Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 27
Offentligt
1541163_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om evaluering af VE til procesordningen – første
halvår 2015
I overensstemmelse med Energiaftalen af 22. marts 2012 er VE til proces-
ordningen blevet evalueret i første halvår af 2015. Evalueringen undersøger
direkte og afledte effekter af ordningen og disses additionalitet. Derudover er
virksomhedernes kendskab til VE til proces-ordningen samt oplevelse af
ordningens erhvervsvenlighed blevet undersøgt. Evalueringen er udført af
Rambøll. Til udvalgets og forligskredsens orientering fremsendes Rambølls
analyse hermed.
Analysen tegner et positivt billede af en velfungerende og erhvervsvenlig
ordning, der har haft fuldt afløb i de første år. De centrale konklusioner er, at
ordningen leverer, det den skal på målopfyldelse samt, at ordningens effekter i
høj grad er additionelle. Herudover viser analysen positive afledte effekter af
ordningen, primært at tilskudsvirksomhederne også opnår direkte økonomiske
besparelser (fx billigere brændsel) og forbedret bundlinje.
Alle effekter forudsætter selvsagt, at de projekter, der har fået tilsagn,
realiseres som planlagt. Det bemærkes i den forbindelse, at de større projekter
involverer en længere og mere kompliceret beslutningsproces i virksomhederne,
hvor der typisk går længere tid mellem tilsagngivelse, den endelige
investeringsbeslutning og realisering af projektet. Det vil altid være en risiko for,
at projekterne ikke gennemføres og dermed, at de forventede effekter ikke
realiseres.
Ifølge
analysen har ordningen bevirket:
Fortrængning af fossilt brændsel svarende til omkring 4,3 PJ om året
En CO2 reduktion på omkring 0,36 mio. tons om året
En forøgelse af vedvarende energi svarende til omkring 4,1 PJ om året
Høj additionalitet, herunder fuld additionalitet på større projekter og 75 %
additionalitet på de mindre projekter
Forbedret bundlinje og direkte økonomiske besparelser (forbedret
driftsøkonomi) for næsten alle tilskudsvirksomheder (95 %)
Tegn på, at de kortsigtede, afledte effekter på sigt vil medvirke til forbedret
konkurrenceevne, beskæftigelse og teknologiudvikling for de støtteomfattede
virksomheder
Ministeren
24. august 2015
J.nr. 2015-1868
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Rambølls analyse om evaluering af VE til procesordningen – første halvår 2015
ENERGI-, FORSYNINGS-
Ved ordningens opstart var de forventede direkte effekter for ordningen i 2020:
En reduktion af fossilt energi på 16 PJ om året
En forøgelse af VE andelen på 1,1 pct.
En reduktion af CO2-udledningen på ca. 1,5 pct., svarende til ca. 1 mio.
tons om året.
På daværende tidspunkt var der afsat en pulje på i alt 3,75 mia. kr. til
målopfyldelsen. Efterfølgende er der sket henholdsvis rebudgettering og
nedjustering af puljen. Som resultat heraf er ordningens løbetid forlænget til
2021, og den samlede pulje udgør p.t. mellem 2,9-3,65 mia. kr. afhængig af
udviklingen i de initiativer, puljen finansierer.
Som det fremgår af Rambølls analyse, var der per marts 2015 givet tilsagn for
omkring 20 pct. af den samlede pulje på 3,65 mia. kr. På samme tidspunkt viste
den registrerede forventede effektvirkning en fortrængning af fo ssilt brændsel
på omkring 4,3 PJ og en CO2 reduktion på omkring 0,36 mio. tons. Disse
effekter er årlige efter realisering af de projekter, der har fået tilsagn. Dvs. lidt
højere effekter end forventet i forhold til det samlede afgivne tilsagnsbeløb.
I tillæg til evalueringen anslår en vurdering af hvor meget procesenergi, der
realistisk er potentiale for at omstille ved hjælp af VE til procesordningen, det
resterende potentiale til at være mellem 15 og 25 PJ om året ved fuld
indfasning i 2021. Dette realistiske potentiale er udover de 4 PJ, der knytter sigt
til projekter, der allerede er givet tilsagn til.
Ordningens forventede direkte effekter opnås således indtil videre rigeligt ,
forudsat at samtlige projekter gennemføres som planlagt . Og potentialet for at
indfri målsætningerne for 2021 er fortsat til stede.
Udover ovennævnte centrale konklusioner kan nævnes, at analysen også peger
på nogle barrierer for brug af ordningen. Her identificeres tilstrækkelig likviditet
hos virksomhederne til at gennemføre investeringerne som værende den
væsentligste barriere for især mindre virksomheder. Analysen indeholder
endvidere en række anbefalinger vedr. den administrative procedure,
kommunikationsindsats mv. Disse anbefalinger stemmer generelt godt overens
med de erfaringer, Energistyrelsen har gjort sig i forbindelse med
administrationen af ordningen. Energistyrelsen har derfor allerede identificeret
og påbegyndt forberedelsen af mulige tiltag, hvor af nogle kan imødekomme
flere af evalueringens anbefalinger og optimere administrationen af ordningen
yderligere.
OG KLIMAMINISTERIET
Side 2
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt