Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 35
Offentligt
1542870_0001.png
Rammer for klimapolitikken
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0002.png
Disposition
1: Nationale rammer
2: Nuværende internationale rammer
3: Status og fremskrivninger
4: Kommende EU-rammer
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0003.png
Nationale rammer
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0004.png
2050-målsætning
Langsigtet mål: Uafhængighed af fossile
brændsler i
2050
Danmark skal i 2050 producere vedvarende
energi nok til at kunne dække det samlede
danske energiforbrug
Skal ses i sammenhæng med EU’s
langsigtede strategi om at reducere
udledningerne af drivhusgasser med 80-95 %
i 2050 sammenlignet med 1990
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0005.png
Klimalovens indhold
Klimaloven blev vedtaget i 2014 af S, R, SF,
EL, K
Etablering af et uafhængigt, fagligt baseret
Klimaråd
Årlig klimapolitisk redegørelse til Folketinget
Fastsættelse af nationale klimamål mindst
hvert 5. år – størrelsen af målet fastsættes
ikke i loven
Finansiering af klimalov og Klimaråd
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0006.png
Klimarådet
Klimarådet skal levere uafhængig
rådgivning til regeringen om, hvordan man
sikrer en omkostningseffektiv omstilling af det
danske samfund til et lavemissionssamfund
under hensyn til vækst, konkurrenceevne og
beskæftigelse
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0007.png
Klimarådets opgaver
Vurdere status for Danmarks opfyldelse af
nationale målsætninger og internationale
klimaforpligtigelser
Analysere mulige omstillingsveje til et
lavemissionssamfund
Analysere på mulige virkemidler, der kan
bidrage til at opnå drivhusgasreduktioner
En gang årligt udarbejde anbefalinger til
regeringen om klimaindsatsen
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0008.png
Nuværende internationale
rammer for klimapolitikken
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0009.png
Kyotoforpligtelsen 2008-2012
Baggrund
EU reduktionsmål
8 pct. i fht. 1990
Dansk reduktionsmål
21 pct. i fht. 1990
Udledningerne i basisåret: 69,3 mio. ton
Mål (gns. 2008-12):
54,8 mio. ton
Indsatsen tilrettelagt i den Nationale Allokerings
plan 2 (NAP2)
Indsatsområder
Kvotesektoren
De ikke-kvoteomfattede sektorer
Statsligt kreditkøbsprogram
Optag i jorde og skove (LULUCF)
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0010.png
Kyotoforpligtelsen 2008-2012
Status
Afslutningen af Kyotoregnskabet er en langstrakt proces:
August-november 2015: ”true-up”-periode hvor landene har
mulighed for at ”balancere” deres regnskaber gennem handel
med kvoter og kreditter
Endelig afslutning i midt juni 2016
Danmark står til at opfylde sin reduktionsmålsætning for 08-12
Kyotoforpligtelsen fra 2013-2020 dækkes af indsatsen under EU’s
2020 klima- og energipakke
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0011.png
EU’s målsætninger
20-20-20 rammen i 2020:
20 pct. reduktion i drivhusgasudledninger (1990)
20 pct. vedvarende energi
20 pct. forbedret energieffektivitet
Danmarks EU-mål i 2020:
20 pct. drivhusgasreduktion i ikke-kvote ift. 2005
30 pct. vedvarende energi
Vejledende mål for energieffektivitet i 2020
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0012.png
Kvotesektoren (2020)
Kvotesektoren (ETS) omfatter udledninger fra el- og
varmeproducerende anlæg, større industrielle anlæg,
samt luftfart i de involverede lande (EU28 + Island,
Liechtenstein og Norge)
Dækker ca. 45 pct. af EU’s drivhusgasudledninger fra
mere end 11.000 stationære anlæg, heraf ca. 360
danske
Et fælles EU-loft over udledningerne, der reduceres
med 1,74 pct. årligt frem mod 2020, så udledningerne
i 2020 er reduceret med 21 pct. ift. 2005
Ingen nationale mål for de omfattede sektorer
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0013.png
Ikke-kvotesektoren (2020)
Udgøres hovedsagligt af udledninger i landbrug,
transport, individuel boligopvarmning,
affaldsdeponering og f-gasser
Sektorerne uden for kvotesektoren skal samlet (EU)
reducere udledningerne med 10 pct. i 2020 i forhold
til 2005
Reduktionsmålet er nationalt byrdefordelt på
baggrund af BNP/indbygger. Danmark har efter
denne aftale et reduktionsmål på 20 pct. i 2020 ift.
