrative
konsekvenser for
erhvervslivet. Ved
anvendelse af de foreslåede
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
8
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1544400_0009.png
Lovudkast 07092015
Miljømæssige konsekvenser
Administrative
konsekvenser for borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
bemyndigelser til at
fastsætte nærmere regler,
kan disse potentielt medføre
administrative byrder for
erhvervslivet.
Ingen
Ingen
Lovforslaget sikrer, at Danmark overholder vilkår i Europa-
Kommissionens afgørelse fra juli 2015 om støtte til
produktion af elektricitet i industrielle kraft-varme-værker
(statsstøttesag SA.35486(N/2013)).
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ifølge § 7, stk. 1, i lov om elforsyning kan netvirksomhederne kræve sikkerhed for betaling af
fremtidigt forbrug fra forbrugere med manglende betalingsevne eller betalingsvillighed. Såfremt
forbrugeren ikke stiller den fornødne sikkerhed, kan netvirksomheden afbryde elforsyningen.
Afbrydelse af elforsyningen til en forbruger kan dog ifølge bestemmelsen ikke ske på grund af
manglende betaling for allerede afholdt forbrug.
Det følger af § 7, stk. 2, i lov om elforsyning, at stk. 1 kun har gyldighed indtil den 1. oktober 2015.
Ved § 1, nr. 7, i lov nr. 577 af 4. maj 2015 blev datoen i § 7, stk. 2, i lov om elforsyning ændret til
den 1. april 2016 for at forlænge gyldigheden af § 7, stk. 1, indtil engrosmodellens ikrafttræden. Det
fremgår imidlertid af § 4, stk. 2, i lov nr. 577 af 4. maj 2015, at ændringen først træder i kraft den 1.
april 2016. Der er tale om en lovteknisk fejl. Der henvises nærmere til punkt 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
For at rette op på fejlen foreslås det, at § 7, stk. 2, i lov om elforsyning nyaffattes således, at det
fremgår, at § 7, stk. 1, har gyldighed indtil den 1. april 2016. Samtidig foreslås det af lovtekniske
grunde at ophæve § 1, nr. 7, i lov nr. 577, jf. lovforslagets § 4, nr. 1. Nyaffattelsen af § 7, stk. 2, i
lov om elforsyning foreslås at træde i kraft hurtigst muligt, dvs. dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende, jf. lovforslagets § 6.
Vedrørende retstilstanden i perioden mellem den 1. oktober 2015 og tidspunktet for ikrafttræden af
den nyaffattede § 7, stk. 2, i lov om elforsyning, bemærkes det, at det fremgår af forarbejderne til §
7, stk. 1, i lov om elforsyning, der blev indført i lov om elforsyning ved lov nr. 633 af 18. juni 2014,
at formålet med bestemmelsen er at præcisere netvirksomhedernes mulighed for at håndtere
elforbrugere med manglende betalingsevne eller betalingsvillighed ifølge kutyme efter
netvirksomhedernes leveringsbetingelser og med afsæt i praksis fra Energitilsynet og Ankenævnet
på energiområdet.
9
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Lovudkast 07092015
I netvirksomhedernes leveringsbetingelser indgår således fortsat de vilkår, der finder anvendelse
ved en forbrugers misligholdelse af sin betalingsforpligtelse, herunder sikkerhedsstillelse og
mulighed for afbrydelse ved manglende sikkerhedsstillelse. Vilkårene er metodegodkendt af
Energitilsynet i medfør af § 73 a i lov om elforsyning.
På den baggrund vurderes den lovtekniske fejl ikke at få betydning i praksis.
Til nr. 2
§ 58 c blev indsat ved § 2, nr. 5, i lov nr. 576 af 18. juni 2012 og vedrører tilskud til elektricitet til
industrielle kraft-varme-værker. Bestemmelsen blev af lovtekniske grunde ophævet ved § 2, nr. 5 i
lov nr. 903 af 4. juli 2013 og genindsat og nyaffattet ved samme lovs § 8. Nyaffattelsen af
bestemmelsen indebar den ændring, at grundbeløbet pr. januar 2013 stiger til 7 øre pr. kWh.
Bestemmelsen blev af lovtekniske grunde og som konsekvens af den foreslåede ophævelse af
lovens § 58 a, i § 6, i lov nr. 744 af 1. juni 2015 ophævet og genindsat ved samme lovs § 3, nr. 10.
Ved dette lovforslag foreslås § 58 c, stk. 1, 4, 7 og 8, ændret og stk. 9 og 10 tilføjet. Af lovtekniske
hensyn affattes hele § 58 c på ny.
Forslag til en præcisering af
stk. 1
sker efter modtagelse af Europa-Kommissionens afgørelse fra
juli 2015 om godkendelse af statsstøtte til produktion af elektricitet i industrielle kraft-varme-
værker (SA.35486). Afgørelsen giver kun mulighed for at give tilskud til elproduktion i industrielle
kraft-varme-værker, som anvender et specifikt brændsel (naturgas). Et industrielt kraft-varme-værk
kan bestå af et eller flere anlæg, hvor der anvendes flere forskellige brændsler. Ifølge
Kommissionens afgørelse fra juli 2015 kan der ydes støtte til elproduktion, som produceres på
grundlag af naturgas. Af den grund skal industrielle kraft-varme-værker for denne tilskudsordning,
forstås som: "værker, med et eller flere anlæg, som anvender naturgas til produktion og hvor
varmen nyttiggøres til procesformål eller til hovedsageligt erhvervsbygningers opvarmning og
forsyning af varmt vand."
