Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 3
Offentligt
1537363_0001.png
Udkast til bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive var-
meforsyningsanlæg
1
I medfør af § 2 a, § 3, stk. 2, § 4, stk. 2, § 5, § 9, stk. 1, § 15, § 20, stk. 2, 2. pkt., § 26 a, stk. 1, nr. 1 og 2, og § 34, stk. 2, i
lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1307 af 24. november 2014 , som ændret ved § 3 i lov nr. 1498 af 23.
december 2014, § 154 i lov nr. 1520 af 27. december 2014 og senest ved § 1 i lov nr. 577 af 4. maj 2015, og efter forhand-
ling med de kommunale organisationer og efter bemyndigelse fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen omhandler kommunalbestyrelsens planlægning for varmeforsyningen, for-
udsætninger for kommunalbestyrelsens godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsan-
læg og kommunalbestyrelsens behandling af sager efter §§ 3, 4 og 9 i lov om varmeforsyning.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Kollektivt varmeforsyningsanlæg: Virksomhed, der driver et anlæg, som er omfattet af § 2 i
lov om varmeforsyning, herunder distributionsnet til fremføring af naturgas.
2) Centralt kraft-varme-anlæg: Et anlæg, der er omfattet af § 17 i bekendtgørelse om tilladelse
til etablering og ændring af elproduktionsanlæg.
3) Kraft-varme-anlæg: anlæg til samtidig produktion af termisk energi og elektrisk eller meka-
nisk energi i en og samme proces.
4) Blokvarmecentral: En varme- eller kraft-varme-central, der er etableret i forbindelse med et
større byggeri, hvis formål er at forsyne en lukket kreds eller et forudbestemt antal brugere
med energi til bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand.
5) Produktionsform: Varme- eller kraft-varme-produktion.
6) Kraft-varme-produktion: Samtidig produktion af termisk energi og elektrisk eller mekanisk
energi i en og samme proces
7) Forsyningsform: Fjernvarme eller individuel naturgasforsyning.
8) Energiform: Brændsel eller anden energikilde.
9) Samfundsøkonomiske analyser: Beregninger foretaget på grundlag af Energistyrelsens vej-
ledning i samfundsøkonomiske analyser på energiområdet med de dertil hørende senest op-
daterede forudsætninger for samfundsøkonomiske analyser på energiområdet.
10) Varmedistributionsvirksomhed: Enhver fysisk eller juridisk person, der driver anlæg til
fremføring af opvarmet vand eller damp som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2, i lov om varme-
forsyning.
11) Naturgasdistributionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager distributi-
onsfunktion vedrørende naturgas som omfattet af § 6, nr. 4, i lov om naturgasforsyning.
12) Forsyningsselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der driver et kollektivt varmeforsy-
ningsanlæg eller et naturgasdistributionsanlæg.
1
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om
ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1, som ændret ved Rådets direktiv
2013/12/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet
på baggrund af Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 141, side 28.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 3: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
13) Ejendom: Et matrikelnummer eller flere matrikelnumre, som ifølge notering i matriklen skal
holdes forenet, jf. lov om udstykning og anden registrering i matriklen. En ejendom omfatter
de bygninger, som står på matrikelnummeret eller -numrene.
§ 3.
Projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg, der er omfattet af bilag 1, skal forelægges
kommunalbestyrelsen til godkendelse.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder tilsvarende for vedligeholdelses- og reparationsarbejder, der i væsentlig grad
indebærer en forbedring af kollektive varmeforsyningsanlægs drifts- og energiøkonomi eller leve-
tid. Dette er der i hvert fald tale om, hvis arbejdernes omkostninger overstiger 50 pct. af investe-
ringsomkostningerne for en ny lignende enhed.
Stk. 3.
Retlige og faktiske dispositioner til gennemførelse af et projekt må først foretages, efter at
projektet er godkendt.
Kapitel 2
Den kommunale varmeplanlægning
§ 4.
Kommunalbestyrelsen skal udføre en planlægning for varmeforsyningen i kommunen, bl.a. til
brug for kommunalbestyrelsens behandling og godkendelse af projekter for kollektive varmeforsy-
ningsanlæg. Denne varmeplanlægning skal ske i samarbejde med forsyningsselskaber og andre be-
rørte parter, f.eks. virksomheder med særlige energi- og varmebehov eller med særlige muligheder
for at foretage el- og varmeproduktion.
Stk. 2.
Det påhviler kommunalbestyrelsen, at
1) planlægge varmeforsyningen og den omlægning af eksisterende produktionsanlæg, der er
angivet i § 9 i lov om varmeforsyning,
2) drage omsorg for, at der udarbejdes projekter herfor, jf. § 8 i lov om varmeforsyning,
3) behandle og godkende projekter, der opfylder gældende betingelser m.v., og
4) påse, at projekter gennemføres inden for de gældende frister, eventuelt i form af påbud.
§ 5.