2005
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0014.png
Status og fremskrivninger
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0015.png
Status for Danmarks udledninger
2013 (seneste statistiktal): 54,6 mio. tons CO2-ækvivalent
Seneste basisfremskrivning (2014): Yderligere reduktioner forventes i
både de samlede drivhusgasudledninger og i de ikke-kvotebelagte
sektorer frem mod 2020
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0016.png
Status for Danmarks udledninger
Status og udvikling i Danmarks samlede
udledninger fordelt på sektorer
(Basisfremskrivning 2014)
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0017.png
Usikkerheder i Basisfremskrivningen
Økonomisk vækst
Afgørende for udviklingen i forbrug af el, varme,
transport
Brændselspriser + CO
2
-kvotepris
Betydning for drift og omstilling af kraftværker
El- og varmeproduktion
Udbygning med landvind og biogas
- ikke kun økonomisk afhængigt, svært at vurdere
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0018.png
Usikkerheder i Basisfremskrivningen
Landbrug
Særligt følsom overfor økonomiske konjunkturer og de
internationale markeder
Ændringer i produktion slår igennem på udledninger fra
sektoren
Transportsektoren
Forbedring af bilers effektivitet
Bestanden af køretøjer, inkl. elbiler
Opfyldelse af 2020 målsætninger i praksis (iblanding af
biobrændstoffer)
Husholdninger og erhverv
Omstillingen til VE hos virksomheder
VE hos husholdninger uden fjernvarme
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0019.png
Kommende EU-rammer for
klimapolitikken
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0020.png
EU’s 2030-ramme
Det Europæiske Råd oktober 2014:
Mindst 40 pct. drivhusgasreduktion i 2030 (1990)
Mindst 27 pct. vedvarende energi i 2030
(bindende for EU)
Mindst 27 pct. energieffektivitet i 2030 (ift.
fremskrivning, vejledende)
Drivhusgasser:
40 pct. intern reduktion ift. 1990:
43 pct. reduktion i kvotesektoren i 2030 ift. 2005
30 pct. reduktion i ikke-kvotesektoren i 2030 ift.
2005
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0021.png
Kvotesektoren (2030)
Årlig reduktion i kvoteloft 2030 : 2,2 pct. (1,74 pct.
2020)
Andel af auktioneringskvoter fastholdt (57 pct.)
2 pct. auktioneres mhp. moderniseringsfond til lande med
BNP/indbygger under 60 pct. af EU gennemsnit
Fordeling af resterende 55 pct.:
90 pct. fordeles på baggrund af verificerede emissioner
10 pct. til lande med BNP/indbygger under 90 pct. af EU
gennemsnit
NER400 innovationsfond (VE, CCS, Industri)
Gratistildeling :
De eksisterende foranstaltninger vil blive opdateret og
fortsætte efter 2020 for at forebygge risikoen for CO
2
-lækage
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0022.png
Ikke-kvotesektoren (2030)
Samlet EU-mål: 30 pct. reduktion ift. 2005
Byrdefordeling ikke endelig fastlagt:
Nationale reduktionsmål beregnet ud fra BNP/indbygger.
Mellem 0 og 40 %.
Korrektion af rige landes nationale reduktionsmål efter
omkostningseffektivitet
Øget fleksibilitet i målopfyldelsen bl.a. gennem øget
fleksibilitet mellem ETS og non-ETS
Placering af LULUCF afklares senere
Forslag til ny byrdefordelingsaftale første halvår 2016
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Materiale fra faktuel gennemgang af temaet Klima den 1/9-15
1542870_0023.png
Ikke-kvotesektoren (2030)
Udfordringer og muligheder for DK:
Højt BNP = potentielt højt reduktionsmål
Danmark har høj andel af landbrugsudledninger
Den konkrete udformning af
fleksibilitetsmekanismen