Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 4
Offentligt
1537367_0001.png
Høringsversion
Bekendtgørelse om elhandelsvirksomhedernes opgaver og aftaler om levering af
elektricitet til elkunder
1)
(Elleveringsbekendtgørelsen)
I medfør af § 6 a, stk. 1-3, § 6 b, stk. 11, og § 72 a, stk. 9, i lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1329 af 25. november 2013, som ændret ved lov nr. 633 af 16. juni 2014, lov
nr. 1498 af 23. december 2014 og lov nr. 577 af 4. maj 2015 fastsættes efter bemyndigelse i henhold
til § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 436 af 11. maj 2012 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på elhandelsvirksomheders opgaver og på
elhandelsvirksomheders aftaler om salg af elektricitet med elkunder, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
§§ 2-8, § 15, § 16, stk. 4, § 17 og § 19 finder dog kun anvendelse på forbrugeraftaler om
salg af elektricitet, som en elhandelsvirksomhed indgår som led i sit erhverv, når den anden part
(forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv.
Stk. 3.
§§ 9-11 finder kun anvendelse på aftaler om levering af elektricitet, som en
elhandelsvirksomhed indgår med en husholdningsforbruger som defineret i § 5, nr. 10, i lov om
elforsyning.
Stk. 4.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på forbrugeraftaler, i det omfang anden lovgivning
måtte give forbrugeren en bedre retsstilling
Forbrugeraftaler om levering af elektricitet
§ 2.
Forbrugere og elhandelsvirksomheder skal indgå en kontrakt i forbindelse med indgåelse af
en aftale om salg af elektricitet. Kontrakten skal som minimum indeholde de oplysninger som
følger af forbrugeraftalelovens § 8 for så vidt angår aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes
forretningssted eller ved fjernsalg og § 17 for så vidt angår andre aftaler end aftaler indgået uden for
den erhvervsdrivendes forretningssted eller ved fjernsalg, herunder:
1) hvordan information om gældende tariffer, gebyrer og andre priser kan indhentes,
2) hvilket varsel forbrugeren skal give virksomheden, hvis forbrugeren agter at flytte fra
adressen, hvor ydelserne leveres, og forbrugeren ønsker at opsige kontrakten, herunder varslet
efter § 8.
3) hvorvidt forbrugeren kan fortsætte aftaleforholdet på en ændret leveringsadresse og
betingelserne herfor,
4) frist for virksomhedens udsendelse af slutafregning ved aftaleforholdets ophør eller ved
forbrugerens flytning til en anden adresse uden at kundeforholdet ophører, jf. § 7, stk. 5,
5) oplysning om over for hvem erstatning og andre mangelsbeføjelser kan gøres gældende, hvis
kontrakten ikke overholdes, herunder ved unøjagtig og forsinket fakturering og
6) oplysning om klageadgang og om fremgangsmåden ved klage.
Stk. 2.
Kontrakten skal være skriftlig og betingelserne i kontrakten skal være rimelige,
gennemsigtige og klart forståelige. Der skal gives oplysning om betingelserne forud for kontraktens
indgåelse. Dette gælder også, hvis kontrakten indgås via mellemmænd eller ved fjernsalg. Der
gælder ikke formkrav for forbrugerens accept af kontrakten.
§ 3.
Hvis elhandelsvirksomheden agter at foretage væsentlige ændringer i kontraktbetingelserne
til ugunst for forbrugeren, skal den berørte forbruger have et forudgående varsel herom på mindst 3
1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høring om udkast til bekendtgørelse om elhandelsvirksomhedernes opgaver og aftaler om levering af elektricitet til elkunder, fra energi-, klima- og forsyningsministeren
Høringsversion
måneder, jf. dog § 4. Varslet skal gives i et klart og forståeligt sprog ved anvendelse af e-mail,
faktura eller lignende individuel kommunikation.
Stk. 2.
Ved væsentlige ændringer forstås ændringer i eksisterende priser eller gebyrer, som
forhøjer den samlede betaling med mindst 40 kr. pr. måned inklusiv moms, ændringer i
leveringsbetingelser og kontraktbetingelser, nye gebyrer og vilkår samt ændringer af enhedspriser i
aftaler om fast pris og ændringer af prisberegningsgrundlaget i aftaler om variabel pris.
Stk. 3.