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at planlægningen efter § 4 inddrages i forbindelse
med den fysiske planlægning samt kommune- og lokalplanlægningen, bl.a. i forbindelse med revi-
sion eller ændring af kommuneplaner eller ved vedtagelse af lokalplaner. Kommunalbestyrelsen
drager desuden omsorg for, at varmeplanlægningen i øvrigt er koordineret med planlovningen og
anden lovgivning, herunder med reglerne om vurdering af større anlægs virkning på miljøet
(VVM), byggelovgivningen og miljøbeskyttelseslovgivningen.
Kapitel 3
Forudsætninger for kommunalbestyrelsens godkendelse af projekter for kollektive
varmeforsyningsanlæg
§ 6.
Kommunalbestyrelsen skal anvende forudsætningerne i dette kapitel ved behandling af pro-
jekter for kollektive varmeforsyningsanlæg. Kommunalbestyrelsen skal desuden i overensstemmel-
se med § 1 i lov om varmeforsyning og § 26, stk. 2, i denne bekendtgørelse sørge for, at projektet
ud fra en konkret vurdering er det samfundsøkonomisk mest fordelagtige projekt, jf. dog § 10, stk.
2, og § 17, stk. 5-7.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 3: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Projekter for distributionsnet og transmissionsnet
§ 7.
Bortset fra de tilfælde, der er nævnt i § 8, kan kommunalbestyrelsen kun godkende projekter
for naturgasdistributionsnet eller fjernvarmedistributionsnet, hvis projektet ikke ændrer områdeaf-
grænsningen mellem naturgasforsyningen og fjernvarmeforsyningen, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende etablering af individuel naturgasforsyning i eksi-
sterende mindre bysamfund uden for kollektivt forsynede områder. Disse byer skal friholdes til
biomassebaseret fjernvarme, kraft-varme eller tilsvarende miljøvenlig forsyning.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende projekter for naturgasdistributionsnet, hvis pro-
jektet vedrører et område, hvor 75 pct. eller mere af bygningsmassen er omfattet af forbuddet mod
installation af naturgasfyr i bygningsreglementet, jf. dog stk. 4. Ved bygningsmassen forstås det
opvarmede antal kvadratmeter.
Stk. 4.
Stk. 3 gælder ikke for
1) projekter for distributionsnet, der transporterer biogas eller anden forgasset biomasse eller
2) projekter for etablering af naturgasledninger til forsyning af bygninger, der har fået dispen-
sation fra forbuddet mod installation af naturgasfyr i bygningsreglementet.
§ 8.
Kommunalbestyrelsen kan godkende projekter, der ændrer et områdes forsyningsform fra in-
dividuel naturgasforsyning til fjernvarme, under forudsætning af, at varmedistributionsvirksomhe-
den yder en økonomisk kompensation til naturgasdistributionsselskabet, jf. dog stk. 5. Kommunal-
bestyrelsen træffer afgørelse om kompensationens grundlag på baggrund af de kriterier, der er fast-
lagt i stk. 2 og 3 samt bilag 2.
Stk. 2.
Der betales kompensation for ejendomme, som naturgasdistributionsselskabet forsyner på
det tidspunkt, hvor projektet modtages af kommunen til godkendelse, og som skifter fra individuel
naturgasforsyning til fjernvarme. Der betales desuden kompensation for ejendomme, der ikke skif-
ter direkte til fjernvarme, men hvor skiftet til fjernvarme finder sted inden for tre år efter opsigelsen
af naturgasleverancen. Kompensation betales for ejendomme, der er beliggende i det område, der
har ændret forsyningsform, og for ejendomme, der kan nås med en stikledning fra fjernvarmenettet i
dette område.
Stk. 3.
Kompensation beregnes fra det tidspunkt, hvor opsigelsen af naturgasleverancen får virk-
ning. Varmedistributionsvirksomheden betaler naturgasdistributionsselskabet kompensation for en
ejendom, når fjernvarmeleverance til denne ejendom påbegyndes.
Stk. 4.
Naturgasdistributionsselskabet og varmedistributionsvirksomheden skal give hinanden de
nødvendige oplysninger for beregning og betaling af kompensation.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan godkende et projekt, der er omfattet af stk. 1, uden økonomisk
kompensation, hvis
1) projektet vedrører et område uden etableret naturgasdistributionsnet,
2) naturgasdistributionsselskabet ikke ønsker kompensation eller
3) projektet modtages af kommunen til godkendelse efter den 31. december 2020.
§ 9.
En varmedistributionsvirksomheds eller naturgasdistributionsselskabs ret til at forsyne et om-
råde som følge af godkendelse af et projekt efter §§ 7 eller 8 medfører forsyningspligt over for de
ejendomme, der er beliggende i området, fra tidspunktet for kommunalbestyrelsens godkendelse, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
En varmedistributionsvirksomhed eller et naturgasdistributionsselskab, der er forsynings-
pligtigt efter stk. 1, kan udskyde forsyningen af en ejendom i sit forsyningsområde, når bruger-,
selskabs- eller samfundsøkonomiske hensyn tilsiger det. Forsyningen af ejendommen skal i så fald
finde sted fra det tidspunkt, hvor der er forsyningsmulighed fra anlægget, dog senest fem år efter
kommunalbestyrelsens godkendelse af projektet.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 3: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Stk. 3.
