Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1540433_0001.png
Til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Kære Børne- og Undervisningsudvalg
KL ser frem til samarbejdet og dialogen med jer om den fortsatte udvikling
af hele børne- og undervisningsområdet, herunder særligt gennemførelsen
af folkeskolereformen. KL stiller sig gerne til rådighed for drøftelser med
udvalget, gerne ved et møde mellem udvalget og KL’s Børne- og Kulturud-
valg. KL vil også hermed invitere jer til det årlige Børn & Unge Topmøde i
Aalborg den 19. og 20. januar 2015. Sæt gerne kryds i kalenderen.
I kommunerne og i KL har implementeringen af folkeskolereformen meget
høj prioritet, og medarbejdere og ledere har udført en kæmpe indsats med
at få indarbejdet de mange nye elementer i skoledagen.
KL følger bl.a. via undersøgelser til forvaltningerne løbende kommunernes
arbejde med implementeringen. Her får vi øje på områder, hvor kommu-
nerne oplever, at det går rigtig godt, men også områder, hvor kommunerne
føler sig mere udfordret.
Set i lyset af den meget omfattende reform, er det KL’s vurdering, at det
overordnet set går godt med reformen, og at skolerne er kommet langt med
omstillingen allerede i år 1. Alle kommuner arbejder målrettet og systema-
tisk med at realisere den nye folkeskole.
Ikke alle kommuner er lige langt. Der er forskelle fra kommune til kom-
mune og fra skole til skole, men alle arbejder målrettet på at gennemføre re-
formen i den ånd, den er tænkt og arbejder på at leve op til de tre nationale
mål i reformen. Der bliver løbende fulgt op, delt viden, fundet løsninger på
de udfordringer der dukker op undervejs, og der er en parathed til at justere
efterhånden som man bliver klogere på, hvad der virker bedst i skolehver-
dagen.
Skolestarten har som vanligt givet anledning til stort fokus på folkeskolen
både politisk og i medierne. Der har bl.a. været enkelte eksempler fremme i
Den 17. august 2015
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1/2
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 13: Henvendelse af 17/8-15 fra KL om KL´s understøttelse af kommunernes omstilling til en ny skole
1540433_0002.png
medierne om, at nogle elever i medfør af de flere timer, reformen indebæ-
rer, har skoledage til fx kl. 15.30 eller nogle korte dage og nogle længere
dage. Det kan der være mange gode grunde til.
Mange skoler justerer skemaer flere gange henover året som led i arbejdet
med at skabe en mere varieret skoledag.
KL anerkender, at der kan findes eksempler på skemaer, der tidsmæssigt
kan se skæve ud. Det er der dog råd for. Hvis forældrene konkret oplever,
at skemaet giver anledning til udfordringer, er det KL’s anbefaling, at foræl-
drene retter direkte henvendelse til skolens ledelse eller til kommunens sko-
leforvaltning.
Men i den løbende dialog med kommunerne har KL ikke indtryk af, at der
generelt er et problem med skemaerne for eleverne. Skoledagen skal selvføl-
gelig planlægges inden for lovens rammer. Skulle der i enkelte klasser eller
på enkelte skoler være et problem, er det naturligvis skolens og kommunal-
bestyrelsens ansvar at stå på mål for beslutningerne og eventuelt justere ske-
maerne. Det ansvar påtager kommunerne sig fuldt ud.
Kommunikation omkring de forandringer, der sker i forbindelse med folke-
skolereformen, er vigtig. KL har opfordret kommuner og skoleledelser til at
prioritere kommunikationsopgaven højt. Det er vigtigt, at forældre og elever
forstår baggrunden for de forandringer, der sker og for de valg, der træffes
fx omkring planlægningen af den længere og mere varierede skoledag.
KL har forstået, at ministeren for børn, undervisning og ligestilling vil tage
skoleskemaerne og status på reformen op med forligskredsen. KL vil opfor-
dre til, at skolerne nu får ro til at gennemføre de mange ændringer, som re-
formen indebærer. Det er afgørende for reformens succes, at kommunerne
har råderum og fleksibilitet til at implementere reformen, så der også kan
tages hensyn til de lokale ønsker og behov.
./.
KL understøtter løbende kommunerne med realiseringen af en ny skole, jf.
vedlagte bilag hvoraf nogle af KL’s aktiviteter fremgår.
Med venlig hilsen
Martin Damm
Kristian Wendelboe
2