Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 2
Offentligt
1537210_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal
indtages på EU's vegne på ITU's (Den Internationale Telekommunikat i-
onsunions) verdensomspændende radiokommunikationskonference i
2015
KOM(2015) 234
1.
Resume
Kommissionen har den 29. maj 2015 offentliggjort forslag til rådsafgøre lse,
der fastlægger, hvilke holdninger EU’s medlemsstater skal indtage på den
kommende verdensomspændende radiokommunikationskonference i 2015 på
udvalgte områder.
Regeringen støtter de resultater, som Kommissionen har angivet i forsl aget
til rådsafgørelse, der bør opnås på konferencen. Fra dansk side lægges der
vægt på, at der er tilstrækkelige frekvensressourcer til anvendelse for mobile
bredbåndstjenester, og at der også reserveres tilstrækkelige ressourcer til
landbaseret levering af audiovisuelle medietjenester. Fra dansk side lægges
der desuden vægt på, at koordineringen under selve konferencen kan ske så
effektivt og smidigt som muligt.
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk lovgivning, for statsfinanserne,
samfundsøkonomien eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget ved-
rører globale forhandlinger og har ikke i sig selv admin istrative konsekvenser
for det offentlige eller for erhvervslivet. Forslaget skønnes ikke at berøre be-
skyttelsesniveauet i Danmark.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 29. maj 2015 offentliggjort forslag til Rådets afgørelse
om den holdning, der skal indtages på EU's vegne på ITU's (Den Internati o-
nale Telekommunikationsunions) verdensomspændende radiokommunikati-
onskonference i 2015. Forslaget har hjemmel i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmådes artikel 114 sammenholdt med artikel 218, stk. 9 , og
skal vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på EU's vegne på ITU's (Den Internationale Telekommunikationsunions) verdensomspændende radiokommunikationskonference i 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Den
verdensomspændende
radiokommunikationskonference
(World
Radiocommunication Conference
– WRC) afholdes ca. hvert 4. år i regi af
den Internationale Telekommunikations Union. ITU er FN’s organisation for
telekommunikation
og
andre
elektroniske
kommunikationsformer.
Konferencen har til formål at tilpasse ITU's radioreglement, som er det inter-
nationale regelsæt for global anvendelse af radiofrekvenser. Reglerne tilpa s-
ses efter nye opståede behov, eksempelvis yderligere frekvenser til mobilt
bredbånd.
Den næste konference afholdes i Genève fra den 2. til den 27. november
2015. Efter flere års forberedende arbejde vil konferencen blive afrundet med
vedtagelsen af ændringer af ITU-radioreglementet.
Forberedelsen til WRC-15
Danmark og de andre EU-medlemsstater forhandler i ITU formelt som indivi-
duelle medlemmer. I praksis koordinerer Danmark dog tekniske standpunkter
med andre lande inden for Den Europæiske Konference af Post og Telea d-
ministrationer (European
Conference of Postal and Telecommunications A d-
ministrations
- CEPT). CEPT er en sammenslutning af 48 europæiske landes
nationale frekvens- og telemyndigheder og er forum for udformningen af de
detaljerede europæiske forhandlingsstandpunkter, der er nødvendige i en
teknisk reguleringskonference som WRC. Alle EU-medlemsstater er med-
lemmer af CEPT.
Kommissionen vil deltage i WRC-15 som ITU-sektormedlem uden formel ret
til at stemme eller tale på fællesskabet vegne. I denne egenskab vil Kommi s-
sionen støtte de fælleseuropæiske standpunkter, der er relevante for Fælle s-
skabets politikker.
3.
Formål og indhold
Kommissionens forslag til rådsafgørelse angiver retningslinjer for medlems-
staterne med hensyn til, hvilke holdninger de skal indtage på den kommende
verdensomspændende radiokommunikationskonference i 2015 . I forhold til
indholdet i bilaget tager udkastet højde for en udtalelse fra Frekvenspolitik-
gruppen (Radio
Spectrum Policy Group),
der består af repræsentanter fra
EU’s medlemsstater.
Forslaget til Rådets afgørelse og det medfølgende bilag skal sikre, at de e u-
ropæiske lande har en fælles holdning til de kommende beslutninger på
WRC-15 om, hvordan udvalgte frekvensbånd skal anvendes globalt og i den
europæiske region. Dette omhandler blandt andet udpegning af nye fre k-
vensbånd til mobile tjenester og anvendelsen af frekvensbånd til tv -
transmission. Der fastlægges i forslaget en fælles holdning til beskyttelsen af
de frekvensbånd, som anvendes til tv-transmission, mod forstyrrelser fra mo-
bilt bredbånd, som ligger i tilstødende frekvensbånd. Endelig skal EU -
medlemsstaterne støtte, at behovet for at afsætte frekvenser til 5G i fre-
kvensbåndene over 6 GHz drøftes på den næste konference (WRC-19).
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på EU's vegne på ITU's (Den Internationale Telekommunikationsunions) verdensomspændende radiokommunikationskonference i 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1537210_0003.png
Kommissionen finder det vigtigt, at de beslutninger, der træffes på WRC-15,
sker i overensstemmelse med den eksisterende EU-lovgivning på området.
Kommissionen vurderer, at konferencen i 2015 kan få en direkte indvirkning
på fælles regler eller ændre reglernes anvendelsesområde og EU's bestræ-
belser på at sikre borgerne gode teleforbindelser.