Stk. 1 gælder ikke i områder, hvor kommunalbestyrelsen har pålagt tilslutnings- eller for-
blivelsespligt efter varmeforsyningsloven eller planloven.
§ 10.
Projekter for transmissionsnet kan godkendes af kommunalbestyrelsen uanset områdeaf-
grænsningen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal uanset kravene i § 6 og § 26, stk. 2, godkende et projekt omfat-
tet af stk. 1, hvis
1) projektet vedrører en transmissionsledning mellem et fjernvarmenet, der er forsynet af et el-
ler flere biomassebaserede varmeproduktionsanlæg, og et fjernvarmenet, der drives af en
virksomhed, der er omfattet af bilag 3, og
2) de produktionsanlæg, der leverer biomassebaseret opvarmet vand, ikke tilsammen leverer
mere end 8000 MWh årligt til det fjernvarmenet, der drives af en virksomhed, der er omfat-
tet af bilag 3.
Projekter for varme- og kraft-varme-produktionsanlæg
Produktionsform
§ 11.
Kommunalbestyrelsen kan kun godkende projekter for produktionsanlæg med en varmeka-
pacitet over 1 MW, hvis anlægget indrettes som kraft-varme-anlæg. Det er dog en forudsætning, at
denne produktionsform er den samfundsøkonomisk mest fordelagtige. Der kan godkendes et var-
meproducerende anlæg, hvis dette er samfundsøkonomisk mere fordelagtigt, jf. dog § 13.
Stk. 2.
Et projektforslag efter stk. 1 skal dimensioneres til en dækningsgrad på 90 pct. af værkets
samlede årlige varmeproduktion, medmindre en anden dækningsgrad er samfundsøkonomisk mere
fordelagtig.
§ 12.
Kommunalbestyrelsen skal ved godkendelse af projekter for eksisterende biomassebaserede
varmeproduktionsanlæg stille krav om, at anlægget omstilles til biomassebaseret kraft-varme, hvis
omstillingen ud fra en teknisk og økonomisk vurdering vil være hensigtsmæssig, herunder at var-
meprisen på biomassebaseret kraft-varme ikke adskiller sig væsentligt fra varmeprisen på den for-
syning, som fjernvarmenettet har adgang til.
§ 13.
Ved etablering af produktionsanlæg med en varmekapacitet over 1 MW til levering af op-
varmet vand eller damp til et fjernvarmenet, der forsynes af et centralt kraft-varme-anlæg, kan
kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis anlægget indrettes som kraft-varme-anlæg, jf.
dog § 14.
§ 14.
Ved etablering af spids- og reservelastanlæg kan kommunalbestyrelsen godkende anlæg, der
kun kan producere varme.
Brændsler
Kollektive varmeforsyningsanlæg
§ 15.
Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende kul eller produkter, der kan anvendes som fødeva-
rer, herunder fiske- og rapsolie, overskudssmør og korn og lign., som brændsler til kollektive var-
meforsyningsanlæg.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 3: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Kraft-varme-anlæg
§ 16.
Ved projekter for kraft-varme-anlæg kan kommunalbestyrelsen godkende projektet, hvis der
anvendes et eller flere af følgende brændsler:
1) Naturgas.
2) Biomasse.
3) Biogas, lossepladsgas eller anden forgasset biomasse.
4) Affald.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal indpasse biogas, lossepladsgas eller anden forgasset biomasse
til kraft-varme-produktion i den kommunale varmeforsyning, hvis
1) der er lokalt ønske herom og
2) produktionsanlægget kan erhverve gassen til en pris, der ikke adskiller sig væsentligt fra pri-
sen på den forsyning, som anlægget ellers har adgang til.
Varmeproduktionsanlæg
§ 17.
Ved etablering af nye varmeproduktionsanlæg eller udvidelse af eksisterende varmeproduk-
tionsanlæg til levering af opvarmet vand eller damp til et fjernvarmenet, der forsynes af et eksiste-
rende decentralt naturgasbaseret kraft-varme-anlæg, kan kommunalbestyrelsen godkende projekter,
der opfylder kriterierne i stk. 2-6. Etablering af en transmissionsledning til et eksisterende produkti-
onsanlæg betragtes ikke som etablering af et nyt varmeproduktionsanlæg, hvis det eksisterende pro-
duktionsanlægs kapacitet ikke udvides.
Stk. 2.
Ved etablering af varmeproduktionsanlæg efter stk. 1 kan kommunalbestyrelsen kun god-
kende brændslerne naturgas og mineralsk olie, jf. dog stk. 3-6.
Stk. 3.
