Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 38
Offentligt
1550701_0001.png
Silkeborg,  den  27/9  2015  
 
 
Til  
Folketingsmedlem,  
Folkeskoleordfører  
Alex  Ahrendsen  
 
 
Forslag   om   ændring   af   folkeskolelovens   §   24   BEK   nr.   700   af   23   Juni   2014,   lov   om   friskoler   og   private  
grundskoler  m.v.  samt  loven  om  frit  skolevalg,  lov  nr.  335  af  18.  maj  2005  
”Arbejdsgruppen   for   alternativ   til   skolefællesskab   i   Silkeborg   Kommune”   gør   hermed   opmærksom   på   en  
konflikt  mellem  folkeskolelovens  §  24  BEK  nr.  700  af  23  juni  2014,  lov  om  friskoler  og  private  grundskoler  
m.v.  samt  loven  om  frit  skolevalg,  lov  nr.  335  af  18.  maj  2005.    
Konflikten  opstår  når  en  række  lokalt  forankrede  skoler  sammenlægges  i  store  skolefællesskaber.  Dermed  
får  vi  ad  omveje  en  anden  folkeskole,  end  den  som  en  lang  række  folketingspolitikere  har  haft  intentioner  
om,  og  som  vi  borgere  forventer.  I  sin  fuldt  implementerede  form  vil  denne  tendens  reducere  antallet  af  
selvstændige   folkeskoler   i   Danmark   til   1/3   af   hvad   der   var   før   skolesammenlægningerne   og   dermed   reelt  
fjerne  den  lokale  kobling  til  skolen  og  fratage  borgerne  det  frie  skolevalg.  
Vi  går  ind  for  børnefamiliers  ret  til  en  skole  i  nærområdet  og  ønsker  bedre  muligheder  for  at  etablere  frie  
skoler  som  alternativer  til  skolefælleskaber  og  de  negative  konsekvenser  som  deraf  følger  for  familierne  i  
form  af  transport,  sociale  rammer,  foreningsliv,  fraflytning  osv.  
Dette  forslag  tager  udgangspunkt  i  den   aktuelle   situation   i   Silkeborg   kommune,   men   forslaget   har   grund-­‐
læggende   relevans   i   alle   de   tilfælde   hvor   kommunerne   vælger   at   gå   fra   mange   lokale   skoler   til   få  
skolefællesskaber,  altså  hvor  skolerne  juridisk  set  nedlægges  for  at  opstå  under  en  ny  struktur.  
I  Silkeborg  Kommune  er  vi  i  øjeblikket  i  en  situation,  hvor  byrådet  beslutter  at  nedlægge  27  lokale  skoler  for  
at   oprette   9   skolefællesskaber   bestående   af   hver   især   2-­‐5   fysiske   afdelinger.   Nogle   af   disse   afdelinger   vil  
være   langt   fra   hinanden   og   strukturændringen   vil   komme   til   at   berøre   stort   set   alle   børn,   da   børn   fra  
nuværende   storskoler   potentielt   skal   transporteres   til   nuværende   små   skoler   i   meget   stort   omfang.  
Eksempelvis   vil   hele   indskolingen   og   mellemskolen   hhv.   overbygningen   eller   alternativt   udvalgte   elever  
skulle  flyttes  for  at  minimere  antallet  af  klasser  sammenlagt.  Alt  dette  kan  den  nye  skoleledelse  i  øvrigt  lave  
om  på  fra  år  til  år  alt  efter  udviklingen  i  elevtallet.  Der  er  i  forslaget  ikke  udarbejdet  en  plan,  som  belyser  de  
økonomiske  og  menneskelige  konsekvenser  af  udspillet.    
Beslutningsprocessen  fra  offentliggørelse  til  mulig  vedtagelse  er  meget  kort  og  ser  ud  til  at  være  designet  
på   en   måde,   som   forhindrer   lokale   alternativer.   Desuden   sættes   processen   om   at   ansætte   ny   skoleledelse   i  
gang  inden  høringsperiodens  udløb.  Det  er  tilrettelagt  sådan,  at  de  enkelte  skolebestyrelser  informeres  få  
uger  inden  byrådets  beslutning  om  vedtagelse  og  to  uger  efter  anmeldelsesfristen  for  en  ny  friskole  udløb.  
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 27/9-15 fra arbejdsgruppen for alternativ til skolefællesskab i Silkeborg Kommune om alternativer til skolefællesskaber
