Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1549172_0001.png
Udkast - Forslag
til
Lov om ændring af lov om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på
undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig
(Tilskud til bygge- og anlægsprojekter m.v. og sammensætningen af Sydslesvigudvalget)
§1
I lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og
tilskudsordninger på undervisningsministerens område for
det danske mindretal i Sydslesvig foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 3, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »5« til: »7«.
2.
I
§ 5, stk. 1, 1. pkt., § 6, § 9, stk. 1, § 11, stk. 1, § 16, § 19
og § 20, stk. 2 og 3,
udgår »og lån«.
3.
I
§ 5, stk. 2, § 18, stk. 2, § 18, stk. 5, 2. pkt., § 20, stk. 1, §
20, stk. 2, nr. 1, og § 21, stk. 1 og 2,
udgår »eller lån«.
4.
Overskriften til
kapitel 3
affattes således:
»Kapitel 3
Tilskud«
5.
Overskriften til
§ 14
affattes således:
»Tilskud til bygge- og anlægsprojekter og køb af fast
ejendom«
6.
§ 14
affattes således:
Ȥ 14.
Sydslesvigudvalget kan yde tilskud til bygge- og
anlægsprojekter og køb af fast ejendom i Sydslesvig med
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. marts 2016.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for ansøgninger om
tilskud til bygge- og anlægsprojekter, der er indsendt til
Sydslesvigudvalget før lovens ikrafttræden. For sådanne an-
søgninger finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3.
§ 1, nr. 1, om udvidelse af antallet af medlemmer i
Sydslesvigudvalget træder i kraft efter første nyvalg til Fol-
ketinget efter lovens ikrafttræden.
henblik på at tilvejebringe de fysiske rammer for mindretal-
lets foreninger, organisationer m.v., jf. § 11, stk. 1.
Stk. 2.
Sydslesvigudvalget sørger for, at de i stk. 1 nævnte
tilskud sikres ved pant efter den i Sydslesvig gældende lov-
givning. Tilskudsmodtageren afholder eventuelle omkost-
ninger ved pantsætningen.
Stk. 3.
De i stk. 1 nævnte tilskud henstår rente- og af-
dragsfrit, så længe det formål, hvortil tilskuddet er ydet, ek-
sisterer. Ved formålets forfald tilbageføres de sikrede midler
til Sydslesvigudvalget, der træffer beslutning om, hvordan
de sikrede midler skal genanvendes til et andet formål inden
for lovens rammer.
Stk. 4.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling
kan efter forhandling med finansministeren bemyndige Sta-
tens Administration til at varetage administrationen af de
pantsikrede tilskud.«
DokumentId
Journalnummer
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig (Tilskud til bygge- og anlægsprojekter m.v. og sammensætningen af Sydslesvigudvalget), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1549172_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
3.2. Den foreslåede ordning
3.2.1. Tilskud til bygge- og anlægsprojekter og køb
af fast ejendom og pantsikringen heraf
3.2.2. Udvidelse af antallet af medlemmer i Sydsles-
vigudvalget
3.2.3. Regnskabsaflæggelse m.v. i forbindelse med
ydelse af tilskud til bygge- og anlægsprojekter
m.v.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndighederne og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og til-
skudsordninger på undervisningsministerens område for det
danske mindretal i Sydslesvig lovfæster rammerne for til-
skudsordningerne for det danske mindretal i Sydslesvig.
Ud over rammerne for tilskudsordningerne indeholder loven
bestemmelser om nedsættelse af Sydslesvigudvalget, der
skal virke som bindeled mellem det danske mindretal i Syd-
slesvig og Folketinget.
Sydslesvigudvalget træffer efter ansøgning afgørelse om til-
skud og lån m.v. inden for de bevillinger, der er afsat på de
årlige finanslove. Forinden Sydslesvigudvalget træffer be-
gunstigende afgørelser om ydelse af tilskud eller lån eller
indgår resultataftaler med ansøgerne, skal udvalget indhente
en udtalelse fra ministeren for børn, undervisning og lige-
stilling. Sydslesvigudvalget fører desuden tilsyn med til-
skudsmodtagernes anvendelse af tilskud og lån m.v.
Med lovforslaget vil det blive præciseret i loven, at støtte til
bygge- og anlægsvirksomhed og køb af fast ejendom ydes
som tilskud, og at sådanne tilskud sikres ved pant i henhold
til tysk lov. De sikrede midler vil henstå rente- og afdrags-
frit, så længe det formål, hvortil tilskuddet er ydet, eksiste-
rer. Ved formålets forfald, herunder salg af fast ejendom, vil
de sikrede midler skulle tilbageføres til Sydslesvigudvalget,
der træffer beslutning om, hvordan de sikrede midler skal
genanvendes til et andet formål inden for lovens rammer.
Med lovforslaget vil medlemstallet i Sydslesvigudvalget bli-
ve udvidet fra 5 til 7 medlemmer. Udvidelsen vil først træde
i kraft ved Sydslesvigudvalgets nedsættelse efter første ny-
valg til Folketinget efter lovens ikrafttræden.
2. Lovforslagets baggrund
Lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og til-
skudsordninger på undervisningsministerens område for det
danske mindretal i Sydslesvig blev ved lovens vedtagelse
omfattet af lovovervågning.
Der fremgår følgende af lovens forarbejder, jf. de almindeli-
ge bemærkninger, pkt. 3, i lovforslag nr. L 98, der er fremsat
den 18. december 2009 af undervisningsministeren, Folke-
tingstidende 2009-10, tillæg A:
»Loven vil blive omfattet af lovovervågning. Som led i lov-
overvågningen vil Undervisningsministeriet senest fire år ef-
ter lovens ikrafttræden gennemføre en undersøgelse med det
formål at vurdere, om loven har haft den tilsigtede virkning,
herunder om der er skabt klarere rammer for ansøgning om
og tildeling af tilskud samt opfølgning på de ydede tilskud.
