Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 28
Offentligt
1541182_0001.png
HØRINGSUDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om naturgasforsyning
(Bemyndigelse til fastsættelse af regler om opgørelse af produktions- og tilførselsomkostninger for
opgraderet og renset biogas m.v.)
§1
I lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1331 af 25. november 2013, som ændret ved § 2 i lov
nr. 466 af 18. maj 2011, § 2 i lov nr. 633 af 16. juni 2014 og § 2 i lov nr. 1498 af 23. december 2014,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 35 c, stk. 7,
ændres »tildeling af pristillægget« til: »tildeling af pristillæg«.
2.
I
§ 35 c, stk. 8, 2. pkt.,
ændres »Pristillægget« til: »Pristillæg«.
3.
I
§ 35 d
indsættes som
stk. 10:
»Stk.
10.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at Energinet.dk skal opgøre
omkostninger ved produktion og tilførsel af opgraderet biogas til det sammenkoblede system og renset
biogas til et bygasnet, og om hvordan disse skal opgøres. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at
enhver, der modtager pristillæg efter § 35 c, og producenter af biogas, skal meddele Energinet.dk
oplysninger, der er nødvendige for at opgøre omkostningerne efter 1. pkt.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. februar 2016.
1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: Lovudkast til lov om ændring af lov om naturgasforsyning (Bemyndigelse til fastsættelse af regler om opgørelse af produktions- og tilførselsomkostninger for opgraderet og renset biogas m.v.)
1541182_0002.png
HØRINGSUDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indhold
1. Indledning
...................................................................................................................................................... 3
2. Lovforslagets hovedpunkter
.......................................................................................................................... 3
2.1 Bemyndigelse til energi-, forsynings- og klimaministeren til at fastsætte regler om opgørelse af
omkostningerne ved produktion og tilførsel af opgraderet biogas til det sammenkoblede system og renset
biogas til et bygasnet samt oplysningspligt for støttemodtagere og biogasproducenter
................................ 3
2.1.1 Gældende ret
........................................................................................................................................ 3
2.1.2 Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
........................................................................... 4
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
................................................................... 5
4. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
.................................................................................................. 5
5. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
.............................................................................................. 5
6. Administrative konsekvenser for borgerne
.................................................................................................... 5
7. Miljømæssige konsekvenser
.......................................................................................................................... 5
8. Forholdet til EU-retten
................................................................................................................................... 5
9. Statsstøtteretlige aspekter
............................................................................................................................ 6
10. Ligestillingsmæssige konsekvenser
.............................................................................................................. 6
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
................................................................................................ 6
12. Sammenfattende skema
.............................................................................................................................. 7
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: Lovudkast til lov om ændring af lov om naturgasforsyning (Bemyndigelse til fastsættelse af regler om opgørelse af produktions- og tilførselsomkostninger for opgraderet og renset biogas m.v.)
1541182_0003.png
HØRINGSUDKAST
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til ændring af lov om naturgasforsyning.
Formålet med de foreslåede ændringer af lov om naturgasforsyning er at sikre, at Danmark overholder vilkår
i Europa-Kommissions afgørelse fra november 2013 om godkendelse af statsstøtteordningerne til opgraderet
og renset biogas m.v. Med lovforslaget foreslås det derfor, at der indsættes en bemyndigelse i lov om
naturgasforsyning til, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at Energinet.dk skal
opgøre omkostningerne til produktion og tilførsel af opgraderet biogas, der leveres til det sammenkoblede
system, og renset biogas, der leveres til et bygasnet med henblik på, at ministeren kan foretage en
regelmæssig vurdering af, om de gældende pristillæg til opgraderet og renset biogas kan føre til
overkompensation. Det foreslås endvidere, at ministeren kan bestemme, at enhver, der modtager støtte til
opgraderet og renset biogas samt biogasproducenter, skal give Energinet.dk oplysninger, der er nødvendige
for at opgøre omkostningerne ved produktion og tilførsel af opgraderet biogas til det sammenkoblede system
og renset biogas til et bygasnet. Herudover foreslås enkelte lovtekniske ændringer.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Bemyndigelse til energi-, forsynings- og klimaministeren til at fastsætte regler om opgørelse af
omkostningerne ved produktion og tilførsel af opgraderet biogas til det sammenkoblede system og
renset biogas til et bygasnet samt oplysningspligt for støttemodtagere og biogasproducenter
2.1.1 Gældende ret
Folketinget vedtog støtteordninger til opgraderet biogas, der leveres til det sammenkoblede system og renset
biogas, der leveres til et bygasnet, ved lov nr. 576 af 18. juni 2012. Ikrafttræden blev betinget af Europa-
Kommissionens godkendelse, da ordningerne indeholder statsstøtte. Ved afgørelse af 14. november 2013
godkendte Kommissionen støtteordningerne (statsstøttesag SA.35485 (2012/N) støtte til al
biogasanvendelse). Danmark er forpligtet til at genanmelde støtteordningerne efter 10 år. På baggrund af
Europa-Kommissionens afgørelse blev støtteordningerne sat i kraft den 1. december 2013 ved
bekendtgørelse nr. 1319 af 22. november 2013.
