Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 38
Offentligt
Silkeborg,
den
27/9
2015
Til
Folketingsmedlem,
Folkeskoleordfører
Alex
Ahrendsen
Forslag
om
ændring
af
folkeskolelovens
§
24
BEK
nr.
700
af
23
Juni
2014,
lov
om
friskoler
og
private
grundskoler
m.v.
samt
loven
om
frit
skolevalg,
lov
nr.
335
af
18.
maj
2005
”Arbejdsgruppen
for
alternativ
til
skolefællesskab
i
Silkeborg
Kommune”
gør
hermed
opmærksom
på
en
konflikt
mellem
folkeskolelovens
§
24
BEK
nr.
700
af
23
juni
2014,
lov
om
friskoler
og
private
grundskoler
m.v.
samt
loven
om
frit
skolevalg,
lov
nr.
335
af
18.
maj
2005.
Konflikten
opstår
når
en
række
lokalt
forankrede
skoler
sammenlægges
i
store
skolefællesskaber.
Dermed
får
vi
ad
omveje
en
anden
folkeskole,
end
den
som
en
lang
række
folketingspolitikere
har
haft
intentioner
om,
og
som
vi
borgere
forventer.
I
sin
fuldt
implementerede
form
vil
denne
tendens
reducere
antallet
af
selvstændige
folkeskoler
i
Danmark
til
1/3
af
hvad
der
var
før
skolesammenlægningerne
og
dermed
reelt
fjerne
den
lokale
kobling
til
skolen
og
fratage
borgerne
det
frie
skolevalg.
Vi
går
ind
for
børnefamiliers
ret
til
en
skole
i
nærområdet
og
ønsker
bedre
muligheder
for
at
etablere
frie
skoler
som
alternativer
til
skolefælleskaber
og
de
negative
konsekvenser
som
deraf
følger
for
familierne
i
form
af
transport,
sociale
rammer,
foreningsliv,
fraflytning
osv.
Dette
forslag
tager
udgangspunkt
i
den
aktuelle
situation
i
Silkeborg
kommune,
men
forslaget
har
grund-‐
læggende
relevans
i
alle
de
tilfælde
hvor
kommunerne
vælger
at
gå
fra
mange
lokale
skoler
til
få
skolefællesskaber,
altså
hvor
skolerne
juridisk
set
nedlægges
for
at
opstå
under
en
ny
struktur.
I
Silkeborg
Kommune
er
vi
i
øjeblikket
i
en
situation,
hvor
byrådet
beslutter
at
nedlægge
27
lokale
skoler
for
at
oprette
9
skolefællesskaber
bestående
af
hver
især
2-‐5
fysiske
afdelinger.
Nogle
af
disse
afdelinger
vil
være
langt
fra
hinanden
og
strukturændringen
vil
komme
til
at
berøre
stort
set
alle
børn,
da
børn
fra
nuværende
storskoler
potentielt
skal
transporteres
til
nuværende
små
skoler
i
meget
stort
omfang.
Eksempelvis
vil
hele
indskolingen
og
mellemskolen
hhv.
overbygningen
eller
alternativt
udvalgte
elever
skulle
flyttes
for
at
minimere
antallet
af
klasser
sammenlagt.
Alt
dette
kan
den
nye
skoleledelse
i
øvrigt
lave
om
på
fra
år
til
år
alt
efter
udviklingen
i
elevtallet.
Der
er
i
forslaget
ikke
udarbejdet
en
plan,
som
belyser
de
økonomiske
og
menneskelige
konsekvenser
af
udspillet.
Beslutningsprocessen
fra
offentliggørelse
til
mulig
vedtagelse
er
meget
kort
og
ser
ud
til
at
være
designet
på
en
måde,
som
forhindrer
lokale
alternativer.
Desuden
sættes
processen
om
at
ansætte
ny
skoleledelse
i
gang
inden
høringsperiodens
udløb.
Det
er
tilrettelagt
sådan,
at
de
enkelte
skolebestyrelser
informeres
få
uger
inden
byrådets
beslutning
om
vedtagelse
og
to
uger
efter
anmeldelsesfristen
for
en
ny
friskole
udløb.