Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1548174_0001.png
Om profilmodel 2014
Et notat om datakilder, forbedringer, genberegning af fremskrivning for de
tidligere ungdomsårgange og sammenligning af resultater med nøgletal fra
databanken
Datakilder
Styrelsen for It og Læring beregner en ungdomsårgangs uddannelsesprofil på bag-
grund af data fra Danmarks Statistik. Datagrundlaget omfatter følgende registre:
Elevregisteret (elevers ordinære uddannelser)
Kvalifikationsregisteret (elevers afsluttede kompetencegivende eksamener
via voksenuddannelsesområderne)
Data fra CPR-registeret (oplysninger om køn og bopæl)
Vandringsregisteret (oplysninger om død og migration).
For uddybning og dokumentation heraf se:
http://www.dst.dk/Statistik/dokumentation/times.aspx
Datagrundlaget omfatter alle uddannelser, der har bekendtgørelser, samt uddan-
nelser, der ikke har bekendtgørelser, men er SU-berettigende.
Det nyeste datagrundlag for profilmodellen er ikke kun opdateret med endnu et års
uddannelseshistorik, men registrene indeholder også ændringer, der vedrører ud-
dannelsesregistreringer for de øvrige år. Registerdata er generelt mere usikre for de
mest aktuelle år, og særligt plejer der at ske en del opdateringer af forrige års ud-
dannelsesdata.
Elevregisteret mangler delvis data om Ph.d. for 2014. Det vurderes ikke, at den
manglende ph.d. tilgang i Elevregisteret har den store effekt på resultaterne, da det
kun er meget få Ph.d.ere, der ikke har en registreret kandidatuddannelse i Elevregi-
steret. Tilføjelsen af Ph.d. vil slå igennem i Profilmodel 2015, men vi forventer ikke,
at det får væsentlig betydning for resultaterne.
Resultaterne for tidligere ungdomsårgange genberegnes altid på det opdaterede
datagrundlag fra Danmarks Statistik, man skal således altid bruge tidsserier fra
samme beregnings år. Man skal huske at et år i Profilmodellen dækker over en to-
årig dataperiode, dvs. resultater for 2014 er beregnet på grundlag af data for 2013
og 2014, se metodebeskrivelse.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Notat om Profilmodel 2014, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1548174_0002.png
Styrelsen for It og Læring, september 2015
Side 2 af 4
Nøgletal i databanken understøtter resultaterne af
profilmodellen
Ungdomsuddannelser
Ifølge profilmodellen forventes 67,8 procent af 2014-ungdomsårgangen at opnå en
gymnasial ungdomsuddannelse. Det er 0,1 procentpoint højere end for 2013, og 0,8
procentpoint højere end for 2012.
31,5 procent af 2014-årgangen forventes at opnå en erhvervsfaglig uddannelse. Det
er 0,4 procentpoint lavere end for 2013 og 0,9 procentpoint lavere end for 2012.
Tabel 1 viser udviklingen.
Tabel 1 Ungdomsårgangene 2011-2014 opgjort på andel med forventet opnået
ungdomsuddannelse 25 år efter niende klasse
2011
Gymnasial uddannelse
Erhvervsfaglig uddannelse
-
Heraf begge
Kilde: Profilmodel 2014
2012
67,0
32,4
11,2
2013
67,7
31,9
11,7
2014
67,8
31,5
12,0
65,7
33,5
10,9
Udviklingen understøttes til dels af tabel 2 og tabel 3.
Tabel 2 viser tilgangen til ungdomsuddannelserne de seneste fire år. Det ses, at der
fra 2011-2013 har været en stigning i tilgangen til de gymnasiale uddannelser og i
2014 et fald. og fra 2011-2014 har der været fald i tilgangen til de erhvervsfaglige
uddannelser.
