Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 20
Offentligt
1541568_0001.png
Daginstitutionernes Lands-Organisation
Høffdingsvej 34
2500 Valby
Tlf .70275520 - fax 70275521
[email protected] - www.dlo.dk
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Den 25. august 2015
Vi har i dag tilskrevet Minister for Børn, Undervisning og Ligestilling, Ellen Trane Nørby,
således, idet vi også anmoder Børne- og Undervisningsudvalget om at forholde sig til
problemstillingen:
Vedr. Størrelsen af kommunens krav om driftsgaranti for private
daginstitutioner
I forbindelsen med privatinstitutioners godkendelse og oprettelse kræver kommunerne en
driftsgaranti. Formålet med kravet om driftsgarantien er, i henhold til lovgivningen herom,
at sikre, at privatinstitutionen kan yde den fornødne forsyningssikkerhed i de tilfælde, hvor
kommunen påføres tab i forbindelse med privatinstitutionens eventuelle ophør.
En hel del kommuner, herunder Frederiksberg kommune, har stillet et generelt krav om en
driftsgaranti, svarende til 3 måneders driftsbudget. Enkelte kommuner stiller kun krav om 1
måneds driftsgaranti, bl.a. Københavns Kommune. Der er endelig ganske få kommuner, der
slet ikke stiller krav om driftsgaranti
DLO´s grundopfattelse er, at kravet om 3 måneders driftsgaranti er et alt for stort beløb i
forhold til de risici beløbet er tiltænkt at skulle dække. Kommunerne har ca. 1 måneds
driftstilskud, de kan risikere at tabe, hvis en privatinstitution lukker, alle andre tab dækkes
af den almindelige private lovgivning.
Kravet om de 3 måneders driftsgaranti er efter DLO´s opfattelse i mange situationer reelt en
barriere for oprettelse af private daginstitutioner, ligesom det i den løbende drift, for de
institutioner, der har kunnet indfri kravet om garantistillelse, giver en uproportional
løbende ekstraomkostning. Endvidere er garantistillelserne som nævnt ude af trit med
Kommunernes økonomiske risici; Der findes i dag ca. 518 privatinstitutioner – og
lovgivningens nu 10 årige historik rummer kun ganske få – om overhovedet nogle –
eksempler på, at Kommuner har haft behov for at gøre brug af de stillede driftsgarantier.
I vejledningen til Dagtilbudsloven nr. 9109 af 27. februar 2015, s. 65 sidste afsnit, står der, at
størrelsen af driftsgarantien skal være sagligt begrundet i forhold til den konkrete
institution. Det betyder, at kommunen skal foretage en vurdering i hvert enkelt tilfælde, ud
fra en afvejning af konkrete saglige hensyn, f.eks. om privatinstitutionen har formue, bor til
leje e.a., i forhold til, hvad der er rimeligt, at forlange i driftsgaranti.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 25/8-15 fra Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO) om størrelsen af kommunens krav om driftsgaranti for private daginstitutioner
1541568_0002.png
I
henhold til de forvaltningsretlige grundsætninger, er det ikke lovligt at sætte skøn under
regel. Kommuner må ikke i skønsmæssige afgørelser opstille generelle regler, der
begrænser eller udelukker skønnet.
KL er blevet gjort opmærksom på problemstillingen, men har i sin vejledning til
kommunerne, da loven blev vedtaget i 2005, alligevel opfordret kommunerne til netop, at
fastsætte 3 måneders driftsgaranti. DLO har i 2015 forgæves opfordret DLO til at
ændre/modificere sin vejledning til kommunerne.
Vi har derfor ikke mulighed for via KL at få blødt de kommunale krav om garantistillelse op,
ligesom vi heller ikke har mulighed for at sende sagen til tilsynet med kommunerne, da
sagsbehandlingen er så lang, at de privatinstitutioner, der ikke kan finde penge til 3
måneders driftsgaranti, bliver nødt til at opgive, inden de kommer i gang. De institutioner,
der har kunnet skaffe penge til at kunne stille driftsgarantien, har ikke behov for, tid til eller
lyst til at indbringe en sag af denne art for tilsynet.
Alternativt kunne spørgsmålet muligvis afklares civilretligt, men DLO har ikke råd til at føre
en retssag af principiel karakter mod en kommune om sagen.
Det er derfor vi henvender os til dig som minister fir området. Der er efter vores opfattelse
tale om klare overtrædelser af de juridiske grundbegreber, hvorfor vi opfordrer til, at
Ministeriet anmoder KL om at ændre sin vejledning, så den bringes i overensstemmelse
med dagtilbudsvejledningen og gældende ret. I øvrigt ønsker DLO meget gerne – på vort
møde med dig senere på efteråret, at drøfte muligheden for en lovændring, der med
sikkerhed kan lempe kravene om garantistillelse.
CC: Dette brev er desuden sendt til Folketingets Børne- og undervisningsudvalg, med
anmodning om omdeling til udvalgets medlemmer.
Med venlig hilsen
Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO)
Morten Kyst
sekretariatschef
[email protected]
mob. 20417164
2