Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1538527_0001.png
Til social- og indenrigsminister Karen Ellemann,
beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen,
justitsminister Søren Pind,
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg,
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
og Folketingets Retsudvalg
Aarhus, den 1. august 2015
Vedrørende retssikkerhedsproblemer i mødet med den offentlige forvaltning
og Advokatrådets anbefalinger til bedring af retssikkerheden
Kære social- og indenrigsminister Karen Ellemann, beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen,
justitsminister Søren Pind samt medlemmer af Social- og Indenrigsudvalget, Beskæftigelses-
udvalget og Retsudvalget!
Tillykke med de nye minister- og udvalgsposter!
Jeg retter henvendelse til jer alle for at gøre opmærksom på, at retssikkerheden er under pres for
borgere i mødet med den offentlige forvaltning i disse år. For mennesker med handicap eller
sygdom i kontakt med social- og beskæftigelsesforvaltningen er den under særligt stort pres. Den
forvaltning går – parallelt med en række meget hårde arbejdsmarkeds- og socialreformer i
kombination med nogle store kommunale besparelser gennem de seneste år – ofte lige til
grænsen af eller længere, end hvad der er lovligt.
Det fremgår blandt andet af en rapport fra Advokatrådet og af undersøgelser fra Danske
Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd, Sjældne Diagnoser og Landsforeningen
Autisme.
Advokatrådet skriver for eksempel derom: ”Advokatrådet finder det retssikkerhedsmæssigt
betænkeligt, at forvaltningen har mulighed for en grænsesøgende afgørelsespolitik med henblik
på at reducere driftsomkostninger uden nogen konsekvenser for forvaltningen. Forvaltningen bør
ikke kunne indrette sin praksis efter, at det ikke har nogen form for negative virkninger, når den
giver afslag på, reducerer kvaliteten af eller ophæver en løbende ydelse …” (side 4 i rapporten).
Selvom en forvaltning opfører sig lovstridigt, og en borger har fået ret i sin klagesag, så er det altså
forvaltningen, der opnår en økonomisk besparelse eller berigelse ved at træffe forkerte afgørelser
og ikke at udbetale en ydelse til en borger. Den grænsesøgende forvaltningspraksis gør borgerens
retsstilling dårlig, og det er ikke retfærdigt.
Jeg har lavet en oversigt over de vigtigste dokumenterede tilstande på retssikkerhedsområdet i
den offentlige forvaltning ud fra de nævnte kilder (fra den 22. juli 2015). Men jeg vil anbefale jer at
læse alle rapporterne – se links til dem hver især via min artikel:
http://www.avisen.dk/blogs/lisbethriisagerhenriksen/retssikkerheden-er-under-pres-i-moedet-
med-den-offent_46844.aspx
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 1/8-15 fra Lisbeth Riisager Henriksen om retssikkerhedsproblemer i mødet med den offentlige forvaltning
1538527_0002.png
Før folketingsvalget udarbejdede jeg desuden en oversigt over de vigtigste politiske reformer fra
de seneste år med konsekvenser for mennesker med handicap eller alvorlig sygdom (fra den 24.
maj 2015):
http://www.avisen.dk/blogs/lisbethriisagerhenriksen/de-vigtigste-politiske-reformer-med-
konsekvenser-for_46738.aspx
For både lovreformer, kommunernes forvaltningspraksis og synergien mellem de enkelte reformer
og mellem reformer og forvaltningspraksis stiller mange borgere umådeligt dårligt og uværdigt.
Det er et problem, som jeg mener, at I som politikere bør forholde jer aktivt til.
Advokatrådet kommer med nogle meget specifikke anbefalinger til Folketinget om at ændre på
lovgivningen for en række forhold på retssikkerhedsområdet i mødet med den offentlige
forvaltning. Deres anbefalinger svarer i det store hele til de anbefalinger, mange
handicaporganisationer, mig bekendt, er kommet med igennem de seneste år; så de er et
udmærket og meget konkret udgangspunkt for, hvordan I kunne ændre kursen til det for borgere
bedre og sikre disse borgere den retssikkerhed, som de faktisk har krav på i henhold til
lovgivningen.
For eksempel anbefaler Advokatrådet – for at modgå den grænsesøgende forvaltningspraksis, som
de har identificeret som ét af de største retssikkerhedsproblemer – at man i højere grad benytter
sig af retsmidlet opsættende virkning (det vil sige, at en afgørelse først får virkning, når den er
endelig stadfæstet). De anbefaler også, at der bliver skabt en lovhjemmel for godtgørelse til
borgere af ikke-økonomisk tab, ligesom en kommune som udgangspunkt skal fralægge sig den
fulde besparelse eller berigelse ved at træffe forkerte beslutninger og overføre den til borgeren –
og dette gør de vel næppe frivilligt, så også dette ville kræve en lovhjemmel skabt fra Folketingets
side. Se min artikel om retssikkerhed for uddybning af nogle af anbefalingerne – og læs hele
rapporten fra Advokatrådet for dem alle sammen.
Kunne I tænke jer at se nærmere på Advokatrådets anbefalinger, herunder ovennævnte, og ophøje
dem til lovgivning?
Det ville være en god gerning at begynde den nye folketingsperiode med!
Med venlig hilsen
Lisbeth Riisager Henriksen
Cand.mag., forfatter og redaktør
[email protected]