Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1548173_0001.png
Metode bag fremskrivning af en ungdomsårgangs
uddannelsesniveau samt deres tidsforbrug
Indledning
En ungdomsårgangs kommende uddannelsesniveau og deres tidsforbrug frem til
opnåelse af en erhvervskompetencegivende uddannelse er ikke enkelt at forudsige.
De unges endelige uddannelsesniveau og det fulde tidsforbrug kendes jo først, når
uddannelsen rent faktisk er opnået. For nogle gælder dette, når de er 25 år, mens
det for andre gælder, når de er 45 år. Det er således nødvendigt at følge en ung-
domsårgang over lang tid førend det endelige uddannelsesniveau og det anvendte
tidsforbrug kan opgøres – og til den tid vil analysen ikke længere give et billede af
det aktuelle uddannelsesmønster.
For at imødekomme behovet for at kende konsekvenserne af struktur- og adfærds-
ændringer i uddannelsessystemet foretager Styrelsen for It og Læring med Profil-
modellen en fremskrivning af en ungdomsårgangs kommende uddannelsesniveau
på baggrund af det uddannelsesmønster, der var da årgangen gik i 9. klasse (og 8.
klasse – se uddybning af dette på side 3).
Fremskrivningen tager, som skrevet, udgangspunkt i det uddannelsesmønster, der
var da årgangen gik i 8.-9. klasse, dvs. fremskrivningen er fx baseret på, hvorledes
årgange af studenter fra samme periode/år bevæger sig videre i uddannelsessyste-
met.
I Danmarks Statistiks uddannelsesregister registreres løbende alle danskeres status i
uddannelsessystemet. Det er således muligt at kortlægge (tegne en profil af) de
aktuelle bevægelser i uddannelsessystemet. Det er dette datagrundlag, der benyt-
tes i Profilmodellen.
Den aktuelle version af Profilmodellen tager udgangspunkt i den ungdomsårgang,
der gik i 9. klasse i skoleåret 2013/14, og betegnes Profilmodellen 2014. Profilmo-
dellen 2014 viser således, hvordan en ungdomsårgang, som gik i 9. klasse i skoleåret
2013/14, forventes at uddanne sig, hvis uddannelsessystemet og de unges uddan-
nelsesmønster i fremskrivningsperioden er som i dette skoleår (og skoleåret før).
Modellen er en simulation af individuelle uddannelsesforløb for en hel ungdomsår-
gang, dvs. Profilmodellen 2014 simulerer uddannelsesmønsteret for ca. 70.000 un-
ge. Hvert forløb er afgrænset til at vare i 25 år efter afsluttet 9. klasse
1
, dvs. for hver
person simuleres på baggrund af senest kendte uddannelsesmønster i det for frem-
skrivningen valgte start år, personens uddannelsesforløb 25 år frem i tiden. Herefter
optælles personernes endelige uddannelsesniveau og det anvendte tidsforbrug. Der
optælles både efter 5, 6, 7, 8, 9, 10, 15, 20 og 25 år. På den måde er det muligt at
1
De unge behøver blot at have påbegyndt, ikke fuldført, 9. klasse. Modelmæssigt bliver det
udregnet som 26 år efter påbegyndt 9. klasse.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Notat om Profilmodel 2014, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1548173_0002.png
Styrelsen for It og Læring, september 2015
Side 2 af 5
sige noget om 9. klasse-årgangens forventede uddannelsesniveau både på kort, lidt
længere og lang sigt.
I Profilmodellen er der endvidere taget højde for 9. klasse-sammensætningen i de
enkelte årgange. Den enkelte årgang er fordelt efter befolkningens fordeling på køn
og herkomst det pågældende år. Endvidere tages der også højde for fordeling på
region. Det bemærkes, at det i Undervisningsministeriets databank også er muligt at
vælge en metode, hvor den demografiske fordeling i 2014 fastholdes, dvs. alle år
sammenlignes ud fra samme demografi.
