Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
Til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Kære Børne- og Undervisningsudvalg
KL ser frem til samarbejdet og dialogen med jer om den fortsatte udvikling
af hele børne- og undervisningsområdet, herunder særligt gennemførelsen
af folkeskolereformen. KL stiller sig gerne til rådighed for drøftelser med
udvalget, gerne ved et møde mellem udvalget og KL’s Børne- og Kulturud-
valg. KL vil også hermed invitere jer til det årlige Børn & Unge Topmøde i
Aalborg den 19. og 20. januar 2015. Sæt gerne kryds i kalenderen.
I kommunerne og i KL har implementeringen af folkeskolereformen meget
høj prioritet, og medarbejdere og ledere har udført en kæmpe indsats med
at få indarbejdet de mange nye elementer i skoledagen.
KL følger bl.a. via undersøgelser til forvaltningerne løbende kommunernes
arbejde med implementeringen. Her får vi øje på områder, hvor kommu-
nerne oplever, at det går rigtig godt, men også områder, hvor kommunerne
føler sig mere udfordret.
Set i lyset af den meget omfattende reform, er det KL’s vurdering, at det
overordnet set går godt med reformen, og at skolerne er kommet langt med
omstillingen allerede i år 1. Alle kommuner arbejder målrettet og systema-
tisk med at realisere den nye folkeskole.
Ikke alle kommuner er lige langt. Der er forskelle fra kommune til kom-
mune og fra skole til skole, men alle arbejder målrettet på at gennemføre re-
formen i den ånd, den er tænkt og arbejder på at leve op til de tre nationale
mål i reformen. Der bliver løbende fulgt op, delt viden, fundet løsninger på
de udfordringer der dukker op undervejs, og der er en parathed til at justere
efterhånden som man bliver klogere på, hvad der virker bedst i skolehver-
dagen.
Skolestarten har som vanligt givet anledning til stort fokus på folkeskolen
både politisk og i medierne. Der har bl.a. været enkelte eksempler fremme i
Den 17. august 2015
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1/2