For at et industrielt kraft-varme-værks anlæg kan modtage tilskud skal det udover de i stk. 4 nævnte
krav løbende kunne dokumentere, at der er forhøjede produktionsomkostninger. Det følger af
Kommissionens afgørelse fra juli 2015.
Hvis anlægget producerer elektricitet delvist baseret på naturgas, og derudover anvender et andet
brændsel, vil der ske en forholdsmæssig nedsættelse af tilskuddet. Det vil sige, at der højst kan
opnås tilskud svarende til den del af elproduktionen, der er baseret på naturgas. Hvis der anvendes 5
pct. andet brændsel, kan der således kun gives tilskud til 95 pct. af elproduktionen.
Såfremt et anlæg, som i 2010/2011 anvendte naturgas som brændsel, i løbet af tilskudsperioden
ændrer sammensætningen af brændsler, skal Energinet.dk orienteres herom for dermed at vurdere,
om tilskudsbeløbet skal justeres. Det vil sige, hvis et anlæg i 2011 kun anvendte naturgas til
elproduktionen, men i 2016 anvender 91 pct. naturgas og 9 pct. andet brændsel har det betydning
for tilskuddets størrelse, da der kun højst kan opnås tilskud svarende til den del af elproduktionen,
der er baseret på naturgas..
10
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Lovudkast 07092015
Såfremt et anlæg, som anvender naturgas som brændsel til at producere elektricitet, har skiftet ejer i
perioden mellem 2011 og tilskudsordningens ikrafttrædelse, har den nye ejer af anlægget mulighed
for at modtage tilskud fra tidspunktet fra overtagelsen af anlægget, hvis det kan dokumenteres, at
anlægget var tilsluttet elforsyningsnettet senest den 21. marts 2012, og anlægget havde en
elproduktion i 2011/2010. Derudover skal de øvrige betingelser for at modtage tilskud være opfyldt.
Ved overtagelsestidspunktet forstås tidspunktet for indgåelsen af en bindende aftale (købsaftale) om
overdragelse af anlægget.
Værker, som har decentral kraft-varme-produktion på et kraft-varme-værk, som er godkendt som et
kollektivt varmeforsyningsanlæg i henhold til lov om varmeforsyning, og hvor der sker
nyttiggørelse af varmeproduktionen, samt kraft-varme-anlæg med en varmekapacitet under 0,25
MW, hvis formål er at levere energi til bygningers opvarmning og forsyning, er ikke
tilskudsberettiget efter tilskudsordningen.
Derudover foreslås det, at tilføje ordet "kan" i anden sætning i stk. 1, således, at det fremgår, at
anlæg kan modtage tilskud i perioden fra og med den 1. januar 2013 til og med den 31. januar 2020.
Et anlæg har ikke automatisk krav på at modtage tilskud i hele perioden. Udbetaling af tilskud er
betinget af, at anlægget ved ansøgning og løbende i tilskudsperioden dokumenterer, at det opfylder
samtlige betingelser i bestemmelsen, bl.a. at anlægget er driftsklar og til rådighed for driften af det
sammenhængende elforsyningsnet, og at der er foretaget reinvesteringer i anlægget, som forlænger
anlæggets levetid og afskrivningsperiode.
For så vidt angår
stk. 2
omhandler den fastsættelse og udbetaling af tilskud. Der foreslås ingen
ændringer af bestemmelsen. I de specielle bemærkninger til § 2, nr. 5, i lov nr. 576 af 18. juni 2012
anføres følgende om bestemmelsen: "Stk. 2 omhandler fastsættelsen og udbetalingen af tilskuddet.
Dette beregnes individuelt for hvert industrielt anlæg omfattet af stk. 1 og fastsættes månedligt med
udgangspunkt i en tolvtedel af grundbeløbet, som fastsættes efter forslagets stk. 3. Grundbeløbet er
konstant for det enkelte anlæg, men beløbet reguleres afhængigt af udviklingen i den
gennemsnitlige månedlige markedspris, som fremgår af § 59, stk. 2, nr. 2. Når denne markedspris er
13,453 øre pr. kWh eller derunder, indekseres grundbeløbet med faktoren 1,7122. Det fremgår
endvidere, at grundbeløbet reduceres lineært ved en markedspris over 13,453 øre pr. kWh og
bortfalder ved en markedspris på 41,582 øre pr. kWh. Ved markedspriser på 41,582 øre pr. kWh og
derover kan der således ikke længere opnås støtte." Ved markedspris forstås her elmarkedspris.
I
stk. 3
fastlægges hvorledes grundbeløbet skal fastsættes. Bestemmelsen blev første gang vedtaget i
lov nr. 576 af 18. juni 2012 og ændret ved § 8 i lov nr. 903 af 4. juli 2013. Ændringen betød, at der
fra den 1. januar 2014 indførtes et supplerende tilskud på 4 øre pr. kWh til elektricitet fra
industrielle kraft-varme-værker. Derudover videreførtes samtidigt tilskuddet på 3 øre pr. kWh som
vedtaget ved lov nr. 576 af 18. juni 2012. Herefter var de omfattede anlæg pr. 1. januar 2014
således berettiget til et samlet tilskud på 7 øre pr. kWh opgjort efter den hidtidige metode.
Tilskuddet ophører ved udgangen af 2020. Grundbeløbet opgøres på baggrund af anlæggets
elproduktion i 2011 med fradrag af det nødvendige egetforbrug til elproduktion. Hermed fastsættes
11
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Lovudkast 07092015
grundbeløbet en gang for alle, uanset hvordan anlæggets produktionsmønster senere måtte udvikle
sig. Bestemmelsen giver dermed ikke mulighed for senere at ændre dette grundbeløb, hvis anlægget
eksempelvis udvider sin produktionskapacitet.