Hvis elhandelsvirksomheden foretager uvæsentlige ændringer i priser eller gebyrer til
ugunst for forbrugeren skal den berørte forbruger varsles herom i et klart og forståeligt sprog ved
anvendelse af e-mail, faktura eller lignende individuel kommunikation senest én
faktureringsperiode efter ændringens ikrafttræden.
Stk. 4.
Forbrugeren har ret til at hæve kontrakten med virkning fra ændringens ikrafttræden, hvis
forbrugeren ikke accepterer de væsentlige eller uvæsentlige ændringer. For så vidt angår betaling
for allerede leverede ydelser finder forbrugeraftalelovens § 25, stk. 2, tilsvarende anvendelse.
Elhandelsvirksomheden skal i forbindelse med underretningen efter stk. 1 og 3 orientere
forbrugeren om dennes ret til at hæve kontrakten.
§ 4.
Der er ikke krav om varsling af ændringer i skatter, afgifter og PSO samt midlertidige
kortvarige nedsættelser af priselementet for netydelsen, hvor netydelsen efter kontrakten
viderefaktureres uændret til forbrugeren og hvor priselementet for netydelsen efterfølgende sættes
op til det hidtidige beløb.
§ 5.
Elhandelsvirksomhederne skal til hver enkelt forbruger fremsende en kopi af en tjekliste med
elforbrugernes rettigheder, når en sådan er udarbejdet af Europa-Kommissionen efter art. 3, stk. 16,
1. pkt., i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles regler for det indre marked for
elektricitet.
Stk. 2.
Europa-Kommissionens tjekliste efter stk. 1, vil fremgå af Energistyrelsens hjemmeside,
www.ens.dk, og skal tillige fremgå af elhandelsvirksomhedernes hjemmeside.
§ 6.
Elhandelsvirksomheden skal tilbyde forbrugeren et bredt udvalg af betalingsmetoder, som
ikke må indebære urimelig forskelsbehandling af kunderne. Enhver forskel i vilkår og betingelser
som følge af den valgte betalingsmetode, skal afspejle elhandelsvirksomhedens omkostninger ved
forskellige betalingssystemer.
Stk. 2.
Ved acontobetaling skal de anvendte mængder være rimelige og afspejle det forventede
elektricitetsforbrug.
Stk. 3.
De generelle vilkår og betingelser for betaling skal være rimelige og gennemsigtige. De
skal anføres i et klart og forståeligt sprog og må ikke indeholde ikkekontraktmæssige hindringer for
udøvelsen af forbrugerens rettigheder såsom krav om unødig dokumentation.
§ 7.
En forbruger aftaler skift af elhandelsvirksomhed med sin fremtidige elhandelsvirksomhed.
Stk. 2.
En forbruger melder til- og fraflytning samt andre adresseændringer til sin
elhandelsvirksomhed.
Stk. 3.
Elhandelsvirksomheden meddeler forbrugerens skift af leverandør og den ønskede
skiftedato eller flytning til ny adresse og dato for flytningen til datahubben.
Stk. 4.
Datahubben effektuerer en forbrugers skift af elhandelsvirksomhed inden for 10
arbejdsdage fra modtagelsen af anmodning om leverandørskift, medmindre forbrugeren ønsker en
senere dato, jf. stk. 3.
Stk. 5.
Forbrugeren skal modtage en slutafregning fra elhandelsvirksomheden senest 6 uger efter,
at skift af elhandelsvirksomhed har fundet sted i datahubben, eller fra tidspunktet for leveringsophør
på den fraflyttede adresse i forbindelse med flytning.
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høring om udkast til bekendtgørelse om elhandelsvirksomhedernes opgaver og aftaler om levering af elektricitet til elkunder, fra energi-, klima- og forsyningsministeren
Høringsversion
§ 8.
Hvis der er tilmeldt mere end én forbruger på et aftagenummer, hvor den ene forbruger er
flyttet fra aftagenummeret, og den anden forbruger fortsat bor på aftagenummeret, kan den
fraflyttede forbruger kræve at blive slettet som forbruger på aftagenummeret med 1 dags varsel med
den virkning, at den fraflyttede forbruger ikke hæfter for fremtidigt forbrug på aftagenummeret.
Stk. 2.
Som betingelse for afmeldelse med forkortet frist efter stk. 1 kan elhandelsvirksomheden
anmode forbrugeren om at dokumentere fraflytningen.