Ved etablering af varmeproduktionsanlæg efter stk. 1 kan kommunalbestyrelsen godkende
biogas, lossepladsgas eller anden forgasset biomasse forudsat, at brændslet anvendes på en kraft-
varme-producerende produktionsenhed baseret på et af disse brændsler.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan ved etablering af udvidet varmeproduktionskapacitet, som er
nødvendiggjort af et øget varmebehov, godkende anvendelse af de brændsler, der er nævnt i § 18,
hvis anlægget alene er dimensioneret til at dække et øget varmebehov, og det øgede varmebehov
ikke kan dækkes af den eksisterende produktionskapacitet.
Stk. 5.
Ved etablering af et varmeproduktionsanlæg til levering af opvarmet vand til et fjernvar-
menet efter stk. 1 skal kommunalbestyrelsen uanset kravene i § 6 og § 26, stk. 2, godkende projek-
tet, hvis
1) fjernvarmenettet drives af en virksomhed, jf. bilag 3, og
2) de produktionsanlæg, der leverer biomassebaseret opvarmet vand til det pågældende fjern-
varmenet, sammenlagt ikke leverer mere til nettet end 8000 MWh årligt, jf. dog stk. 6.
Stk. 6.
Hvis det varmeproduktionsanlæg, der etableres efter stk. 5, skal drives af en virksomhed, jf.
bilag 3, kan kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis anlægget har en kapacitet på mak-
simalt 1 MW.
Stk. 7.
Stk. 1-6 finder tilsvarende anvendelse ved etablering af varmeproduktionsanlæg til levering
af opvarmet vand eller damp til et fjernvarmenet, der forsynes af et naturgasbaseret varmeanlæg,
hvis der er tale om et tidligere decentralt naturgasbaseret kraft-varme-anlæg, der har nedlagt kraft-
varme-anlægget.
§ 18.
Ved projekter for varmeproduktionsanlæg til levering af opvarmet vand eller damp til et
fjernvarmenet, der ikke forsynes med naturgasbaseret kraft-varme eller varme, kan kommunalbesty-
relsen godkende projektet, hvis der anvendes et eller flere af følgende brændsler, jf. dog § 19:
1) Biomasse.
2) Biogas, lossepladsgas og anden forgasset biomasse.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 3: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
3) Affald.
§ 19.
Ved etablering af spids- og reservelastanlæg til levering af opvarmet vand eller damp til et
fjernvarmenet, der ikke forsynes med naturgasbaseret kraft-varme eller varme, kan kommunalbesty-
relsen tillige godkende brændslerne mineralsk olie eller naturgas.
Stk. 2.
Ved etablering af spids- og reservelastanlæg til levering af opvarmet vand eller damp til et
fjernvarmenet, der forsynes af et centralt kraft-varme-anlæg, kan kommunalbestyrelsen godkende
alle brændsler, jf. dog § 15.
Projekter for blokvarmecentraler
§ 20.
Ved projekter for blokvarmecentraler, der er beliggende i et fjernvarmeforsynet område, kan
kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis blokvarmecentralen forsynes med fjernvarme.
Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved projekter for blokvarmecentraler, der er beliggen-
de i nærheden af et fjernvarmeforsynet område, hvis det er samfundsøkonomisk mest fordelagtigt at
udvide forsyningsområdet til at inkludere blokvarmecentralen.
§ 21.
Ved projekter for blokvarmecentraler, der er beliggende i et område, der er godkendt til in-
dividuel naturgasforsyning, kan kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis blokvarmecen-
tralen forsynes med naturgas. Dette gælder dog ikke, hvis anlægget indrettes som kraft-varme-
anlæg.
Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved projekter for blokvarmecentraler, der er beliggen-
de i nærheden af et område, der er godkendt til individuel naturgasforsyning, hvis det er samfunds-
økonomisk mest fordelagtigt at udvide forsyningsområdet til at inkludere blokvarmecentralen.
Stk. 3.
Ved projekter for blokvarmecentraler med en varmekapacitet over 3 MW, der er forsynet
med naturgas, kan kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis blokvarmecentralen indrettes
som et kraft-varme-anlæg. Det er dog en forudsætning, at denne produktionsform er den samfunds-
økonomisk mest fordelagtige. Der kan godkendes et varmeproducerende anlæg, hvis dette er sam-
fundsøkonomisk mere fordelagtigt.
§ 22.
Ved projekter for blokvarmecentraler, der er beliggende uden for et kollektivt forsynet om-
råde, kan kommunalbestyrelsen godkende alle typer brændsler, jf. dog § 15.
Stk. 2.
Ved etablering af blokvarmecentraler med en varmekapacitet over 1 MW kan kommunal-
bestyrelsen som led i projektbehandlingen kræve, at mulighederne for anvendelse af biobrændsel
bliver belyst.
Kapitel 4
Kommunalbestyrelsens godkendelse m.v. af projektforslag
§ 23.
Ansøgning om godkendelse af projekter (projektforslag) for kollektive varmeforsyningsan-
læg skal være skriftlig og ledsaget af følgende oplysninger i det omfang, som er nødvendigt for
kommunalbestyrelsens vurdering af projektet:
1) Den eller de ansvarlige for projektet.