Hvis anlægget ikke har produceret elektricitet i mere end 4 uger i 2011, så følger det af stk. 3, at
anlægget kan vælge, at grundbeløbet fastsættes på grundlag af elproduktionen i 2010. Anlægget kan
derimod ikke vælge, at grundbeløbet fastsættes på grundlag af elproduktionen i 2010, alene fordi
den faktiske elproduktion var højere i 2010 end i 2011. Når anlægget ansøger om tilskud efter
tilskudsordningen hos Energinet.dk, jf. stk. 5, skal det oplyses, om anlægget ønsker at anvende
elproduktionen i 2010 til beregning af grundbeløbet samtidig med, at anlægget fremsender relevant
dokumentation for, at anlægget ikke har produceret elektricitet i mere end 4 uger i 2011.
Europa-Kommissionen har i afgørelsen om godkendelsen af tilskudsordningen anført, at
tilskudsordningen er godkendt for en nærmere afgrænset tidsperiode. Der kan dermed gives et
pristillæg på 3 øre pr. kWh fra den 1. januar 2013 til den 31. december 2020 og et ekstra pristillæg
på 4 øre pr. kWh for perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. december 2020.
Eftersom tilskuddet ikke er betinget af, at anlægget leverer en bestemt elproduktion i de år, hvor
tilskuddet udbetales, er der efter
stk. 4
krav om, at anlægget skal være driftsklar og til rådighed for
driften af det sammenhængende elforsyningsnet. Herved er sikret, at anlægget reelt er i stand til at
levere elektricitet. Der vil ikke kunne ydes tilskud i perioder, hvor anlægget er ude af drift pga.
havari, revision og andre ekstraordinære driftsstandsninger. Tilsvarende gælder, hvis et anlæg reelt
må anses for at have indstillet elproduktionen. Derudover fremgår det, at den elektricitet, som
anlægget producerer, skal være fremstillet ved en højeffektiv kraft-varme-produktion, jf. Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring
af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF.
Dette skal forstås i overensstemmelse med de til enhver tid fastsatte referenceværdier for
effektiviteten ved kraft-varme-produktionen og primærenergibesparelser, som følger af
kraftvarmedirektivet, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2004/8/EF af 11. februar 2004
om fremme af kraft-varme-produktion på grundlag af en efterspørgsel efter kraftvarme på det indre
energimarked og om ændring af direktiv 92/42/EØF, EU-tidende 2004, nr. L 52, s. 50, og
Kommissionens seneste gennemførelsesafgørelse af 19. december 2011 om fastsættelse af
harmoniserede referenceværdier for effektiviteten ved separat produktion af el og varme, jf.
Europaparlamentets og Rådets direktiv 2004/8/EF, og om ophævelse af Kommissionens beslutning
2007/74/EF, EU-tidende 2011, nr. L 343, s. 91. Kravet om højeffektiv kraft-varme-produktion vil
Energinet.dk blandt andet påse i forbindelse med ansøgning om tildeling af tilskuddet. Derudover
fremgår det af stk. 4, at tilskuddet kun kan ydes, hvis der betales afgift efter lov om afgift af
elektricitet for elproduktionen fra anlægget.
I stk. 4, 4. pkt. foreslås det at tilføje, at tilskuddet også er betinget af, at der foretages afskrivninger
på anlægget. Som beskrevet i de almindelige bemærkninger til lov nr. 576 af 18. juni 2012 er den
foreslåede ordning rettet imod industrielle kraft-varme-værker, som i de fleste tilfælde er etableret i
midten af 1990-erne og står foran en udskiftning eller væsentlig renovering frem til 2020. Derfor er
12
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Lovudkast 07092015
det nødvendigt, at det kan dokumenteres, at der er foretaget reinvesteringer med henblik på at
forlænge anlæggets levetid. Ifølge Europa-Kommissionens afgørelse fra juli 2015 er det kun muligt
at give tilskud indtil anlægget er fuldt afskrevet. Hvis anlæg, der har været i drift i 20 år og ikke har
foretaget reinvesteringer med henblik på forlængelse af anlæggets levetid, vil de ikke være
tilskudsberettigede efter denne ordning.
Derudover foreslås, at ændre stk. 4, 5. pkt. således, at det kommer til at fremgå, at et anlæg samtidig
kan modtage grundbeløb efter lov om elforsyning § 58, og denne tilskudsordning. Anlægget kan
ikke modtage tilskud efter anden lovgivning og samtidig være berettiget til tilskud efter denne
tilskudsordning. Ændringen forslås, da Europa-Kommissionen i sin afgørelse fra juli 2015
godkender, at det kan modtages grundbeløb efter elforsyningslovens § 58, samtidig med tilskud
efter denne tilskudsordning, men Europa-Kommissionen har ikke godkendt, at der kan ydes tilskud
efter anden lovgivning.
I
stk. 5,
er det fastlagt, at Energinet.dk, som også administrerer pristillæggene efter §§ 58 og 58 b,
forestår administrationen af denne tilskudsordning. Energinet.dk's administrationsomkostninger
udgør en del af de samlede omkostninger til tilskuddet, jf. finanslovens anmærkninger.
Det foreslås, at tilføje, at tilsagn skal være givet senest den 31. december 2016, da det fremgår af
Europa-Kommissionens afgørelse, at tilskudsmodtagere skal modtage tilsagn om tilskud senest den
31. december 2016. Energinet.dk skal ved administrationen af ordningen tage højde for at overholde
dette krav.