Aftaler med husholdningsforbrugere
§ 9.
Hvis en elhandelsvirksomhed stiller krav om sikkerhedsstillelse som vilkår for fortsættelse af
et eksisterende kundeforhold med en husholdningsforbruger, jf. § 6 b, stk. 3, i lov om elforsyning,
der ikke er i et aktuelt restanceforhold til elhandelsvirksomheden, skal elhandelsvirksomheden give
husholdningsforbrugeren en frist på mindst 2 måneder til at stille sikkerheden.
Stk. 2.
Hvis en elhandelsvirksomhed stiller krav om sikkerhedsstillelse som vilkår for fortsættelse
af et eksisterende kundeforhold med en husholdningsforbruger, der er i et aktuelt restanceforhold til
elhandelsvirksomheden, kan elhandelsvirksomheden tidligst stille krav om sikkerhedsstillelse som
vilkår for fortsættelse af det eksisterende kundeforhold med husholdningsforbrugeren, når
elhandelsvirksomheden har sendt mindst to rykkerskrivelser med mindst 10 dages mellemrum til
husholdningsforbrugeren for det aktuelle restanceforhold og husholdningsforbrugeren ikke har
betalt inden for fristen i den anden rykker. I disse tilfælde skal elhandelsvirksomheden give
husholdningsforbrugeren et varsel på mindst 10 hverdage til at stille sikkerheden fra
husholdningsforbrugeren modtager kravet om sikkerhedsstillelse.
Stk. 3.
Samtidig med at elhandelsvirksomheden stiller krav om sikkerhedsstillelse efter stk. 1-2
samt i rykkerskrivelserne efter stk. 2, 1. pkt., skal elhandelsvirksomheden oplyse
husholdningsforbrugeren om, at konsekvensen af ikke at stille sikkerheden inden for fristen kan
være, at elhandelsvirksomheden hæver aftaleforholdet og at elforsyningen til
husholdningsforbrugeren kan blive afbrudt. I rykkerskrivelserne efter stk. 2 skal
elhandelsvirksomheden informere forbrugeren om, at elhandelsvirksomheden kan stille krav om
sikkerhedsstillelse på op til 5 måneders betaling, hvis forbrugeren ikke betaler inden for fristen i 2.
rykkerskrivelse og om fristen for betaling af en eventuel sikkerhedsstillelse. I forbindelse med
kravet om sikkerhedsstillelse efter stk. 1-2 skal det endvidere oplyses, at husholdningsforbrugeren
kan undgå forsyningsafbrydelse ved at indgå en ny aftale om elforsyning med ikrafttræden inden
afbrydelsens gennemførelse.
Stk. 4.
Hvis en husholdningsforbruger stiller sikkerhed for fremtidige betalinger i medfør af § 6 b,
stk. 3, i lov om elforsyning, skal elhandelsvirksomheden holde sikkerheden adskilt fra sin egen
formue.
Stk. 5.
Sikkerheden skal forrentes med nationalbankens udlånsrente, når renten er positiv, og
tilbagebetales uden ugrundet ophold inklusive renter, når husholdningsforbrugeren har betalt
rettidigt i 1 år, eller når aftaleforholdet ophører.
§ 10.
Såfremt elhandelsvirksomheden har stillet krav om sikkerhedsstillelse efter § 9, stk. 3-4, og
husholdningsforbrugeren ikke har stillet sikkerheden inden for fristen, kan elhandelsvirksomheden
hæve aftalen efter et varsel på mindst 3 hverdage fra forbrugeren modtager varslet.
Stk. 2.
Når elhandelsvirksomheden varsler ophævelse af aftalen, skal elhandelsvirksomheden
informere forbrugeren om, at elforsyningen vil blive afbrudt, medmindre elforbrugeren modtager
levering fra en anden elhandelsvirksomhed inden forsyningsafbrydelsens gennemførelse.
3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høring om udkast til bekendtgørelse om elhandelsvirksomhedernes opgaver og aftaler om levering af elektricitet til elkunder, fra energi-, klima- og forsyningsministeren
Høringsversion
§ 11.
Der kan ikke indgås tidsbegrænsede aftaler om elforsyning til husholdningsforbrugere.
Forsyningsafbrydelser
§ 12.
