Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1540434_0001.png
NOTAT
KL's understøttelse af kommunernes
omstilling til en ny skole - status august
2015
Omstillingen til en ny folkeskole med tre klare nationale mål, nye indsatser
og nye redskaber er en kulturforandring, der tager tid.
KL har siden indgåelsen af den politiske aftale om folkeskolereformen i
foråret 2013 prioriteret at understøtte kommunernes arbejde med først at
forberede og siden at realisere folkeskolereformen gennem en massiv og
mangesidet indsats. Aktiviteterne koordineres i et
Folkeskolereformsekretariat med deltagelse af alle de enheder i KL, der
arbejder med folkeskolen ud fra forskellige faglige vinkler, herunder mål og
indhold, dokumentation og opfølgning, økonomi, kommunikation og
arbejdsgiverforhold. Konkret omfatter KL’s understøttelse bl.a.:
Løbende møder for kommunalpolitikere samt kommunale direktører og
chefer om omstillingen til en ny skole
Dialog i kommunale ad hoc arbejdsgrupper om mål, de nye elementer i
reformen, organisering, økonomi, dokumentation, ledelse,
arbejdsforhold mv. i relation til folkeskolereformen og de nye
arbejdstidsregler. Der etableres løbende nye kommunale arbejdsgrupper
om temaer, som kræver kommunalt fokus
Inspirationsmaterialer om de nye indsatser og redskaber samt
konferencer, temadage mv. om folkeskolereformen og de nye
arbejdstidsregler. Se nærmere på
www.kl.dk/folkeskolereformen
Rådgivning og vejledning til forvaltninger, bl.a. via digitale fora
5 nationale konferencer for skoleledelser i sommeren 2013 (ca. 3.000
deltagere) og 3-dages kurser for alle skoleledelser i efteråret/vinteren
2013 (ca. 4500 personer fordelt på i alt 24 camps)
Gennemførelse af tre spørgeskemaundersøgelser til de kommunale
forvaltninger (forår og efterår 2014 samt forår 2015). Undersøgelserne
har bl.a. haft som mål at give en status på kommunernes arbejde med
omstillingen af skolen med henblik på afrapportering til regeringen og
Folketinget og omverdenen i øvrigt. Undersøgelserne har samtidig givet
den enkelte kommune mulighed for at drøfte egne resultater i forhold til
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 13: Henvendelse af 17/8-15 fra KL om KL´s understøttelse af kommunernes omstilling til en ny skole
det samlede landsresultat, herunder at drøfte egene resultater med de
enkelte skoler.
Temamøder for skolechefer og skoleforvaltninger om forvaltningens
nye opgaver med ledelse og understøttelse af omstillingen til en ny
skole.
Det er vigtigt, at kommunalpolitikerne går forrest i processen med
omstilling af skolen. Der er brug for at fastholde det politiske pres på, at
der skal ske noget nyt i skolen samtidig med, at kommunerne kan bruge
hinanden til at udveksle ideer og erfaringer. KL’s bestyrelse har derfor
etableret et kommunesamarbejde om en ny folkeskole, bestående af en
politisk del, hvor kommunale udvalgsformænd og forvaltningschefer mødes
to gange om året og drøfter status, muligheder og udfordringer i
realiseringen af reformen og en faglig del med en række faglige samarbejder.
Den faglige del omfatter følgende 8 samarbejder, hvoraf nogle er afsluttet
og andre er igangsat for nylig:
Samarbejde om økonomi og ressourcestyring
Samarbejde om målstyring, data og resultatopfølgning
Samarbejde om kommunikation
Samarbejde om faglig ledelse
Samarbejde mellem folkeskole, UU og ungdomsuddannelser
Samarbejde om udsatte børns undervisning
Samarbejde om brugertilfredshedsdata koblet med andre nøgletal
Samarbejde om it i undervisning og læring
Der overvejes løbende nye samarbejder, og der sikres formidling af viden,
erfaringer og redskaber fra samarbejderne til de øvrige kommuner.
Herudover vil KL i høj grad understøtte kommunernes udvikling af it-
understøttelse af folkeskolen i regi af det fællesoffentlige
brugerportalsinitiativ. Konkret skal kommunerne i de kommende år bl.a.
anskaffe digitale lærings- og samarbejdsplatforme, der understøtter elevens
læringsproces og fremmer videndeling og samarbejde om elevernes læring.
Det bliver en stor opgave, som kræver fokus fra både politikere,
forvaltninger og skoler.
Ud over den direkte understøttelse af kommunerne er KL aktiv i den
nationale dialog, videnopbygning og erfaringsudveksling i forbindelse med
realisering af reformen, bl.a. i regi af den tværministerielle koordinations- og
styregruppe om uddannelsesreformer mv. og gennem løbende dialog med
alle folkeskolens parter. KL vil også gå positivt ind i
undervisningsministerens kommende Kvalitetsforum for folkeskolen.
2