Det fremgår også af Europa-Kommissionens afgørelse fra juli 2015, at Danmark er forpligtet til at
overholde vilkåret om individuel anmeldelse af tilskud efter ordningen, hvis tilskuddet ydes til et
kraft-varme-anlæg med en deraf følgende elkapacitet baseret på kraft-varme, der overstiger 300
MW. Kravet herom følger af pkt. 20, litra d) i Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte
til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, jf. Kommissionens meddelelse af 28. juni 2014,
offentliggjort den 28. juni 2014 i EU-Tidende, nr. C 200, side 1. Dette vilkår skal påses ved
Energinet.dk’s vurdering af den konkrete ansøgning om tilskud. Hvis Energinet.dk vurderer, at der
kan gives tilskud til et anlæg med en elkapacitet baseret på kraft-varme, der overstiger 300 MW,
skal energi-, forsynings- og klimaministeren orienteres herom med henblik på individuel
anmeldelse af tilskuddet til Europa-Kommissionen. Udbetalingen af tilskuddet kan først ske efter
Europa-Kommissionens godkendelse af tilskuddet.
Af
stk. 6
fremgår det, at de statslige udgifter til tilskud og administrationsomkostningerne forbundet
med tilskudsordningen finansieres inden for en bevillingsramme fastsat på finansloven.
Energinet.dk varetager administrationen af det statslige tilskud, herunder beregning og udbetaling af
disse.
Ifølge
stk. 7
kan ministeren efter forelæggelse for det i § 3 nævnte udvalg fastsætte regler om, at
tilskuddet skal nedsættes eller suspenderes. Nedsættelsen kan ske ved at reducere tilskuddets
størrelse eller varighed og for at sikre, at anlægget ikke bliver overkompenseret.
13
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Lovudkast 07092015
Krav om en nedsættelse eller suspendering af tilskud i tilfælde af overkompensation fremgår også af
Europa-Kommissionens afgørelse fra juli 2015. Derfor foreslås det, at ordet "suspenderes"
anvendes i stedet for "bortfalde". Ordet "bortfalde" kan fortolkes til, at tilskuddet helt er ophørt og
der skal indsendes ansøgning på ny, for at kunne modtage tilskuddet. Hvorimod ordet
"suspenderes" betyder, at tilskuddet er midlertidig ophørt, men kan fortsætte, når betingelserne for
at modtage tilskud igen er til stede, uden at tilskudsmodtageren skal indgive en ny ansøgning.
Formålet med bestemmelsen er, at tilskuddet skal reduceres eller suspenderes, hvis
produktionsomkostningerne, herunder f.eks. forskellen mellem prisen på el og naturgas eller
ændringer i omkostningerne til drift og vedligeholdelse af anlægget, herunder afgifter, forandrer sig
i en sådan grad, at der er risiko for overkompensation.
Derudover forslås, at der foretages en konsekvensændring således, at klima-, energi- og
bygningsministeren ændres til energi-, forsynings- og klimaministeren som følge af regeringsskiftet
i juni 2015. Ved Kgl. resolution af 28. juni 2015 er det hidtidige Klima-, Energi- og
Bygningsministerium omdannet til et Energi-, Forsynings- og Klimaministerium.
Efter
stk. 8
kan der fastsættes regler om beregningsmetoder efter stk. 2 og 3, herunder om den
dokumentation, som skal sendes til Energinet.dk til brug for dokumentation for anlæggets
elproduktion i 2011. Endelig kan der fastsættes regler om de krav, som skal være iagttaget for at
modtage tilskuddet, jf. stk. 4. Der kan herunder fastsættes bestemmelser om, hvad der forstås ved, at
anlægget skal holde sig driftsklar og til rådighed for det sammenhængende elforsyningsnet og
producere en højeffektiv kraft-varme-produktion og regler om, hvorledes dette kan dokumenteres.
Derudover foreslås, at der foretages en konsekvensændring således, at klima-, energi- og
bygningsministeren ændres til energi-, forsynings- og klimaministeren som følge af regeringsskiftet
i juni 2015. Ved Kgl. resolution af 28. juni 2015 er det hidtidige Klima-, Energi- og
Bygningsministerium omdannet til et Energi-, Forsynings- og Klimaministerium.
Derudover forslås det, at der indsættes en bemyndigelse i
stk. 9, 1. pkt.,
til at energi-, forsynings- og
klimaministeren kan fastsætte regler om, at ansøgere om tilskud i forbindelse med ansøgning om
tilsagn om tilskud til Energinet.dk skal fremsende de nødvendige oplysninger til at vurdere, om
anlægget er berettiget til at modtage tilskud. Bemyndigelsen hertil skal sikre, tilskud først kan ydes
efter en ansøgningsprocedure, således vilkåret herom i Europa-Kommissionens afgørelse fra juli
2015 overholdes. I den forbindelse skal ansøger i et ansøgningsskema bl.a. oplyse følgende:
virksomhedens størrelse, en beskrivelse af anlægget, det tilskudsbeløb, der er nødvendigt for at
opretholde driften af anlægget, de forhøjede produktionsomkostninger samt de tilskudsberettigede
omkostninger. Med hensyn til at dokumentere at der som tilføjet i stk. 4, stadig foretages
afskrivninger på anlægget, skal det dokumenteres, at der er foretaget reinvesteringer i anlægget,
som forlænger anlæggets levetid og afskrivningsperiode.
Energinet.dk vurderer, om anlægget er berettiget til tilskud, og fastsætter tilskudsbeløb og
tilskudsperiode.
