Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 39
Offentligt
1546092_0001.png
RÅDETS ANBEFALINGER
– unge på kanten
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Henvendelse af 15/9-15 fra Rådet for Socialt Udsatte om Socialt udsatte unge
1546092_0002.png
RÅDETS ANBEFALINGER
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 2
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Henvendelse af 15/9-15 fra Rådet for Socialt Udsatte om Socialt udsatte unge
1546092_0003.png
BEHOV FOR POLITISK ANSVAR
At være ung og leve et liv på kanten af samfundet dæk-
ker i dag over en kompleksitet af forhold, der både kan
tilskrives sociale faktorer, men også ændrede strukturer i
uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet, snævrere
normalitetsbegreber osv. Det er en udvikling, der gør, at
der i stigende grad findes marginalisering og udsathed
blandt nye grupper af unge. Det er unge, som måske
kan være svære at spotte som værende udsatte med det
blotte øje, men som ikke desto mindre kæmper med en
bred vifte af komplekse sociale problemer.
Det stiller nye krav til det system, som skal hjælpe dem,
herunder ikke mindst kommunerne. Men regeringen
bør også tage ansvaret på sig og tage den ændrede
virkelighed, som de unge befinder sig i – ikke mindst i
kølvandet på omfattende reformer af uddannelses- og
beskæftigelsessystemet – alvorligt. Regeringen bør sikre,
at der samles op, genereres ny viden og anvises hand-
lingsmuligheder fremadrettet, sådan at indsatsen sikrer,
at socialt udsatte unge ikke lades i stikken.
Rådet for Socialt Udsatte foreslår at:
• Regeringen nedsætter en kommission om
samfundets indsatser for socialt udsatte unge.
Kommissionen skal se på de negative sociale
konsekvenser for socialt udsatte unge af de
stigende krav i forhold til adgang til uddannelse,
beskæftigelse mv. og stille forslag til, hvordan
disse konsekvenser kan modvirkes. Kommissi-
onsarbejdet skal gennemføres med henblik på,
at regeringen kan fremlægge en handlingsplan.
• Hver enkelt kommune skal udvikle strategier
for inklusion af socialt udsatte unge i samfun-
det. Strategierne skal gøre rede for de særlige
indsatser, som kommunen har i forhold til socialt
udsatte unge, der ikke uden særlig hjælp har
tilstrækkeligt udbytte af de normale hjælpesy-
stemer (sociale tilbud, beskæftigelse, sundhed,
uddannelse mv.).
TID TIL FORANDRING
Socialt udsatte unges problemer er ofte komplekse og
omfattende. Derfor er der heller ikke nogen ”quick-fixes”
– men det er dermed ikke sagt, at en god indsats ikke kan
gøre en stor og afgørende forskel for den unge. Skuden
kan rettes op igen. Men det tager
tid.
Og lige præcis tid
er der ofte ikke meget af i det hjælpesystem, som udsatte
unge møder. Lovgivningen er desværre i dag skruet
sådan sammen, at den unge for eksempel pålægges at
være i gang med en uddannelse indenfor et bestemt
tidsrum og risikerer at blive sanktioneret, hvis han eller
hun ikke efterlever bestemte krav. Det er ikke gunstigt for
muligheden for, at udsatte unge kommer på ret køl igen.
Det er dog heller ikke gunstigt, hvis den unge oplever
stilstand eller overlades til sig selv – tværtimod. Men
der skal være mulighed for, at den unge kan gå sin vej,
udeblive fra en aftale eller ”fejle” – og stadigvæk kunne
komme tilbage og fortsat få den pædagogiske støtte,
som han eller hun har brug for. Der skal med andre ord
være den fornødne tid til forandring.
Rådet for Socialt Udsatte foreslår at:
• Det sikres, at der i forbindelse med individuelt
tilrettelagte håndholdte indsatser til unge med
særlige sociale problemer – som loven allerede
giver mulighed for – skal ses bort fra skarpe
tidsfrister, sanktioner, pålæg og andre styrings-
redskaber, som har en negativ effekt på socialt
udsatte unge. Det er en forudsætning, at indsat-
sen tilrettelægges i tæt dialog og samarbejde
med den unge og arbejder aktivt på at hjælpe
den unge videre i et tempo, som er tilpasset den
enkelte unge.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 3
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Henvendelse af 15/9-15 fra Rådet for Socialt Udsatte om Socialt udsatte unge
1546092_0004.png
MENINGSFULD DELTAGELSE I SAMFUNDET
For at få livskvalitet har de fleste mennesker brug for
noget at stå op til, der giver mening for dem, og for
langt de fleste er drømmen uddannelse eller et arbejde.
