Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 22
Offentligt
1542333_0001.png
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Redegørelse
om
lovovervågning af lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudval-
get og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for
det danske mindretal i Sydslesvig
28. august 2015
Sags nr.:
162.86M.351
Indholdsfortegnelse:
1. Baggrunden for lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget
og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det
danske mindretal i Sydslesvig
2. Baggrunden for lovovervågningen
3. Rammerne for tilskudsordningerne m.v. i lov nr. 287 af 29. marts
2010:
a. Lovens formål
b. Det tilskudsydende udvalg
c. Tilskudsmodtagere
d. Tilskud og lån m.v.
e. Regnskab, revision og opfølgning
4. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
a. Oversigt over de hørte myndigheder og organisationer m.v.
b. En sammenfatning af de modtagne høringssvar
5. Rigsrevisionens »Rapport om løbende årsrevision af Sydslesvigudval-
get 2013«
6. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings bemærkninger til
høringssvarene
7. Konklusion
1. Baggrunden for lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigud-
valget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område
for det danske mindretal i Sydslesvig
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 287 af 29. marts 2010 (lovforslag
nr. L 98, der er fremsat den 18. december 2009, Folketinget 2009-10), at
Rigsrevisionen har undersøgt forvaltningen af de tilskud, der ydes til
pædagogisk og kulturel virksomhed i Sydslesvig. Der henvises i denne
forbindelse til Rigsrevisionens »Beretning til Statsrevisorerne om Under-
visningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig« fra februar
2009.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om lovovervågningen af lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
På baggrund af Rigsrevisionens beretning pegede Statsrevisorerne på, at
en så omfattende tilskudsordning burde have hjemmel i lov. Der skulle
også være klarere rammer for ansøgning om og tildeling af tilskud samt
opfølgning herpå.
Tilskudsordningen havde i perioden 1995-2009 hjemmel i en tekstan-
mærkning på de årlige finanslove, senest på finansloven for 2009, tekst-
anmærkning nr. 104 til § 20.84.01. Danske kulturelle anliggender i Syd-
slesvig.
Lov nr. 287 af 29. marts 2010 lovfæster rammerne for tilskudsordninger-
ne for det danske mindretal i Sydslesvig på undervisningsministerens
område (nu området for ministeren for børn, undervisning og ligestil-
ling). Ud over rammerne for tilskudsordningerne indeholder loven be-
stemmelser om nedsættelse af Sydslesvigudvalget, der skal virke som
bindeled mellem det danske mindetal i Sydslesvig og Folketinget.
Sydslesvigudvalget træffer efter ansøgning afgørelse om tilskud og lån
m.v. inden for de bevillinger, der er afsat på de årlige finanslove. Forin-
den Sydslesvigudvalget træffer begunstigende afgørelser om ydelse af
tilskud eller lån og indgår resultataftaler, skal udvalget indhente en udta-
lelse fra ministeren. Sydslesvigudvalget fører desuden tilsyn med til-
skudsmodtagernes anvendelse af tilskud og lån m.v.
Loven trådte i kraft den 1. april 2010.
Der er afsat 466,1 mio. kr. på finansloven for 2015 til tilskudsordninger
på ministeriets område for det danske mindretal i Sydslesvig, jf. finanslo-
vens § 20.84.01. Danske kulturelle anliggender i Sydslesvig.
2. Baggrunden for lovovervågningen
Lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og tilskudsordnin-
ger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Syd-
slesvig blev ved lovens vedtagelse omfattet af lovovervågning.
Der fremgår følgende af forarbejderne til loven (lovforslag nr. L 98, der
er fremsat den 18. december 2009, Folketinget 2009-10, almindelige be-
mærkninger, pkt. 3. Lovovervågning):
»Loven vil blive omfattet af lovovervågning. Som led i lovovervågningen
vil Undervisningsministeriet senest fire år efter lovens ikrafttræden gen-
nemføre en undersøgelse med det formål at vurdere, om loven har haft
den tilsigtede virkning, herunder om der er skabt klarere rammer for
ansøgning om og tildeling af tilskud samt opfølgning på de ydede tilskud.
Resultatet af undersøgelsen vil senest i 2014 blive sendt til Folketingets
Uddannelsesudvalg.«
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om lovovervågningen af lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
Resultatet af undersøgelsen er navnlig på grund af ministeriets overvejel-
ser i forbindelse med de modtagne høringsvar i 2014 beklagevis blevet
forsinket.
Da Sydslesvigudvalget efter folketingsvalget den 18. juni 2015 har fået ny
formand og tre nye medlemmer, er redegørelsen i august måned 2015
sendt i fornyet høring hos Sydslesvigudvalget.
3. Rammerne for tilskudsordningerne m.v. i lov nr. 287 af 29. marts
2010
3.a. Lovens formål
Det er fastsat i lov nr. 287 af 29. marts 2010, at lovens formål er at støtte
aktiviteter til gavn for det danske mindretal i Sydslesvig.
Med loven blev den tidligere tilskudsordnings omfang og formål bevaret,
men det blev med loven præciseret og tydeliggjort, hvilke aktiviteter der
er omfattet af loven.
