Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 4
Offentligt
1536659_0001.png
 
 
 
 
Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen 
Ved Stranden 8 
1061 København K 
København den 1. juli 2015 
 
 
 
Kære Jørn Neergaard Larsen 
 
Ændring af praksis vedrørende dagpengeret for dimittender  
Vi tillader os at rette henvendelse til dig om en særdeles presserende sag for a‐kasserne. 
 
Det drejer sig om håndteringen af sager for en række uddannelsessøgende og dimittender, som 
a‐kasserne netop nu oplever store problemer med i forhold til den vejledning og sagsbehand‐
ling, som a‐kasserne korrekt har foretaget i henhold til reglerne om optagelse, ret til dagpenge 
samt fritagelse for kontingent. 
 
Som bekendt har arbejdsløshedsforsikringsloven siden 1973 haft bestemmelse om, at nyuddan‐
nede kan opnå dagpengeret efter en måneds medlemskab. Betingelsen herfor er bl.a. gennem‐
førelse af en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed, jf. den nugældende 
lovs § 54. 
 
Betingelsen om uddannelsens varighed på mindst 18 måneder har i bekendtgørelsen om opta‐
gelse siden 1994 været formuleret på den måde, at gennemførelse af uddannelse i 3 halvårlige 
semestre ligestilles med mindst 18 måneders uddannelse. Formålet var naturligvis at sikre, at 
det ikke skulle afhænge af hvorledes uddannelsesstederne tilrettelagde deres undervisning i 
forhold ferie og eksaminer om en dimittend kunne opnå dagpengeret eller ej. Eksempelvis vil en 
studerende, der påbegynder en 3 semestres uddannelse medio januar, typisk afslutte med ek‐
samen i slutningen af juni, dvs. 17 måneder efter. Som eksempel på uddannelser af denne art 
kan nævnes professionsbachelorer, webintegratoruddannelsen eller lærlinge på EUD eller det 
kommende EUV, hvor der er givet merit. 
 
Dette fremgår også af bekendtgørelsen om beskæftigelseskrav (§§ 7‐ 10), hvortil optagelsesbe‐
stemmelsen blev flyttet i 2012. Der var ikke tilsigtet en realitetsændring for dimittenders ret til 
dagpenge baseret på uddannelse af 3 semestres varighed, i forbindelse med at bestemmelsen 
blev flyttet fra optagelsesbekendtgørelsen til bekendtgørelsen om beskæftigelseskrav. 
 
I AK‐Samvirke er vi derfor meget forundrede over, at CKA i en vejledende udtalelse til en a‐kasse 
fra juni 2014 har fastsat, at en uddannelse, der har varet 3 halvårlige semestre, men som er 
gennemført på 17 måneder, ikke giver ret til dagpenge som dimittend. Den vejledende udtalelse 
forholder sig øjensynligt ikke til, at man hermed tilsidesætter en praksis, som i mere end 30 år 
Arbejdsløshedskassernes Samvirke
Nørre Farimagsgade 43
1364 København K
Telefon 35 86 66 00
[email protected]
www.ak-samvirke.dk
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 1/7-2015 fra AK-Samvirke om nyuddannede dimittenders ret til dagpenge
1536659_0002.png
har været gennemført i a‐kasserne, og som har været kendt og endda anerkendt af CKA selv helt 
frem til januar 2015, hvor CKA ophævede en principiel afgørelse offentliggjort i ARVID fra år 
2000, hvor en uddannelse, der var normeret til over 18 måneder, men som – på grund af forud‐
gående kvalifikationer var gennemført på 3 halvårlige semestre blev sidestillet med en uddan‐
nelse af mindst 18 måneders varighed, selvom det i det konkrete tilfælde havde taget 17�½ må‐
ned. 
 
I forlængelse heraf har Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg i en afgørelse fra 12. marts 2015 
truffet afgørelse om, at der ikke kunne ydes kontingentfritagelse til et studie af normeret til 18 
måneder, men gennemført på 17 måneder ‐ og har dermed lagt sig op ad den vejledende udta‐
lelse fra CKA. 
 
Aktuelt er a‐kasserne derfor i et vældigt dilemma. I øjeblikket dimitterer adskillige studerende 
fra forløb af 3 semestres varighed, men hvor man ikke opfylder et selvstændigt krav om en fak‐
tisk varighed på 18 måneder. A‐kasserne har vejledt disse studerende om, at de kan opnå dag‐
pengeret på baggrund af deres uddannelse og har eventuelt også optaget flere af dem som 
medlemmer under studietiden, hvor de har fået tildelt kontingentfritagelse.  
 
Hvis a‐kasserne skal træffe afgørelse ud fra den vejledende udtalelse og Ankestyrelsens afgørel‐
se, skal a‐kasserne derfor bestemme, at disse dimittender ikke har opnået ret til dagpenge. Her‐
udover skal a‐kassen opkræve kontingent for den periode, hvor dimittenderne så ikke har været 
berettiget til kontingentfritagelsen.  
 
AK‐Samvirke har i vores medlemskreds anmodet a‐kasserne om at opgøre, hvor mange dimit‐
tender, man på årsbasis forventer er i denne situation. Dette tal er opgjort til ca. 2.300. 
 
På denne baggrund skal AK‐Samvirke anmode dig om hurtigst muligt at foranledige, at Styrelsen 
for Arbejdsmarked og Rekruttering, som regeludstedende myndighed, udsender en bekræftelse 
til a‐kasserne om, at regler og praksis er uændret, og at a‐kasserne derfor fortsat kan dimit‐
tendoptage personer, der har gennemført en uddannelse af mindst 3 halvårlige semestres va‐
righed. 
 
For god ordens skyld skal det oplyses, at nærværende henvendelse samtidig er tilstillet Folketin‐
gets Beskæftigelsesudvalg til orientering. 
 
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
 
   Torben Poulsen 
                                        /  
 
Verner Sand Kirk 
2