Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1548170_0001.png
Bilag: Faktiske tal for andel med mindst en ung-
domsuddannelse for historiske ungdomsårgange
Dette bilag indeholder faktiske optællinger på historiske data på mindst en
ungdomsuddannelse fem og ti år efter niende klasse
Tabel 1 Andel med mindst en ungdomsuddannelse fem og ti år efter afslutningen
af niende klasse. Ungdomsårgang 1990-2009. Alle.
Fem år efter niende klasse
Ingen
kompetence-
givende
uddannelse
udover
grundskolen
35%
36%
34%
33%
35%
35%
36%
36%
37%
36%
36%
37%
36%
36%
36%
35%
33%
31%
31%
29%
Ti år efter niende klasse
Ingen
kompetence-
givende
uddannelse
udover
grundskolen
20%
20%
20%
19%
19%
19%
19%
20%
20%
20%
20%
20%
20%
20%
19%
Niende
klasse
årgang
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
Mindst en
ungdoms-
uddannelse
65%
64%
66%
67%
65%
65%
64%
64%
63%
64%
64%
63%
64%
64%
64%
65%
67%
69%
69%
71%
Alle
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
Mindst en
ungdoms-
uddannelse
80%
80%
80%
81%
81%
81%
81%
80%
80%
80%
80%
80%
80%
80%
81%
Alle
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
Kilde: Beregninger af Styrelsen for It og Læring på Danmarks Statistiks registre.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Notat om Profilmodel 2014, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1548170_0002.png
Styrelsen for It og Læring, september 2015
Side 2 af 5
Tabel 2 Andel med mindst en ungdomsuddannelse fem og ti år efter afslutningen
af niende klasse. Ungdomsårgang 1990-2009. Piger af dansk herkomst.
Fem år efter niende klasse
Ingen
kompetence-
givende
uddannelse
udover
grundskolen
30%
31%
29%
28%
29%
30%
31%
31%
32%
31%
30%
31%
30%
29%
29%
29%
28%
25%
25%
23%
Ti år efter niende klasse
Ingen
kompetence-
givende
uddannelse
udover
grundskolen
19%
18%
17%
16%
16%
16%
16%
16%
17%
16%
16%
17%
16%
15%
15%
Niende
klasse
årgang
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
Mindst en
ungdoms-
uddannelse
70%
69%
71%
72%
71%
70%
69%
69%
68%
69%
70%
69%
70%
71%
71%
71%
72%
75%
75%
77%
Alle
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
Mindst en
ungdoms-
uddannelse
81%
82%
83%
84%
84%
84%
84%
84%
83%
84%
84%
83%
84%
85%
85%
Alle
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
Kilde: Beregninger af Styrelsen for It og Læring på Danmarks Statistiks registre.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Notat om Profilmodel 2014, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1548170_0003.png
Styrelsen for It og Læring, september 2015
Side 3 af 5
Tabel 3 Andel med mindst en ungdomsuddannelse fem og ti år efter afslutningen
af niende klasse. Ungdomsårgang 1990-2009. Drenge af dansk herkomst.
Fem år efter niende klasse
Ingen
kompetence-
givende
uddannelse
udover
grundskolen
39%
40%
38%
36%
38%
39%
38%
39%
39%
39%
39%
41%
41%
40%
40%
38%
36%
34%
35%
33%
Ti år efter niende klasse
Ingen
kompetence-
givende
uddannelse
udover
grundskolen
21%
21%
20%
20%
19%
20%
20%
22%
21%
22%
22%
22%
21%
21%
20%
Niende
klasse
årgang
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
Mindst en
ungdoms-
uddannelse
61%
60%
62%
64%
62%
61%
62%
61%
61%
61%
61%
59%
59%
60%
60%
62%
64%
66%
65%
67%
Alle
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
Mindst en
ungdoms-
uddannelse
79%
79%
80%
80%
81%
80%
80%
78%
79%
78%
78%
78%
79%
79%
80%
Alle
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
Kilde: Beregninger af Styrelsen for It og Læring på Danmarks Statistiks registre.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Notat om Profilmodel 2014, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1548170_0004.png
Styrelsen for It og Læring, september 2015
Side 4 af 5
Tabel 4 Andel med mindst en ungdomsuddannelse fem og ti år efter afslutningen
af niende klasse. Ungdomsårgang 1990-2009. Piger af udenlandsk herkomst.
Fem år efter niende klasse
Ingen
kompetence-
givende
uddannelse
udover
grundskolen
53%
55%
52%
50%
48%
51%
49%
48%
51%
48%
46%
44%
43%
41%
41%
37%
37%
32%
33%
31%
Ti år efter niende klasse
Ingen
kompetence-
givende
uddannelse
udover
grundskolen
43%
44%
40%
39%
35%
36%
33%
33%
35%
31%
30%
29%
27%
25%
25%
Niende
klasse
årgang
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
Mindst en
ungdoms-
uddannelse
47%
45%
48%
50%
52%
49%
51%
52%
49%
52%
54%
56%
57%
59%
59%
63%
63%
68%
67%
69%
Alle
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
Mindst en
ungdoms-
uddannelse
57%
56%
60%
61%
65%
64%
67%
67%
65%
69%
70%
71%
73%
75%
75%
Alle
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
Kilde: Beregninger af Styrelsen for It og Læring på Danmarks Statistiks registre.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Notat om Profilmodel 2014, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1548170_0005.png
Styrelsen for It og Læring, september 2015
Side 5 af 5
Tabel 5 Andel med mindst en ungdomsuddannelse fem og ti år efter afslutningen
af niende klasse. Ungdomsårgang 1990-2008. Drenge af udenlandsk herkomst.
Fem år efter niende klasse
Ingen
kompetence-
givende
uddannelse
udover
grundskolen
58%
64%
65%
61%
65%
66%
62%
63%
59%
61%
57%
61%
57%
57%
57%
54%
51%
50%
48%
49%
Ti år efter niende klasse
Ingen
kompetence-
givende
uddannelse
udover
grundskolen
46%
53%
53%
49%
50%
48%
47%
47%
44%
44%
41%
41%
41%
40%
38%
Niende
klasse
årgang
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
Mindst en
ungdoms-
uddannelse
42%
36%
35%
39%
35%
34%
38%
37%
41%
39%
43%
39%
43%
43%
43%
46%
49%
50%
52%
51%
Alle
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
Mindst en
ungdoms-
uddannelse
54%
47%
47%
51%
50%
52%
53%
53%
56%
56%
59%
59%
59%
60%
62%
Alle
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
Kilde: Beregninger af Styrelsen for It og Læring på Danmarks Statistiks registre.