Loven omfatter følgende aktiviteter i Sydslesvig, jf. lovens § 2, stk. 1:
1. Daginstitutions- og skolevirksomhed.
2. Biblioteks- og arkivvirksomhed,
3. Udgivelse af aviser, tidsskrifter og lignende.
4. Kulturel og folkeoplysende virksomhed, herunder om det danske
sprog.
5. Mindretallets foreningsmæssige organisering.
6. Varetagelse af faglige opgaver, der tjener landbruget.
7. Anden virksomhed til gavn for mindretallet.
Ifølge lovens § 2, stk. 2, kan der desuden ydes støtte til følgende aktivite-
ter, hvis de har til formål at skabe forståelse for mindretallets særlige
vilkår:
1. Folkeoplysende virksomhed i Danmark om mindretallet.
2. Samarbejde mellem mindretallets foreninger og foreninger i
Danmark.
3. Mindretallets foreningers deltagelse i nordisk og europæisk sam-
arbejde.
3.b. Det tilskudsydende udvalg
Med lov nr. 287 af 29. marts 2010 blev Udvalget vedrørende Danske
Kulturelle Anliggender i Sydslesvig erstattet af Sydslesvigudvalget. Syd-
slesvigudvalget er som det tidligere udvalg bindeled mellem det danske
mindretal i Sydslesvig og Folketinget.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling nedsætter Sydslesvigud-
valget, som består af fem medlemmer. Medlemmerne vælges af Folketin-
get blandt dets medlemmer. Folketinget kan dog i ganske særlige tilfælde
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om lovovervågningen af lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
4
vælge et eller flere udvalgsmedlemmer, der ikke er medlem af Folketin-
get, hvis den eller de pågældende har tilknytning til et af Folketingets
partier, og den eller de pågældende har et særligt indblik i og interesse for
spørgsmål vedrørende det danske mindretal i Sydslesvig.
Ministeren for børn, undervisnings og ligestilling udpeger blandt de valg-
te medlemmer en formand for Sydslesvigudvalget, jf. lovens § 3, stk. 1, 4.
pkt. Sydslesvigudvalgets funktionsperiode følger Folketingets valgperio-
de.
Det fremgår af forarbejderne til loven (lovforslag nr. L 98, der er fremsat
den 18. december 2009, Folketinget 2009-10, almindelige bemærkninger,
pkt. 2.2.2. Den foreslåede ordning), at Sydslesvigudvalget er en del af den
offentlige forvaltning, selv om udvalget består af folketingsmedlemmer.
Baggrunden herfor er, at udvalget i overvejende grad udøver administra-
tive funktioner. Udvalget er som en del af den offentlige forvaltning om-
fattet af forvaltningsloven, offentlighedsloven og ombudsmandsloven.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling yder sekretariatsbi-
stand til Sydslesvigudvalget, jf. lovens § 3, stk. 4. Udvalget har instrukti-
onsbeføjelsen over for sekretariatet og er dermed ansvarlig for sekretaria-
tets virksomhed.
Sydslesvigudvalget træffer efter ansøgning afgørelse om tilskud og lån
m.v. inden for de bevillinger, der er afsat på de årlige finanslove. Sydsle-
svigudvalgets afgørelser kan ikke påklages til anden administrativ myn-
dighed.
Forinden Sydslesvigudvalget træffer begunstigende afgørelser om ydelse
af tilskud eller lån og indgår resultataftaler, skal udvalget indhente en
udtalelse fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling, jf. lovens §
5, stk. 2.
Sydslesvigudvalget fører tilsyn med tilskudsmodtagernes anvendelse af
tilskud og lån m.v.
3.c. Tilskudsmodtagere
Det er præciseret i lov nr. 287 af 29. marts 2010, at tilskud og lån kun
kan ydes til foreninger, organisationer m.v.,
1) der er hjemmehørende i Sydslesvig,
2) der har til formål at udøve aktiviteter til gavn for det danske
mindretal i Sydslesvig,
3) hvis vedtægter sikrer gennemsigtighed og åbenhed vedrørende
deres virksomhed,
4) hvis hjemmeside på internettet på en lettilgængelig måde inde-
holder information på dansk om deres ledelse og virksomhed,
herunder regnskaber,
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om lovovervågningen af lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1542333_0005.png
5
5) der ikke driver erhvervsmæssig virksomhed,
6) hvis midler, herunder ved nedlæggelse, ifølge vedtægten alene må
anvendes til aktiviteter, der er omfattet af loven, og
7) der ikke yder deres ledelse eller andet personale løn og vederlag
ud over det normale i Sydslesvig for tilsvarende hverv eller be-
skæftigelse.
Betingelserne i nr. 1, 6 og 7 gælder dog ikke for tilskud til aktiviteter, der
har til formål at skabe forståelse for mindretallets særlige vilkår, og som
gives af folkeoplysende virksomheder i Danmark. Det samme gælder for
aktiviteter, der vedrører samarbejde mellem mindretallets foreninger og
foreninger i Danmark, jf. lovens § 11, stk. 2.