Resultatet af undersøgelsen vil senest i 2014 blive sendt til
Folketingets Uddannelsesudvalg.«
Som led i lovovervågningen udarbejdede ministeriet i for-
året 2014 et udkast til redegørelse om lovovervågning af lov
nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og tilskud-
sordninger på undervisningsministerens område for det dan-
ske mindretal i Sydslesvig. Udkastet blev sendt i høring den
18. juni 2014 hos 22 myndigheder og organisationer m.v. Af
de 22 myndigheder og organisationer m.v. har 9 afgivet hø-
ringssvar inden fristens udløb den 15. august 2014.
På baggrund af høringssvarene udarbejdede ministeriet et
nyt udkast til redegørelse, der blev sendt i høring den 16.
april 2015 hos de samme 22 myndigheder og organisationer
m.v. Ved høringsfristen udløb den 7. maj 2015 var der ind-
kommet 3 høringssvar fra henholdsvis Datatilsynet, Finans-
ministeriet og Rigsrevisionen. Datatilsynet og Finansmini-
steriet havde ikke bemærkninger til udkastet. I høringssvaret
fra Rigsrevisionen blev der peget på, at hjemmel til at opta-
ge indtægter som følge af indfrielse af pantsikrede krav og
hjemmel til, at indtægterne kan genanvendes til aktiviteter,
som ikke er bygge- og anlægstilskud, skal fremgå af loven.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling oversendte
den 28. august 2015 redegørelsen til Folketingets Børne- og
Undervisningsudvalg.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig (Tilskud til bygge- og anlægsprojekter m.v. og sammensætningen af Sydslesvigudvalget), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1549172_0003.png
3
Det fremgår af redegørelsen, at Ministeriet for Børn, Under-
visning og Ligestilling på baggrund af høringssvarene fra de
sydslesvigske foreninger og organisationer m.v. finder, at
loven har haft den tilsigtede virkning, herunder skabt klarere
rammer for ansøgning om og tildeling af tilskud samt op-
følgning på de ydede tilskud.
På baggrund af blandt andet Rigsrevisionens høringssvar, jf.
bemærkningerne nedenfor, vil ministeriet ved den først giv-
ne lejlighed søge at tydeliggøre den eksisterende praksis ved
en ændring af loven, således at det kommer til at fremgå af
loven, at støtte til bygge- og anlægsvirksomhed ydes som
tilskud, og at sådanne tilskud sikres ved pant i henhold til
tysk lov. De sikrede midler henstår rente- og afdragsfrit, så
længe det formål, hvortil tilskuddet er ydet, eksisterer. Ved
formålets forfald kan de sikrede midler genanvendes med
Sydslesvigudvalgets godkendelse til et andet formål inden
for lovens rammer.
Det fremgår desuden af redegørelsen, at ministeriet på bag-
grund af høringssvaret fra Sydslesvigudvalget vil søge at
ændre loven således, at der kun kan ydes tilskud til bygge-
og anlægsvirksomhed. Den hidtidige mulighed for at yde lån
vil herefter bortfalde efter ønske fra Sydslesvigudvalget.
Endvidere fremgår det af redegørelsen, at der i forbindelse
med lovændringen vil blive taget stilling til, i hvilket om-
fang danske regler om aflæggelse af regnskab, repræsenta-
tion og rejser skal stilles som betingelse for at yde tilskud.
Efter at redegørelsen er afgivet til Folketingets Børne- og
Undervisningsudvalg den 28. august 2015, har Sydslesvi-
gudvalget som opfølgning på redegørelsen foreslået, at an-
tallet af medlemmer i Sydslesvigudvalget udvides fra 5 til 7.
Rigsrevisionens høringssvar
Rigsrevisionen har i sine høringssvar, der er afgivet i forbin-
delse med lovovervågningen, henvist til Rigsrevisionens
»Rapport om løbende årsrevision af Sydslesvigudvalget
2013«.
Det fremgår af denne rapport, at formålet med revisionen
har været at vurdere, om Sydslesvigudvalgets forretnings-
gange og interne kontroller understøtter, at regnskabet bliver
rigtigt, og at dispositionerne foretages i overensstemmelse
med de meddelte bevillinger, love og andre forskrifter. Det
har desuden været formålet at vurdere, om Sydslesvigudval-
gets forvaltning af de områder, som Rigsrevisionen har un-
dersøgt, er varetaget på en økonomisk hensigtsmæssig må-
de.
Ved revisionen har Rigsrevisionen gennemgået Sydslesvi-
gudvalgets tilskudsadministration, tyske pantebreve og op-
følgning på 2012-regnskabet.
Det er Rigsrevisionens samlede vurdering, at forretnings-
gange og interne kontroller på de gennemgåede områder ge-
nerelt fungerede ikke helt tilfredsstillende og ikke i tilstræk-
kelig grad opfyldte de krav, der stilles til en god og pålidelig
regnskabsforvaltning.
Sydslesvigudvalgets forretningsgange og interne kontroller
understøtter således ikke, at udvalgets regnskab bliver rig-
tigt, og at de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaf-
læggelsen, er i overensstemmelse med bevillinger, love og
andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig
praksis. Herudover viste revisionen, at forvaltningen af de
gennemgåede områder generelt ikke er varetaget på en øko-
nomisk hensigtsmæssig måde.
Rigsrevisionen har ved vurderingen blandt andet peget på
følgende forhold, der er relevante i forbindelse med lovover-
vågningen:
– Revisionen viste, at Sydslesvigudvalget ikke tager ejen-
domsforbehold i forbindelse med ydelse af bygge- og
anlægstilskud, hvorved der kan være risiko for, at for-
eningerne kan sælge fast ejendom, hvortil udvalget har
givet tilskud, og bruge pengene til andet formål.
– Rigsrevisionen vurderer, at de tyske pantebreve bør om-
tales i loven og fremgå af gældende finanslov under
konto § 20.84.01. Danske kulturelle anliggender i Syd-
slesvig.