I forbindelse med Europa-Kommissionens behandling af statsstøttesagen måtte Danmark blandt andet
forpligte sig til at overvåge, hvordan driftsbesparelserne for de berørte anlæg, herunder opgraderings- og
rensningsanlæg, udvikler sig for at sikre, at der ikke bliver tale om overkompensation.
Pristillæggene til opgraderet biogas, som leveres til det sammenkoblede system, og renset biogas, som
leveres til et bygasnet, fremgår af § 35 c i lov om naturgasforsyning. Efter lovens § 35 c, stk. 6, kan energi-,
forsynings- og klimaministeren efter forelæggelse for et af Folketinget nedsat udvalg (Energi-, Forsynings-
og Klimaudvalget) fastsætte nærmere regler om, at pristillæg til opgraderet og renset biogas skal nedsættes
eller bortfalde. Det fremgår af forarbejderne til denne bestemmelse, der blev indsat ved lov nr. 576 af 18.
juni 2012, at nedsættelse kan ske ved at reducere pristillæggenes størrelse eller varighed, og at pristillægget
kan nedsættes for at undgå overkompensation.
3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: Lovudkast til lov om ændring af lov om naturgasforsyning (Bemyndigelse til fastsættelse af regler om opgørelse af produktions- og tilførselsomkostninger for opgraderet og renset biogas m.v.)
1541182_0004.png
HØRINGSUDKAST
De gældende regler om støtteordningerne til opgraderet og renset biogas i lov om naturgasforsyning
indeholder ikke regler om overvågning af driftsbesparelserne.
Energinet.dk varetager administrationen af reglerne om pristillæg til opgraderet og renset biogas, herunder
beregning og udbetaling af pristillæg. Det sker efter lov om naturgasforsyning og reglerne i bekendtgørelse
nr. 299 af 25. marts 2015 om pristillæg til opgraderet biogas leveret til det sammenkoblede system og renset
biogas leveret til et bygasnet. Energinet.dk’s omkostninger forbundet med administrationen af
støtteordningen afholdes af staten, jf. § 35 c, stk. 9, i lov om naurgasforsyning.
Enhver, der modtager pristillæg efter § 35 c, skal lade sig registrere hos Energinet.dk og meddele nødvendige
oplysninger af betydning for tildeling af pristillæg til Energinet.dk. Energi-, forsynings- og klimaministeren
kan fastsætte regler om adgangen til og den nødvendige dokumentation for at opnå pristillæg efter § 35 c, og
om at producenter af biogas skal indberette måledata til Energinet.dk, som er nødvendige for beregning af
pristillæg efter § 35 c. Disse bemyndigelser er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 299 af 25. marts 2015 om
pristillæg til opgraderet biogas leveret til det sammenkoblede system og renset biogas leveret til et bygasnet.
Der er derimod ikke hjemmel i lovgivningen for Energinet.dk til at opgøre omkostningerne ved produktion
og tilførsel af opgraderet biogas til det sammenkoblede system og renset biogas til et bygasnet, herunder
hvordan de skal opgøres, med henblik på at ministeren kan vurdere, om de gældende pristillæg til opgraderet
og renset biogas kan føre til overkompensation. Der er derfor heller ikke hjemmel til, at Energinet.dk kan
anmode modtagere af støtte til opgraderet og renset biogas og biogasproducenter om, at de skal give
Energinet.dk de oplysninger, der er nødvendige for at opgøre produktions- og tilførselsomkostningerne for
opgraderet og renset biogas.
