Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 6
Offentligt
1538968_0001.png
Elever i segregerede og inkluderede tilbud fordelt
på elevernes bopælskommune, 2014/15
Inklusionsgraden for hele landet er opgjort til 95,2 procent i skoleåret
2014/15. Inklusionsgraden varierer med knap ni procentpoint mellem
kommunerne fra 90 til 98,4 pct. (når der ses bort fra enkelte mindre ø-
kommuner).
Kommunernes inklusionsgrad
I dette notat ses på andelen af elever inkluderet i den almindelige folkeskole fordelt
på kommuner. Dette kaldes også inklusionsgraden. Inklusionsgraden er et udtryk
for, hvor stor en andel af det samlede antal elever i kommunale skoler, der modta-
ger undervisning i en normalklasse.
Inklusionsgraden er opgjort i forhold til elevernes bopælskommune og ikke efter
institutionernes beliggenhedskommune. Det betyder, at elever, som modtager spe-
cialundervisning i et segregeret tilbud beliggende i en anden kommune end bopæls-
kommunen, medtælles i den kommune, hvor eleven har bopæl. Begrundelsen her-
for er, at det er bopælskommunen, der har ansvaret for elevernes skolegang.
Et segregeret specialundervisningstilbud omfatter specialskoler og dagbehandlings-
tilbud og anbringelsessteder samt specialklasser i folkeskoler og kommunale ung-
domsskoler.
Tabel 1 viser inklusionsgraden (kolonne D). Det skal bemærkes, at den politiske mål-
sætning om en inklusionsgrad på 96 procent i 2015 er et mål på nationalt plan.
Tabellen viser, at inklusionsgraden varierer mellem kommunerne. Inklusionsgraden
varierer mellem 90 procent og 98,4 procent (på nær Læsø med 100 procent). 27
kommuner har en inklusionsgrad, som ligger på eller over målsætningen på 96 pro-
cent, mens de resterende 71 kommuner har en inklusionsgrad under 96 procent.
Det skal bemærkes, at antallet af elever i de private skoler kan have betydning for
den opgjorte inklusionsgrad – særligt i tilfælde, hvor en stor andel af en kommunes
elever går i private skoler. Ved opgørelse af en inklusionsgrad inkl. elever i private
skoler er det dog kun i fem kommuner, hvor der kan konstateres en forskel i inklusi-
onsgraden på mere end to procentpoint.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Notater om inklusion
1538968_0002.png
Side 2 af 6
Tabel 1 Inklusionsgrad fordelt på elevernes bopælskommune, 2014/15
A.
Elever i
kommunale
skoler
Hele landet
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
571.049
3.264
3.638
4.498
5.618
3.040
3.270
3.363
4.508
1.843
5.969
12.014
355
6.507
3.768
4.414
5.493
7.180
5.857
5.001
4.698
4.493
7.410
6.829
2.188
5.782
3.609
5.588
5.410
2.443
5.785
6.942
2.891
B. Elever i
private sko-
ler
138.753
594
283
1.250
881
558
1.233
855
419
109
834
2.069
24
1.009
972
1.180
1.048
1.999
1.057
1.248
1.009
2.248
2.582
1.976
346
1.001
1.671
1.297
1.762
534
1.071
1.274
674
C. Segrege-
D. Inklusions-
rede elever grad, kommunale
skoler (D=1-C/A)
27.335
154
198
224
257
77
172
269
230
29
194
342
9
384
188
233
186
300
366
288
234
317
201
299
115
240
209
238
367
154
248
299
152
95,2%
95,3%
94,6%
95,0%
95,4%
97,5%
94,7%
92,0%
94,9%
98,4%
96,7%
97,2%
97,5%
94,1%
95,0%
94,7%
96,6%
95,8%
93,8%
94,2%
95,0%
92,9%
97,3%
95,6%
94,7%
95,8%
94,2%
95,7%
93,2%
93,7%
95,7%
95,7%
94,7%
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Notater om inklusion
1538968_0003.png
Side 3 af 6
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyn
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-
9.773
5.538
6.924
6.971
6.326
9.181
5.976
5.173
2.463
4.745
2.296
4.438
4.730
2.580
9.652
37.256
6.941
1.028
3.278
2.175
3.285
6.010
151
4.553
4.172
1.734
3.726
3.408
2.710
8.808
2.172
17.958
2.714
9.645
3.814
6.164
2.172
1.545
1.413
2.587
1.500
1.979
715
1.550
767
919
599
625
1.570
505
2.296
13.609
1.375
208
833
596
1.292
965
20
926
1.122
855
678
581
1.318
1.626
973
4.750
794
2.760
472
1.924
488
259
282
511
298
294
233
285
105
209
186
231
441
126
531
1.950
274
72
171
