Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 20
Offentligt
Daginstitutionernes Lands-Organisation
Høffdingsvej 34
2500 Valby
Tlf .70275520 - fax 70275521
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Den 25. august 2015
Vi har i dag tilskrevet Minister for Børn, Undervisning og Ligestilling, Ellen Trane Nørby,
således, idet vi også anmoder Børne- og Undervisningsudvalget om at forholde sig til
problemstillingen:
Vedr. Størrelsen af kommunens krav om driftsgaranti for private
daginstitutioner
I forbindelsen med privatinstitutioners godkendelse og oprettelse kræver kommunerne en
driftsgaranti. Formålet med kravet om driftsgarantien er, i henhold til lovgivningen herom,
at sikre, at privatinstitutionen kan yde den fornødne forsyningssikkerhed i de tilfælde, hvor
kommunen påføres tab i forbindelse med privatinstitutionens eventuelle ophør.
En hel del kommuner, herunder Frederiksberg kommune, har stillet et generelt krav om en
driftsgaranti, svarende til 3 måneders driftsbudget. Enkelte kommuner stiller kun krav om 1
måneds driftsgaranti, bl.a. Københavns Kommune. Der er endelig ganske få kommuner, der
slet ikke stiller krav om driftsgaranti
DLO´s grundopfattelse er, at kravet om 3 måneders driftsgaranti er et alt for stort beløb i
forhold til de risici beløbet er tiltænkt at skulle dække. Kommunerne har ca. 1 måneds
driftstilskud, de kan risikere at tabe, hvis en privatinstitution lukker, alle andre tab dækkes
af den almindelige private lovgivning.
Kravet om de 3 måneders driftsgaranti er efter DLO´s opfattelse i mange situationer reelt en
barriere for oprettelse af private daginstitutioner, ligesom det i den løbende drift, for de
institutioner, der har kunnet indfri kravet om garantistillelse, giver en uproportional
løbende ekstraomkostning. Endvidere er garantistillelserne som nævnt ude af trit med
Kommunernes økonomiske risici; Der findes i dag ca. 518 privatinstitutioner – og
lovgivningens nu 10 årige historik rummer kun ganske få – om overhovedet nogle –
eksempler på, at Kommuner har haft behov for at gøre brug af de stillede driftsgarantier.
I vejledningen til Dagtilbudsloven nr. 9109 af 27. februar 2015, s. 65 sidste afsnit, står der, at
størrelsen af driftsgarantien skal være sagligt begrundet i forhold til den konkrete
institution. Det betyder, at kommunen skal foretage en vurdering i hvert enkelt tilfælde, ud
fra en afvejning af konkrete saglige hensyn, f.eks. om privatinstitutionen har formue, bor til
leje e.a., i forhold til, hvad der er rimeligt, at forlange i driftsgaranti.