2.1.2 Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af vilkår i Europa-Kommissionens afgørelse (statsstøttesag SA.35485 (2012/N) støtte til al
biogasanvendelse) fra 14. november 2013, at Danmark er forpligtet til at overvåge, hvordan
driftsbesparelserne for de af afgørelsen berørte anlæg, herunder opgraderings- og rensningsanlæg, udvikler
sig, for at sikre, at der ikke bliver tale om overkompensation. Herudover fremgår det af afgørelsen, at
Danmark er forpligtet til at regulere de skønnede gennemsnitlige omkostninger for opgraderingsanlæg på
basis af de faktiske omkostninger, der blev lagt til grund i Europa-Kommissionens afgørelse fra november
2013. Det fremgår videre af Europa-Kommissionens afgørelse, at den skønnede markedspris på naturgas skal
reguleres årligt baseret på den faktiske markedspris.
Europa-Kommissionen godkender støtteordninger for en nærmere afgrænset tidsperiode. Ændringer i
markedet kan betyde, at støtteniveauet inden for denne tidsperiode bliver højere end forudsat i Europa-
Kommissionens afgørelse om godkendelse af støtten. Støtteniveauet er for højt, hvis støtten overstiger
forskellen mellem de samlede faktiske omkostninger ved produktion af energi fra vedvarende energikilder og
markedsprisen for den pågældende energiform. Hvis dette bliver tilfældet, vil det være nødvendigt at
nedsætte støtten. Det vil energi-, forsynings- og klimaministeren kunne gøre enten ved regler fastsat af
ministeren efter forelæggelse for et af Folketinget nedsat udvalg (Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget), jf.
§ 35 c, stk. 6, i lov om naturgasforsyning eller ved at fremsætte lovforslag for Folketinget herom.
Med lovforslaget foreslås derfor indsat en bemyndigelse i lov om naturgasforsyning for energi-, forsynings-
og klimaministeren til at fastsætte regler om, at Energinet.dk skal opgøre omkostningerne ved produktion og
4
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: Lovudkast til lov om ændring af lov om naturgasforsyning (Bemyndigelse til fastsættelse af regler om opgørelse af produktions- og tilførselsomkostninger for opgraderet og renset biogas m.v.)
1541182_0005.png
HØRINGSUDKAST
tilførsel af opgraderet biogas til det sammenkoblede system og renset biogas til et bygasnet, og om hvordan
disse skal opgøres. Det foreslås endvidere, at der indsættes en bemyndigelse til, at enhver, der modtager
støtte for opgraderet og renset biogas samt biogasproducenter, skal give Energinet.dk oplysninger, der er
nødvendige for at opgøre produktions- og tilførselsomkostningerne for opgraderet og renset biogas. Herved
vil der kunne sikres det fornødne grundlag for, at ministeren kan vurdere støtteordningerne med henblik på,
om der foreligger overkompensation. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget giver mulighed for, at Energinet.dk i henhold til regler udstedt af energi-, forsynings- og
klimaministeren foretager nærmere angivne opgørelser af omkostningerne ved produktion og tilførsel af
opgraderet biogas, der leveres til det sammenkoblede system, og renset biogas, der leveres til et bygasnet.
Dette kan medføre en forøgelse af Energinet.dk's opgaver i forbindelse med administrationen af pristillæg,
som vil blive afholdt inden for de bestående bevillingsmæssige rammer.
Lovforslaget vil herudover indebære, at Energistyrelsen skal revidere reglerne om biogas, og at
Energistyrelsen skal vurdere støtteordningerne til opgraderet og renset biogas med henblik på at foretage en
vurdering af, om der foreligger overkompensation. Lovforslaget vil medføre en mindre forøgelse af
Energistyrelsens opgaver, som afholdes inden for de bestående bevillingsmæssige rammer.
Lovforslaget vurderes ikke herudover at have økonomiske eller administrative konsekvenser for stat,
regioner eller kommuner.
4. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke i sig selv administrative byrder og lettelser for erhvervslivet. Der vil blive fastsat
administrative byrder for erhvervslivet ved bekendtgørelse, som bl.a. vil indeholde krav til virksomhederne,
herunder om oplysningspligt.
For så vidt angår de administrative konsekvenser for Energinet.dk henvises til bemærkningerne under pkt. 3
om administrative konsekvenser for det offentlige.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative byrder og lettelser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
5
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: Lovudkast til lov om ændring af lov om naturgasforsyning (Bemyndigelse til fastsættelse af regler om opgørelse af produktions- og tilførselsomkostninger for opgraderet og renset biogas m.v.)
1541182_0006.png
HØRINGSUDKAST
Forslaget skal bl.a. sikre, at Danmark kan overholde sine statsstøtteretlige forpligtelser, jf. nærmere afsnit 9
nedenfor.
9. Statsstøtteretlige aspekter
Lovforslaget er med til at sikre overholdelse af vilkår i Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse fra
november 2013, afgørelse af 14. november 2013 vedrørende statsstøttesag SA.35485 (2012/N) støtte til al
biogasanvendelse, som beskrevet nærmere i afsnit 2.1 ovenfor.
10. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen ligestillingsmæssige konsekvenser.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 24. august 2015 til den 21. september 2015 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Portland A/S, Advokatrådet – Advokatsamfundet, Altinex Oil Denmark A/S, Akademisk,
Arkitektforening , Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening, Ankenævnet på Energiområdet,,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverne, Biogasteknik A/S, Boligselskabernes Landsforening ,
Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
Husstandsvindmøller , Branchen Forbrugerelektronik, Bureau Veritas, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet
(BATT-kartellet) , Byggecentrum, Byggeskadefonden, Informationsteknologi, Produktivitet og Samarbejde
(BIPS), Byggeriets Evaluerings Center, Bygherreforeningen i Danmark, Bånlev Biogas A/S, CEPOS,
CEVEA, CO2frit.dk, CO-industri, Concito, DAKA DENMARK A/S , DANAK (Den Danske
Akkrediterings- og Metrologifond), Danfoss, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Statistik, Danmarks Teknisk Universitet (DTU), Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk
Byggeri, Dansk Center for Lys, Dansk Energi, Dansk Energibranche forening (DEBRA), Dansk Erhverv,
Dansk Facilities Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gas, Dansk Gasteknisk
Center (DGC), Dansk Geotermi ApS, Dansk Metal, Dansk Iværksætterforening, Dansk Solcelleforening,
Dansk Solvarme Forening, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik (DLTL), Dansk Varefakta Nævn,
Dansk Ventilation, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder (DANSKE ARK), Danske
Biobrændsel- og Kulimportørers Association (DBKA), Danske Regioner, Danske Udlejere, DANVA (Dansk
Vand- og Spildvandsforening), DANVAK, Datatilsynet, De Frie Energiselskaber, De Grønne, DELTA,
Dansk Elektronik, Det Økologiske Råd, DGE Miljø- og Ingeniørfirma, DI ITEK, DI – Organisation for
erhvervslivet, DONG Energy A/S, DONG E&P, DTU – Afdelingen for mybetjening, DTU – Afdelingen for
vindenergi, Ejendomsforeningen Danmark, Energi- og olieforum. Dk, Energiforbrugeren , Energiforum
Danmark, Energiklagenævnet , Energisammenslutningen, Energitilsynet, Energitjenesten, ENVO Group
A/S, E.ON Danmark A/S, European Solar Farms , Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansrådet, Forbrugerrådet
Tænk , Foreningen af Danske solcelleejere, Forende Danske El-bilister, Foreningen Danske
Kraftvarmeværker , Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA),
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af
6
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: Lovudkast til lov om ændring af lov om naturgasforsyning (Bemyndigelse til fastsættelse af regler om opgørelse af produktions- og tilførselsomkostninger for opgraderet og renset biogas m.v.)