I forbindelse med beregning af tilskuddet på ansøgningstidspunktet skal Energinet.dk derudover
have de nødvendige oplysninger til at vurdere, om et anlæg i et industrielt kraft-varme-værk kan
14
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Lovudkast 07092015
modtage tilskud til hele elproduktionen. Det afhænger af, om anlægget udelukkende producerer el
baseret på naturgas, eller om der benyttes et andet brændsel (f.eks. gasolie). Der kan ydes tilskud til
hele produktionen af elektricitet, hvis anlægget udelukkende anvender naturgas som brændsel. For
anlæg, der anvender et andet brændsel sammen med naturgas, vil der ske en forholdsmæssig
nedsættelse af tilskuddet. Den forholdsmæssige nedsættelse af tilskuddet beregnes på grundlag af
andelen det andet brændsel end naturgas udgør af den samlede elproduktion i anlægget. Herunder
skal Energinet.dk påse, at et industrielt kraft-varme-værks anlæg kun kan modtage tilskud, når
anlægget løbende dokumenterer, at det udover de i stk. 4 nævnte krav også dokumenterer, at der er
forhøjede produktionsomkostninger. Det følger af Kommissionens afgørelse fra juli 2015.
Hvis der anvendes et andet brændsel vil der ske en forholdsmæssig nedsættelse af tilskuddet
afhængig af den samlede elproduktion, der er baseret på andet brændsel end naturgas. Det vil sige,
at der højst kan opnås tilskud svarende til den del af elproduktionen, der er baseret på naturgas.
Hvis der anvendes 5 pct. andet brændsel, kan der således højest gives tilskud til 95 pct. af
elproduktionen.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan udstede regler ved bekendtgørelse om hvilke
oplysninger, der skal indsendes ved ansøgning om tilskud fra ordningen.
Det foreslås endvidere, at der indsættes en bemyndigelse i
stk. 9, 2. pkt.,
så energi-, forsynings- og
klimaministeren har bemyndigelse til at fastsætte regler om offentliggørelse af oplysninger om
tilskudsordningen, herunder oplysninger om tilskudsmodtageren og tilskuddets størrelse.
Kravet om offentliggørelse indgår i Europa-Kommissionens afgørelse og i pkt. 3.2.7 i EU's
retningslinjer om statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, jf. Kommissionens
meddelelse af 28. juni 2014, offentliggjort den 28. juni 2014 i EU-Tidende, nr. C 200, side. Kravet
indebærer, at tilskudsbeløb på over 500.000 euro skal indberettes til et offentligt statsstøtteregister,
som skal etableres af medlemsstaterne senest den 1. juli 2016 på en central statsstøttehjemmeside på
internettet, enten på nationalt eller regionalt niveau. Ifølge EU’s statsstøtteregler skal
medlemsstaterne offentliggøre oplysningerne senest 6 måneder efter tilskuddet er tildelt, og
oplysningerne skal være tilgængelige i mindst 10 år.
Den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om offentliggørelse af oplysninger om
tilskudsordningen og oplysninger om tilskudsmodtageren og tilskuddets størrelse vil omfatte de
oplysninger, som ifølge EU's statsstøtteregler skal offentliggøres.
Hvilke oplysninger der skal offentliggøres, fremgår af ovennævnte pkt. 3.2.7 i EU's retningslinjer
om statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020. Oplysninger om tilskudsmodtageren kan
være tilskudsmodtagerens navn, CVR-nr., P-nummer, virksomhedstype (SMV/stor), adresse på
regionsniveau, branchekoder, tilskudstype, dato for tildeling af tilskud og formålet med tilskuddet.
Formålet med den foreslåede ændring af den gældende bemyndigelse er således at give ministeren
bemyndigelse til også at fastsætte regler om offentliggørelse af oplysninger i overensstemmelse
med EU's statsstøtteregler. Bemyndigelsen forudsættes anvendt inden for rammerne af
15
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Lovudkast 07092015
statsstøttereglerne og i overensstemmelse med persondatalovens regler. Bemyndigelsen forventes
anvendt på en sådan måde, at tilskudsmodtagere ikke skal sørge for offentliggørelsen.
Det foreslås, at der indsættes en bemyndigelse i
stk. 10, 1. pkt.,
til at energi-, forsynings- og
klimaministeren kan fastsætte regler om, at Energinet.dk skal opgøre produktionsomkostningerne
for energiproduktionen på industrielle kraft-varme-værkers anlæg, som anvender naturgas som
brændsel, og hvordan omkostningerne skal opgøres. Det er Energinet.dk, jf. stk. 5, som forestår
administrationen af tilskudsordningen. Gennem denne administration vil Energinet.dk bl.a. kunne få
kendskab til anlæggenes produktionsomkostninger. Det vurderes derfor mest hensigtsmæssigt, at
det er Energinet.dk, som opgør produktionsomkostningerne med henblik på, at energi-, forsynings-
og klimaministeren kan vurdere, om der foreligger overkompensation.
Bemyndigelsen foreslås indsat, da det er et vilkår, som indgår i Europa-Kommissionens afgørelse
fra juli 2015, at produktionsomkostningerne bliver ajourført mindst en gang om året, for dermed at
sikre, at der ikke sker overkompensation. Opgørelse af produktionsomkostningerne er nødvendig
for at vurdere, om de gældende tilskud kan føre til overkompensation. Der kan f.eks. ved meget lave
priser på naturgas være en risiko for overkompensation. Energi-, forsynings- og klimaministeren vil
ved bekendtgørelse både kunne fastsætte regler om, hvor ofte der skal foretages en opgørelse af
produktionsomkostningerne, og hvordan disse skal opgøres. I opgørelsen af
produktionsomkostningerne indgår bl.a. afgifter, brændselspriser samt øvrige drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger for de relevante anlæg.
Hvis opgørelsen af produktionsomkostningerne viser, at tilskudsniveauet er for højt, vil det være
nødvendigt at ændre tilskudsordningen af hensyn til overholdelse af vilkårene i Europa-
Kommissionens afgørelse fra juli 2015. Uden den foreslåede bemyndigelse vil energi-, forsynings-
og klimaministeren skulle fremsætte et forslag for Folketinget om at vedtage en sådan justering af
tilskudsordningen.
Det foreslås endvidere, at der indsættes en bemyndigelse i
stk. 10, 2. pkt.,
til at energi-, forsynings-
og klimaministeren kan fastsætte regler om, at enhver, der modtager tilskud efter stk. 1, skal
meddele Energinet.dk oplysninger, der er nødvendige for, at Energinet.dk kan opgøre
produktionsomkostningerne efter det foreslåede stk. 9, 1. pkt.
Ministeren vil således kunne fastsætte regler om, at tilskudsmodtageren, skal meddele Energinet.dk
nærmere angivne oplysninger. Oplysningsforpligtelsen efter stk. 9, 2. pkt., vil også kunne omfatte
krav om nærmere dokumentation for oplysningerne.
Til § 2
§ 2, nr. 10, i lov nr. 576 af 18. juni 2012 foreslås ophævet. I henhold til § 5, stk. 1, i lov nr. 576 af
18. juni 2012 fastsætter energi-, forsynings- og klimaministeren tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Ministeren kan fastsætte, at dele af loven træder i kraft på forskellige tidspunkter. Det pågældende
ændringspunkt er endnu ikke sat i kraft, da det indeholder elementer af statsstøtte, som først blev
godkendt af Europa-Kommissionen ved afgørelse af 14. juli 2015.
16
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Lovudkast 07092015
Ved dette lovforslag ændres § 58 c i lov om elforsyning, som ændringen vedrører og indholdet af §
2, nr. 10, i lov nr. 576 af 18. juni 2012, som er vedtaget i § 17, nr. 5 i lov nr. 574 af 4. maj 2015. Da
bestemmelsen herefter ikke længere er relevant, foreslås den ophævet.
Bestemmelsen i § 17, nr. 5 i lov nr. 574 af 4. maj 2015 er endnu ikke trådt i kraft. I henhold til § 15,
i lov nr. 574 af 4. maj 2015 fastsætter energi-, forsynings- og klimaministeren tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Ministeren kan fastsætte, at dele af loven træder i kraft på forskellige tidspunkter.
Ministeren vil ved ikrafttrædelsesbekendtgørelse lade bestemmelsen træde i kraft samtidig med
eller straks efter denne lovs ikrafttræden.
Til § 3
§ 8 i lov nr. 903 af 4. juli 2013 foreslås ophævet. I henhold til § 12, stk. 10, fastsætter energi-,
forsynings- og klimaministeren tidspunktet for bestemmelsens ikrafttræden. Det pågældende
ændringspunkt er endnu ikke sat i kraft, da det indeholder elementer af statsstøtte, som først blev
godkendt af Europa-Kommissionen ved afgørelse af 14. juli 2015.
Ved dette lovforslag ændres § 58 c i lov om elforsyning, som ændringen vedrører og indholdet af §
8, i lov nr. 903 af 4. juli 2013, bliver inkorporeret i dette lovforslag. Da bestemmelsen ikke længere
er relevant, foreslås den ophævet.
Til § 4
Ved § 1, nr. 7, i lov nr. 577 af 4. maj 2015 blev datoen i § 7, stk. 2, i lov om elforsyning ændret til
den 1. april 2016 for at forlænge gyldigheden af § 7, stk. 1, i lov om elforsyning indtil
engrosmodellens ikrafttræden, der med lov nr. 577 blev udskudt til den 1. april 2016. Det fremgår
imidlertid af bestemmelsen i § 4, stk. 2, i lov nr. 577, at ændringen først træder i kraft den 1. april
2016.
Af lovtekniske grunde foreslås § 1, nr. 7, i lov nr. 577 ophævet. Samtidig foreslås bestemmelsen i §
7, stk. 2, i lov om elforsyning nyaffattet ved lovforslagets § 1, nr. 1, således at det fremgår, at § 7,
stk. 1, i lov om elforsyning har gyldighed indtil den 1. april 2016. Der henvises i øvrigt til
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1.
Til § 5
§ 3, nr. 10, i lov nr. 744 af 1. juni 2015 foreslås ophævet. I henhold til § 7, stk. 4 fastsætter energi-,
forsynings- og klimaministeren tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 3, nr. 10. Det pågældende
ændringspunkt er endnu ikke sat i kraft, da det indeholder elementer af statsstøtte, som først blev
godkendt af Europa-Kommissionen ved afgørelse af. 14. juli 2015.
Ved dette lovforslag ændres § 58 c i lov om elforsyning, som ændringen vedrører og indholdet af §
3, nr. 10, i lov nr. 744 af 1. juni 2015, bliver inkorporeret i dette lovforslag. Da bestemmelsen
herefter ikke længere er relevant, forslås den ophævet.
Til § 6
17
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1544400_0018.png
Lovudkast 07092015
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende. Herved sikres det, at
tilskudsordningen kan træde i kraft hurtigst muligt, så flest mulige tilskudsmodtagere kan ansøge
om, at modtage tilsagn og få udbetalt tilskud i indeværende år. Derudover sikres det, at der hurtigst
muligt bliver rettet op på fejlen i § 7, stk. 2, i lov om elforsyning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.
1329 af 25. november 2013, som ændret bl.a.
ved § 2 i lov nr. 576 af 18. juni 2012, § 1 i lov
nr. 633 af 16. juni 2014 og § 1 i lov nr. 577 af 4.
maj 2015 og senest ved § 3 i lov nr. 744 af 1.
juni 2015, foretages følgende ændringer:
§ 7. …
Stk. 2.