Betingelserne i nr. 5 og 6 gælder ikke for tilskudsmodtagere, herunder
Flensborg Avis, der i 2009 og som vedvarende herefter har modtaget
tilskud eller lån til udgivelse af aviser, tidskrifter og lignende, jf. lovens §
22, stk. 5.
3.d. Tilskud og lån m.v.
Med lov nr. 287 af 29. marts 2010 kan Sydslesvigudvalget yde driftstil-
skud til foreninger, organisationer m.v., der har indgået en resultataftale
med udvalget.
Der er i loven fastsat minimumskrav til resultataftalen. Resultataftalen
skal blandt andet fastsætte de aktiviteter, som resultataftalen omfatter,
tilskuddets størrelse og krav til tilskudsmodtagerens faglige afrapporte-
ring til Sydslesvigudvalget og ministeren, jf. lovens § 12, stk. 2.
Betingelserne i en resultataftale, herunder aftalens varighed, tilskuddenes
størrelse, de omfattede aktiviteter samt mål m.v., fastsættes på baggrund
af en forhandling mellem Sydslesvigudvalget og den tilskudsberettigede
forening eller organisation m.v.
Driftstilskud til daginstitutions- og skolevirksomhed ydes som et eller
flere grundtilskud, der er fastsat i resultataftalen, og som taxametertil-
skud, der ydes ud fra objektive kriterier, der ligeledes er fastsat i resultat-
aftalen, jf. lovens § 13, stk. 1. Det samme gælder for andre aktiviteter,
idet der dog er mulighed for, at driftstilskuddet ydes som enten grundtil-
skud eller taxametertilskud eller som en kombination heraf, jf. lovens §
13, stk. 2.
Der fastsættes i resultataftalen et loft for størrelsen af det samlede taxa-
metertilskud, der kan ydes til den pågældende aktivitet, jf. lovens § 13,
stk. 3.
Sydslesvigudvalget kan i henhold til lovens § 14 yde tilskud eller lån til
bygge- og anlægsprojekter i Sydslesvig med henblik på tilvejebringelse af
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om lovovervågningen af lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1542333_0006.png
6
de fysiske rammer for mindretallets foreninger, organisationer m.v. De
nærmere vilkår for eventuel ydelse af lån fastsættes på de årlige finanslo-
ve.
Sydslesvigudvalget har siden lovens ikrafttræden den 1. april 2010 ikke
ydet lån til bygge- og anlægsprojekter. Der er kun ydet tilskud.
Sydslesvigudvalget kan yde projekttilskud til foreninger, organisationer
m.v. til enkeltstående projekter, hvis varighed ikke overstiger tre finansår.
Sydslesvigudvalget fastlægger en tilskudspolitik for tildeling af projekttil-
skud, jf. lovens § 15, stk. 2.
Tilskuddene ydes ikke som refusionstilskud, der er baseret på afholdte
udgifter, men inden for den ramme, der er fastsat på de årlige finanslove,
og i henhold til Sydslesvigudvalgets afgørelse om fordelingen af den årli-
ge bevilling.
Sydslesvigudvalgets tilskudspolitik vedrørende fordelingen af projekttil-
skud, herunder angivelse af særlige fokusområder, offentliggøres hvert år
senest den 1. november på Sydslesvigudvalgets hjemmeside samt ved et
opslag i Flensborg Avis i forbindelse med den årlige ansøgningsrunde.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling varetager driftsfunkti-
onen, der er forbundet med udbetalingen af de tilskud og eventuelle lån,
som Sydslesvigudvalget træffer afgørelse om.
Tilskuddene til aktiviteter i Sydslesvig udbetales normalt i euro.
3.e. Regnskab, revision og opfølgning
Der er fastsat følgende i § 18, stk. 1-3, i lov nr. 287 af 29. marts 2010:
1. Tilskudsmodtagerne, der modtager driftstilskud, skal for hele de-
res virksomhed udarbejde en årsrapport, herunder et årsregn-
skab.
2. Tilskudsmodtagere, der modtager tilskud eller eventuelle lån til
bygge- og anlægsprojekter, skal aflægge en særskilt rapport, her-
under et regnskab for det pågældende bygge- eller anlægsprojekt.
3. Tilskudsmodtagere, der modtager projekttilskud til enkelstående
projekter, skal aflægge en særskilt rapport, herunder et regnskab,
for anvendelse af det modtagne projektilskud.
Årsrapporter og rapporter skal underskrives af tilskudsmodtagernes be-
styrelser og sendes til Sydslesvigudvalget og ministeren for børn, under-
visning og ligestilling, jf. lovens § 18, stk. 4.
Sydslesvigudvalget kan tilbageholde udbetalingen af tilskud og eventuelle
lån, lade tilskud bortfalde eller kræve tilskud tilbagebetalt, hvis tilskuds-
modtageren ikke har overholdt loven, regler udstedt i medfør af loven
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om lovovervågningen af lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
7
om regnskab og revision m.v., resultataftalen eller vilkår i afgørelsen om
tilskud eller lån eller er i økonomiske vanskeligheder, jf. lovens § 20, stk.
2.