1541182_0007.png
HØRINGSUDKAST
Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen for Slutbrugere af Energi, Forskning og Pension, Frederiksberg
Kommune, Frie Elforbrugere, FSR Danske Revisorer, Gaia Solar A/S, Green Force Company, Greenpeace,
Green Ways, GrønGas A/S, GTS (Godkendt teknologisk Service), Hess ApS, HMN Naturgas I/S, HSWind
ApS, Håndværksrådet, Indukraft sekretariatet c/o Dansk Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA),
Institut for produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, IT-Branchen, Kalk og Teglværksforeningen, KE Vind
A/S / HOFOR, KL (Kommunernes Landsforening), KL-Økonomisk sekretariat, KommuneKredit, Den
Kooperative arbejdsgiver- og interesseorganisation i Danmark (Kooperationen) , KTO – Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Københavns Kommune, Københavns Kommune Teknik- og
Miljøforvaltning, Københavnskommune – Økonomiforvaltning, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen
for, Bæredygtigt Landbrug, Landsorganisationen i Danmark (LO), LCA Center, Landsbyggefonden,
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller, Mærsk Olie og Gas A/S, Mærsk Drilling, National, Center
for Fødevarer og Jordbrug, Naturgas Fyn, NEAS Energy A/S, NOAH Energi og Klima, Nordisk Folkecenter
for Vedvarende Energi, Det Norske Veritas, Olie Gas Danmark, Parcelhusejernes Landsforening,
Plastindustrien, Realkreditrådet, Realkreditforeningen, Reel Energi Oplysning (REO), RenewEnergy A/S,
Ribe Biogas A/S, Sammenslutningen af danske elforbrugere (SDE), SE Skatteborgerforeningen, Skattefaglig
Forening, Solar Elements A/S, Solaropti, Solenergi Danmark A/S, Solia, Solrød Biogas, Statens
Byggeforskningsinstitut, Statoil A/S, Tekniq, Teknologisk Institut , Telekommunikationsindustrien,
THYmøllen Aps, Frie og Uafhængige, Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (FUBE),
Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S, VE-BYG, Vedvarende Energi, VELTEK – VVS- og El-
Tekniske Leverandørers Brancheforening, Vendia Solar System ApS, Verdens Skove, Vestas Wind Systems
A/S, Viasol, Videncenter for energibesparelse i bygninger, Videncentret for Landbrug, Vindenergi Danmark,
Vindmølleindustrien , WWF Verdensnaturfonden, Østkraft, Aalborg Universitet.
12. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, Ingen
kommuner og regioner
Negative konsekvenser/merudgifter
De øgede udgifter for Energinet.dk i
forbindelse med opgørelse af
produktions- og
tilførselsomkostningerne afholdes
inden for de bestående
bevillingsmæssige rammer.
Revision af regler om biogas og
foretagelse af vurdering om
overkompensation vil medføre en
mindre forøgelse af
Energistyrelsens opgaver, som
afholdes inden for de bestående
bevillingsmæssige rammer.
Forøgelse af Energinet.dk’s opgaver
i forbindelse med opgørelse af
produktions- og
tilførselsomkostningerne.
Forøgelse af Energistyrelsens
opgaver i forbindelse med ændring
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Ingen
7
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: Lovudkast til lov om ændring af lov om naturgasforsyning (Bemyndigelse til fastsættelse af regler om opgørelse af produktions- og tilførselsomkostninger for opgraderet og renset biogas m.v.)
1541182_0008.png
HØRINGSUDKAST
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
af reglerne om biogas og vurdering
af overkompensation.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget skal være med til at sikre, at Danmark overholder vilkår i
Europa-Kommissionens afgørelser fra november 2013 om støtte til
opgraderet og renset biogas.
8
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: Lovudkast til lov om ændring af lov om naturgasforsyning (Bemyndigelse til fastsættelse af regler om opgørelse af produktions- og tilførselsomkostninger for opgraderet og renset biogas m.v.)
1541182_0009.png
HØRINGSUDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 35 c, stk. 7, at det er en betingelse for tildeling af »pristillægget«, at ansøgeren blandt andet
opfylder nærmere dokumentationskrav fastsat i medfør af § 35 d med hjemmel i lov om naturgasforsyning.