Stk. 1 har kun gyldighed indtil den 1.
1.
§ 7, stk. 2,
affattes således:
oktober 2015.
»Stk. 2.
Stk. 1 har kun gyldighed indtil den 1.
april 2016.«
§ 58 b.
10.
Efter § 58 b indsættes før overskriften før §
59:
Ȥ
58 c.
Denne bestemmelse omhandler
tilskud til elektricitet til industrielle kraft-varme-
værkers, som anvender naturgas som brændsel,
og som er tilsluttet elforsyningsnettet senest den
21. marts 2012. Tilskuddet ydes fra og med den
1. januar 2013 til og med den 31. december
18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1544400_0019.png
Lovudkast 07092015
2020.
Stk. 2.
Tilskuddet fastsættes og udbetales
månedligt til værker omfattet af stk. 1 med
udgangspunkt i en tolvtedel af grundbeløbet
som nævnt i stk. 3. Når den gennemsnitlige
månedlige markedspris som nævnt i § 59, stk. 2,
er 13,453 øre pr. kWh eller derunder, indekseres
grundbeløbet med faktoren 1,7122.
Grundbeløbet reduceres lineært ved en
markedspris over 13,453 øre pr. kWh, således at
det bortfalder, når markedsprisen er 41,582 øre
pr. kWh.
Stk. 3.
Grundbeløbet udgør 3 øre pr. kWh pr.
1. januar 2013 og stiger pr. 1. januar 2014 til 7
øre pr. kWh. Grundbeløbet opgøres på baggrund
af anlæggets elproduktion i 2011 med fradrag af
det nødvendige egetforbrug til elproduktionen.
Hvis der ikke har været elproduktion i mere end
4 uger i 2011, fastsættes grundbeløbet på
grundlag af elproduktionen i 2010, hvis værket
anmoder om dette.
Stk. 4.
Ydelsen af tilskuddet er betinget af, at
anlægget er driftsklart og til rådighed for driften
af det sammenhængende elforsyningsnet.
Desuden skal elektriciteten fra anlægget være
fremstillet ved en højeffektiv kraft-varme-
produktion. Endvidere skal der betales afgift
efter lov om afgift af elektricitet for den
elektricitet, som anlægget producerer. Tilskud
kan kun ydes, når der foretages afskrivninger på
anlægget. Tilskuddet kan ydes, uanset at der
også ydes tilskud efter lov om elforsyning § 58.
Stk. 5.
Administrationen af tilskuddet,
herunder beregning og udbetaling af dette,
varetages af Energinet.dk. Energinet.dk skal
senest den 31. december 2016 give tilsagn om
tilskud til anlæg.
Stk. 6.
Staten afholder udgifterne til tilskud til
anlæg efter stk. 1-3 og omkostningerne
19
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1544400_0020.png
Lovudkast 07092015
forbundet med administration af ordningen efter
stk. 5 inden for en bevillingsramme fastsat på
finansloven.
Stk. 7.
Energi-, forsynings- og
klimaministeren kan efter forelæggelse for det i
§ 3 nævnte udvalg fastsætte regler om, at
tilskuddet skal nedsættes eller suspenderes.
Stk. 8.
Energi-, forsynings- og
klimaministeren kan fastsætte regler om
beregningsmetoder efter stk. 2 og 3. Ministeren
kan endvidere fastsætte regler om, hvorledes
betingelserne i stk. 4 skal opfyldes.
Stk. 9.
Energi-, forsynings- og
klimaministeren kan fastsætte regler om hvilke
oplysninger, ansøgningen om tilskud skal
indeholde til Energinet.dk. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om offentliggørelse af
oplysninger om tilskudsmodtagere efter stk. 1,
herunder om tilskudsbeløb m.v.
Stk. 10.
Energi-, forsynings- og
klimaministeren kan fastsætte regler om, at
Energinet.dk skal opgøre
produktionsomkostningerne for elektricitet
produceret af tilskudsmodtagere, og om,
hvordan disse skal opgøres. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om, at
tilskudsmodtagere, skal meddele Energinet.dk
de oplysninger, der er nødvendige for at opgøre
produktionsomkostninger efter 1. pkt.«
§2
I lov nr. 576 af 18. juni 2012 om ændring af lov
om fremme af vedvarende energi, lov om
elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov
om Energinet.dk, foretages følgende ændring:
§ 2.
….
20
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1544400_0021.png
Lovudkast 07092015
10. I
§ 89
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Energiklagenævnet behandler klager
over afgørelser truffet af Energinet.dk i henhold
til § 58 c og regler udstedt i henhold hertil.«
1.
§ 2, nr. 10,
ophæves.
§3
I lov nr. 903 af 4. juli 2013 om ændring af
affalds- og råstofafgiftsloven, lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om
afgift af elektricitet, momsloven og forskellige
andre love, foretages følgende ændring:
§8
1.
§ 8
ophæves.
1.
Efter § 58 b indsættes før overskriften før §
59:
Ȥ
58 c.
Denne bestemmelse omhandler
tilskud til elektricitet til industrielle kraft-varme-
værker, som er tilsluttet elforsyningsnettet
senest den 21. marts 2012. Tilskuddet ydes fra
og med den 1. januar 2013 til og med den 31.
december 2020.
Stk. 2.
Tilskuddet fastsættes og udbetales
månedligt til værker omfattet af stk. 1 med
udgangspunkt i en tolvtedel af grundbeløbet
som nævnt i stk. 3. Når den gennemsnitlige
månedlige markedspris som nævnt i § 59, stk. 2,
nr.2, er 13,453 øre pr. kWh eller derunder,
indekseres grundbeløbet med faktoren 1,7122.