108
186
206
0
263
261
63
256
201
218
613
99
727
271
527
121
291
95,0%
95,3%
95,9%
92,7%
95,3%
96,8%
96,1%
94,5%
95,7%
95,6%
91,9%
94,8%
90,7%
95,1%
94,5%
94,8%
96,1%
93,0%
94,8%
95,0%
94,3%
96,6%
100,0%
94,2%
93,7%
96,4%
93,1%
94,1%
92,0%
93,0%
95,4%
96,0%
90,0%
94,5%
96,8%
95,3%
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Notater om inklusion
1538968_0004.png
Side 4 af 6
Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
3.466
9.335
6.853
4.011
237
11.029
8.115
5.321
7.441
2.601
3.251
1.984
2.536
5.468
4.247
7.442
4.611
3.511
4.866
1.898
5.747
5.218
11.745
4.092
10.917
4.194
492
6.240
19.329
28.417
1.181
1.982
1.063
570
171
1.984
1.448
788
2.081
601
845
781
378
1.784
1.277
2.104
1.000
1.295
588
202
984
889
3.261
819
2.201
1.346
102
1.526
3.497
6.482
195
331
165
265
22
448
318
201
515
91
185
156
143
406
262
391
215
208
175
68
201
180
477
219
451
103
18
346
759
1.160
94,4%
96,5%
97,6%
93,4%
90,7%
95,9%
96,1%
96,2%
93,1%
96,5%
94,3%
92,1%
94,4%
92,6%
93,8%
94,7%
95,3%
94,1%
96,4%
96,4%
96,5%
96,6%
95,9%
94,6%
95,9%
97,5%
96,3%
94,5%
96,1%
95,9%
Anm.: Elever med uoplyst bopælskommune eller fra Christiansø indgår ikke. ”Hele landet” er
derfor ikke nødvendigvis lig med summen af de enkelte kommuner.. Enkelte kommuner har
store udsving i antallet af segregerede elever i forhold til sidste års oplysninger. Opgørelsen
for de enkelte kommuner er derfor med forbehold for datakvaliteten af de oplysninger, som
skolerne indberetter til Danmarks Statistik.
Note 1: Kommunale skoler dækker over folkeskoler, kommunale ungdomsskoler, special-
skoler samt dagbehandlingshjem og anbringelsessteder.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Notater om inklusion
Side 5 af 6
Note 2: Private skoler dækker over efterskoler, efterskoler med samlet særligt tilbud samt
friskoler og private grundskoler.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Notater om inklusion
1538968_0006.png
Side 6 af 6
Værd at vide
Hvad er segregerede tilbud?
Et segregeret specialundervisningstilbud omfatter specialskoler og dagbehandlings-
tilbud og anbringelsessteder samt specialklasser i folkeskoler og kommunale ung-
domsskoler.
Hvad er inklusionsgrad?
Inklusionsgraden er et udtryk for, hvor stor en andel af det samlede antal elever i
kommunale skoler, der modtager undervisning i en normalklasse.
I aftalen om kommunernes økonomi for 2013 var den tidligere regering enige med
KL om en målsætning om, at 96 procent af alle elever skal være inkluderet i den
almindelige undervisning frem mod 2015. Målsætningen om, at 96 procent af alle
elever skal inkluderes i den almindelige undervisning, omhandler kun elever i kom-
munale skoler. Det svarer omtrent til andelen af elever, som blev inkluderet i skole-
året 1998/99, hvor inklusionsgraden var 96,1 procent.
Hvad er specialundervisning?
Specialundervisning er undervisning i specialskoler og specialklasser og undervisning
i den almindelige klasse, hvor eleven får støtte i mindst 9 ugentlige klokketimer.
Hvad er kommunale skoler?
Kommunale skoler dækker folkeskoler, kommunale ungdomsskoler, specialskoler
samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.
Udover specialundervisning i kommunale skoler omtalt i dette notat, findes der
også ca. 40 efterskoler med samlet særligt tilbud, som er rettet mod elever med
behov for specialpædagogisk støtte, for eksempel ordblinde eller elever med gene-
relle indlæringsvanskeligheder. Der gik i 2014/2015 knap 3.000 elever på disse ef-
terskoler. Disse elever indgår
ikke
i dette notat.
Vil du vide mere?
Kig i ministeriets nye ledelsesinformationssystem, LIS, hvor du kan finde en række
rapporter på kommune- og skoleniveau til brug for fx kommunernes kvalitetsrappor-
ter:
https://www.uddannelsesstatistik.dk/
Kig også i ministeriets databank, hvor du kan finde en lang række standardtabeller,
og hvor du også selv kan lave flere tabeller:
www.uvm.dk/databanken