Forud herfor kan udvalget udstede et påbud til tilskudsmodtagere, som
ikke overholder bestemmelser i loven, regler udstedt i medfør af loven
om regnskab og revision m.v., resultataftaler eller vilkår i afgørelsen om
tilskud eller lån, jf. lovens § 20, stk. 1.
På ministerens vegne gennemgår Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
tilskudsmodtagernes regnskaber og udarbejder en årlig rapport, der inde-
holder resultaterne af gennemgangen af tilskudsmodtagernes regnskaber
og med en vurdering af, om tilskuddene er anvendt i overensstemmelse
med Sydslesvigudvalgets afgørelser om tilskud. Opfølgningsrapporten
afgives til Sydslesvigudvalget. Opfølgningsrapporten forudsættes også at
indgå i Sydslesvigudvalgets behandling af de indkomne ansøgninger om
tilskud og af resultataftaler for det kommende år.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling kan midlertidigt tilbage-
holde udbetalingen af tilskud og lån, hvis en tilskudsmodtager er i øko-
nomiske vanskeligheder, herunder er begæret konkurs, jf. lovens § 20,
stk. 3.
De nærmere regler om regnskab, revision og opfølgning er fastsat i be-
kendtgørelse nr. 1720 af 21. december 2010 om regnskab for, revision af
og indhentning af oplysninger fra foreninger og organisationer m.v., der
modtager tilskud fra Sydslesvigudvalget.
4. Hørte organisationer og myndigheder m.v.
4.a. Oversigt over hørte organisationer og myndigheder m.v.
Til brug for udarbejdelsen af redegørelsen blev et udkast til redegørelse
den 18. juni 2014 sendt i høring hos 22 myndigheder og organisationer
m.v. Af de 22 myndigheder og organisationer m.v. har 9 afgivet hørings-
svar inden fristens udløb den 15. august 2014.
Der vedlægges en oversigt over de hørte myndigheder og organisationer
m.v. og de myndigheder og organisationer m.v., der har afgivet hørings-
svar.
På baggrund af høringssvarene udarbejdede ministeriet et nyt udkast til
redegørelse, der blev sendt i høring den 16. april 2015 hos de samme 22
myndigheder og organisationer m.v.
Ved høringsfristen udløb den 7. maj 2015 var der indkommet 3 hørings-
svar fra henholdsvis Datatilsynet, Finansministeriet og Rigsrevisionen.
Datatilsynet og Finansministeriet havde ikke bemærkninger til udkastet.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om lovovervågningen af lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1542333_0008.png
8
I høringssvaret fra Rigsrevisionen er der peget på, at det skal fremgår af
loven, hvis indtægter ved indfrielse af pantsikrede krav skal kunne gen-
anvendes til aktiviteter, som ikke er bygge- og anlægstilskud.
4.b. Sammenfatning af de modtagne høringssvar fra 2014
Sydslesvigudvalget foreslog i sit høringsvar fra 2014, at bestemmelsen
om, at tilskud til skolevirksomhed helt eller delvist skal ydes som taxame-
tertilskud, udgår. Som begrundelse henviste Sydslesvigudvalget til, at
»Skoleforeningen vil »kannibalisere« tilskuddet til de øvrige foreninger i
tilfælde af aktivitetsstigninger.«
Sydslesvigudvalget anbefaler, at der tilvejebringes en hjemmel til at støtte
igangværende anlægsarbejder, hvor de sydslesvigske foreninger har opta-
get lån i en lokal bank eller lignede som mellemfinansiering. Spørgsmålet
er aktuelt, fordi Rigsrevisionen har kritiseret, at udvalget i 2012 støttede
etableringen af et nyt fritidshjem i Slesvig, som Sydslesvigs danske Ung-
domsforeninger havde mellemfinansieret via et lån i Union Bank. Til-
skuddet fra udvalget gik således til at indfri lånet (der ellers skulle have
været afdraget/forrentet via driftstilskuddet fra Sydslesvigudvalget).
Sydslesvigudvalget ønsker i lyset af Rigsrevisionens undersøgelse, at det
bliver præciseret, at anlægsstøtte sker som tilskud med styringspant i fast
ejendom og ikke som lån. Sydslesvigudvalget yder ikke og har aldrig ydet
lån uagtet ordlyden i den nuværende lov. Pantet skal virke som en spær-
reprioritet, således at støttede ejendomme/byggerier ikke kan afhændes,
medmindre der indhentes en godkendelse hos udvalget om anvendelse af
provenuet fra et salg.
Sydslesvigudvalget peger på, at det er Rigsrevisionens opfattelse, at de
danske tilskudsregler skal følges, medmindre andet er angivet i tilskuds-
grundlaget/loven. Efter udvalgets opfattelse er det problematisk i for-
hold til udbud, tinglysning, regnskabsaflæggelse, repræsentation og rejser.
Sydslesvigudvalget anbefaler derfor, at det kan være nødvendigt at fravi-
ge danske tilskudsregler.
Rigsrevisionen henviser til sit brev og rapport af 10. april 2014 om den
løbende årsrevision 2013. Rigsrevisionen har noteret sig, at konklusio-
nerne fra Rigsrevisionens rapport vil blive inddraget i lovovervågningen,
jf. bemærkningerne nedenfor, punkt 5.