Metoden i Profilmodel 2014 er ikke ændret i forhold til Profilmodel 2013
Datagrundlag
Styrelsen for It og Læring beregner en ungdomsårgangs uddannelsesprofil på bag-
grund af data fra Danmarks Statistik. Datagrundlaget omfatter følgende registre:
Elevregisteret (elevers ordinære uddannelser)
Kvalifikationsregisteret (elevers afsluttede kompetencegivende eksamener
via voksenuddannelsesområderne)
Data fra CPR-registeret (oplysninger om køn og bopæl)
Vandringsregisteret (oplysninger om død og migration).
For uddybning og dokumentation heraf se:
http://www.dst.dk/Statistik/dokumentation/times.aspx
Datagrundlaget omfatter alle uddannelser, der har bekendtgørelser, samt uddan-
nelser, der ikke har bekendtgørelser, men er SU-berettigende.
Ved opgørelse af det anvendte tidsforbrug til opnåelse af første erhvervskompeten-
cegivende uddannelse benyttes beregnede minimumsstudietider for opnåelse af en
given uddannelse. Disse er baseret på variablen PRIA opgjort af Danmarks Statistik i
elevregisteret. Minimumsstudietiden er den samlede tid brugt fra afsluttet 9. klasse
til fuldførelse af den givne uddannelse. Det bemærkes, at variablen ændres løben-
de. Variablen eksisterer kun tilbage til 2000, hvorfor opgørelsen af tidsforbruget før
år 2000 ikke beregnes.
Generelle antagelser og forudsætninger
I dette afsnit er beskrevet nogle generelle antagelser og forudsætninger for både
Profilmodellen og den afledte opgørelse af tidsforbruget for opnåelse af en er-
hvervskompetencegivende uddannelse.
Profilmodellens fremskrivninger baserer sig alene på registreret uddannelsesadfærd
hos personer, der har gået i 9. klasse på en dansk grundskoleinstitution. For især
indvandrer-/efterkommerpopulationen er der her tale om en væsentlig afgræns-
ning: Gæstestuderende og andre indvandrere, der er kommet til landet efter grund-
skolen, medtages således ikke i modellens datagrundlag.
Profilmodellen på regionalt og kommunalt niveau er beregnet på basis af adfærd for
de elever, som havde bopæl i regionen/kommunen ved afslutning af 9. klasse, uan-
set om de senere er flyttet. De elever, som afslutter deres grundskole på en efter-
skole, er optalt i den region/kommune, hvor de havde bopæl inden efterskoleop-
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Notat om Profilmodel 2014, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Styrelsen for It og Læring, september 2015
Side 3 af 5
holdet. De få elever, som ikke har en oplyst bopælsregion/bopælskommune, er
optalt i den region/kommune, hvor de har gået i grundskole.
Personer, der forlader landet for mere end 10 år eller dør, fjernes fra beregningerne
på henholdsvis udrejse- eller dødstidspunktet. Hvis det ikke er muligt at følge en
person 10 år frem i registeret på grund af afslutning af registeret, skønnes hvorvidt
denne person på baggrund af empiriske betingede sandsynligheder vil vende tilbage
til Danmark inden for 10 år, dvs. de observerede personers adfærd benyttes til at
imputere det mest sandsynlige udfald med den nuværende viden om personens
adfærd.
Profilmodellens beregninger af uddannelsesprofiler for delbefolkning, dvs. f.eks.
unge af anden herkomst end dansk eller unge i de enkelte kommuner, er generelt
mere usikre end resultater på et mere aggregeret niveau. Årsagen hertil er, at det
empiriske datamateriale kan være meget begrænset eller helt mangle. For at imø-
dekomme dette er det valgt, at et år i Profilmodellen dækker over et tværsnit af to
år, dvs. år 2014 dækker over den toårige periode 1. oktober 2012 - 30. september
2014. Det bemærkes endvidere, at Profilmodellen og den afledte opgørelse af tids-
forbruget bygger på såkaldte tællings år (1. oktober – 30. september).
Der kan imidlertid fortsat være overgange mellem uddannelser, hvor datamaterialet
er meget tyndt. Ved simuleringen er det således valgt at supplere med data fra et
mere aggregeret niveau, hvis der er færre end 10 personer i datamaterialet, dvs.
hvis der er færre end 10 personer, der i en given kommune, forventes at opnå en
given uddannelse, benyttes data fra det regionale niveau, mens beregningerne på
regionalt niveau suppleres med data på landsplan. Herved gøres modellen mere
robust.