Kommissionen finder, at det gennem en rådsafgørelse skal pålægges med-
lemsstaterne at deltage i forhandlingerne på ITU’s radiokommunikationsko n-
ference i 2015 for på vegne af EU at arbejde for de holdninger, der anføres i
bilaget til rådsafgørelsen.
Hvis der på konferencen fremsættes nye forslag med hensyn til ind hold i
bilaget, som EU endnu ikke indtager en holdning til, finder Kommissi onen, at
EU's holdning skal fastlægges gennem koordinering på stedet, før konfere n-
cen anmodes om at vedtage revisioner af radioreglementet. I disse tilfælde
foreslår Kommissionen, at EU's holdning skal være i overensstemmelse med
de principper, der er fastlagt i bilaget til rådsafgørelse.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om sagen.
5.
Nærhedsprincippet
Regeringen vurderer, at forslaget til rådsaf gørelse er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet. Regeringen har i den forbindelse lagt vægt på, at
der allerede er EU-lovgivning på området, og at resultaterne på WRC-15 kan
få indvirkning på disse. Dermed vurderes det hensigtsmæssigt, at EU’s me d-
lemsstater på WRC-15 forhandler ud fra de holdninger til frekvensanvende l-
sen, der er fastlagt i bilaget til rådsafgørelsen.
6.
Gældende dansk ret
Den gældende danske lovgivning på frekvensområdet omfatter:
Radiofrekvensområdet reguleres ved lov nr. 475 af 12. j uni 2009 om
radiofrekvenser samt bestemmelser fastsat i medfør heraf.
Lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold, jf.
lovbekendtgørelse nr. 823 af 3. juli 2007.
Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 255
af 20. marts 2014.
Konsekvenser
7.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på EU's vegne på ITU's (Den Internationale Telekommunikationsunions) verdensomspændende radiokommunikationskonference i 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1537210_0004.png
Forslaget har ikke konsekvenser for statsfinanserne eller samfundsøkonomi-
en. Forslaget har ikke erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet der alene er
tale om forslag til holdning i de kommende globale forhandlinger ved WRC-
15. Resultaterne af forhandlingerne på WRC-15 har indflydelse på de globale
rammer for frekvensanvendelsen og dermed også ydre rammer for eventuelle
lovgivningsmæssige tiltag i EU på frekvensområdet. Forslagene til holdning
har dermed ikke direkte erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vedrører globale forhandlinger og har ikke administrative konse-
kvenser for det offentlige eller for erhvervslivet. Forslaget skønnes i sig selv
ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark .
8.
Høring
Forslaget har været udsendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrence-
evne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 17. juni 2015.
DI ITEK understreger vigtigheden af, at der arbejdes på at sikre tilstræ kkelige
frekvensressourcer til mobilt bredbånd og peger i den forbindelse på den
rivende udvikling i anvendelsen af mobilt bredbånd, jævnfør telestatistikken.
Endvidere bakker DI ITEK op om ønsket om, at et dagsordenspunkt på den
følgende konference i 2019 tager hånd om frekvenser til 5G -mobilsystemer i
frekvensbåndet over 6 GHz og ønsker, at regeringen arbejder for, at Da n-
mark og Europa bliver foregangsregioner på 5G. Endeligt opfordrer DI ITEK
til, at der ved EU’s frekvensmæssige beslutning tages hensyn til ønsket om
at opretholde konkurrence og mangfoldighed på tv-markedet samt den tekno-
logiske udvikling på området.
Hi3G har umiddelbart ingen kommentarer, men ser dog gerne, at så meget
spektrum som muligt frigives til mobilt bredbånd.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes overordnet støtte til de resultater, som EU ønsker at opnå på
konferencen, som er samstemmende med de resultater, som CEPT også
arbejder for.
Flere af EU’s medlemsstater har udtrykt modstand i forhold til forslaget fra
Kommissionen om en rådsafgørelse, der indfører endnu en koordineringsme-
kanisme på selve konferencen i tillæg til den koordinering, der sker i CEPT-
regi. Det forventes, at der i Rådet ikke vil være støtte til at give Kommissi o-
nen en yderligere koordinerende rolle forud for eller under forhandlinger-
ne ved WRC-15. De pågældende medlemsstater ønsker i stedet at vedtage
rådskonklusioner på samme måde som forud for tidlig ere WRC-konferencer.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
4
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på EU's vegne på ITU's (Den Internationale Telekommunikationsunions) verdensomspændende radiokommunikationskonference i 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Regeringen støtter de resultater, som Kommissionen har angivet i forslaget
til rådsafgørelse, der bør opnås på konferencen.
Fra dansk side lægges der vægt på, at der er tilstrækkelige frekvensressour-
cer til anvendelser for mobile bredbåndstjenester samt fleksibilitet til ændring
af anvendelsen, hvis dette måtte blive nødvendigt. Regeringen støtter forsl a-
get om, at der tilføjes flere frekvensbånd til anvendelse for mobilt bre dbånd.
Der lægges desuden vægt på, at der også reserveres tilstrækkelige ressou r-
cer til landbaseret levering af audiovisuelle medietjenester.
Regeringen støtter desuden, at der til dagsordenen på næste konference
indgår et punkt om frekvenser til 5G-mobilsystemer.
Fra dansk side lægges der vægt på, at koordineringen under selve WRC -
konferencen kan ske så effektivt og smidigt som muligt med henblik på, at
der opnås de bedste resultater for Danmark og Europa. Den eksistere nde
koordineringsmekanisme i CEPT har fungeret godt, og fra dansk side vurde-
res der ikke at være behov for at indføre en egentlig EU-
koordineringsmekanisme på konferencen.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5