2) Forholdet til varmeplanlægningen, herunder forsyningsforhold og varmekilder, jf. § 4, og for-
holdet til kommune- og lokalplaner.
3) Forholdet til anden lovgivning, herunder til lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning.
4) Fastlæggelse af forsyningsområde og varmebehov, fastlæggelse af hvilke tekniske anlæg, her-
under ledningsnet, der påtænkes etableret eller ændret, og anlæggets kapacitet, forsyningssik-
kerhed og andre driftsforhold samt for affaldsforbrændingsanlæg forholdet mellem forbræn-
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 3: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
dingskapaciteten og affaldsgrundlaget, jf. § 50 b i lov om miljøbeskyttelse eller regler udstedt i
medfør heraf.
5) Tidsplan for etableringen eller ændringen og ved konverteringsprojekter en redegørelse for
varmegrundlaget og konverteringsforløbet.
6) Arealafståelser, servitutpålæg og evt. aftaler med grundejere m.v., der er nødvendige for anlæg-
gets gennemførelse.
7) Redegørelse for projektansøgers forhandlinger med, herunder evt. udtalelser fra berørte forsy-
ningsselskaber og virksomheder m.fl.
8) Økonomiske konsekvenser for forbrugerne.
9) Energi- og miljømæssige vurderinger samt samfunds- og selskabsøkonomiske vurderinger.
10) Samfundsøkonomisk analyse af relevante scenarier. For projektforslag, der vedrører etablering
eller udvidelse af varme- eller naturgasdistributionsnet, anses individuel forsyning for et rele-
vant scenarium.
Stk. 2.
Ved de samfundsøkonomiske vurderinger og analyser nævnt i stk. 1, nr. 9 og 10, anvendes
den på tidspunktet for kommunalbestyrelsens afgørelse senest udmeldte diskonteringsrente fra Fi-
nansministeriet.
Stk. 3.
Kommunen kan på baggrund af projektforslagenes forskellige karakter og baggrund be-
stemme, at oplysninger om et eller flere forhold nævnt i stk. 1, nr. 1-9, og nr. 10, 1. pkt., ikke skal
foreligge, hvis oplysningerne skønnes at være af uvæsentlig karakter for projektforslaget, ligesom
kommunen kan kræve yderligere oplysninger. For kommunalbestyrelsens godkendelse af ansøgnin-
ger efter § 10, stk. 2, og § 17, stk. 5-7, skal der ikke foreligge oplysninger om forhold nævnt i stk. 1,
nr. 10, 1. pkt.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om en faseopdeling af projektbehandlingen
således, at der kan foretages en mere overordnet behandling før den tekniske behandling. En sådan
fremgangsmåde kan f.eks. anvendes i forbindelse med projekter, der berører flere kommuner.
§ 24.
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at projektbehandlingen koordineres med den fysi-
ske planlægning samt kommune- og lokalplanlægningen, og at et godkendt projekt indgår ved revi-
sion af kommuneplan og udarbejdelse af lokalplan i det omfang, dette er påkrævet. Kommunalbe-
styrelsen drager omsorg for, at projektbehandlingen for et projekt, der vedrører et affaldsforbræn-
dingsanlæg, koordineres med lov om miljøbeskyttelse, herunder at affaldsgrundlaget forelægges til
godkendelse efter § 50 b i lov om miljøbeskyttelse.
§ 25.
Kommunalbestyrelsen skal skriftligt underrette berørte forsyningsselskaber, kommuner og
grundejere, der skal afgive areal eller pålægges servitut, om projektforslaget med henblik på, at
eventuelle bemærkninger til projektforslaget kan fremsendes til kommunalbestyrelsen inden for 4
uger. Ved ændring af områdeafgrænsningen i forhold til det hidtidige plangrundlag, skal de berørte
forsyningsselskaber m.v. inddrages. Kommunalbestyrelsen kan tilsvarende underrette andre, f.eks.
virksomheder og told- og skatteforvaltningen.
§ 26.
Forinden kommunalbestyrelsen kan meddele godkendelse, skal kommunalbestyrelsen fore-
tage en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet. Vurderingen
skal ske på baggrund af
1) planlægningen efter kapitel 2,
2) de bestemmelser, der er fastsat i kapitel 3,
3) de samfundsøkonomiske analyser, der er nævnt i 23, stk. 1, nr. 10, og
4) de bemærkninger, der er modtaget efter § 25.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal ved vurderingen påse, at projektet ud fra en konkret vurdering
er det samfundsøkonomisk mest fordelagtige projekt, jf. dog § 10, stk. 2, og § 17, stk. 5-7.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 3: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Stk. 3.
Forudsætter projektet anvendelse af de regler, der er nævnt i § 6, stk. 3, og § 7 i lov om
varmeforsyning, skal kommunalbestyrelsen vurdere reglernes anvendelse i forhold til projektets
økonomi og opfyldelsen af energipolitiske målsætninger m.v.
