Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 32
Offentligt
1544725_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 Købehavn K
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Orientering vedrørende Barselsudligning for Selvstændige
Jeg skal hermed orientere om, at ATP ultimo august kontaktede Beskæftigelsesmi-
nisteriet om et akut opstået problem med opstarten af barselsudligningsordningen
for selvstændigt erhvervsdrivende. ATP oplyste, at den første opkrævning af bidrag
til ordningen havde resulteret i mange henvendelser fra personer, der havde modta-
get en opkrævning, uden at de efter almindelig forståelse kunne betegnes som selv-
stændige. Der var blandt andet tale om pensionister, der har deltaget i medicinske
forsøg eller været valgtilforordnede, og studerende, der havde afholdt en forelæs-
ning og derved opnået en ganske lille B-indkomst.
Beskæftigelsesministeriet traf derfor beslutning om at stille opkrævningerne i bero,
for at undersøge det nærmere. På daværende tidspunkt var der sendt ca. 80.000 ud
af i alt ca. 218.000 opkrævninger ud.
Det var Beskæftigelsesministeriets vurdering, at der var tvivl om, hvorvidt der var
hjemmel til at opkræve bidrag fra hele den persongruppe, der havde modtaget en
opkrævning. Beskæftigelsesministeriet ønskede derfor at fastlægge den lovmæssige
målgruppe for opkrævning af bidrag.
Beskæftigelsesministeriet har efterfølgende drøftet sagen med Justitsministeriet.
Udredningsarbejdet har afklaret, at idet bidraget til ordningen teknisk set er en af-
gift, og at det derfor ikke kan besluttes administrativt at fravige lovens bestemmel-
ser om opkrævningen.
Det er Justitsministeriet og Beskæftigelsesministeriets samlede vurdering, at Be-
skæftigelsesministeriet er forpligtet til at opkræve bidraget fra hele den efter lovens
ordlyd fastsatte målgruppe pr. 1. september 2015. Beskæftigelsesministeriet har
dermed ikke lovhjemmel til at sætte opkrævningerne i bero. Jeg skal derfor overfor
Folketinget beklage, at dette er sket.
Ifølge § 1, stk. 2, i lov om barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende om-
fatter ordningen personer, der af SKAT er registreret som udøvere af selvstændig
erhvervsmæssig virksomhed eller honorarmodtagere med B-indkomst. Bidraget
fastsættes forholdsmæssigt eller bortfalder helt, hvis der samtidig er indbetalt ATP-
bidrag for den pågældende som lønmodtager. Den juridiske afklaring med Justits-
ministeriet har fastlagt, at i det omfang der ikke er indbetalt ATP-bidrag for den
pågældende som lønmodtager, skal der opkræves fuldt bidrag, uanset hvor lille ind-
tjeningen som selvstændig eller honorarmodtager med B-indkomst er for den på-
gældende.
9. september 2015
J.nr. 2015-3669
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 32: Orientering vedrørende Barselsudligning for Selvstændige, fra beskæftigelsesministeren
Jeg finder ikke, at det har været hensigten med ordningen at opkræve bidrag fra
personer, der ikke med rette kan betegnes som selvstændigt erhvervsdrivende. For
at sikre hjemmel til at undlade at opkræve de bidrag, som lovens ordlyd kræver, vil
jeg snarest fremsende et aktstykke til Finansudvalget herom.
Regeringen vil samtidig overveje, hvordan barselsudligningsordningen for selv-
stændige hensigtsmæssigt håndteres fremadrettet. Dette kan for eksempel ske enten
ved en målretning af ordningen, eller ved at ordningen lukkes. Jeg vil naturligvis
vende tilbage til Folketinget, når der foreligger en regeringsbeslutning herom.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2