Det gælder også udsatte unge, selvom der kan være
et stykke vej til, at drømmen om uddannelse eller job
kan realiseres. Men der skal også være en meningsfuld
hverdag, med et godt og betydningsfuldt netværk, som
giver den unge en god ballast og styrke til at gå i gang
med uddannelse eller et job. Det kan være med til at
holde én fra at tage stoffer og give den enkelte suc-
cesoplevelser, ejerskab og oplevelsen af at have noget
at miste, som man gerne vil gøre en indsats for. Men
mange oplever, at de ikke passer ind i det ordinære ud-
dannelsessystem eller på arbejdsmarkedet, og samtidig
er adgangs- og karakterkravene stigende på flere af
ungdomsuddannelserne, som gør det endnu sværere
at komme videre i livet.
Ungdommen har til alle tider søgt alternative miljøer –
steder, hvor den enkelte bliver accepteret som dén, han
eller hun er, og hvor den enkelte kan udvikle sig. Det
kan være alternative ungdomsuddannelser, som kan
rumme unge på kanten, for eksempel med kreative fag
(i stil med den nye flexuddannelse). Det kan også være
højskoleophold, frivilligt arbejde eller brugerstyrede
projektet, hvor det er centralt, at den enkelte er med til
at skabe noget og oplever at indgå i et fællesskab. Det
er i den forbindelse afgørende, at det offentlige viser det
nødvendige mod til at støtte ungdomsmiljøer, som er
skæve og eksperimenterende.
Rådet for Socialt Udsatte foreslår at:
• I forlængelse af indførelsen af flexuddannelsen
bør mulighederne for alternative uddannel-
sesforløb (med for eksempel kreative og/eller
praktiske fag) udvides og gøres mere bred med
fokus på fleksibilitet, gøres bredere. Der bør
også være fokus på fleksibilitet, herunder øgede
muligheder for uddannelse på deltid for de
unge, som ikke kan deltage på fuld tid (jvf. Koch
2-rapporten).
• Mulighederne for højskoleophold udvides,
herunder at der gives mulighed for at beholde
offentlig forsørgelse under et (dag)højskole-
forløb.
• Muligheder for job på særlige vilkår, som udsatte
unge kan varetage, udvides i samarbejde med
blandt andet erhvervslivet.
• Muligheden for særlige netværksbaserede unge-
rettede indsatser, som kan bruges som afsæt for
de unge til at danne fælleskaber.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 4
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Henvendelse af 15/9-15 fra Rådet for Socialt Udsatte om Socialt udsatte unge
1546092_0005.png
ÅBNE OG OPSØGENDE TILBUD
Det offentlige hjælpesystem kan for mange udsatte
unge opleves som en ”mur” af regler og standardiserede
forløb, hvor vejen ind til at få den rette hjælp sker gen-
nem, at man skal kunne placeres i forskellige kasser – for
eksempel i forlængelse af, at man har fået en bestemt
psykiatrisk diagnose. Men der er behov for meget mere
åbne tilbud, som den unge kan opsøge uden en for-
udgående visitation. Samtidig kan der være behov for
opsøgende indsatser, hvor socialfaglige medarbejdere
er tilstede dér, hvor de unge er – men altid i tæt dialog
med de unge og med udgangspunkt i de unges egne
præmisser.
Rådet for Socialt Udsatte foreslår at:
• Der etableres åbne tilbud til udsatte unge med
tilknyttede socialfaglige medarbejdere (herun-
der opsøgende), hvor den unge selv kan hen-
vende sig uden at blive mødt af lovgivnings-
mæssige pålæg af den ene eller den anden art.
• Der sker en opkvalificering af formidlingen af
tilbud til de unge – på de unges eget sprog og
med inddragelse af sociale medier mv.