Hvis en elhandelsvirksomhed anmoder netvirksomheden om at afbryde elforsyningen til en
elkunde, jf. § 20 c i lov om elforsyning, skal elhandelsvirksomheden sikre, at elkunden forinden
skriftligt oplyses herom ved individuel kommunikation, og at elkunden får meddelelse om
tidspunktet for afbrydelsen.
Tildeling af elkunder
§ 13.
Elhandelsvirksomheder, som har fået tildelt elkunder i medfør af § 72 e, stk. 3, i lov om
elforsyning, skal fremsende en kontrakt, jf. stk. 2, til de tildelte elkunder, hurtigst muligt og senest
10 arbejdsdage efter, at virksomheden har påbegyndt leveringen i medfør af § 72 e, i lov om
elforsyning. Kontrakten skal være skriftlig og betingelserne i kontrakten skal være rimelige,
gennemsigtige og klart forståelige. Kontrakten er gyldig uden elkundens accept.
Stk. 2.
Hvis kunden er en forbruger, som hovedsagelig handler uden for sit erhverv, finder § 2,
stk. 1, tilsvarende anvendelse. Hvis kunden ikke er en forbruger, som hovedsagelig handler uden
for sit erhverv skal kontrakten som minimum indeholde følgende oplysninger:
1) Elhandelsvirksomhedens identitet og den fysiske adresse, hvor elhandelsvirksomheden er
etableret, samt eventuelle telefon- og faxnumre og e-mailadresse,
2) vilkår om betaling, levering, opfyldelse og det tidspunkt, hvor elhandelsvirksomhedens
leveringsforpligtelse påbegyndes,
3) hvordan information om gældende tariffer, gebyrer og andre priser kan indhentes,
4) prisen og prisens sammensætning, jf. § 72 f i lov om elforsyning,
5) aftalens varighed, jf. § 72 e, stk. 6 og 7, i lov om elforsyning og betingelserne for at opsige
aftalen, jf. § 72 e, stk. 6, i lov om elforsyning,
6) hvorvidt kunden kan fortsætte aftaleforholdet på en ændret leveringsadresse og betingelserne
herfor,
7) frist for elhandelsvirksomhedens udsendelse af slutafregning ved aftaleforholdets ophør eller
ved kundens flytning til en anden adresse uden at aftaleforholdet ophører, og
8) oplysning om over for hvem erstatning og andre mangelsbeføjelser kan gøres gældende, hvis
kontrakten ikke overholdes.
Stk. 3.
Hvis elhandelsvirksomheden agter at foretage ændringer i kontraktbetingelserne, når
elhandelsvirksomheden ikke længere er bundet, jf. § 72 e, stk. 6, 1. pkt., i lov om elforsyning, skal
elhandelsvirksomheden informere elkunden om disse ændringer i et klart og forståeligt sprog i
forbindelse med fremsendelse af kontrakten, jf. stk. 1, uanset om der er tale om uvæsentlige
ændringer til gunst for elkunden. Hvis der er tale om en forbruger, som hovedsagelig handler uden
for sit erhverv og der foretages ændringer, som er til ugunst for forbrugeren, finder § 3, stk. 4,
tilsvarende anvendelse.
4
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høring om udkast til bekendtgørelse om elhandelsvirksomhedernes opgaver og aftaler om levering af elektricitet til elkunder, fra energi-, klima- og forsyningsministeren
Høringsversion
Elhandelsvirksomhedernes informationsaktiviteter
§ 14.
Elhandelsvirksomhederne skal udføre informationsaktiviteter for at sikre gennemsigtighed
om markedsforholdene for alle kundegrupper, herunder informere om husholdningsforbrugernes
rettigheder efter leveringspligten, jf. § 72 a, stk. 2, i lov om elforsyning, på deres hjemmesider.
Stk. 2.
Elhandelsvirksomhederne skal sikre, at deres hjemmesider indeholder et direkte link til en
side med information om elkundernes rettigheder på Energistyrelsens hjemmeside. Linket skal være
synligt på forsiden af elhandelsvirksomhedernes hjemmesider. Det skal være klart for forbrugerne,
at linket henviser til information om deres rettigheder på elmarkedet.
Klager, døgnservice og verifikation
§ 15.
Elhandelsvirksomheder skal efter anmodning fra Energinet.dk fremlægge dokumentation
for forbrugeraftalers indgåelse.
Stk. 2.
Energinet.dk fastlægger proceduren for anmeldelse og verifikation af aftaler.
