Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 30
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af beskæftigelsesministeren
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse
(Omlægning af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse)
§1
I lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 23. september
2014, som ændret § 67 i lov nr. 1472 af 23. december 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1
erstattes »et uafhængigt organ inden for« med »en del af«.
2.
§ 8
ophæves.
3.
Overskriften før
§ 10
affattes således:
»Følgegruppen«.
4.
§ 10
affattes således:
Ȥ
10.
Følgegruppen for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse udpeges af beskæftigelsesmini-
steren og består af en formand og følgende andre medlemmer:
1) 1 medlem fra Landsorganisationen i Danmark, 1 medlem fra et medlemsforbund efter indstilling
fra Landsorganisationen i Danmark,
2) 1 medlem fra FTF (Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd),
3) 1 medlem fra Akademikernes Centralorganisation,
4) 1 medlem fra Dansk Arbejdsgiverforening,
5) 1 medlem fra af Lederne,
6) 1 medlem fra af Danske Regioner,
7) 1 medlem fra af KL (Kommunernes Landsforening), og
8) 1 medlem fra af Danske Handicaporganisationer.
Stk. 2.
Følgegruppen vejleder om anvendelsen af fondens midler.«
5.
§§ 13 og 14
ophæves.
6.
§§ 16, 24, 31, 32, 33 og 34
ophæves.
7.
Overskriften før
§ 23
affattes således:
»Administrationen«.
8.
§ 23
affattes således:
Ȥ
23.
Administrationen af fonden varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.»
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse (omlægning af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse), fra beskæftigelsesministeren
9.
I
§ 24 a, stk. 1 og 2,
ændres »Direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse« til: »Sty-
relsen for Arbejdsmarked og Rekruttering«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse (omlægning af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse), fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Fondens organisatoriske forhold
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den foreslåede ordning
2.2. Bestyrelsen erstattes af en følgegruppe
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Den foreslåede ordning
2.3. Administrationen overgår til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Den foreslåede ordning
2.4. Tilsyn med støtten og klageadgang
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse (omlægning af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse), fra beskæftigelsesministeren
1. Indledning
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse blev oprettet som Forebyggelsesfond ved lov nr. 87 af 30. januar
2007. Loven udmøntede den del af aftalen af 20. juni 2006 om initiativer til sikring af fremtidens velstand og
velfærd og investeringer i fremtiden ("Velfærdsaftalen"), der vedrørte oprettelse af en forebyggelsesfond.
Fonden blev etableret med en bestyrelse, et antal faglige rådgivende udvalg og et sekretariat. Fonden blev
oprettet med en kapital på 3 mia. kr.
Fondens formål er at yde støtte til at forebygge og forhindre fysisk og psykisk nedslidning ved anvendelse af
fondens midler. Fonden har ydet støtte til projekter, der knytter sig til arbejdspladser med henblik på at fore-
bygge nedslidende rutiner og arbejdsgange, at styrke genoptræning og rehabilitering af syge og personer med
handicap og at støtte utraditionelle initiativer, der styrker bevidstheden om risiko ved rygning, alkohol, fed-
me og fysisk inaktivitet. Ved lov nr. 1381 af 23. december 2012 blev fondens navn ændret til Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse. Derudover blev fondens formål ændret, så fonden siden da har kunnet yde
støtte til følgende formål:
-
-
-
Indsatser, der forebygger fysisk og psykisk nedslidning samt arbejdsulykker og erhvervssygdomme
Indsatser, der bidrager til at fastholde seniorer samt medarbejdere med nedsat arbejdsevne eller bidrager
til hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet efter sygdom
Indsatser, der bidrager til inklusion på arbejdsmarkedet.
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse har indenfor disse rammer anvendt de afsatte midler til forebyggel-
se, fastholdelse og inklusion på arbejdsmarkedet. Fondens bestyrelse har udmeldt særlige indsatsområder
inden for rammerne af de midler, som fonden administrerer, samt fastsat kriterier for tildeling af de
midler, som fonden administrerer, og på baggrund heraf at bevilget støtte efter ansøgning. Fondens sekreta-
riat har forestået den praktiske udmøntning af midlerne samt understøttet bestyrelsens arbejde, herunder med
oplysninger om anvendelsen af fondens midler.
Som følge af omprioriteringer og den løbende anvendelse af fondens midler, vil der fra 2016 og frem være et
væsentligt mindre råderum til bestyrelsens prioritering end hidtil.