Finansministeriet har ikke umiddelbart bemærkninger til udkastet til re-
degørelse. Finansministeriet gør opmærksom på, at Statens Administrati-
on kan have bemærkninger til lovovervågningen.
Statens Administration finder, at den hidtidige praksis med at yde tilskud
mod pant i fast ejendom bør overvejes.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om lovovervågningen af lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1542333_0009.png
9
Tilskud er hidtil blevet givet med krav om pant i fast ejendom (styrings-
pant), således at ejendommen ikke kan sælges, uden at Sydslesvigudvalget
bliver bekendt med det.
Hvis en ejendom sælges, hvor der er lyst styringspant, har den hidtidige
praksis været, at pantet overføres til anden ejendom, og det hjemkomne
beløb ved salg af den pantsatte ejendom bruges til renovering af den
ejendom, hvor pantet overflyttes til eller en anden ejendom efter tilsagn
fra Sydslesvigudvalget. Hvis der alene er tale om et styringspant, bør det
overvejes, om det overhovedet er nødvendigt at overføre pantet til byg-
ninger, hvor Sydslesvigudvalget i forvejen har pant.
Statens Administration peger desuden på, at der tidligere er givet lån
mod sikkerhed i fast ejendom, uden der er taget stilling til, om lånet skal
tilbagebetales. Statens Administration foreslår, at proceduren i forbindel-
se med afviklingen af pantsikringen bør overvejes.
Dansk Skoleforening for Sydslesvig foreslår, at anlægstilskud fremover
ydes som et bygningstaxametertilskud. Som begrundelse for forslaget har
skoleforeningen blandt andet henvist til følgende:
Anlægstilskuddet fra Slesvig-Holsten gives i forvejen som et byg-
ningstaxametertilskud.
Det vil være lettere at koordinere indsatsen af et dansk bygnings-
taxametertilskud med et slesvig-holstensk, da begge tilskud i givet
fald vil blive givet ud fra samme bevillingsprincip, dvs. tilskud pr.
elev.
Det vil være administrativt lettere at håndtere bygningstaxameter-
tilskud – både i forhold til bevillingsgiveren og internt – og i for-
hold til at afgrænse bevillingen inden for et finansår.
Det Sydslesvigske Samråd bemærker, at det danske mindretal anser lo-
vens formål for indfriet. Et lovfæstet grundlag for den danske stats til-
skud til det danske arbejde i Sydslesvig har haft en positiv virkning såvel
politisk som administrativt. Loven har også styrket forbindelseslinjerne
mellem Sydslesvig og Danmark og haft den tilsigtede virkning, herunder
skabt klarere rammer for ansøgning om og tildeling af tilskud samt op-
følgning på de ydede tilskud.
Det Sydslesvigske Samråd foreslår, at offentliggørelsen af særlige fokus-
områder, der offentliggøres den 1. november, fremrykkes til juli/august
måned. Som begrundelse herfor har samrådet henvist til, at de støttebe-
rettigede organisationer bør have bedre tid til at udarbejde projektansøg-
ningerne.
Det Sydslesvigske Samråd peger på, at en række mindre foreninger, der i
vidt omfang er afhængig af frivillig indsats, er udsat for en særlig ressour-
cemæssig udfordring, når de skal leve op til kravene om administrativ
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om lovovervågningen af lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1542333_0010.png
10
opfølgning. Ofte er der tale om mindre beløb, som udløser en omfatten-
de administrativ procedure. Samrådet foreslå derfor mere fleksible regler
for foreninger, der ikke har et administrativt apparat til rådighed.
Det Sydslesvigske Samråd gør opmærksom på, at der i de danske for-
eninger hersker usikkerhed om, hvornår de skal følge danske regler, og
hvornår de skal følge tyske regler. Samrådet foreslår, at der udarbejdes en
vejledning inden for relevante hovedområder som almindelig forvalt-
ningsret, arbejdsret m.v.
Fælleslandboforeningen for Sydslesvig er glad for lovgivningen og henvi-
ser til, at tilskudsordningerne er kommet ind i faste rammer. Fællesland-
boforeningen bemærker endvidere, at resultataftalerne, som i starten
udløste et betydeligt merarbejde, efterhånden har meget positive virknin-
ger. Fælleslandboforeningen ser dog gerne, at tilskudsmodtagerne bliver
fritaget for midtvejsrapporteringen.
Nordisk Informationskontor i Sønderjylland/Sydslesvig kan tilslutte sig
bemærkningerne fra Det Sydslesvigske Samråd.
Datatilsynet har ingen bemærkninger til undersøgelsen i forbindelse med
lovovervågningen.
5. Rigsrevisionens »Rapport om løbende årsrevision af Sydslesvig-
udvalget 2013«
Det fremgår af Rigsrevisionens »Rapport om løbende årsrevision af Syd-
slesvigudvalget 2013«, at formålet med revisionen har været at vurdere,
om Sydslesvigudvalgets forretningsgange og interne kontroller understøt-
ter, at regnskabet bliver rigtigt, og at dispositionerne foretages i overens-
stemmelse med de meddelte bevillinger, love og andre forskrifter.