Det foreslås at præcisere, at der er tale om tildeling af flere pristillæg og ikke kun ét. Støtten gives i form af
et pristillæg til opgraderet og renset biogas på 79 kr. pr. leveret gigajoule (GJ) opgraderet biogas, som
indeksreguleres hvert år, jf. § 35 c, stk. 2 og 4, et pristillæg på 26 kr. pr. leveret GJ opgraderet biogas, som
reguleres årligt i forhold til naturgasprisen, jf. § 35 c, stk. 3 og 4, og et pristillæg på 10 kr. pr. leveret GJ
opgraderet biogas, der nedsættes årligt med 2 kr. pr. GJ fra den 1. januar 2016 og ophører med udgangen af
2019, jf. § 35 c, stk. 5. Således omfatter støtten mere end ét pristillæg.
Der er tale om en redaktionel ændring, og der er med ændringsforslaget derfor ikke tilsigtet materielle
ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 2
Det følger af § 35 c, stk. 8, 2. pkt., at »pristillægget« ydes til den, der renser biogassen, og som leveres til et
bygasnet. Det foreslås at præcisere, at der ydes flere pristillæg til den, der renser biogassen og ikke kun ét.
Støtten gives i form af et pristillæg til opgraderet og renset biogas på 79 kr. pr. leveret gigajoule (GJ)
opgraderet biogas, som indeksreguleres hvert år, jf. § 35 c, stk. 2 og 4, et pristillæg på 26 kr. pr. leveret GJ
opgraderet biogas, som reguleres årligt i forhold til naturgasprisen, jf. § 35 c, stk. 3 og 4, og et pristillæg på
10 kr. pr. leveret GJ opgraderet biogas, der nedsættes årligt med 2 kr. pr. GJ fra den 1. januar 2016 og
ophører med udgangen af 2019, jf. § 35 c, stk. 5. Således omfatter støtten mere end ét pristillæg. Der er tale
om en redaktionel ændring, og der er med ændringsforslaget derfor ikke tilsigtet materielle ændringer af
bestemmelsen.
Til nr. 3
Det foreslås, at der indsættes en bemyndigelse i
§ 35 d, stk. 10, 1. pkt.,
i lov om naturgasforsyning, til at
energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at Energinet.dk skal opgøre omkostningerne
ved produktion og tilførsel af opgraderet biogas til det sammenkoblede system og renset biogas til et
bygasnet, og om hvordan disse skal opgøres.
Ændringsforslaget er en følge af de vilkår, som fremgår af Europa-Kommissionens afgørelse fra november
2013, jf. nærmere afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger. Opgørelse af omkostningerne ved produktion og
tilførsel af opgraderet biogas til det sammenkoblede system og renset biogas til et bygasnet er nødvendig for
at vurdere, om de gældende pristillæg kan føre til overkompensation.
Det er Energinet.dk, som i Danmark forestår administrationen af pristillæg til opgradering og rensning af
biogas, jf. § 35 d, stk. 1. Det vurderes derfor mest hensigtsmæssigt, at det er Energinet.dk, som opgør
produktions- og tilførselsomkostningerne med henblik på, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan
foretage en regelmæssig vurdering af, om der foreligger overkompensation.
9
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: Lovudkast til lov om ændring af lov om naturgasforsyning (Bemyndigelse til fastsættelse af regler om opgørelse af produktions- og tilførselsomkostninger for opgraderet og renset biogas m.v.)
1541182_0010.png
HØRINGSUDKAST
Energi-, forsynings- og klimaministeren vil både kunne fastsætte regler om, hvor ofte der skal foretages en
opgørelse af produktions- og tilførselsomkostningerne, og hvordan disse skal opgøres. Heri indgår bl.a.
investeringsomkostninger til anlæg og nettilslutning, kapitalforrentning, tariffer samt drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger, herunder omkostninger ved produktion eller køb af biogas, for de relevante
anlæg.
Det foreslås endvidere, at der indsættes en bemyndigelse i
stk. 10, 2. pkt.,
til at energi-, forsynings- og
klimaministeren kan fastsætte regler om, at enhver, der modtager pristillæg efter § 35 c i lov om
naturgasforsyning og producenter af biogas, skal meddele Energinet.dk oplysninger, der er nødvendige for,
at Energinet.dk kan opgøre produktions- og tilførselsomkostninger efter det foreslåede stk. 10, 1. pkt.
