Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 6
Offentligt
Specialundervisning og inklusion, 2014/15
Efter aftalen om kommunernes økonomi for 2013 er målet, at andelen af
elever inkluderet i den almindelige undervisning i folkeskolen skal øges til 96
procent af eleverne frem mod 2015.
I 2014/15 var 95,2 procent af eleverne i de kommunale skoler inkluderet,
hvilket er en marginal stigning på 0,2 procentpoint fra skoleåret 2013/14.
Uanset elevernes køn, etniske herkomst og forældrenes uddannelse er flere
elever blevet inkluderet i den almindelige undervisning i perioden 2010/11 til
2014/15.
Jo højere uddannelsesniveau elevernes forældre har, jo større er andelen af
elever, der er inkluderet i den almindelige undervisning. Dog er forskellen
mellem disse elevgrupper blevet mindre over tid.
Der er fortsat flere piger end drenge, der inkluderes, og der er fortsat flere
elever med dansk herkomst end udenlandsk herkomst, der inkluderes.
Forskellene mellem disse elevgrupper er uændret over tid.