Det har desuden været formålet at vurdere, om Sydslesvigudvalgets for-
valtning af de områder, som Rigsrevisionen har undersøgt, er varetaget
på en økonomisk hensigtsmæssig måde.
Ved revisionen har Rigsrevisionen gennemgået følgende områder:
Sydslesvigudvalgets tilskudsadministration
Tyske pantebreve
Opfølgning på 2012-regnskabet
Det er Rigsrevisionens samlede vurdering, at administrative forretnings-
gange og interne kontroller på de gennemgåede områder generelt funge-
rede ikke helt tilfredsstillende og ikke i tilstrækkelig grad opfyldte de
krav, der stilles til en god og pålidelig regnskabsforvaltning.
Sydslesvigudvalgets administrative forretningsgange og interne kontroller
understøtter således ikke, at udvalgets regnskab bliver rigtigt, og at de
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om lovovervågningen af lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
11
dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstem-
melse med bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede afta-
ler og sædvanlig praksis. Herudover viste revisionen, at forvaltningen af
de gennemgåede områder generelt ikke var varetaget på en økonomisk
hensigtsmæssig måde.
Rigsrevisionen har ved vurderingen blandt andet peget på følgende for-
hold, der er relevante i forbindelse med lovovervågningen:
Revisionen viste, at Sydslesvigudvalget ikke tager ejendomsfor-
behold i forbindelse med ydelse af bygge- og anlægstilskud,
hvorved der kan være risiko for, at foreningerne kan sælge fast
ejendom, hvortil udvalget har givet tilskud, og bruge pengene til
andet formål.
Rigsrevisionen finder, at Undervisningsministeriet bør overveje,
om der skal oprettes en ny underkonto for tilskud eller lån til
bygge- og anlægsprojekter med oplysning om de tyske pantebre-
ve.
Rigsrevisionen vurderer, at de tyske pantebreve bør omtales i lo-
ven og fremgå af gældende finanslov under konto § 20.84.01.
Danske kulturelle anliggender i Sydslesvig.
Statsrevisorerne har i deres beretning ikke forholdt sig særskilt til Rigsre-
visionens bemærkninger om Sydslesvigudvalget.
6. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings bemærknin-
ger til høringssvarene
1. Bygge- og anlægstilskud
Forslaget fra Dansk Skoleforening for Sydslesvig, hvorefter bygge- og
anlægstilskud skal ydes som taxametertilskud, kan kun gennemføres ved
en lovændring.
Ministeriet skal i denne forbindelse bemærke, at der blandt andet på fri-
skoleområdet ydes taxametertilskud til friskolernes bygge- og anlægsvirk-
somhed. Det er fastsat i § 12 i friskoleloven (lovbekendtgørelse nr. 786 af
15. juni 2015 ), at »Staten yder bygningstilskud ud fra antal elever pr. 5.
september året før finansåret. Det gennemsnitlige bygningstilskud pr.
elev fastsættes på de årlige finanslove.«
Bestemmelsen i friskolelovens § 12 indebærer, at friskoler, der ønsker at
gennemføre et større bygge- og anlægsarbejde, må spare bygge- og an-
lægstilskuddet op over flere år. Der er ingen mulighed for, at staten kan
yde et særligt tilskud til bygge- og anlægsvirksomhed på friskoleområdet.
En ordning med taxametertilskud til bygge- og anlægsvirksomhed, sva-
rende til ordningen på friskoleområdet, vil kunne gennemføres på dagin-
stitutions- og skoleområdet. På de øvrige områder vil det være vanskeligt
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om lovovervågningen af lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
12
at fastsættes generelle objektive kriterier for ydelse af taxametertilskud til
bygge- og anlægsvirksomhed.
Efter ministeriets opfattelse vil det ikke være hensigtsmæssigt at have
forskellige ordninger for bygge- og anlægstilskud, således at der ydes
taxametertilskud til dagsinstitutions- og skoleområdet i Sydslesvig, og
særlige tilskud eller lån til anden bygge- og anlægsvirksomhed i Sydsle-
svig.
2. Driftstilskud til daginstitutions- og skolevirksomhed
Sydslesvigudvalgets forslag, hvorefter driftstilskud til daginstitutions- og
skolevirksomhed ikke længere skal ydes som taxametertilskud, men kun
som grundtilskud, kan kun gennemføres ved en lovændring. Som be-
grundelse for afskaffelse af taxametertilskuddet har Sydslesvigudvalget
henvist til, at taxametertilskuddet kan udhule driftstilskuddet til de øvrige
områder.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling skal hertil bemærke, at
det er fastsat i § 13, stk. 3, i lov nr. 287 af 29. marts 2010, at der i resul-
tataftalen skal fastsættes et loft for størrelsen af det samlede taxametertil-
skud til daginstitutions- og skolevirksomhed. Desuden fastsætter Sydsle-
svigudvalget selv størrelsen af det enkelte taxameter og kan på den måde
også styre udgiftsniveauet.
Sydslesvigudvalget har således efter de gældende bestemmelser allerede
mulighed for at begrænse de samlede taxametertilskud til daginstitutions-
og skolevirksomhed.