Ministeren vil således kunne fastsætte regler om, at støttemodtageren og producenter af biogas, der leverer
biogas til modtagere af støtte efter § 35 c i lov om naturgasforsyning, skal meddele Energinet.dk nærmere
angivne oplysninger. Oplysningsforpligtelsen efter stk. 10, 2. pkt., vil også kunne omfatte krav om nærmere
dokumentation for oplysningerne.
Udover støttemodtagere vil oplysningsforpligtelsen også kunne omfatte biogasproducenter. Det skyldes, at
nogle støttemodtagere selv producerer den biogas, de opgraderer eller renser med henblik på levering til
henholdsvis det sammenkoblede system eller et bygasnet, hvorimod andre støttemodtagere køber biogas fra
en biogasproducent med henblik på at opgradere eller rense biogas. For at sikre at Energinet.dk modtager
alle de nødvendige oplysninger for at opgøre produktions- og tilførselsomkostninger, uanset om
støttemodtageren selv producerer eller køber biogas, anses det som nødvendigt, at den forslåede
bemyndigelse til ministeren om at fastsætte en oplysningsforpligtelse, også omfatter biogasproducenter. Det
er hensigten, at der ved udmøntning af bemyndigelsen kun vil blive fastsat krav overfor de
biogasproducenter, der leverer biogas til modtagere af støtte til opgraderet og renset biogas, udover
støttemodtagere, der også selv vil blive omfattet af disse krav.
Hvis opgørelse af produktions- og tilførselsomkostningerne for opgraderet eller renset biogas viser, at
støtteniveauet er for højt, vil det være nødvendigt at nedsætte støtten af hensyn til overholdelse af
statsstøttereglerne. Det vil energi-, forsynings- og klimaministeren kunne gøre enten ved at udnytte den
gældende bemyndigelse i § 35 c, stk. 6, i lov om naturgasforsyning, eller ved at fremsætte lovforslag for
Folketinget herom. Det fremgår af forarbejderne til § 35 c, stk. 6, i lov nr. 576 af 18. juni 2012, at
nedsættelse af støtte kan ske ved at reducere pristillæggenes størrelse eller varighed med henblik på at undgå
overkompensation.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. februar 2016.
10
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 28: Lovudkast til lov om ændring af lov om naturgasforsyning (Bemyndigelse til fastsættelse af regler om opgørelse af produktions- og tilførselsomkostninger for opgraderet og renset biogas m.v.)
1541182_0011.png
HØRINGSUDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.
1331 af 25. november 2013, som ændret ved § 2 i
lov nr. 466 af 18. maj 2011, § 2 i lov nr. 633 af 16.
juni 2014 og § 2 i lov nr. 1498 af 23. december
2014, foretages følgende ændringer:
§ 35 c....
Stk. 7.
Det er en betingelse for tildeling af
pristillægget, at ansøgeren opfylder de krav om
adgangen til og dokumentationen for at modtage
tillæg, som fremgår af regler udstedt efter § 35 d,
stk. 5, 6 og 8.
Stk.
...
§ 35 c....
Stk. 8.
Renset biogas, der leveres til et bygasnet,
modtager samme pristillæg som opgraderet biogas,
der leveres til det sammenkoblede system.
Pristillægget ydes til den, der foretager rensningen af
biogassen til brug i bygasnettet. Stk. 2-7 finder
tilsvarende anvendelse.
Stk.
9...
§ 35 d....
I
§ 35 c, stk. 7,
ændres »tildeling af pristillægget« til:
»tildeling af pristillæg«.
I
§ 35 c, stk. 8, 2. pkt.,
ændres »Pristillægget« til:
»Pristillæg«.
I
§ 35 d
indsættes som
stk. 10:
»Stk.
10.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
kan fastsætte regler om, at Energinet.dk skal opgøre
omkostninger ved produktion og tilførsel af
opgraderet biogas til det sammenkoblede system og
renset biogas til et bygasnet, og om hvordan disse
skal opgøres. Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om, at enhver, der modtager pristillæg efter §
35 c og producenter af biogas, skal meddele
Energinet.dk oplysninger, der er nødvendige for at
opgøre omkostningerne efter 1. pkt.«
11