Statsrevisorerne har i deres beretning for 2013 ikke forholdt
sig særskilt til Rigsrevisionens bemærkninger om Sydslesvi-
gudvalgets tilskudsadministration m.v.
Rigsrevisionen har desuden peget på, at det skal fremgår af
loven, hvis indtægter som følge af indfrielse af pantsikrede
krav skal genanvendes til andre aktiviteter, som ikke er byg-
ge- og anlægstilskud.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Det er fastsat i lov nr. 287 af 29. marts 2010, at lovens for-
mål er at støtte aktiviteter til gavn for det danske mindretal i
Sydslesvig, jf. lovens § 1.
Med loven blev den tidligere tilskudsordnings omfang og
formål bevaret, men det blev med loven præciseret og tyde-
liggjort, hvilke aktiviteter der er omfattet af loven.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig (Tilskud til bygge- og anlægsprojekter m.v. og sammensætningen af Sydslesvigudvalget), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1549172_0004.png
4
Det er fastsat i lovens § 2, stk. 1, at loven omfatter følgende
aktiviteter i Sydslesvig: Daginstitutions- og skolevirksom-
hed, biblioteks- og arkivvirksomhed, udgivelse af aviser,
tidsskrifter og lignende, kulturel og folkeoplysende virk-
somhed, herunder om det danske sprog, mindretallets for-
eningsmæssige organisering, varetagelse af faglige opgaver,
der tjener landbruget, og anden virksomhed til gavn for min-
dretallet.
Ifølge lovens § 2, stk. 2, kan der desuden ydes støtte til føl-
gende aktiviteter, hvis de har til formål at skabe forståelse
for mindretallets særlige vilkår: Folkeoplysende virksomhed
i Danmark om mindretallet, samarbejde mellem mindretal-
lets foreninger og foreninger i Danmark samt mindretallets
foreningers deltagelse i nordisk og europæisk samarbejde.
Det tilskudsydende udvalg
Med lov nr. 287 af 29. marts 2010 blev Udvalget vedrørende
Danske Kulturelle Anliggender i Sydslesvig erstattet af Syd-
slesvigudvalget. Sydslesvigudvalget er som det tidligere ud-
valg bindeled mellem det danske mindretal i Sydslesvig og
Folketinget, jf. lovens § 4.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling nedsætter
Sydslesvigudvalget, som består af fem medlemmer. Folke-
tinget vælger udvalgets medlemmer efter forholdstal blandt
sine medlemmer, jf. lovens § 3, stk. 1, 2. pkt. Folketinget
kan dog i ganske særlige tilfælde vælge et eller flere ud-
valgsmedlemmer, der ikke er medlem af Folketinget, jf. lo-
vens § 3, stk. 1, 3. pkt. Ministeren for børn, undervisning og
ligestilling udpeger blandt de valgte medlemmer en formand
for Sydslesvigudvalget, jf. lovens § 3, stk. 1, 4. pkt. Sydsles-
vigudvalgets funktionsperiode følger Folketingets valgperio-
de, jf. lovens § 3, stk. 2.
Det fremgår af forarbejderne til loven, jf. de almindelige be-
mærkninger, pkt. 2.2.2., i lovforslag nr. L 98, der er fremsat
den 18. december 2009 af undervisningsministeren, Folke-
tingstidende 2009-10, tillæg A, at Sydslesvigudvalget er en
del af den offentlige forvaltning, selv om udvalget består af
folketingsmedlemmer. Baggrunden herfor er, at udvalget i
overvejende grad udøver administrative funktioner. Udval-
get er som en del af den offentlige forvaltning omfattet af
forvaltningsloven, offentlighedsloven og ombudsmandslo-
ven.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling yder se-
kretariatsbistand til Sydslesvigudvalget, jf. lovens § 3, stk.
4. Udvalget har instruktionsbeføjelsen over for sekretariatet
og er dermed ansvarlig for sekretariatets virksomhed.
Sydslesvigudvalget træffer efter ansøgning afgørelse om til-
skud og lån m.v. inden for de bevillinger, der er afsat på de
årlige finanslove, og indgår resultataftaler med ansøgerne,
jf. lovens § 5, stk. 1. Forinden Sydslesvigudvalget træffer
begunstigende afgørelser om ydelse af tilskud eller lån og
indgår resultataftaler med ansøgerne, skal udvalget indhente
en udtalelse fra ministeren for børn, undervisning og lige-
stilling, jf. lovens § 5, stk. 2. Det er fastsat i lovens § 5, stk.
3, at Sydslesvigudvalgets afgørelser ikke kan påklages til
anden administrativ myndighed.
Sydslesvigudvalget fører i henhold til lovens § 6 tilsyn med
tilskudsmodtagernes anvendelse af tilskud og lån m.v.
Tilskudsmodtagere
Det er fastsat i § 11, stk. 1, i lov nr. 287 af 29. marts 2010, at
tilskud og lån kun kan ydes til foreninger, organisationer
m.v.,
1. der er hjemmehørende i Sydslesvig,
2. der har til formål at udøve aktiviteter til gavn for det
danske mindretal i Sydslesvig,
3. hvis vedtægter sikrer gennemsigtighed og åbenhed ved-
rørende deres virksomhed,
4. hvis hjemmeside på internettet på en lettilgængelig må-
de indeholder information på dansk om deres ledelse
og virksomhed, herunder regnskaber,
5. der ikke driver erhvervsmæssig virksomhed,
6. hvis midler, herunder ved nedlæggelse, ifølge vedtæg-
ten alene må anvendes til aktiviteter, der er omfattet af
loven, og
7. der ikke yder deres ledelse eller andet personale løn og
vederlag ud over det normale i Sydslesvig for tilsvaren-
de hverv eller beskæftigelse.