Det foreslås på den baggrund, at organiseringen og administrationen af Fonden for Forebyggelse og Fasthol-
delse forenkles og effektiviseres ved – fra 1. januar 2016 – at lade Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring varetage administrationen, indtil fondsmidlerne er endeligt forbrugt. Samtidig foreslås det, at bestyrel-
sen, som består af arbejdsmarkedets parter, pr. 1. januar 2016 erstattes af en følgegruppe med samme sam-
mensætning. Følgegruppen vil have til formål at vejlede Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Føl-
gegruppen afholder møder efter behov.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Fondens organisatoriske forhold
2.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i § 1 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse er fonden et uafhængigt
organ inden for den statslige forvaltning. Fondens midler anvendes til formålene forebyggelse, fastholdelse
og inklusion på arbejdsmarkedet.
2.1.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at fonden overgår fra at være et uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning til at blive
en del af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Som følge af forslaget skal administrationen af Fon-
den for Forebyggelse og Fastholdelse fremover varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering,
hvorfor fonden ikke længere vil være uafhængig af statsforvaltningen. Fonden vil fortsat blive betegnet som
en fond, og formålene med anvendelsen af midlerne er uændrede.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse (omlægning af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse), fra beskæftigelsesministeren
2.2. Bestyrelsen erstattes af en følgegruppe
2.2.1. Gældende ret
Efter gældende regler i kapitel 4 er der fastsat en række regler om bestyrelsens struktur og opgaver. Det
fremgår blandt andet, at bestyrelsen udpeges af beskæftigelsesministeren og består af en formand og ni andre
medlemmer. Disse medlemmer kommer fra Landsorganisationen, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Lederne, Danske Regioner,
Kommunernes Landsforening og Danske Handicaporganisationer.
Herudover udpeger beskæftigelsesministeren efter gældende regler i § 10, stk. 2, i lov om Fonden for Fore-
byggelse og Fastholdelse tilforordnede til bestyrelsen. Bestyrelsens medlemmer og formand udpeges for en
periode af op til 4 år.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.
Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden, som skal godkendes af beskæftigelsesministeren. Bestyrelsen
udgiver en årsberetning, der oplyser om fondens arbejde og om anvendelsen af fondens midler.
Administrationen har til formål at understøtte fondens arbejde blandt andet ved at sørge for synliggørelse og
spredning af resultater fra støttede projekter. Det kan være i form af formidling af resultaterne fra enkelte
støttede projekter eller fra grupper af støttede projekter enten gennem offentliggørelse på hjemmeside, afhol-
delse af konferencer eller andre formidlingsaktiviteter.
2.2.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at bestyrelsen erstattes af en følgegruppe bestående af repræsentanter fra de samme organisatio-
ner som den tidligere bestyrelse.
Det foreslås, at følgegruppen udpeges af beskæftigelsesministeren og består af en formand og ni andre med-
lemmer. Følgegruppens opgave bliver at vejlede om forskellige aspekter vedrørende fordelingen af midlerne.
Det foreslås, at der fremover ikke udarbejdes en forretningsorden, ligesom der ikke længere vil være en op-
gave med at udarbejde en årsberetning.
2.3. Administrationen overgår til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
2.3.1. Gældende ret
Beskæftigelsesministeren udpeger efter § 23 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse et sekretariat,
som skal sikre koordination af arbejdet i bestyrelsen.
Efter gældende regler i § 24 a, stk. 1, har direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse adgang til
at indhente oplysninger fra lønmodtagere og arbejdsgivere og disses organisationer, andre offentlige myn-
digheder, arbejdsløshedskasser, Lønmodtagernes Garantifond og Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Efter gældende regler i § 24 a, stk. 2, har direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse endvidere
terminaladgang til oplysninger i indkomstregisteret og til oplysninger i Det Fælles Datagrundlag. Adgangen
kan medvirke til at sikre, at fondens indsatser kan administreres enkelt og smidigt i forhold til ansøgning,
oplysningsgrundlag og kontrol. Fonden vil således selv kunne indhente flere grundlæggende oplysninger.
Virksomheder og/eller borgere skal følgelig selv sørge for et minimum af dokumentation.
2.3.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at administrationen af fonden fremadrettet varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse (omlægning af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse), fra beskæftigelsesministeren
Som følge heraf foreslås det, at de hjemler til indhentelse af oplysninger hos andre myndigheder, herunder
via terminaladgang, som direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse hidtil har haft, fremover
gives til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
2.4. Tilsyn med støtten og klageadgang
2.4.1. Gældende ret
Efter den gældende § 16 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse kan bestyrelsen i forbindelse
med varetagelsen af sine opgaver rådføre sig med relevante myndigheder og eksperter.
Efter den gældende § 24 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, fastsætter sekretariatet retnings-
linjer om ansøgningers indhold og form samt retningslinjer for udbetalinger.