• Der etableres et frikaldsnummer til det
kommunale hjælpesystem, som alle udsatte –
herunder unge – kan ringe til.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 5
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Henvendelse af 15/9-15 fra Rådet for Socialt Udsatte om Socialt udsatte unge
1546092_0006.png
RELATIONER ER AFGØRENDE
Ét forhold, som ofte går igen, når udsatte unge bryder
med den negative udvikling og kommer på ret køl, er re-
lationerne til nogle afgørende nøglepersoner i deres liv.
Simon på 27 år udtrykker det sådan her i Center for
Ungdomsforsknings nye rapport ”Hvem
er de unge på
kanten af det danske samfund”
(2015): ”Jeg
skal have et
menneske, jeg kan stole på, så man kan vide, okay nu er det
her menneske hos mig, til vi er færdige med at snakke. Nu
har jeg jo prøvet i de sidste fem år, hvor der er 15 mennesker
der har sagt til mig, ”du kan bare åbne dig. Bare kom her,
så skal jeg nok” og ”jeg bliver hos dig” og sådan noget. Og
hver eneste gang bliver man sendt videre til noget nyt, fordi
”hov, vi kunne ikke alligevel” eller ”du passer ikke ind i vores
rammer...”
Rådet for Socialt Udsatte foreslår at:
• Udsatte unge opnår ret til én gennemgående
sagsbehandler på tværs af kommunens forvalt-
ninger, som er tilknyttet den unge, så længe han
eller hun har brug for det.
• Der etableres/støttes flere ”peer-to-peer”-
ordninger, (et netværk mellem ligeværdige)
hvor tidligere udsatte unge tilknyttes unge, som
fortsat har sociale problemer.
• Unge med en (professionel) mentor/social støtte
skal kunne holde fast i denne på tværs af indsat-
ser fra forskellige sektorer (social-, sundheds-,
uddannelses- og beskæftigelsessektorerne),
og indsatsen skal kunne gives over en længere
periode.
• Der skal skabes mulighed for, at de unge i langt
højere grad får mulighed for netværksdannelse
og relationsskabelse i civilsamfundet og i for-
eningslivet.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 6
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Henvendelse af 15/9-15 fra Rådet for Socialt Udsatte om Socialt udsatte unge
1546092_0007.png
NEDBRYDE STRUKTURELLE BARRIERER OG STYRK RETTIGHEDER
Mange socialt udsatte unge føler sig magtesløse i et sy-
stem, som de ikke forstår, og som ingen har tid til at for-
klare dem. Udsatte unge har typisk allerede tidligt i livet
mange erfaringer med forskellige offentlige systemer.
Professionelle og fagfolk i ministerier og styrelser siger,
at lovgivningen åbner op for, at der kan gives en hel-
hedsorienteret og håndholdt indsats, der når hele vejen
rundt, hvis kommunerne prioriterer det og arbejder for
det. Problemet er, at det ikke altid sker. I den sammen-
hæng kan styrkede rettigheder være en løftestang for
den enkelte og for de medarbejdere, der hjælper den
enkelte med at håndtere problemerne.
Endvidere eksisterer der i dag dét konkrete problem,
at selv en god, håndholdt socialfaglig indsats i værste
tilfælde kan være spildt, hvis der samtidig eksisterer
strukturelle barrierer for, at en udsat ung kan komme
videre i livet. I særlig grad er manglen på et ordentligt
forsørgelsesgrundlag samt manglen på billige boliger
konkrete barrierer for, at udsatte unge kommer på ret
køl igen.
Rådet for Socialt Udsatte foreslår at:
• Alle skal have ret til en bolig, de kan betale.
• Der sikres et tilstrækkeligt forsørgelsesgrundlag
ved, at den lave kontanthjælpsydelse (uddan-
nelseshjælp) til unge under 30 år hæves.
• Der etableres mulighed for adgang til gratis
psykologhjælp for udsatte unge.
• Udsatte unge ramt af sindslidelser får ret til at
modtage psykosocial støtte og et tilbud om et
samtidigt misbrugsbehandlingstilbud, hvis det
er relevant.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 7
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Henvendelse af 15/9-15 fra Rådet for Socialt Udsatte om Socialt udsatte unge
1546092_0008.png