§ 27.
Godkendelse omfatter følgende punkter, der er relevante for projektforslaget:
1) Anlægget, herunder dets kapacitet, placering og produktionsform.
2) Forsyningsform.
3) Energiform.
4) Forsyningsområde,
5) Tidsfølge for anlæggets etablering eller ændring.
6) Grundlag for beslutning om anvendelse af § 6, stk. 3, §§ 7 og 11-13 i lov om varmefor-
syning.
Stk. 2.
Til en godkendelse kan der knyttes vilkår vedrørende anlæggets etablering, ændring eller
drift, f.eks. om
1) tidsfrist for påbegyndelse af anlægsarbejder og tidsbegrænsning af godkendelsen,
2) forelæggelse inden for fastsatte frister af aftaler med anlægget om energileverancer og om
salg af de ydelser (opvarmet vand, damp, gas eller el), som anlægget vil producere,
3) opnåelse af et nærmere afgrænset varmegrundlag og
4) lavtemperaturdrift.
§ 28.
Kommunalbestyrelsen skal skriftligt underrette projektansøgeren, de berørte forsyningsvirk-
somheder, kommuner og grundejere, der skal afgive areal eller pålægges servitut, om afgørelsen
med oplysning om klageadgang og klagefrist.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen indberetter digitalt oplysninger om beslutninger, der vedrører pro-
jekter omfattet af bilag 1, punkt 3.1, og som er truffet den 1. januar 2012 eller senere. Indberetnin-
gen skal ske til registret på PlansystemDK, jf. § 1 i cirkulære nr. 68 af 6. september 2006 om det
digitale planregister – PlansystemDK – og om kommunalbestyrelsens indsendelse af planer og plan-
forslag m.v. med tilhørende planoplysninger til registret. Indberetningen skal ske i overensstemmel-
se med datamodellen PlanDK3 for kollektiv varmeforsyning, som ligger på hjemmesiden
www.plansystem.dk.
§ 29.
Energistyrelsen kan i særlige tilfælde beslutte, at afgørelse om projektgodkendelse træffes af
Energistyrelsen i stedet for af kommunalbestyrelsen.
Kapitel 5
Dispensation
§ 30.
Energistyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra reglerne i bekendtgørelsen, eksempelvis
ved udviklings- eller demonstrationsprojekter.
Stk. 2.
Energistyrelsen underretter Kommissionen om en afgivet dispensation, hvis
1) projektet vedrører produktionsanlæg med en indfyret termisk kapacitet på over 20 MW el-
ler distributions- eller transmissionsnet, hvor de produktionsanlæg, der leverer til nettet,
sammenlagt har en indfyret termisk kapacitet på over 20 MW,
2) et relevant alternativ til projektet er et projekt med udnyttelse af overskudsvarme og
3) dispensationen medfører, at projektet kan gennemføres uden udnyttelse af overskudsvar-
me.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 3: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1537363_0009.png
Kapitel 6
Klage m.v.
§ 31.
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser truffet efter denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Klage skal være indgivet skriftligt til Energiklagenævnet inden 4 uger efter, at afgørelsen er
meddelt. Energiklagenævnet orienterer den pågældende kommune om klagen. Orienteringen, her-
under fremsendelse af en kopi af klagen, sker hurtigst muligt og senest 7 dage efter klagen er mod-
taget.
§ 32.
Afgørelser truffet af Energiklagenævnet i henhold til § 31 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Kapitel 7
Straf
§ 33.
Med bøde straffes den, der
1) undlader at indhente godkendelse efter § 3,
2) overtræder § 3 eller
3) tilsidesætter en godkendelse, herunder vilkår, fastsat i en godkendelse.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelo-
vens 5. kapitel.
Kapitel 8
Ikrafttræden m.v.
§ 34.
Bekendtgørelsen træder i kraft den XX. august 2015.
Stk. 2.
Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 566 af 2. juni 2014 om godkendelse af projekter for
kollektive varmeforsyningsanlæg, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på ansøgninger om projektgodkendelse indgivet
før den 1. juli 2015. For sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 4.
Klager over afgørelser, truffet af kommunalbestyrelsen eller Energistyrelsen efter bekendt-
gørelse nr. 566 af 2. juni 2014, behandles efter bestemmelserne i bekendtgørelse nr. 566 af 2. juni
2014 om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg.
Stk. 5.
Biomassebaserede blokvarmecentraler, der er etableret eller godkendt senest den 14. juni
1990, kan uanset kravene i § 20, stk. 1, og § 21, stk. 1, fortsætte med biomasseanvendelsen på det
pågældende anlæg.
Energistyrelsen, den xx. xxx 2015
M
ARTIN
H
ANSEN
/ Marie Hindhede
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 3: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Bilag 1
Godkendelsespligtige projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg, jf. § 3, stk. 1, 1. pkt.
Projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg med en varmekapacitet på 0,25 MW eller mere, der
er omfattet af § 2 i lov om varmeforsyning, er godkendelsespligtige. Der er tale om følgende kate-
gorier af projekter:
1
1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
2
2.1
2.2
Produktionsanlæg, herunder kraft-varme-anlæg og varmepumper til kombineret
produktion af varme og køling
Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af produktions- og behandlingsanlæg for by-
gas, LPG (flaskegas), biogas, lossepladsgas, geotermisk energi m.v.
Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af varmeproduktionsanlæg, herunder forbræn-
dingsanlæg for affald, træ, halm m.v. og varmepumper til kombineret produktion af
varme og køling.
Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af blokvarmecentraler.
Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af kraft-varme-anlæg/centraler, herunder for-
brændingsanlæg for affald, træ, halm m.v., med en eleffekt på 25 MW eller derun-
der.
Ændring af energiform på godkendelsespligtige kollektive varmeforsyningsanlæg,
jf. 1.1-1.4.
Transmissions- og fordelingsledninger
Etablering eller bortfald af anvendelsen af transmissions- og fordelingsledninger
med tilhørende tekniske anlæg (pumper, stationer, varmeveksler m.v.) for fjern-
varme, naturgas eller andre brændbare gasarter (bygas, biogas, lossepladsgas m.v.).
Forstærkning af transmissionsledninger/fordelingsledninger for fjernvarme, natur-
gas eller andre brændbare gasarter (bygas, biogas, lossepladsgas m.v.), som øger
kapaciteten.
Distributionsnet og forsyningsområder
Etablering, udvidelse, indskrænkning eller bortfald af distributionsnet eller forsy-
ningsområder.
3.
3.1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 3: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1537363_0011.png
Bilag 2
Kompensation ved projekter for ændring af forsyningsform, jf. § 8
1. Tabel 1 indeholder 7 kategorier af ejendomme, inddelt efter årsforbrug af naturgas. Kom-
pensationsbeløbet pr. ejendom er afhængigt af ejendommens gennemsnitlige årsforbrug af
gas over de seneste tre naturgasafregningsår, regnet fra datoen for forelæggelsen af projekt-
forslaget til kommunalbestyrelsens godkendelse. Hvis ejendommen har været tilsluttet na-
turgasdistributionsselskabet i mindre end tre år, skal der tages udgangspunkt i det gennem-
snitlige årsforbrug af gas over den periode, hvor ejendommen har været tilsluttet.
2. Tabel 1 indeholder kompensationsbeløb for de forskellige kategorier af ejendomme i HMN
Naturgas I/S’, DONG Gas Distribution A/S’ og Naturgas Fyn Distribution A/S’ forsynings-
områder. Beløbene er fastsat pr. 1. januar 2011. Beløbene reduceres fra 1. januar 2012 årligt
først med 5 pct. og derefter pristalsreguleres de efter udviklingen i Danmarks Statistiks net-
toprisindeks i det forrige kalenderår.
3. Hvis et område, som ændrer forsyningsform, ikke forsynes af et naturgasdistributionssel-
skab, der er nævnt i tabel 1, fastsætter klima-, energi- og bygningsministeren efter ansøgning
fra kommunen kompensationsbeløbene for de forskellige kategorier af ejendomme.
Tabel 1. Kompensationsbeløb pr. ejendom
(Gennemsnitligt årligt
naturgasforbrug)
HMN Naturgas I/S
6.000 m
3
og mindre
776 kr.
6.001 - 12.000 m³
0,39 kr./m
3
12.001 - 45.000 m³
0,37 kr./m
3
45.001 - 110.000 m³
0,32 kr./m
3
110.001 - 200.000 m³
0,25 kr./m
3
200.001 - 1.000.000 m³
0,12 kr./m
3
1.000.001 - 10.000.000 m
3
0,09 kr./m
3
DONG
Gas Distribution A/S
8.450 kr.
4,23 kr./m
3
4,08 kr./m
3
3,47 kr./m
3
2,68 kr./m
3
1,33 kr./m
3
0,99 kr./m
3
Naturgas Fyn
Distribution A/S
6.509 kr.
3,25 kr./m
3
3,15 kr./m
3
2,69 kr./m
3
2,07 kr./m
3
1,02 kr./m
3
0,71 kr./m
3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 3: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1537363_0012.png
Bilag 3
Virksomheder omfattet af bestemmelserne i § 10, stk. 2, og § 17, stk. 5, nr. 1
A.