På lands- og regionalt plan er det muligt at fordele resultaterne på køn og herkomst,
mens det på kommunalt plan kun er muligt at fordele på køn. Årsagen hertil er et
for tyndt datamateriale på kommuneniveau.
Uddannelsessystemet består af over 2000 forskellige uddannelser. Profilmodellen
er inddelt i ca. 60 uddannelsesgrupper svarende til mellemgrupper i Under-
visningsministeriets databank.
Endelig bemærkes, at det er valgt at sammensætte en elevs uddannelsesforløb til ét
forløb, hvis eleven har flere uddannelser inden for samme uddannelsesgruppe med
pauser mellem uddannelserne på mindre end 16 måneder.
Modelbeskrivelse
Profilmodellen er en simulationsmodel, hvor elever fra en ungdomsårgang efter
afsluttet 9. klasse individuelt tildeles et uddannelsesforløb (afbrud, fuldførelser og
overgange mellem uddannelser) på baggrund af beregnede sandsynligheder for
senest kendte adfærd i uddannelsessystemet.
Input til Profilmodellen er betingede sandsynligheder for overlevelse i og overgange
mellem tilstande i uddannelsessystemet. Disse sandsynligheder opregnes i såkaldte
overlevelsestavler.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Notat om Profilmodel 2014, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1548173_0004.png
Styrelsen for It og Læring, september 2015
Side 4 af 5
Overlevelsestavlerne findes som henholdsvis bestands- og overgangstavler. I be-
standstavlerne følges elever, som er i gang med en uddannelse, indtil afbrud eller
fuldførelse, mens elever i overgangstavlerne følges fra de har fuldført henholdsvis
afbrudt en uddannelse indtil eventuel påbegyndelse af en ny uddannelse. Både be-
stands- og overgangstavlerne opregner måned for måned, hvor mange der fra en
startpopulation fortsat er tilbage eller er afgået til én af flere konkurrerende af-
gangsmuligheder. Månedsaktiviteten samles efterfølgende i tællings år. Ved para-
meterfri metode (Kaplan-Meier) beregnes overlevelsesfunktion samt kumulerede
og betingede overgangssandsynligheder.
Profilmodellen simulerer en ungdomsårgangs fremtidige uddannelse ved anvendel-
se af de estimerede betingede sandsynligheder i bestands- og overgangstavlerne.
Den stokastiske proces i Profilmodellen opfattes som en markovkæde, dvs. sandsyn-
ligheden for overgang fra én uddannelsestilstand til en anden bestemmes alene af
den aktuelle tilstand og er uafhængig af elevens forudgående uddannelseshistorik.
For at minimere usikkerheden i Profilmodellen simuleres hver elev fra en ungdoms-
årgang fem gange. Alle de simulerede uddannelsesforløb indgår i den samlede be-
regning.
Beregning af mertidsforbrug
På baggrund af Profilmodellens fremskrivning af en elevs uddannelsesforløb er det
muligt at beregne elevens tidsforbrug frem til opnåelse af
første
erhvervskompe-
tencegivende uddannelse. En erhvervskompetencegivende uddannelse er en er-
hvervsfaglig eller videregående uddannelse.
Det forventede tidsforbrug sammenlignes herefter med den af Danmarks Statistik
beregnede normerede studietid for opnåelse af den givne uddannelse. Koblingen
heraf er dog ikke entydig, da hver uddannelsesgruppe i Profilmodellen består af
flere af uddannelser, som kan have forskellig teoretisk normeret studietid. Ved op-
gørelse af det anvendte tidsforbrug benyttes således en gennemsnitlig normeret
studietid for de uddannelser, der indgår i uddannelsesgruppen.
Den gennemsnitlige normerede studietid beregnes forskelligt afhængig af, om den
pågældende uddannelse er omfattet af Danmarks Statistisk elevregister. Den gen-
nemsnitlige studietid for de uddannelsesgrupper, hvor alle uddannelser er registre-
ret, beregnes ved, at hver uddannelse i gruppen vægtes med det antal personer,
som i det seneste register år har afsluttet pågældende uddannelse. Derved opnås
vægtede gennemsnitlige teoretiske normerede studietider for uddannelsesgrup-
perne.