Efter den gældende § 24, stk. 2, påser sekretariatet at de fastsatte retningslinjer er overholdt og afviser an-
søgninger og tilbud, der ikke opfylder formkravene.
Efter de gældende regler i § 31, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, fører sekretariatet
tilsyn med de projekter, der modtager støtte fra fonden.
I medfør af § 31, stk. 2, fastsætter sekretariatet retningslinjer for tilsynet, herunder plan for tilsyn ved projek-
tets gennemførelse, som kan gradueres efter projektets størrelse, emneområde m.v., og krav om indsendelse
af fremdriftsrapport m.v.
Derudover skal støttemodtager efter gældende regler i § 32 underrette sekretariatet, hvis et projekt forsinkes
eller forudsætningerne for støtten ændres væsentligt.
Efter gældende regler i § 33, stk. 3, kan fonden træffe afgørelse om bortfald eller tilbagebetaling af støtte,
hvis betingelserne for støtte fra fonden ikke længere er opfyldt, eller det viser sig, at støttemodtager har givet
urigtige eller vildledende oplysninger.
Fondens afgørelser kan som hovedregel ikke påklages, jf. § 34. Dog kan sekretariatets afgørelser om afvis-
ning af ansøgninger og tilbud indbringes for Arbejdsmiljøklagenævnet inden 4 uger efter, at ansøgningen
eller tilbuddet er blevet afvist, jf. § 34, stk. 2.
2.4.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at de bestemmelser i loven, der regulerer spørgsmål om midlernes anvendelse, herunder ydelse
af tilskud, tilsyn med midlernes anvendelse, tilbagebetaling og afvisning af ansøgninger, klageadgang mv.,
ophæves. Dette omfatter lovens §§ 16,
24, 31, 32,33 og 34.
Ophævelserne er begrundet i, at hjemlen hertil også følger af de almindelige statslige bevillingsretlige regler
om god tilskudsforvaltning og tekstanmærkning nr. 115 til finanslovens § 17, hvorfor en nærmere regulering
i loven bliver overflødig, når administrationen varetages af en statslig myndighed. Det fremgår af tekstan-
mærkning nr. 115, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte regler for bevillingens anvendelse,
herunder for ydelse af tilskud, regnskab og revision samt om tilbagebetaling, endelighed og afvisning af an-
søgninger.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Som følge af omprioriteringer og den løbende anvendelse af fondens midler, vil der fra 2016 og frem være et
væsentligt mindre råderum i Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse end hidtil.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse (omlægning af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse), fra beskæftigelsesministeren
1543109_0007.png
Det foreslås på den baggrund, at organiseringen og administrationen af Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse forenkles og effektiviseres ved at lade Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering varetage
sekretariatsbetjeningen fra 1. januar 2016 og indtil fondsmidlerne er endeligt forbrugt.
Lovforslaget vedrører således ændringer i administrationen af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, idet
den nuværende sekretariatsfunktion for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse foreslås nedlagt pr. 1.
januar 2016. Sekretariatsbetjeningen af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse varetages herefter af
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, jf. § 1, nr. 8.
Ændringerne i administrationen af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse medfører statslige mindreudgif-
ter til administration på 3,0 mio. kr. i 2016.
I 2016 vil Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering skulle administrere og afslutte en række af fondens
projekter fra tidligere år, der løber ind i 2016. På den baggrund vil der blive foreslået afsat et administrati-
onsbidrag på 2,0 mio. kr. på finansloven for 2016 til administration af fondens initiativer i Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering. Dermed vil bevillingen til administration og sekretariatsbetjening af fonden
blive reduceret fra 5,0 mio. kr. til 2,0 mio. kr. i 2016, hvilket medfører statslige mindreudgifter på 3,0 mio.
kr. i 2016.
Efter sædvanlig praksis for forvaltning af statslige puljemidler foreslås der desuden etableret hjemmel på de
årlige finanslove til at overføre et administrationsbidrag til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering på 3
pct. af de midler i fonden, der anvendes til at videreføre eksisterende fondsinitiativer vedrørende forebyggel-
sespakker, sporskifteindsats og udvikling af tekniske hjælpemidler. Dette administrationsbidrag forventes at
udgøre 0,5 mio. kr. i 2016 og 0,3 mio. kr. årligt i 2017 og 2018. Administrationsbidragene afholdes inden for
den samlede bevillingsramme til initiativer i Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse og medfører således
ikke statslige merudgifter.
