Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 6
Offentligt
Elever i segregerede og inkluderede tilbud fordelt
på elevernes bopælskommune, 2014/15
Inklusionsgraden for hele landet er opgjort til 95,2 procent i skoleåret
2014/15. Inklusionsgraden varierer med knap ni procentpoint mellem
kommunerne fra 90 til 98,4 pct. (når der ses bort fra enkelte mindre ø-
kommuner).
Kommunernes inklusionsgrad
I dette notat ses på andelen af elever inkluderet i den almindelige folkeskole fordelt
på kommuner. Dette kaldes også inklusionsgraden. Inklusionsgraden er et udtryk
for, hvor stor en andel af det samlede antal elever i kommunale skoler, der modta-
ger undervisning i en normalklasse.
Inklusionsgraden er opgjort i forhold til elevernes bopælskommune og ikke efter
institutionernes beliggenhedskommune. Det betyder, at elever, som modtager spe-
cialundervisning i et segregeret tilbud beliggende i en anden kommune end bopæls-
kommunen, medtælles i den kommune, hvor eleven har bopæl. Begrundelsen her-
for er, at det er bopælskommunen, der har ansvaret for elevernes skolegang.
Et segregeret specialundervisningstilbud omfatter specialskoler og dagbehandlings-
tilbud og anbringelsessteder samt specialklasser i folkeskoler og kommunale ung-
domsskoler.
Tabel 1 viser inklusionsgraden (kolonne D). Det skal bemærkes, at den politiske mål-
sætning om en inklusionsgrad på 96 procent i 2015 er et mål på nationalt plan.
Tabellen viser, at inklusionsgraden varierer mellem kommunerne. Inklusionsgraden
varierer mellem 90 procent og 98,4 procent (på nær Læsø med 100 procent). 27
kommuner har en inklusionsgrad, som ligger på eller over målsætningen på 96 pro-
cent, mens de resterende 71 kommuner har en inklusionsgrad under 96 procent.
Det skal bemærkes, at antallet af elever i de private skoler kan have betydning for
den opgjorte inklusionsgrad – særligt i tilfælde, hvor en stor andel af en kommunes
elever går i private skoler. Ved opgørelse af en inklusionsgrad inkl. elever i private
skoler er det dog kun i fem kommuner, hvor der kan konstateres en forskel i inklusi-
onsgraden på mere end to procentpoint.