1550701_0002.png
Den  juridiske  nedlæggelse  af  de  eksisterende  skoler  er  en  nødvendighed  for  kommunen  for  at  tilsidesætte  
borgernes   ret   til   et   frit   skolevalg.   Teoretisk   set   er   der   fortsat   frit   skolevalg,   men   nærmeste   alternative   skole  
kan  være  mellem  30  og   50   kilometer   væk,   og   med   mindre   man   vælger   en   skole   i   nabokommunen   er   det  
også   et   skolefælleskab   baseret   på   at   børn   køres   rundt   i   bus.   Så   i   praksis   er   det   frie   folkeskolevalg   i  
kommunen  suspenderet  og  alternativet  er  en  privatskole  eller  en  friskole.  
I  den  aktuelle  sag  er  det  oplagt  som  berørt  forælder  i  et  velfungerende  lokalsamfund  at  oprette  en  friskole.  
Der   findes   mange   fortilfælde,   hvor   små   kommuneskoler   er   blevet   lukket   pga.   lavt   elevtal   og   hvor   lokale  
kræfter  er  trådt  til  og  har  oprettet  en  velfungerende  friskole.  Det  er  denne  tanke,  vi  godt  kunne  tænke  os  at  
der   blev   åbnet   op   for,   i   sager   hvor   byrådet   tager   beslutning   om   at   nedlægge   skoler   og   oprette   dem   i   en  
anden   struktur.   Vi   mener,   at   borgernes   ret   til   frit   skolevalg   effektivt   skal   kunne   anvendes   i   praksis,   f.eks.  
ved  at  de  lokale  borgere  får  fortrinsret  til  at  erhverve  de  lukkede  skolebygninger  til  oprettelse  af  en  friskole  
inden  kommunen  inddrager  dem  i  et  skolefællesskab.  
Vi  mener,  at  der  er  en  konflikt  mellem  loven  om  frit  skolevalg,  lov  nr.  335  af  18.  maj  2005  og  folkeskole-­‐
lovens   §   24   BEK   nr.   700   af   23   juni   2014   i   forhold   til   oprettelsen   af   skolefællesskaber   og   vi   foreslår,   at  
folketinget  stiller  forslag  om  en  tilpasning  af  folkeskolelovens  §  24  BEK  nr.  700  af  23  juni  2014  med  følgende  
punkt:  
Ved   nedlæggelse   af   en   kommunal   folkeskoleskole   som   juridisk   enhed,   skal   skolens   bygninger  
tilbydes   som   lejemål   eller   erhvervelse   af   lokale   initiativtagere   til   skolens   videre   drift   i   form   af  
friskole.  
Samt  at  tilpasse  lov  om  friskoler  og  private  grundskoler  mv.  for  at  give  bedre  vilkår  for  lokale  alternativer  i  
nærområdet  
Fristen   for   anmeldelse   af   ny   friskole   til   undervisningsministeriet   sættes   til   den   1.   januar   eller   1.  
februar  i  det  år  friskolen  starter.  
Essensen   i   forslaget   er   at   man   fra   politisk   hold   gør   det   muligt   at   erhverve   eller   benytte   eksisterende  
skolebygninger   til   friskoleformål   i   tilfælde   hvor   kommunen   ønsker   at   nedlægge   eller   markant   ændre   den  
eksisterende  skolestruktur  i  en  kommune.  
Samtidigt  finder  vi  det  væsentligt  at  man  muliggør  anmeldelse  af  friskoleinitiativer  ved  at  rykke  tidsfristen  
for  anmeldelse  af  ny  friskole.  
På  vegne  af  ”Arbejdsgruppen  for  alternativ  til  skolefællesskab  i  Silkeborg  Kommune”  
 
Silkeborg,  den  27/9  2015  
 
Majken  Fjeldgaard  Arensbach  Albrechtsen  
Sinbjergvej  37  
8600  Silkeborg  
 
Lars  Ole  Hansen  
Brombærvej  15  
8600  Silkeborg  
 
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 27/9-15 fra arbejdsgruppen for alternativ til skolefællesskab i Silkeborg Kommune om alternativer til skolefællesskaber
1550701_0003.png
   
Charlotte  Bøgedal  Mørch  Wolfbrandt  
Linå  Skolebakke  12  
8600  Silkeborg  
 
 
Glennie  Berwald  Sørensen  
Brombærvej  17  
8600  Silkeborg  
   
Christina  Varming  
Timianvej  7  
8600  Silkeborg