Betingelserne i nr. 1, 6 og 7 gælder dog ikke for tilskud til
aktiviteter, der har til formål at skabe forståelse for mindre-
tallets særlige vilkår, og som gives af folkeoplysende virk-
somheder i Danmark. Det samme gælder for aktiviteter, der
vedrører samarbejde mellem mindretallets foreninger og for-
eninger i Danmark, jf. lovens § 11, stk. 2. Betingelserne i nr.
5 og 6 gælder ikke for tilskudsmodtagere, herunder Flens-
borg Avis, der i 2009 og som vedvarende herefter har mod-
taget tilskud eller lån til udgivelse af aviser, tidsskrifter og
lignende, jf. lovens § 22, stk. 5.
Tilskud og lån m.v.
Med lov nr. 287 af 29. marts 2010 kan Sydslesvigudvalget
yde driftstilskud til foreninger, organisationer m.v., der har
indgået en resultataftale med udvalget, jf. lovens § 12, stk.
1. Der er i loven fastsat minimumskrav for resultataftalen.
Resultataftalen skal blandt andet fastsætte de aktiviteter,
som resultataftalen omfatter, tilskuddets størrelse og krav til
tilskudsmodtagerens faglige afrapportering til Sydslesvigud-
valget og ministeren for børn, undervisning og ligestilling,
jf. lovens § 12, stk. 2.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig (Tilskud til bygge- og anlægsprojekter m.v. og sammensætningen af Sydslesvigudvalget), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1549172_0005.png
5
Betingelserne i en resultataftale, herunder aftalens varighed,
tilskuddenes størrelse, de omfattede aktiviteter samt mål
m.v., fastsættes på baggrund af en forhandling mellem Syd-
slesvigudvalget og den tilskudsberettigede forening eller or-
ganisation m.v.
Driftstilskud til daginstitutions- og skolevirksomhed ydes
som et eller flere grundtilskud, der er fastsat i resultatafta-
len, og som taxametertilskud, der ydes ud fra objektive kri-
terier, der ligeledes er fastsat i resultataftalen, jf. lovens §
13, stk. 1. Det samme gælder for andre aktiviteter, idet der
dog er mulighed for, at driftstilskuddet ydes som enten
grundtilskud eller taxametertilskud eller som en kombina-
tion heraf, jf. lovens § 13, stk. 2. Der fastsættes i resultataf-
talen et loft for størrelsen af det samlede taxametertilskud,
der kan ydes til den pågældende aktivitet, jf. lovens § 13,
stk. 3.
Sydslesvigudvalget kan i henhold til lovens § 14, stk. 1, yde
tilskud eller lån til bygge- og anlægsprojekter i Sydslesvig
med henblik på tilvejebringelse af de fysiske rammer for
mindretallets foreninger, organisationer m.v. De nærmere
vilkår for eventuel ydelse af lån fastsættes på de årlige fi-
nanslove, jf. lovens § 14, stk. 2.
Sydslesvigudvalget har siden lovens ikrafttræden den 1.
april 2010 ikke ydet lån til bygge- og anlægsprojekter. Der
er kun ydet tilskud.
Sydslesvigudvalget kan yde projekttilskud til foreninger, or-
ganisationer m.v. til enkeltstående projekter, hvis varighed
ikke overstiger tre finansår, jf. lovens § 15, stk. 1.
Tyske pantebreve
Der fremgår følgende af forarbejderne til loven, jf. de almin-
delige bemærkninger, pkt. 2.4.1., i lovforslag nr. L 98, der er
fremsat den 18. december 2009 af undervisningsministeren,
Folketingstidende 2009-10, tillæg A:
»Som det fremgår under pkt. 2.2.1., så følger det af stk. 2 i
tekstanmærkning nr. 104 til § 20.84.01. på finansloven for
2009, at Udvalget vedrørende Danske Kulturelle Anliggen-
der i Sydslesvig forestår fordelingen og administrationen af
tilskuddet. Af stk. 6 fremgår endvidere:
»Stk. 6. Staten yder gennem Udvalget vedrørende Danske
Kulturelle Anliggender i Sydslesvig tilskud til anlæg, som
sikres ved pant. De sikrede midler henstår rente- og afdrags-
frit, så længe det formål, hvortil tilskuddet er ydet, eksiste-
rer, og kan ved forfald genanvendes til tilsvarende formål.««
Endvidere fremgår der følgende af lovens forarbejder, jf. be-
mærkningerne til § 14 til lovforslagets enkelte bestemmel-
ser:
»I den foreslåede bestemmelse i § 14, stk. 2, fastsættes, at de
nærmere vilkår for ydelse af lån fastsættes på de årlige fi-
nanslove. Det er hensigten at videreføre den hidtidige ord-
ning efter tekstanmærkning nr. 104, stk. 6, til § 20.84.01 på
finansloven for 2009, hvorefter støtte ydet som lån sikres
ved pant efter den i Sydslesvig gældende lovgivning. Låne-
modtageren afholder eventuelle omkostninger ved pantsæt-
ning. Undervisningsministeren kan efter forhandling med fi-
nansministeren som hidtil bemyndige Økonomistyrelsen til
at varetage administrationen af lån.«
Det fremgår således af forarbejderne til lov nr. 287 af 29.
marts 2010, at den hidtidige ordning i tekstanmærkning nr.
104, stk. 6, til § 20.84.01 på finansloven for 2009 forudsæt-
tes videreført efter lovens ikrafttræden.
Regnskab, revision og opfølgning m.v.
Der er fastsat følgende i § 18, stk. 1-3, i lov nr. 287 af 29.
marts 2010:
1. Tilskudsmodtagerne, der modtager driftstilskud, skal
for hele deres virksomhed udarbejde en årsrapport, her-
under et årsregnskab.
2. Tilskudsmodtagere, der modtager tilskud eller eventu-
elle lån, skal aflægge en særskilt rapport, herunder et
regnskab for det pågældende bygge- eller anlægspro-
jekt.
