Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 4
Offentligt
Høringsversion
Bekendtgørelse om elhandelsvirksomhedernes opgaver og aftaler om levering af
elektricitet til elkunder
1)
(Elleveringsbekendtgørelsen)
I medfør af § 6 a, stk. 1-3, § 6 b, stk. 11, og § 72 a, stk. 9, i lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1329 af 25. november 2013, som ændret ved lov nr. 633 af 16. juni 2014, lov
nr. 1498 af 23. december 2014 og lov nr. 577 af 4. maj 2015 fastsættes efter bemyndigelse i henhold
til § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 436 af 11. maj 2012 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på elhandelsvirksomheders opgaver og på
elhandelsvirksomheders aftaler om salg af elektricitet med elkunder, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
§§ 2-8, § 15, § 16, stk. 4, § 17 og § 19 finder dog kun anvendelse på forbrugeraftaler om
salg af elektricitet, som en elhandelsvirksomhed indgår som led i sit erhverv, når den anden part
(forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv.
Stk. 3.
§§ 9-11 finder kun anvendelse på aftaler om levering af elektricitet, som en
elhandelsvirksomhed indgår med en husholdningsforbruger som defineret i § 5, nr. 10, i lov om
elforsyning.
Stk. 4.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på forbrugeraftaler, i det omfang anden lovgivning
måtte give forbrugeren en bedre retsstilling
Forbrugeraftaler om levering af elektricitet
§ 2.
Forbrugere og elhandelsvirksomheder skal indgå en kontrakt i forbindelse med indgåelse af
en aftale om salg af elektricitet. Kontrakten skal som minimum indeholde de oplysninger som
følger af forbrugeraftalelovens § 8 for så vidt angår aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes
forretningssted eller ved fjernsalg og § 17 for så vidt angår andre aftaler end aftaler indgået uden for
den erhvervsdrivendes forretningssted eller ved fjernsalg, herunder:
1) hvordan information om gældende tariffer, gebyrer og andre priser kan indhentes,
2) hvilket varsel forbrugeren skal give virksomheden, hvis forbrugeren agter at flytte fra
adressen, hvor ydelserne leveres, og forbrugeren ønsker at opsige kontrakten, herunder varslet
efter § 8.
3) hvorvidt forbrugeren kan fortsætte aftaleforholdet på en ændret leveringsadresse og
betingelserne herfor,
4) frist for virksomhedens udsendelse af slutafregning ved aftaleforholdets ophør eller ved
forbrugerens flytning til en anden adresse uden at kundeforholdet ophører, jf. § 7, stk. 5,
5) oplysning om over for hvem erstatning og andre mangelsbeføjelser kan gøres gældende, hvis
kontrakten ikke overholdes, herunder ved unøjagtig og forsinket fakturering og
6) oplysning om klageadgang og om fremgangsmåden ved klage.
Stk. 2.
Kontrakten skal være skriftlig og betingelserne i kontrakten skal være rimelige,
gennemsigtige og klart forståelige. Der skal gives oplysning om betingelserne forud for kontraktens
indgåelse. Dette gælder også, hvis kontrakten indgås via mellemmænd eller ved fjernsalg. Der
gælder ikke formkrav for forbrugerens accept af kontrakten.
§ 3.
Hvis elhandelsvirksomheden agter at foretage væsentlige ændringer i kontraktbetingelserne
til ugunst for forbrugeren, skal den berørte forbruger have et forudgående varsel herom på mindst 3
1