Fondens midler for 2015, 2016, 2017 og 2018 er disponeret efter politisk aftale i finansloven. Se anmærk-
ninger til § 17.51.03.10. Der er derfor ikke det samme behov for en ansvarlig bestyrelse til at tage stilling til
en prioritering af fondens midler.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske og administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
Tabel 1. Samlede økonomiske konsekvenser
2015
Mio. kr. 2015-priser
Lovforslaget i alt
Stat
Regioner
Kommuner
0
0
0
0
2016
-3,0
-3,0
0
0
2017
0
0
0
0
2018
0
0
0
0
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse (omlægning af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse), fra beskæftigelsesministeren
1543109_0008.png
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. september 2015 til den 18. september 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Advokatsamfundet, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige (ASE), Arbejdsmarkedets Til-
lægspension, Arbejdsmiljørådet, Arbejdsskadeforeningen AVS, Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesrådet, Be-
skæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Business Danmark, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Danmarks
Frie Fagforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Handicaporganisationer, Dan-
ske Patienter, Danske Regioner, Danske Universiteter, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den Uvildige Konsu-
lentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Erhvervsstyrelsen, Finansrådet, Finanstilsynet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedsche-
fer i Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Forsikring & Pension, Frie Funktionærer, Frivilligrå-
det, FSR - danske revisorer, Ingeniørforeningen (IDA), Jobrådgivernes Brancheforening, KA Pleje, KL, Ko-
operationen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af Fleks- og Skåne-
jobbere - LAFS, Landsforeningen af nuværende og tidligere Psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen for
Arbejdsskadede (LFA), Landsforeningen for førtidspensionister, Lederforum, Lægeforeningen, Pension
Danmark, Psykiatrifonden, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, SAND - De
hjemløses organisation, SIND, Statsforvaltningerne, Sundhedskartellet, Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-retten
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Ingen
Stat:
2016: -3,0 mio. kr.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 1 er Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse et uafhængigt organ inden for den
statslige forvaltning.
Som følge af forslaget om at Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse overgår fra at være et uafhængigt
organ inden for den statslige forvaltning, til at være en del af den statslige forvaltning., foreslås det, at orde-
ne" et uafhængigt organ inden for" udgår af § 1 og erstattes af ”en del af”.
Baggrunden er et ønske om, at Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse fremover skal fortsætte som en
fond, hvor anvendelsen af midler forbliver uændret. Det foreslås, at Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse (omlægning af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse), fra beskæftigelsesministeren
overgår fra at være et uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning til at blive en pulje under Styrel-
sen for Arbejdsmarked og Rekrutterings ressort.
Forslaget har ingen personalemæssige konsekvenser for fonden, idet sekretariatsbetjeningen af Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse allerede varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i § 8 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, er det fonden, der afholder
de nødvendige udgifter til sekretariatsbetjening, øvrige administrative udgifter samt eventuelle udgifter til
honorering af bestyrelsens formand og medlemmer.
Det foreslås, at § 8 ophæves som følge af forslaget om, at det er Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring, der afholder de nødvendige administrative udgifter. I stedet tilvejebringes der hjemmel på finansloven
til overførsel af et årligt administrationsbidrag.
Til nr. 3
Det foreslås, at overskriften ændres, da de bestemmelser, som overskriften knytter sig til foreslås ændret. Der
henvises til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 4
Af de gældende regler i § 10 fremgår det, at bestyrelsen består af 10 medlemmer inklusiv formand. Det
fremgår, at beskæftigelsesministeren udpeger to medlemmer indstillet af Land Organisation i Danmark, et
medlem indstillet af Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, et medlem indstillet af Akademiker-
nes Centralorganisation, et medlem indstillet af Danske Arbejdsgiverforening, et medlem indstillet af Leder-
ne, et medlem indstillet Danske Regioner, et medlem indstillet af Kommunernes Landsorganisation, et med-
lem indstillet af Danske Handicaporganisationer.
Af de gældende regler i § 10, stk. 2, fremgår det, at beskæftigelsesministeren udpeger tilforordnede til besty-
relsen. De tilforordnede har ikke stemmeret. Fremgangsmåden for beskæftigelsesministerens udpegning af
bestyrelsens medlemmer fremgår af § 10, stk. 3. Der er udpeget to tilforordnede til bestyrelsen, Morten Bin-
der - Direktør, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Peter Vesterheden - Direktør, Arbejdstilsynet.
Af de gældende regler i § 10, stk. 4, fremgår det, at bestyrelsen udarbejder en forretningsorden, som skal
godkendes af beskæftigelsesministeren.
Det foreslås, at § 10 nyaffattes, og at de gældende bestemmelser om bestyrelsens struktur og opgaver erstat-
tes af nye bestemmelser om følgegruppens struktur og opgaver. Baggrunden for forslaget om at erstatte be-
styrelsen med en følgegruppe er, at der fra 2016 vil være færre ordninger, der skal administreres, samt at der
ikke vil være nye initiativer, der skal udvikles, og dermed færre opgaver for gruppen.