3. Tilskudsmodtagere, der modtager projekttilskud til en-
keltstående projekter, skal aflægge en særskilt rapport,
herunder et regnskab, for anvendelse af det modtagne
projekttilskud.
Årsrapporter og rapporter skal underskrives af tilskudsmod-
tagernes bestyrelser og sendes til Sydslesvigudvalget og mi-
nisteren for børn, undervisning og ligestilling, jf. lovens §
18, stk. 4.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (Styrel-
sen for Undervisning og Kvalitet) gennemgår tilskudsmod-
tagernes regnskaber og udarbejder en årlig rapport, der inde-
holder resultaterne af gennemgangen af tilskudsmodtagernes
regnskaber og med en vurdering af, om tilskuddene er an-
vendt i overensstemmelse med Sydslesvigudvalgets afgørel-
ser om tilskud. Opfølgningsrapporten afgives til Sydslesvi-
gudvalget, jf. lovens § 19. Opfølgningsrapporten forudsæt-
tes også at indgå i Sydslesvigudvalgets behandling af de
indkomne ansøgninger om tilskud og af resultataftaler for
det kommende år.
De nærmere regler om regnskab, revision og opfølgning er
fastsat i bekendtgørelse nr. 1720 af 21. december 2010 om
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig (Tilskud til bygge- og anlægsprojekter m.v. og sammensætningen af Sydslesvigudvalget), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1549172_0006.png
6
regnskab for, revision af og indhentning af oplysninger fra
foreninger og organisationer m.v., der modtager tilskud fra
Sydslesvigudvalget.
Der er afsat 466,1 mio. kr. på finansloven for 2015 til til-
skudsordninger på ministeriets område for det danske min-
dretal i Sydslesvig, jf. finanslovens § 20.84.01. Danske kul-
turelle anliggender i Sydslesvig.
3.2. Den foreslåede ordning
3.2.1. Tilskud til bygge- og anlægsprojekter og køb af fast
ejendom og pantsikringen heraf
Det foreslås præciseret i loven, at Sydslesvigudvalget kan
yde tilskud til bygge- og anlægsprojekter og køb af fast
ejendom i Sydslesvig med henblik på at tilvejebringe de fy-
siske rammer for mindretallets foreninger, organisationer
m.v. Tilskuddene kan kun ydes til foreninger og organisatio-
ner m.v., der opfylder tilskudsbetingelserne i lovens § 11.
Med forslaget bortfalder således den hidtidige mulighed for
at yde lån til bygge- og anlægsprojekter. Som nævnt foran
under pkt. 3.1. har Sydslesvigudvalget siden lovens ikraft-
træden den 1. april 2010 ikke ydet lån til bygge- og anlægs-
virksomhed. Der er kun ydet tilskud.
Det foreslås desuden præciseret i loven, at Sydslesvigudval-
get er forpligtet til at sikre tilskuddet med pant efter den i
Sydslesvig gældende lovgivning. Tilskudsmodtageren afhol-
der eventuelle omkostninger ved pantsætningen. Tilskuddet
henstår rente og afdragsfrit, så længe det formål, som Syd-
slesvigudvalget har ydet tilskuddet til, eksisterer.
Endvidere foreslås det præciseret i loven, at ved formålets
forfald, fx ved salg af den faste ejendom, som Sydslesvigud-
valget har ydet tilskud til, tilbageføres de sikrede midler til
Sydslesvigudvalget, der skal træffe beslutning om, hvordan
de sikrede midler skal genanvendes til et andet formål inden
for lovens rammer.
Med de foreslåede lovændringer har Sydslesvigudvalget
mulighed for at beslutte, at de sikrede midler kan genanven-
des af den hidtidige tilskudsmodtager til køb af en anden
fast ejendom eller til et andet formål inden for lovens ram-
mer. Sydslesvigudvalget har således også mulighed for at
beslutte, at den hidtidige tilskudsmodtager kan genanvende
de sikrede midler som driftstilskud eller projektilskud.
De foreslåede lovændringer giver også Sydslesvigudvalget
mulighed for at beslutte, at de sikrede midler skal genanven-
des ved at yde tilskud til en eller flere andre tilskudsberetti-
gede foreninger eller organisationer m.v. til formål inden for
lovens rammer, herunder tilskud til bygge- og anlægsprojek-
ter og driftstilskud.
3.2.2. Udvidelse af antallet af medlemmer i
Sydslesvigudvalget
Det foreslås med lovforslaget, at antallet af medlemmer i
Sydslesvigudvalget udvides fra 5 til 7. Det fremgår af loven,
at Sydslesvigudvalget ud over at tage stilling til ansøgninger
om tilskud til gavn for det danske mindretal i Sydslesvig og-
så skal virke som bindeled mellem det danske mindretal i
Sydslesvig og Folketinget. En udvidelse af medlemstallet vil
give bedre mulighed for at lade flere af Folketingets partier
deltage i arbejdet.
Det foreslås, at udvidelsen af antallet af medlemmer i Syd-
slesvigudvalget først træder i kraft ved udvalgets nedsættel-
se efter første nyvalg til Folketinget efter lovens ikrafttræ-
den.
3.2.3. Regnskabsaflæggelse m.v. i forbindelse med ydelse af
tilskud til bygge- og anlægsprojekter m.v.
I forbindelse med lovovervågningen har Sydslesvigudvalget
peget på, at der er tvivl om, hvorvidt danske eller tyske reg-
ler skal anvendes i forbindelse med tilskudsmodtagernes af-
læggelse af regnskab og udbetaling af godtgørelse for repræ-
sentation og rejser.