Grundbeløbet reduceres lineært ved en
markedspris over 13,453 øre pr. kWh, således at
det bortfalder, når markedsprisen er 41,582 øre
pr. kWh.
Stk. 3.
Grundbeløbet udgør 3 øre pr. kWh pr.
1. januar 2013 og stiger pr. 1. januar 2014 til 7
øre pr. kWh. Grundbeløbet opgøres på baggrund
af værkets elproduktion i 2011 med fradrag af
det nødvendige egetforbrug til elproduktionen.
Hvis der ikke har været elproduktion i mere end
4 uger i 2011, fastsættes grundbeløbet på
grundlag af elproduktionen i 2010, hvis værket
anmoder om dette.
21
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1544400_0022.png
Lovudkast 07092015
Stk. 4.
Ydelsen af tilskuddet er betinget af, at
værket er driftsklart og til rådighed for driften af
det sammenhængende elforsyningsnet. Desuden
skal elektriciteten fra værket være fremstillet
ved en højeffektiv kraft-varme-produktion.
Endvidere skal der betales afgift efter lov om
afgift af elektricitet for den elektricitet, som
værket producerer. Tilskuddet ydes, uanset om
der tillige ydes pristillæg efter regler i denne lov
eller i lov om fremme af vedvarende energi.
Stk. 5.
Administrationen af tilskuddet,
herunder beregning og udbetaling af dette,
varetages af Energinet.dk.
Stk. 6.
Klima-, energi- og bygningsministeren
kan efter forelæggelse for det i § 3 nævnte
udvalg fastsætte regler om, at tilskuddet skal
nedsættes eller bortfalde.
Stk. 7.
Klima-, energi- og bygningsministeren
kan fastsætte regler om beregningsmetoder efter
stk. 2 og 3. Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om, hvorledes betingelserne i stk. 4 skal
opfyldes.
Stk. 8.
Staten afholder udgifterne til tilskud til
industrielle kraft-varme-værker efter stk. 1-3 og
omkostningerne forbundet med administration
af ordningen efter stk. 5 inden for en
bevillingsramme fastsat på finansloven.«
§4
I lov nr. 577 af 4. maj 2015 om ændring af
lov om elforsyning foretages følgende ændring:
§ 1.
7.
I
§ 7, stk. 2,
ændres »1. oktober 2015« til: »1.
april 2016«.
1.
§ 1, nr. 7,
ophæves
§5
I lov nr. 744 af 1. juni 2015 om ændring af lov
om fremme af vedvarende energi, lov om
22
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1544400_0023.png
Lovudkast 07092015
tilskud til fremme af vedvarende energi i
virksomheders produktionsprocesser og lov om
elforsyning, foretages følgende ændring:
§ 3.
….
10.
Efter § 58 b indsættes før overskriften før §
59:
Ȥ
58 c.
Denne bestemmelse omhandler
tilskud til elektricitet til industrielle kraft-varme-
værker, som er tilsluttet elforsyningsnettet
senest den 21. marts 2012. Tilskuddet ydes fra
og med den 1. januar 2013 til og med den 31.
december 2020.
Stk. 2.
Tilskuddet fastsættes og udbetales
månedligt til værker omfattet af stk. 1 med
udgangspunkt i en tolvtedel af grundbeløbet
som nævnt i stk. 3. Når den gennemsnitlige
månedlige markedspris som nævnt i § 59, stk. 2,
er 13,453 øre pr. kWh eller derunder, indekseres
grundbeløbet med faktoren 1,7122.
Grundbeløbet reduceres lineært ved en
markedspris over 13,453 øre pr. kWh, således at
det bortfalder, når markedsprisen er 41,582 øre
pr. kWh.
Stk. 3.
Grundbeløbet udgør 3 øre pr. kWh pr.
1. januar 2013 og stiger pr. 1. januar 2014 til 7
øre pr. kWh. Grundbeløbet opgøres på baggrund
af værkets elproduktion i 2011 med fradrag af
det nødvendige egetforbrug til elproduktionen.
Hvis der ikke har været elproduktion i mere end
4 uger i 2011, fastsættes grundbeløbet på
grundlag af elproduktionen i 2010, hvis værket
anmoder om dette.
Stk. 4.
Ydelsen af tilskuddet er betinget af, at
værket er driftsklart og til rådighed for driften af
det sammenhængende elforsyningsnet. Desuden
skal elektriciteten fra værket være fremstillet
ved en højeffektiv kraft-varme-produktion.
Endvidere skal der betales afgift efter lov om
afgift af elektricitet for den elektricitet, som
værket producerer. Tilskuddet ydes, uanset om
der tillige ydes pristillæg efter regler i denne lov
eller i lov om fremme af vedvarende energi.
Stk. 5.
Administrationen af tilskuddet,
herunder beregning og udbetaling af dette,
varetages af Energinet.dk.
23
1.
§ 3, nr. 10,
ophæves.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast til ændring af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1544400_0024.png
Lovudkast 07092015
Stk. 6.
Staten afholder udgifterne til tilskud til
industrielle kraft-varme-værker efter stk. 1-3 og
omkostningerne forbundet med administration
af ordningen efter stk. 5 inden for en
bevillingsramme fastsat på finansloven.
Stk. 7.
Klima-, energi- og bygningsministeren
kan efter forelæggelse for det i § 3 nævnte
udvalg fastsætte regler om, at tilskuddet skal
nedsættes eller bortfalde.
Stk. 8.
Klima-, energi- og bygningsministeren
kan fastsætte regler om beregningsmetoder efter
stk. 2 og 3. Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om, hvorledes betingelserne i stk. 4 skal
opfyldes.«
§6
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
24