Det foreslås i
stk. 1,
at følgegruppen består af repræsentanter for de samme organisationer som den tidligere
bestyrelse. Beskæftigelsesministeren udpeger en formand og andre medlemmer af følgegruppen.
Det foreslås i
stk. 2,
at følgegruppens opgave bliver at vejlede administrationen om forskellige aspekter ved-
rørende fordelingen af midler.
Til nr. 5
De gældende regler i §§ 13 og 14 omhandler bestyrelsens beslutningsdygtighed og øvrige beføjelser.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse (omlægning af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse), fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås, at § 13 og § 14 ophæves som følge af forslaget om, at bestyrelsen erstattes af en følgegruppe,
som har til formål at vejlede om forskellige aspekter vedrørende fordelingen af midler.
Til nr. 6
Efter den gældende § 16 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse kan bestyrelsen i forbindelse
med varetagelsen af sine opgaver rådføre sig med relevante myndigheder og eksperter.
Efter den gældende § 24 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, fastsætter sekretariatet retnings-
linjer om ansøgningers indhold og form samt retningslinjer for udbetalinger.
Efter den gældende § 24, stk. 2, påser sekretariatet at de fastsatte retningslinjer er overholdt og afviser an-
søgninger og tilbud, der ikke opfylder formkravene.
Efter gældende regler i § 31 fører sekretariatet tilsyn med anvendelsen af midler, som fonden administrerer
og bevilliger.
Efter gældende regler i § 32 skal støttemodtager underrette sekretariatet, hvis projekter forsinkes eller forud-
sætningerne ændres væsentligt.
Efter gældende regler i § 33 kan fonden træffe afgørelse om bortfald og tilbagebetaling af støtten.
Efter gældende regler i § 34 kan afgørelser, som fonden træffer ikke indbringes for anden administrativ
myndighed. Afgørelser efter § 24, stk. 2, kan dog indbringes for Arbejdsmiljøklagenævnet.
Bestemmelserne foreslås alle ophævet, da hjemlerne også følger af de almindelige statslige bevillingsretlige
regler om god tilskudsforvaltning og tekstanmærkning nr. 115 til finanslovens § 17.
Til nr. 7
Det foreslås, at overskriften ændres, da de bestemmelser, som overskriften knytter sig til foreslås ændret. Der
henvises til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 8.
Til nr. 8
Efter den gældende § 23 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse er det beskæftigelsesministeren,
der udpeger et sekretariat, som skal sikre koordination af arbejdet i bestyrelsen.
Bestemmelsen i § 23 foreslås affattet således, at det fremgår, at det er Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering, der varetager administrationen af fonden. Administrationen vil bl.a. omfatte administration af
fondsinitiativer vedrørende forebyggelsespakker, sporskifteindsats og udvikling af tekniske hjælpemidler.
Til nr. 9
Efter de gældende regler kan direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse indhente oplysninger
til brug for administrationen af denne lov fra lønmodtagere og arbejdsgivere og disses organisationer, andre
offentlige myndigheder, arbejdsløshedskasser, Lønmodtagernes Garantifond og Arbejdsmarkedets Tillægs-
pension. Efter gældende regler kan der indhentes oplysninger om
- konkret angivne personers ansættelse hos en arbejdsgiver,
- hos hvilke arbejdsgivere en konkret angivet person har været ansat,
- i hvilke perioder en konkret angivet person har holdt ferie,
- hvornår en konkret angivet person er ophørt hos en arbejdsgiver,
- i hvilken periode og i hvilket omfang en konkret angivet person har været beskæftiget,
- om, hvilken løn der er udbetalt til en konkret angivet person,
- om, hvilke offentlige ydelser der er udbetalt til en konkret angivet person, og
- om meddelelser af betydning for udbetaling og kontrol med udbetalinger fra fonden.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse (omlægning af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse), fra beskæftigelsesministeren
Efter gældende regler kan Direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse kan til brug for admini-
strationen af denne lov få terminaladgange til oplysninger i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et indkomst-
register, og til oplysninger i Det Fælles Datagrundlag, jf. lov om organisering og understøttelse af beskæfti-
gelsesindsatsen m.v.
Det foreslås, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering bemyndiges til at indhente de pågældende op-
lysninger til brug for administrationen af denne lov.
Forslaget er en konsekvens af, at administrationen af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse fra den 1.
januar 2016 varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2016.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse (omlægning af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse), fra beskæftigelsesministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget