Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1542167_0001.png
Rønne, 26. august 2015
Til samtlige i børne- og uddannelsesudvalget i Folketinget
Efter at have besøgt de fleste politiske stande på Folkemødet i år, har jeg aftalt med flere
af de tilstedeværende politikere at sammensætte et brev, hvori jeg synliggøre
problemstillingerne med SKolePraktik (SKP). Det skal dog siges, at det ikke lykkedes at få
samtlige partier i tale. Derfor mener jeg, det er en god idé at sende samme materiale til
alle udvalgets medlemmer, så er grundlaget ens for alle.
Lidt baggrund:
SKP er en ordning for elever, der ikke har en ordinær elevstilling i en virksomhed, men
hvor eleven får en uddannelse underlagt en erhvervsskole. Ordningen kører som en
simuleret virksomhed, det simulerede er penge og varer i virksomheden, men funktionerne
- indkøb, salg, økonomi og marketing - i SKP er ægte nok. Det er en ordning som skal
ligge så tæt op ad en ordinær elevplads som muligt, så elevernes uddannelse bliver så
virkelighedsnær som muligt. Det vil også sige, at SKP skal fungere under
virksomhedsligende vilkår.
Det er her, vi har nogle problemstillinger, som vi gerne vil have jer –i børne- og
uddannelsesudvalget – til at kigge på.
Følgende problemstillinger er mest præcerende:
-
Lønnen
-
Ansættelsesvilkår (prøvetid, mulighed for fyring m.v.)
-
Begrænsninger for eleven at bruge Virksomheds Forlagt Undervisning (VFU) i
ansøgning eller ved elevpladssøgning
-
Jobsøgning ved aftale om restlære og færdiguddannet
Lønnen:
En ordinær elev får kr. 12.851.-/mdr. evt. med et tillæg for HGS. Er man over 25 år er det
så en voksenelevløn.
I SKP får eleven kr. 7.055.-/mdr. over 18 år og kr. 2.946,67/mdr. under 18 år men uden
skelen til HGS.
Det er forståligt, at lønnen ikke skal attraktiv, da SKP er et alternativ til en
ordinæruddannelse. Men erfaringer viser, at mange elever er nød til at frasige sig
muligheden for uddannelsen, da økonomien ikke kan hænge sammen. Men skellet er så
stort (kr. 5.796,-/mdr.), at der må være en mulighed for at mindske dette skel.
”Skolepraktikydelsen fastsættes på de årlige finanslove. Ydelsen er afhængig af elevens
alder. Elever, der er under anden offentlig forsørgelse, mens de er i skolepraktik, modtager
ikke skolepraktikydelse.” (Undervisningsministeriets hånsbogsserie nr. 6 – 2010
”Skolepraktik i erhvervsuddannelserne” – 3. udgave. Side 39)
1
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: Henvendelse af 26/8-15 fra Campus Bornholm om skolepraktik
1542167_0002.png
Ansættelsesvilkår (prøvetid, mulighed for fyring m.v.)
”Elever med uddannelsesaftale har en prøvetid på tre måneder, hvori begge parter kan
opsige aftalen uden begrundelse og uden varsel. Skolepraktikelever har ikke en
tilsvarende prøvetid og kan på intet tidspunkt udmeldes uden begrundelse. Derimod skal
de under hele skolepraktikforløbet opfylde EMMA-kriterierne og kan ikke fortsætte, hvis
kravene ikke længere er opfyldt. ” (Undervisningsministeriets hånsbogsserie nr. 6 – 2010
”Skolepraktik i erhvervsuddannelserne” – 3. udgave. Side 22)
Det er i teorien til at forstå, men i praksis er der nogle adfærdsproblemer, som ikke kan
løses via EMMA-kriterierne. I sådanne tilfælde har SKP en meget lang procedure, hvor
eleven først skal have en mundtlig advarsel/samtale, derefter to skriftlige advarsler og til
slut en samtale inden vi kan ”smide” en SKP-elev ud. Men dermed er sagen ikke slut, for
herefter kan eleven så klage til ansvarlig chef og evt. LUU (Lokal UddannelsesUdvalg).
Først herefter kan sagen sluttes. Det er en urimelig lang og besværlig procedure, som ikke
findes i almindelige virksomheder (uanset om det er privat eller offentlig). Der må være en
mere virksomhedsnær løsning på denne problemstilling.
Begrænsninger for eleven i at bruge VFU i ansøgning eller ved elevpladssøgning
Eleven må ikke selv finde en VFU-plads. ”Efter hovedbekendtgørelsens §16, stk. 2,
bestemmer skolen, om undervisningen skal ske i form af virksomhedsforlagt undervisning
med respekt for de fastsatte må for uddannelsen og den forudsatte kvalitet. Eleverne kan
derfor ikke selv finde et virksomhedsforlagt undervisningsforløb, og kan ikke afslå at
deltage heri, medmindre virksomheden ligger i udlandet.” (Uddrag af Vejledning til
praktikcentre af. 20. december 2013, sagsnr. 055.65N.391.)
Det vil i praksis sige, at eleverne ikke må henvende sig til en virksomhed for en evt.
praktikperiode. Dette skal ske gennem SKP-instruktøren eller praktikcenteret.
Et tænkt eksempel
er, at eleven opsøger en virksomhed for at tilbyde en praktikperiode
med henblik på en elevstilling efterfølgende, så virksomheden har en mulighed for at se
eleven an, inden denne kan begynde i en elevstilling.
Også her er der en besværlig procedure. Eleven kan tænke på/ønske en virksomhed til en
VFU-plads, gå til sin instruktør eller praktikkoordinator som så skal tage kontakt med
virksomheden, og så samme vej tilbage. Det virker bøvlet, da det bør være eleven som er
den opsøgende. Vejledningen kan give virksomheden et billede af en doven elev, som
skal have andre til at gøre arbejdet for sig.
Jobsøgning ved aftale om restlære og uddannet
Ifølge Emma-kriterierne skal eleven være jobsøgende gennem hele forløbet. Men nogle
virksomheder, som har taget en elev i restlære efter en VFU, er utilfredse med, at en elev
skal søge elevstillinger indtil VFU´en er færdig, når der er underskrevet en restlæreaftale.
Lidt af samme problemstilling har vi, når en elev er ved at være færdiguddannet. Hvor
længe eleven skal søge elevstillinger, der er jo ingen virksomhed, som vil have en elev i
max. to måneder. Så melder spørgsmålet sig, hvornår en elev ikke skal søge elevstillinger
mere?
2
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: Henvendelse af 26/8-15 fra Campus Bornholm om skolepraktik
1542167_0003.png
Jeg fremsender skrivelsen ang. problematikker i skolepraktik (ud fra kontor, da det er der
jeg – og mine kollegaer - ser problemerne).
Dette er udformet i samarbejde med mange SKP-instruktører, SKP-elever samt flere
virksomheder/-ejere.
I ERFA-regi er vi mellem 30 og 50 Simu-virksomheder repræsenteret fra hele landet hver
gang. Jeg har deltaget i flere ERFA-møder, her har vi også diskuterede disse emner. Det
er pudsigt nok, altid de samme emner som kommer op. Nu vil vi gerne have
problemstillingerne op på et højere niveau, og så håber vi, at der kan ændres på vilkårene.
Jeg glæder mig til at høre fra jer.
Venlig hilsen
Linda Nielsen
SKP-instruktør
Ved Lunden 3
3700 Rønne
Telefon
Direkte
20215601
[email protected]
campusbornholm.dk
Vi skaber og samler de bedste uddannelsestilbud
til gavn for elever, erhverv og samfund.
Læs mere på campusbornholm.dk
3