3. Tyske pantebreve
Rigsrevisionen vurderer, at de tyske pantebreve bør omtales i loven og
fremgå af gældende finanslov under konto § 20.84.01. Danske kulturelle
anliggender i Sydslesvig. Statens Administration har peget på, at den hid-
tidige praksis med at yde tilskud mod pant i fast ejendom bør overvejes.
Der fremgår følgende af forarbejderne til lov nr. 287 af 29. marts 2010
(lovforslag nr. L 98, der er fremsat den 18. december 2009, Folketinget
2009-10, bemærkningerne til pkt. 2.4.1. Gældende ret):
»Som det fremgår under pkt. 2.2.1., så følger det af stk. 2 i tekstanmærk-
ning nr. 104 til § 20.84.01. på finansloven for 2009, at Udvalget vedrø-
rende Danske Kulturelle Anliggender i Sydslesvig forestår fordelingen og
administrationen af tilskuddet. Af stk. 6 fremgår endvidere:
»Stk. 6. Staten yder gennem Udvalget vedrørende Danske Kulturelle An-
liggender i Sydslesvig tilskud til anlæg, som sikres ved pant. De sikrede
midler henstår rente- og afdragsfrit, så længe det formål, hvortil tilskud-
det er ydet, eksisterer, og kan ved forfald genanvendes til tilsvarende
formål.««
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om lovovervågningen af lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
13
Endvidere fremgår der følgende af bemærkningerne til lovforslagets § 14:
»I den foreslåede bestemmelse i § 14, stk. 2, fastsættes, at de nærmere
vilkår for ydelse af lån fastsættes på de årlige finanslove. Det er hensigten
at videreføre den hidtidige ordning efter tekstanmærkning nr. 104, stk. 6,
til § 20.84.01 på finansloven for 2009, hvorefter støtte ydet som lån sik-
res ved pant efter den i Sydslesvig gældende lovgivning. Lånemodtageren
afholder eventuelle omkostninger ved pantsætning. Undervisningsmini-
steren kan efter forhandling med finansministeren som hidtil bemyndige
Økonomistyrelsen til at varetage administrationen af lån.«
Det fremgår således af forarbejderne til lov nr. 287 af 29. marts 2010, at
den hidtidige ordning i tekstanmærkning nr. 104, stk. 6, til § 20.84.01 på
finansloven for 2009, forudsættes videreført efter lovens ikrafttræden.
Sydslesvigudvalget foreslår på den baggrund, at loven ændres således, at
der kun giver mulighed for at yde tilskud til bygge- og anlægsvirksomhed
og ikke lån.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har noteret sig Sydsle-
svigudvalgets oplysning om, at udvalget ikke har ydet lån til bygge- og
anlægsvirksomhed. Udvalget har således i praksis kun ydet tilskud til
bygge- og anlægsvirksomhed, som sikres med pant.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling er enigt med Sydsle-
svigudvalget i, at loven bør ændres på dette punkt. Ministeriet vil derfor
ved den først givne lejlighed søge at tydeliggøre den eksisterende praksis
ved en ændring af lov nr. 287 af 29. marts 2010, således at det kommer
til at fremgå af loven, at støtte til bygge- og anlægsvirksomhed ydes som
tilskud, som sikres ved pant. De sikrede midler henstår rente- og afdrags-
frit, så længe den bygning m.v., hvortil tilskuddet er ydet, anvendes til
formål inden for loven. Ved formålets forfald, herunder salg af bygnin-
gen m.v., kan de sikrede midler alene genanvendes med Sydslesvigudval-
gets godkendelse.
4. Støtte til igangværende bygge- og anlægsarbejder
Sydslesvigudvalget anbefaler, at der tilvejebringes en hjemmel til at støtte
igangværende bygge- og anlægsarbejder, hvor de sydslesvigske foreninger
har optaget et lån i en lokal bank eller lignende som mellemfinansiering.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling skal hertil bemærke, at
der hverken i formuleringen af lovens § 14 eller i forarbejderne til lov nr.
287 af 29. marts 2010 er noget til hinder for, at der ydes tilskud til igang-
værende bygge- og anlægsprojekter.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om lovovervågningen af lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
14
Ministeriet vil dog i forbindelse med en kommende ændring af lov nr.
287 af 29. marts 2010 søge at præcisere, at der kan ydes støtte til igang-
værende bygge og anlægsarbejder.
5. Danske tilskudsregler
Sydslesvigudvalget har peget på, at det er Rigsrevisionens opfattelse, at
de danske tilskudsregler skal følges, medmindre andet er angivet i til-
skudsgrundlaget/loven. Efter udvalgets opfattelse kan det være proble-
matisk i forhold til offentligt udbud, tinglysning, regnskabsaflæggelse,
repræsentation og rejser.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling skal hertil bemærke, at
tilskud fra den danske stat, der ydes til foreninger og organisationer, der
er hjemmehørende i Sydslesvig og anvendes i Sydslesvig, som udgangs-
punkt ikke er omfattet af dansk lovgivning. Danske regler om fx offent-
ligt udbud og tinglysning finder således ikke anvendelse for disse tilskud i
Sydslesvig. Det er de tyske regler, der skal anvendes.
Dette er imidlertid ikke til hinder for, at Sydslesvigudvalget kan stille
betingelser for at yde tilskuddet, der indebærer, at de danske regler i reali-
teten anvendes i større eller mindre omfang. Det vil sige parallelt med de
i Sydslesvig gældende tyske regler.
Ministeriet vil i forbindelse med en kommende ændring af lov nr. 287 af
29. marts 2010 søge at præcisere, i hvilket omfang danske regler om af-
læggelse af regnskab, repræsentation og rejser skal stilles som betingelse
for at yde tilskud.
7. Konklusion
På baggrund af de afgivne høringssvar fra de sydslesvigske foreninger og
organisationer m.v. finder Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestil-
ling, at loven om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på under-
visningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig har
haft den tilsigtede virkning, herunder skabt klarere rammer for ansøgning
om og tildeling af tilskud samt opfølgning på de ydede tilskud.
1. Tilskud til bygge- og anlægsprojekter m.v.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har noteret sig be-
mærkningerne til hjemlen til at yde tilskud til bygge- og anlægsprojekter
og pantsikringen af disse tilskud.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling vil søge at tydeliggøre
den eksisterende praksis ved en ændring af lov nr. 287 af 29. marts 2010,
således at det kommer til at fremgå af loven, at støtte til bygge- og an-
lægsvirksomhed ydes som tilskud, som sikres ved pant. De sikrede mid-
ler henstår rente- og afdragsfrit, så længe det formål, hvortil tilskuddet er
ydet, eksisterer. Ved formålets forfald kan de sikrede midler genanven-
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om lovovervågningen af lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
15
des med Sydslesvigudvalget godkendelse til et andet formål inden for
lovens rammer. Den hidtidige mulighed for at yde lån til bygge og an-
lægsvirksomhed bortfalder hermed.
Ministeriet vil også søge at tydeliggøre, i hvilket omfang danske regler
om aflæggelse af regnskab, repræsentation og rejser skal stilles som be-
tingelse for at yde tilskud.
Ministeriet vil endelig søge at tydeliggøre, at der også kan ydes tilskud til
igangværende bygge- og anlægsarbejder.
2. Taxametertilskud til bygge- og anlægsprojekter
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling finder ikke, at der bør
indføre taxametertilskud til bygge- og anlægsprojekter, jf. bemærkninger-
ne til punkt 6.1.
Ministeriet skal i denne forbindelse henvise til, at en taxameterordning,
svarende til, hvad der gælder på friskoleområdet, vil forholdsvist enkelt
kunne gennemføres for daginstitutions- og skolevirksomhed. På de øvri-
ge områder vil det derimod være vanskeligt at fastsættes generelle objek-
tive kriterier for ydelse af taxametertilskud til bygge- og anlægsvirksom-
hed.
Det vil efter ministeriets opfattelse ikke være hensigtsmæssigt at have
forskellige ordninger for bygge- og anlægstilskud, således at der ydes
taxametertilskud til dagsinstitutions- og skoleområdet i Sydslesvig, og
særlige tilskud eller lån til anden bygge- og anlægsvirksomhed i Sydsle-
svig.
3. Taxametertilskud til drift af daginstitutions- og skolevirksomhed
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling finder ikke, at taxame-
tertilskuddet til drift af daginstitutions- og skolevirksomhed bør afskaf-
fes, jf. bemærkninger til punkt 6.2.
Ministeriet skal i denne forbindelse henvise til, at der i resultataftalen skal
fastsættes et loft for størrelsen af det samlede taxametertilskud til dagin-
stitutions- og skolevirksomhed, jf. § 13, stk. 3, i lov nr. 287 af 29. marts
2010. Sydslesvigudvalget har derfor med hjemmel i den gældende lovgiv-
ning mulighed for at hindre, at der sker en udhuling af tilskuddene til de
øvrige områder. Ministeriet vil afgive en vejledende juridisk udtalelse til
Sydslesvigudvalget herom.
4. Sydslesvigudvalgets administration
Det Sydslesvigske Samråd foreslår, at Sydslesvigudvalget fremrykker of-
fentliggørelsen af særlige fokusområder for projektansøgninger fra den 1.
november til juli/august måned. Samrådet foreslår desuden, at der fast-
sættes mere fleksible regler for den administrative opfølgning af bevilge-
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om lovovervågningen af lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det danske mindretal i Sydslesvig, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
16
de tilskud, således at der tages særligt hensyn til foreninger, der ikke har
et administrativt apparat til rådighed. Samrådet foreslår desuden, at der
udarbejdes en vejledning inden for relevante hovedområder om, hvornår
danske regler skal følges og hvornår tyske regler skal følges.
Fælleslandboforeningen for Sydslesvig foreslår, at tilskudsmodtagerne
bliver fritaget for midtvejsrapporteringen.
Forslagene fra Det Sydslesvigske Samråd og Fælleslandboforeningen for
Sydslesvig vedrører alene administrationen af loven, der varetages af
Sydslesvigudvalget. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling vil
derfor foreslå Sydslesvigudvalget, at dette forholder sig til organisatio-
nernes forslag om ændring af administrativ praksis m.v.