Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1548172_0001.png
Bilag til Profilmodel 2014 – Videregående uddan-
nelser
Dette bilag indeholder fem tabeller med tallene bag figurerne 7, 8, 9, 10 og
11 i notatet ’Profilmodel 2014- Videregående uddannelser. En fremskrivning
af hvor stor en andel af en niende klasse årgang, der forventes at få en
videregående uddannelse.’
Tabel 1 Andel i procent af ungdomsårgangene 2005-2014, som forventes at opnå
en kort videregående uddannelse som højeste fulførte uddannelse i løbet af 25 år.
Bio- og
laborato-
rieteknik
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
0,6%
0,5%
0,5%
0,5%
0,5%
0,5%
0,5%
0,5%
0,5%
Design-
It-
faglig faglig
Sam-
Sund-
funds- hedsfag-
faglig
lig
0,8%
1,1%
1,2%
1,2%
1,2%
0,9%
0,9%
1,0%
1,0%
0,2%
0,3%
0,3%
0,3%
0,3%
0,3%
0,3%
0,3%
0,3%
Tek-
nisk
Økono-
misk-
merkan-
til
Øv-
rige
0,4%
0,5%
0,4%
0,4%
0,4%
0,4%
0,3%
0,2%
0,2%
0,7%
0,7%
0,7%
0,9%
1,0%
0,8%
0,7%
0,7%
0,8%
0,5%
0,6%
0,6%
0,5%
0,6%
0,6%
0,6%
0,6%
0,6%
1,6% 1,4%
1,6% 1,2%
1,6% 1,0%
1,9% 1,0%
2,0% 1,0%
1,7% 0,8%
1,6% 0,6%
1,5% 0,4%
1,7% 0,4%
0,5%
0,2% 0,9%
0,8%
0,3% 0,6%
1,7% 0,4%
Kilde: Beregninger af Styrelsen for It og Læring på Danmarks Statistiks registre.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Notat om Profilmodel 2014, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1548172_0002.png
Styrelsen for It og Læring, september 2015
Side 2 af 3
Tabel 2 Andel i procent af ungdomsårgangene 2005-2014, som forventes at opnå
en kort videregående uddannelse (KVU) som højeste fulførte uddannelse i løbet af
25 år efter niende klasse og alle, der tager en KVU.
Alle med KVU
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
8%
8%
8%
8%
9%
9%
10%
10%
11%
KVU som højest fuldførte
6%
6%
6%
6%
6%
5%
5%
5%
5%
6%
11%
Kilde: Beregninger af Styrelsen for It og Læring på Danmarks Statistiks registre.
Tabel 3 Andel i procent af ungdomsårgangene 2005-2014, som forventes at opnå
en mellemlang videregående uddannelse (MVU) som højeste fuldførte uddannel-
se i løbet af 25 år efter niende klasse.
Akademisk
bachelor
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
4%
4%
4%
4%
4%
4%
4%
4%
4%
Professionsbachelorer
18%
18%
17%
17%
18%
20%
21%
21%
21%
Øvrige mellemlange
videregående uddannelser
2%
2%
2%
2%
3%
3%
4%
3%
3%
3%
4%
21%
Kilde: Beregninger af Styrelsen for It og Læring på Danmarks Statistiks registre.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Notat om Profilmodel 2014, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1548172_0003.png
Styrelsen for It og Læring, september 2015
Side 3 af 3
Tabel 4 : Andel i procent af ungdomsårgangene 2005-2014, som forventes at opnå
en professionsbachelor som højeste fuldførte uddannelse i løbet af 25 år efter
niende klasse.
Pædagogik
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
9%
9%
8%
7%
7%
8%
8%
8%
8%
Sundhed
5%
5%
5%
5%
5%
6%
6%
5%
5%
Teknik
2%
2%
2%
2%
3%
3%
3%
3%
3%
Øvrige
2%
2%
2%
2%
3%
4%
4%
4%
5%
6%
7%
5%
3%
Kilde: Beregninger af Styrelsen for It og Læring på Danmarks Statistiks registre.
Tabel 5 Andel i procent af ungdomsårgangene 2005-2014, som forventes at opnå
en lang videregående uddannelse (LVU)i løbet af 25 år efter niende klasse.
Humaniora
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
4,1%
5,0%
5,0%
4,6%
4,8%
5,3%
5,9%
6,5%
6,7%
6,2%
Natur
2,4%
2,5%
2,8%
2,8%
2,8%
3,3%
4,0%
4,4%
4,5%
4,1%
Samfund
6,2%
6,5%
7,1%
7,2%
8,0%
9,0%
10,3%
11,0%
10,7%
10,3%
Sundhed
1,8%
1,7%
1,8%
2,1%
2,4%
2,8%
3,0%
3,1%
3,0%
3,1%
Teknik
1,6%
1,7%
1,8%
2,0%
2,4%
3,1%
3,5%
3,4%
3,5%
3,4%
Øvrige
0,6%
0,6%
0,8%
0,9%
0,8%
0,9%
0,9%
1,0%
1,0%
1,1%