Det fremgår af § 18, stk. 1-3, i lov 287 af 29. marts 2010, at
tilskudsmodtagere, der modtager driftstilskud, tilskud til
bygge- og anlægsprojekter og projekttilskud skal aflægge
regnskab m.v. Efter lovens § 18, stk. 5, fastsætter ministeren
for børn, undervisning og ligestilling nærmere regler om ud-
førelse af revision af regnskaberne, herunder krav til reviso-
rer og tilskudsmodtageres underretning af ministeren om ud-
pegede revisorer m.v. De nærmere regler om regnskab og
revision m.v. er fastsat i bekendtgørelse nr. 1720 af 21. de-
cember 2010 om regnskab for, revision af og indhentning af
oplysninger fra foreninger og organisationer m.v., der mod-
tager tilskud fra Sydslesvigudvalget.
Som det fremgår af lovens § 18, er det en betingelse for at
modtage driftstilskud, tilskud til bygge- og anlægsprojekter
og projekttilskud, at der aflægges regnskab m.v., der opfyl-
der kravene i lovens § 18 og bekendtgørelse nr. 1720 af 21.
december 2010. Loven giver ikke mulighed for at fravige
dette krav.
Der i hverken i lov nr. 287 af 29. marts 2010 eller i forarbej-
derne til loven taget udtrykkeligt stilling til, hvorvidt til-
skudsmodtagere skal anvende danske eller tyske regler i for-
bindelse med udbetaling af godtgørelse for repræsentation
og rejser. Loven indeholder heller ikke en særlig hjemmel til
at anvende de tyske regler på dette område.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig (Tilskud til bygge- og anlægsprojekter m.v. og sammensætningen af Sydslesvigudvalget), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1549172_0007.png
7
Det må dog antages, at det har været en forudsætning for lo-
ven, at tilskudsmodtagere anvender de danske regler. Det
skal derfor stilles som en betingelse for at yde tilskud, at de
danske regler skal anvendes i forbindelse med tilskudsmod-
tagerens udbetaling af godtgørelse for repræsentation og rej-
ser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative kon-
sekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og
erhvervslivet m.v.
administrative
konsekvenser
for
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndighederne og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den x september
2015 til den x oktober 2015 været sendt i høring hos følgen-
de myndigheder og organisationer m.v.:
Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Folkeoplys-
nings Samråd, Dansk Kirke i Sydslesvig, Dansk Skolefor-
ening for Sydslesvig, Dansk Sundhedstjeneste for Sydsles-
vig, Dansk Ungdoms Fællesråd, Datatilsynet, Det Sydsles-
vigske Samråd, Federal Union of European Nationalities,
Flensborg Avis, Fælleslandboforeningen for Sydslesvig,
Grænseforeningen, Mikkelberg - Nordisk center for kunst
og cricket, Nordisk Informationskontor i Sønderjylland/
Sydslesvig, Rigsrevisionen, Sydslesvigs danske Ungdoms-
foreninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Kultursam-
fund, Sydslesvigsk Vælgerforening og Sydslesvigudvalget.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for bor-
gerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for bor-
gerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
slesvig og Folketinget. Med en udvidelse af medlemstallet
vil der blive mulighed for en bredere repræsentation af Fol-
ketingets partier i udvalget. Forslaget ændrer ikke ved, at det
fortsat er Folketinget, der vælger udvalgets medlemmer efter
forholdstal blandt sine medlemmer. Valget sker i henhold til
grundlovens § 52 efter forholdstal. Beregningen sker efter
reglerne i § 36, stk. 1, i Folketingets forretningsorden.
Til nr. 2-5
Der er alene tale om konsekvensændringer som følge af, at
Sydslesvigudvalget ikke længere har mulighed for at yde lån
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås med lovforslaget, at antallet af medlemmer i
Sydslesvigudvalget udvides fra 5 til 7. Sydslesvigudvalget
skal virke som bindeled mellem det danske mindretal i Syd-
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig (Tilskud til bygge- og anlægsprojekter m.v. og sammensætningen af Sydslesvigudvalget), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1549172_0008.png
8
til bygge- og anlægsprojekter. Der henvises til bemærknin-
gerne til § 1, nr. 6.
Til nr. 6
Det følger af § 14, stk. 1, i lov nr. 287 af 29. marts 2010, at
Sydslesvigudvalget kan yde tilskud eller lån til bygge- og
anlægsprojekter i Sydslesvig med henblik på at tilvejebringe
de fysiske rammer for mindretallets foreninger, organisatio-
ner m.v.
Det fremgår af lovens forarbejder, at den hidtidige ordning i
tekstanmærkning nr. 104, stk. 6, til § 20.84.01 på finanslo-
ven for 2009 forudsættes videreført efter lovens ikrafttræ-
den. Der fremgår følgende af stk. 6: »Stk. 6. Staten yder
gennem Udvalget vedrørende Danske Kulturelle Anliggen-
der i Sydslesvig tilskud til anlæg, som sikres ved pant. De
sikrede midler henstår rente- og afdragsfrit, så længe det for-
mål, hvortil tilskuddet er ydet, eksisterer, og kan ved forfald
genanvendes til tilsvarende formål.«
Den foreslåede ændring af
§ 14
indebærer, at den hidtidige
ordning i tekstanmærkning nr. 104, stk. 6, til § 20.84.01 på
finansloven for 2009 kommer til at fremgå af loven. Der vil
dog efter ønske fra Sydslesvigudvalget kun kunne ydes til-
skud til bygge- og anlægsprojekter. Den hidtidige mulighed
for at yde lån til bygge- og anlægsprojekter bortfalder med
forslaget.
Som nævnt foran under pkt. 3.1. og pkt. 3.2.1. har Sydsles-
vigudvalget siden lovens ikrafttræden den 1. april 2010 ikke
ydet lån til bygge- og anlægsvirksomhed. Der er kun ydet
tilskud.
I den foreslåede ændring af
§ 14, stk. 1,
præciseres det, at
Sydslesvigudvalget ud over tilskud til bygge- og anlægspro-
jekter også kan yde tilskud til køb af fast ejendom. Den fore-
slåede ændring er alene en præcisering af den hidtidige rets-
tilstand på området. Det foreslåede ændring af
§ 14, stk. 1,
giver også Sydslesvigudvalget mulighed for yde tilskud til
igangværende bygge- og anlægsprojekter.