Følgende virksomheder, der driver fjernvarmenet, har en varmepris, der er blandt de
a) 30 højeste ifølge Energitilsynets varmeprisstatistik pr. 8. december 2010,
b) de 30 højeste i gennemsnit ifølge Energitilsynets varmeprisstatistik over årene 2009, 2010 og 2011,
c) de 43 højeste ifølge Energitilsynets varmeprisstatistik pr. 15. august 2014 (som ikke omfattet af a eller b),
eller
d) de 43 højeste i gennemsnit ifølge Energitilsynets varmeprisstatistik over årene 2012, 2013 og 2014 (som
ikke er omfattet af a eller b:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
Hjortekær
Østermarie Fjernvarmenet
Veddum-Skelund-Visborg Kraftvarmeværk
Skævinge Kommunes Fjernvarmeforsyning
Kelleris Hegn
Slagslunde Fjernvarme
Meløse-St. Lyngby Energiselskab
Hvalpsund Kraftvarmeværk
Gassum-Hvidsten Kraftvarmeværk
Gørløse Fjernvarme
Ørslev-Terslev Kraftvarmeforsyning
Sandved-Tornemark Kraftvarmeværk
Blenstrup Kraftvarmeværk
Brøns Kraftvarme
Hyllinge-Menstrup Kraftvarme
Ådum Kraftvarmeværk
Ulbjerg Kraftvarme
Sdr. Herreds Kraftvarmeværker
Rostrup Kraftvarmeværk
Annebergparken
Sønderholm Varmeværk
Mellerup Kraftvarme
Oue Kraftvarmeværk
Hvam Gl. Hvam Kraftvarmeværk
Præstbro Kraftvarmeværk
Præstø Fjernvarme
Rejsby Kraftvarme
Ellidshøj-Ferslev Kraftvarmeværk
Øster Hurup Kraftvarme
Ejsing Fjernvarmeforsyning
Astrup Kraftvarmeværk
Øland Kraftvarmeværk
Lendum Kraftvarmeværk
Mørkøv Kraftvarmeværk
Thorshøj Kraftvarmeværk
Boligselskabet Danbo - Havnbjerg Varmecentral
Boligselskabet Danbo - Langesø Varmecentral
Boligselskabet Danbo - Nordborg Varmecentral
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 3: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1537363_0013.png
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
60.
61.
62.
63.
64.
65.
66.
67.
68.
69.
70.
71.
72.
73.
74.
75.
76.
77.
78.
79.
80.
81.
82.
83.
84.
85.
B.
Boulstrup-Hou Kraftvarmeværk
Ferritslev Fjernvarmeselskab
Flauenskjold Varmeværk
Frifelt-Roager Kraftvarme
Fur Kraftvarmeværk
Genner-Hellevad-Hovslund Forenede Kraftvarmeværker
Glyngøre Fjernvarmeværk
Gylling-Ørting-Falling Kraftvarmeværk
Hallund Kraftvarmeværk
Halvrimmen-Arentsminde Kraftvarmeværk
Hejnsvig Varmeværk
Holte Fjernvarme (Øverød central)
Hundested Varmeværk
Hundslund-Oldrup Kraftvarmeværk
Ingstrup Fjernvarme
Klitmøller Kraftvarmeværk
Klokkerholm Fjernvarme
Kølvrå Fjernvarmecentral
Løkkensvejens Kraftvarmeværk
Lønstrup Varmeforsyning
Lørslev Fjernvarmeforsyning
Manna-Thise Kraftvarmeværk
Mejlby Kraftvarmeværk
Morsø Varme - Dueholm Varmecentral
Mou Kraftvarme
Nr. Broby Varmeværk
Nr. Nissum Kraftvarme
Odsherred Varme A/S
Odsherred Varmeværk (Trundholm)
Ramsing-Lem-Lihme Kraftvarmeværk
Ravnkilde Kraftvarmeværk
Rye Kraftvarmeværk
Sig Varmeværk
Skovlund Kraftvarme
Skuldelev Energiselskab
Sorø Kraftvarmeværk
Stoholm Fjernvarmeværk
Troldhede Kraftvarmeværk
Tversted Kraftvarmeværk
Uggelhuse-Langkastrup Kraftvarmeværk
Vejby-Tisvilde Fjernvarme
Voerså Kraftvarmeværk
Vorupør Kraftvarmeværk
Værum-Ørum Kraftvarmeværk
Vaarst-Fjellerad Kraftvarme
Ørnhøj Grønbjerg Kraftvarmeværk
Østerlund Varme A/S
Hvis en af de virksomheder, der er nævnt under pkt. A ovenfor, er eller bliver over-
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 3: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
taget af en anden virksomhed, vil muligheden for at kunne få godkendt forsyning af
fjernvarmenettet fra et biomassebaseret varmeproduktionsanlæg overgå til den nye
ejer.
C.
Kravene i § 10, stk. 2, nr. 2, og § 17, stk. 5, nr. 2, og stk. 6, til en maksimumkapacitet
på henholdsvis 8000 MWh og 1 MW, gælder det fysiske fjernvarmenet. Hvis en af
de virksomheder, der er nævnt under pkt. A ovenfor, driver flere net, der fysisk ikke
er forbundne med hinanden, kan der således for hvert af disse net etableres en bio-
masseleverance på maksimalt 8000 MWh årligt henholdsvis et biomassebaseret pro-
duktionsanlæg på maksimalt 1 MW. Dette gælder dog kun net, hvis priser er indgået
i de varmeprisstatistikker, der har dannet grundlag for udvælgelsen af virksomheder-
ne.