Tabel 2 Tilgang til ungdomsuddannelserne 2011 -2014
2011
Gymnasiale uddannelser
Erhvervsfaglige uddannelser
Kilde: Undervisningsministeriets databank
2012
2013
2014
55.213 55.708 56.345 55.271
61.134 59.844 59.511 59.215
Tabel 3 viser, at fuldførelsesprocenterne for de gymnasiale uddannelser for 2014 er
på niveau med de foregående år, dog er den en smule højere end i 2013. På de er-
hvervsfaglige uddannelser har fuldførelsesprocenten været faldende.
Tabel 3 Fuldførelsesprocenter på ungdomsuddannelserne 2011 -2014
2011 2012 2013 2014
Gymnasiale uddannelser
Erhvervsfaglige uddannelser
Kilde: Undervisningsministeriets databank
85 % 85 % 84 % 85 %
55 % 53 % 53 % 51 %
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Notat om Profilmodel 2014, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1548174_0003.png
Styrelsen for It og Læring, september 2015
Side 3 af 4
Videregående uddannelser
Ifølge Profilmodel 2014 forventes 5,5 procent af 2014-årgangen at opnå en kort
videregående uddannelse (KVU), 28,1 procent en mellemlang videregående uddan-
nelse (MVU) og 28,2 procent en lang videregående uddannelse (LVU). Udviklingen
fremgår af tabel 4.
Det ses, at andelen, der forventes at opnå en kort eller mellemlang videregående
uddannelse, ifølge beregningerne er steget seneste år, mens andelen der får en lang
videregående uddannelse er faldet.
Tabel 4 Ungdomsårgangene 2010-2014 opgjort på andel med forventet opnået
videregående uddannelse 25 år efter niende klasse
2011
Kort videregående uddannelse
Mellemlang videregående uddannelse
Lang videregående uddannelse
Videregående uddannelse (total)
Kilde: Profilmodel 2014
2012
5,0
27,7
29,4
62,1
2013
5,3
27,6
29,6
62,5
2014
5,5
28,1
28,2
61,9
5,0
28,0
27,7
60,7
Resultaterne i tabel 5 og tabel 6 underbygger, at andelen, der forventes at få en
videregående uddannelse, fortsat stiger, dog ikke for de lange videregående uddan-
nelser. Tabel 5 viser tilgangen til de videregående uddannelser de seneste fire år.
Det ses, at der fra 2010-2014 har været en stigning i tilgangen til de korte videregå-
ende uddannelser og professionsbacheloruddannelserne, mens tilgangen til akade-
miske bachelorer falder seneste år, hvilket slår igennem på de lange videregående
uddannelser.
At andelen, der forventes at få en kort videregående uddannelse er stagnerende,
skyldes blandt andet, at flere videreuddanner sig på et højere uddannelsesniveau.
Dette fremgår af tabel 7.
Tabel 6 viser, at fuldførelsesprocenterne på de videregående uddannelser stort set
er stabile.
Tabel 5 Tilgang til de videregående uddannelser 2011 -2014
2011
Kort videregående uddannelse
Professionsbachelorer mv.
Akademisk bachelor
Kilde: Undervisningsministeriets databank
2012
2013
2014
10.712 11.765 12.465 13.616
25.786 27.259 28.027 28.491
24.635 25.537 26.741 26.158
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Notat om Profilmodel 2014, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1548174_0004.png
Styrelsen for It og Læring, september 2015
Side 4 af 4
Tabel 6 Fuldførelsesprocenter på videregående uddannelser 2011 -2014
2011 2012 2013 2014
Kort videregående uddannelse
Professionsbachelorer
Akademisk bachelor
Kandidatuddannelser
Kilde: Undervisningsministeriets databank
69 % 68 % 69 % 69 %
76 % 75 % 75 % 76 %
73 % 72 % 71 % 73 %
84 % 84 % 84 % 84 %
Tabel 7 Fuldført mellemlang eller lang videregående uddannelse 2011 -2014 blandt
personer, som forinden havde fuldført en kort videregående uddannelse
2011 2012 2013 2014
Professionsbachelorer mv.
Akademisk bachelor
Lange videregående uddannelser
Total
Kilde: Undervisningsministeriets databank
1.322 1.582 2.249 2.507
503
61
510
89
596
72
558
65
1.886 2.181 2.917 3.130