De foreslåede bestemmelser i
§ 14, stk. 2 og 3,
er en videre-
førelse og præcisering af den hidtidige ordning i tekstan-
mærkning nr. 104, stk. 6, til § 20.84.01 på finansloven for
2009. Herudover foreslås det i
§ 14, stk. 3,
at de sikrede
midler kan genanvendes til et andet formål inden for lovens
rammer. Forslaget indebærer, at Sydslesvigudvalget kan
træffe beslutning om, at de sikrede midler ikke kun kan gen-
anvendes til tilskud til bygge- og anlægsprojekter, men også
til driftstilskud og projekttilskud. Forslaget indebærer også,
at Sydslesvigudvalget kan træffe beslutning om, at de sikre-
de midler skal genanvendes ved at yde tilskud til en eller
flere andre tilskudsberettiget foreninger og organisationer
m.v. til formål inden for lovens rammer, herunder tilskud til
bygge- og anlægsprojekter og driftstilskud.
Statens Administration har hidtil i samarbejde med Sydsles-
vigudvalget varetaget administrationen af de pantsikrede til-
skud og lån med hjemmel i forarbejderne til lov nr. 287 af
29. marts 2010. Den foreslåede bestemmelse i
§ 14, stk. 4,
skal alene ses som en præcisering af den hidtidige ordning.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. marts
2016.
Det foreslås tydeliggjort i
stk. 2,
at loven ikke finder anven-
delse for ansøgninger om tilskud til bygge- og anlægspro-
jekter, der er indgivet til Sydslesvigudvalget før lovens
ikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de hidtil gæl-
dende regler anvendelse.
Endvidere foreslås det i
stk. 3,
at § 1, nr. 1, om udvidelse af
antallet af medlemmer i Sydslesvigudvalget fra 5 til 7 først
træder i kraft efter første nyvalg til Folketinget efter lovens
ikrafttræden.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig (Tilskud til bygge- og anlægsprojekter m.v. og sammensætningen af Sydslesvigudvalget), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1549172_0009.png
9
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og
tilskudsordninger på undervisningsministerens område for
det danske mindretal i Sydslesvig foretages følgende æn-
dringer:
§ 3.
Undervisningsministeren nedsætter Sydslesvigudvalget,
som består af 5 medlemmer. Folketinget vælger udvalgets
medlemmer efter forholdstal blandt sine medlemmer. Folke-
tinget kan dog i ganske særlige tilfælde vælge et eller flere
udvalgsmedlemmer, der ikke er medlem af Folketinget, hvis
den eller de pågældende har tilknytning til et af Folketingets
partier og den eller de pågældende har et særligt indblik i og
interesse for spørgsmål vedrørende det danske mindretal i
Sydslesvig. Undervisningsministeren udpeger udvalgets for-
mand blandt de valgte medlemmer.
Stk. 2.-4. (...)
1.
I
§ 3, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »5« til: »7«.
§ 5.
Sydslesvigudvalget træffer efter ansøgning afgørelse om
tilskud og lån, jf. kapitel 3, inden for de bevillinger, som er
afsat på de årlige finanslove. Udvalget indgår efter ansøg-
ning resultataftaler efter § 12.
Stk. 2.-4.
(...)
§ 6.
Sydslesvigudvalget fører tilsyn med tilskudsmodtager-
nes anvendelse af tilskud og lån.
§ 9.
Sydslesvigudvalget udarbejder en årlig beretning om sin
virksomhed, herunder om fordelingen af de bevillinger, som
er afsat på finansloven, og modtagne ansøgninger om tilskud
og lån.
Stk. 2.
(...)
§ 11.
Tilskud og lån kan ydes til foreninger, organisationer
m.v.,
1) der er hjemmehørende i Sydslesvig,
2) der har til formål at udøve aktiviteter til gavn for det dan-
ske mindretal i Sydslesvig, jf. § 2,
2.
I
§ 5, stk. 1, 1. pkt., § 6, § 9, stk. 1, § 11, stk. 1, § 16, § 19
og
§ 20, stk. 2 og 3,
udgår »og lån«.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig (Tilskud til bygge- og anlægsprojekter m.v. og sammensætningen af Sydslesvigudvalget), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1549172_0010.png
10
3) hvis vedtægter sikrer gennemsigtighed og åbenhed vedrø-
rende deres virksomhed,
4) hvis hjemmeside på internettet på en lettilgængelig måde
indeholder information på dansk om deres ledelse og virk-
somhed, herunder regnskaber,
5) der ikke driver erhvervsmæssig virksomhed,
6) hvis midler, herunder ved nedlæggelse, ifølge vedtægten
alene må anvendes til aktiviteter efter § 2, og
7) der ikke yder deres ledelse eller andet personale løn og
vederlag ud over det normale i Sydslesvig for tilsvarende
hverv eller beskæftigelse.
Stk. 2.
(...)
§ 16.
Undervisningsministeren udbetaler tilskud og lån i
overensstemmelse med Sydslesvigudvalgets afgørelser.
§ 19.
Undervisningsministeren afgiver årligt en opfølgnings-
rapport til Sydslesvigudvalget om de modtagne årsrapporter
og rapporter med en vurdering af, om de i det forudgående
finansår udbetalte tilskud og lån er anvendt i overensstem-
melse med udvalgets afgørelser.
§ 20.
(...)
Stk. 2.
Sydslesvigudvalget kan træffe afgørelse om, at til-
skud og lån helt eller delvis tilbageholdes, bortfalder eller
kræves tilbagebetalt, hvis
1) en tilskudsmodtager ikke overholder bestemmelserne i
denne lov, regler fastsat i medfør af § 18, stk. 5, resultatafta-
ler efter § 12, vilkår i afgørelsen om tilskud eller lån eller
udvalgets påbud efter stk. 1 eller
2) en tilskudsmodtager begæres konkurs eller standser sine
betalinger eller der i øvrigt er fare for, at tilskudsmodtage-
rens virksomhed må indstilles.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan i tilfælde som nævnt i
stk. 2, nr. 2, tilbageholde udbetalingen af tilskud og lån, ind-
til Sydslesvigudvalget har truffet afgørelse.