Den beregningsteknik kan dog ikke anvendes for de uddannelser, som ikke er regi-
streret i registeret fra Danmarks Statistik. Denne restgruppe omfatter uddannelser,
som ikke afsluttes. Det gælder fx åbne uddannelser, enkeltfag m.m.. For disse ud-
dannelsesgrupper er beregnet simple gennemsnitlige teoretiske normerede studie-
tider
2
.
2
Det vil eventuelt være muligt at beregne vægtede gennemsnit ved brug af supplerende
datakilder.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Notat om Profilmodel 2014, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Styrelsen for It og Læring, september 2015
Side 5 af 5
Ved opgørelse af det samlede tidsforbrug opdeles tiden i to kategorier: Normeret
studietid og samlet mertidsforbrug. Det samlede mertidsforbrug opdeles herefter i
fem underkategorier: Dobbelt ungdomsuddannelse, 10. klasse, studieskift, uddan-
nelsespause og resttid. Ved denne opdeling er der dog en række situationer, hvor
det ikke er entydigt klart, hvilken opgørelsesmetode der er mest korrekt at anven-
de. I disse tilfælde er truffet nogle valg. Nedenstående punkter beskriver disse valg.
a) Tid brugt på
dobbelt ungdomsuddannelse
er tid, som bruges på ungdomsud-
dannelser efter afslutning af første ungdomsuddannelse. Påbegyndelse af en
ekstra ungdomsuddannelse tæller som tid brugt på dobbelt ungdomsuddan-
nelse uanset om den ekstra ungdomsuddannelse fuldføres eller afbrydes.
b) Tid brugt i
10. klasse
omfatter al tid, der bruges på 10. klasse inkl. de to måne-
ders sommerpause efter afslutning. En normal afsluttet 10. klasse betyder så-
ledes 12 måneders mertidsforbrug.
c) Tid brugt på
studieskift
omfatter al tid, der bruges på studier, som afbrydes,
bortset fra studieafbrudssituationer, der kan henføres til punkt a eller b.
d)
Uddannelsespauser
er de perioder undervejs til opnåelse af en erhvervskompe-
tencegivende uddannelse, hvor personen ikke er under uddannelse. Da der of-
te i forbindelse med studieskift er ”tvungen” uddannelsespause over somme-
ren på 2 måneder er det valgt kun at medtælle pausetid på mere end 2 måne-
der pr. uddannelsesforløb. En person, som fx har tre uddannelsespauser på
henholdsvis 2, 14 og 10 måneder i sit uddannelsesforløb, får således medreg-
net 0 + 12 + 8 = 20 måneders uddannelsespause.
e)
Resttid
er den tid, som ikke kan henføres til punkterne a, b, c eller d. Tiden er
primært studietidsforsinkelse, dvs. den studietid, som bruges udover den nor-
merede studietid. Studietidsforsinkelsen kan være såvel negativ som positiv.
Resttiden er negativ, hvis studiet gennemføres hurtigere end den normerede
tid, hvilket hyppigt sker i tilfælde, hvor en person får merit fra anden uddannel-
se taget i Danmark eller udlandet. Resttiden kan dog også være negativ som
følge af fejl eller mangler i datagrundlaget relateret til Danmarks Statistiks op-
gørelser af normerede studietider for de forskellige uddannelser.
Negativ studietidsforsinkelse modregnes om muligt i eventuel tid brugt på
dobbelt ungdomsuddannelse, subsidiært tid brugt på studieskift og tertiært tid
brugt på uddannelsespauser. Årsagen hertil er, at alle disse kategorier kan
dække over tid brugt på opnåelse af merit og dermed negativ studietidsforsin-
kelse.
Ud over ovenstående punkter bemærkes, at universitetsbachelorer har en særlig
status i beregningen af mertidsforbruget, da universitetsbachelorgraden som ud-
gangspunkt er en mellemstation mod opnåelse af en kandidatuddannelse. Såfremt
personen inden for den 25-årige simulationsramme fuldfører en kandidatgrad, an-
tages kandidatuddannelsen for den afsluttende erhvervskompetencegivende ud-
dannelse.