Energinet.dk’s verifikation sker gennem stikprøvekontrol eller, efter Energinet.dk’s vurdering, på
anden måde.
Stk. 3.
Energinet.dk sikrer, at forbrugere kan kontakte deres elhandelsvirksomhed gennem
kundeportalen i datahubben for enten at anmode om annullering af et leverandørskift i datahubben,
hvis forbrugeren fortryder en aftale om ellevering efter forbrugeraftalelovens kapitel 4 eller for at
klage efter § 16 over, at der fejlagtigt er anmeldt eller foretaget et leverandørskift af forbrugeren i
datahubben. Forbrugere kan ligeledes kontakte elhandelsvirksomheden direkte for at gøre de
nævnte forhold gældende.
Stk. 4.
Hvis elhandelsvirksomheden ikke besvarer forbrugerens anmodning eller klage, jf. stk. 3,
1. pkt., inden 5 hverdage, anses det for passiv accept af kundens anmodning om at annullere
leverandørskiftet i datahubben.
§ 16.
En elkunde har ret til klagebehandling af god standard hos sin elhandelsvirksomhed af
forhold, som vedrører aftaleforholdet, herunder klager over det målte forbrug. Behandlingen af en
klage skal ske hurtigst muligt.
Stk. 2.
Hvis klagen eller henvendelsen vedrører nettekniske forhold af hastende karakter, skal
elhandelsvirksomheden sikre, at elkunden hurtigst muligt får formidlet kontakt til den relevante
netvirksomhed eller Energinet.dk via en døgnservice.
Stk. 3.
Døgnservice og klagebehandling skal tilbydes på dansk. Der kan dog tilbydes døgnservice
og klagebehandling på andre sprog til elforbrugere, der anmoder om det.
Stk. 4.
Ved besvarelse af en klage fra en forbruger, der handler uden for sit erhverv, skal
elhandelsvirksomheden informere forbrugeren om muligheden for at påklage afgørelsen til
Ankenævnet på energiområdet, hvis klagen ikke fuldt ud imødekommes.
§ 17.
Forbrugere kan påklage en elhandelsvirksomheds afgørelse af en civilretlig klage efter § 16
til Ankenævnet på energiområdet.
Ikrafttræden og overgangsbestemmelser
§ 18.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. april 2016.
5
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høring om udkast til bekendtgørelse om elhandelsvirksomhedernes opgaver og aftaler om levering af elektricitet til elkunder, fra energi-, klima- og forsyningsministeren
1537367_0006.png
Høringsversion
Stk. 2.
Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 1353 af 12. december 2014 om forbrugeraftaler om
levering af elektricitet.
§ 19.
For aftaleforhold, som er indgået inden den 1. maj 2013 mellem en forsyningspligtig
virksomhed, som fortsat har forsyningspligtbevilling, og en forbruger, som modtager elektricitet på
grundlag af elhandelsvirksomhedens forsyningspligt, er der ikke krav om indgåelse af kontrakt, jf. §
2, stk. 1. Forbrugeren har dog efter anmodning ret til at modtage en skriftlig kontrakt.
Stk. 2.
For aftaleforhold, som er indgået den 1. maj 2013 eller senere mellem en virksomhed, som
fortsat har bevilling til forsyningspligtig virksomhed og en forbruger, som modtager elektricitet på
grundlag af virksomhedens forsyningspligt, skal virksomheden fremsende kontrakten, jf. § 2, stk. 1,
skriftligt til forbrugeren senest 10 arbejdsdage efter, virksomheden har fået meddelelse om, at den
har overtaget leveringen. Kontrakten er gyldig uden forbrugerens udtrykkelige accept.
Stk. 3.
En elhandelsvirksomhed, hvis eksisterende bevilling til at drive forsyningspligtig
virksomhed udløber, skal udarbejde en kontrakt, jf. § 2, stk. 1, til forbrugere, der ikke vælger at
skifte til et andet produkt eller en anden leverandør hurtigst muligt og senest 10 arbejdsdage efter
forsyningspligtbevillingens udløb. Kontrakten er gyldig uden forbrugerens udtrykkelige accept.
Energistyrelsen, den dato
Martin Hansen
/ Marie Hindhede
Officielle noter
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF af 13. juli 2009 om fælles regler
for det indre marked for elektricitet og om ophævelse af direktiv 2003/54/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 211, side 55, og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv
2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1.
1)
6