Stk. 4.-5.
(...)
§ 5.
(...)
Stk. 2.
Inden Sydslesvigudvalget træffer begunstigende afgø-
relser om ydelse af tilskud eller lån og indgår resultataftaler,
skal udvalget indhente en udtalelse fra undervisningsmini-
steren om den påtænkte afgørelse eller resultataftale.
Stk. 3.-4.
(...)
3.
I
§ 5, stk. 2, § 18, stk. 2, § 18, stk. 5, 2. pkt., § 20, stk. 1, §
20, stk. 2, nr. 1,
og
§ 21, stk. 1 og 2,
udgår »eller lån«.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig (Tilskud til bygge- og anlægsprojekter m.v. og sammensætningen af Sydslesvigudvalget), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1549172_0011.png
11
§ 18.
(...)
Stk. 2.
Tilskudsmodtagere, der modtager tilskud eller lån ef-
ter § 14, stk. 1, skal aflægge en særskilt rapport, herunder et
regnskab, for det pågældende bygge- og anlægsprojekt.
Stk. 3.-4.
(...)
Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler
om indhold og opstilling af årsrapporter nævnt i stk. 1 og
rapporter nævnt i stk. 2 og 3, om udførelse af revision af
regnskaberne, herunder krav til revisorer og tilskudsmodta-
gers underretning af undervisningsministeren om udpegede
revisorer, om frister for fremsendelse af årsrapporter og rap-
porter, om elektronisk fremsendelse af årsrapporter og rap-
porter, herunder om anvendelse af særlige digitale formater
og digital signatur, og om kontrol af grundlaget for udbeta-
ling af tilskud. Der kan fastsættes forskellige krav til årsrap-
porter og rapporter og revision begrundet i størrelsen af til-
skud eller lån.
§ 20.
Sydslesvigudvalget kan meddele påbud til en tilskud-
smodtager, som ikke overholder bestemmelserne i denne
lov, regler fastsat i medfør af § 18, stk. 5, resultataftaler efter
§ 12 eller vilkår i afgørelser om tilskud eller lån.
Stk. 2.
Sydslesvigudvalget kan træffe afgørelse om, at til-
skud og lån helt eller delvis tilbageholdes, bortfalder eller
kræves tilbagebetalt, hvis
1) en tilskudsmodtager ikke overholder bestemmelserne i
denne lov, regler fastsat i medfør af § 18, stk. 5, resultatafta-
ler efter § 12, vilkår i afgørelsen om tilskud eller lån eller
udvalgets påbud efter stk. 1 eller
2) en tilskudsmodtager begæres konkurs eller standser sine
betalinger eller der i øvrigt er fare for, at tilskudsmodtage-
rens virksomhed må indstilles.
Stk. 3.-5.
(...)
§ 21.
Sydslesvigudvalget kan til brug for gennemførelse af
tilsyn indhente oplysninger fra tilskudsmodtagerne om de
aktiviteter, der er ydet tilskud eller lån til.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan til brug for gennem-
gang af årsrapporter og rapporter samt udarbejdelse af stati-
stik indhente oplysninger fra tilskudsmodtagerne om de akti-
viteter, der er ydet tilskud eller lån til.
Stk. 3.-4.
(...)
Kapitel 3
Tilskud og lån
4.
Overskriften til
kapitel 3
affattes således:
»Kapitel 3
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig (Tilskud til bygge- og anlægsprojekter m.v. og sammensætningen af Sydslesvigudvalget), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1549172_0012.png
12
Tilskud«
Tilskud og lån til bygge- og anlægsprojekter
5.
Overskriften til § 14 affattes således:
»Tilskud til bygge- og anlægsprojekter og køb af fast ejen-
dom«.
§ 14.
Sydslesvigudvalget kan yde tilskud eller lån til bygge-
og anlægsprojekter i Sydslesvig med henblik på tilvejebrin-
gelse af fysiske rammer for mindretallets foreninger, organi-
sationer m.v., jf. § 11, stk. 1.
Stk. 2.
De nærmere vilkår for ydelse af lån fastsættes på de
årlige finanslove.
6.
§ 14
affattes således:
Ȥ 14.
Sydslesvigudvalget kan yde tilskud til bygge- og an-
lægsprojekter og køb af fast ejendom i Sydslesvig med hen-
blik på at tilvejebringe de fysiske rammer for mindretallets
foreninger, organisationer m.v., jf. § 11, stk. 1.
Stk. 2.
Sydslesvigudvalget sørger for, at de i stk. 1 nævnte
tilskud sikres ved pant efter den i Sydslesvig gældende lov-
givning. Tilskudsmodtageren afholder eventuelle omkost-
ninger ved pantsætningen.
Stk. 3.
De i stk. 1 nævnte tilskud henstår rente- og afdrags-
frit, så længe det formål, hvortil tilskuddet er ydet, eksiste-
rer. Ved formålets forfald tilbageføres de sikrede midler til
Sydslesvigudvalget, der træffer beslutning om, hvordan de
sikrede midler skal genanvendes til et andet formål inden for
lovens rammer.
Stk. 4.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling kan
efter forhandling med finansministeren bemyndige Statens
Administration til at varetage administrationen af de pantsi-
krede tilskud.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. marts 2016.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for ansøgninger om til-
skud til bygge- og anlægsprojekter, der er indsendt til Syd-
slesvigudvalget før lovens ikrafttræden. For sådanne ansøg-
ninger finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3.
§ 1, nr. 1, om udvidelse af antallet af medlemmer i
Sydslesvigudvalget træder i kraft efter første nyvalg til Fol-
ketinget efter lovens ikrafttræden.