Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 12
Offentligt
Til Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
11. august 2015
Arbejdstilsynet afgiver hvert år en redegørelse om klagesager til Arbejdsmiljørådet.
Redegørelsen for klagesager for året 2014 er nu udarbejdet og sendes hermed til
udvalget til orientering.
Redegørelsen viser, at 3 pct. af de afgørelser, Arbejdstilsynet træffer om overtræ-
delse af arbejdsmiljølovgivningen, påklages. Redegørelsen viser endvidere, at 41
pct. af de påklagede afgørelser ophæves af Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsy-
nets behandling af klagesagen (remonstrationen). De resterende klagesager sendes
til behandling i Arbejdsmiljøklagenævnet, der efterfølgende omgør 34 pct. af afgø-
relserne. Samlet set er der således tale om, at godt 6 ud af 10 afgørelser, der påkla-
ges, enten omgøres eller ophæves.
Årsagerne til at afgørelserne omgøres eller ophæves er i overvejende grad, at der er
mangler i afgørelserne, fx mangelfulde oplysninger eller mangelfulde begrundelser.
Kun ca. 7 % af afgørelserne omgøres eller ophæves af klagenævnet, fordi nævnet
underkender Arbejdstilsynets faglige vurdering af, at der er tale om en overtrædel-
se.
Arbejdstilsynet har vedvarende fokus på at nedbringe antallet af afgørelser, som
ophæves i remonstrationen, eller som ophæves eller hjemvises i klagenævnet. Dette
fokus vil blive fastholdt også fremover. I 2015 er der bl.a. afsluttet et projekt vedr.
et nyt afgørelseskoncept med det formål at optimere afgørelserne. Det nye koncept
er implementeret i april 2015. Desuden er der udarbejdet en ny klagesagsinstruks,
der trådte i kraft 1. maj 2015, hvor der bl.a. er retningslinjer for håndtering af afgø-
relser fra Arbejdsmiljøklagenævnet samt rammer for videreformidling af læring til
de tilsynsførende.
I efteråret 2014 har Arbejdstilsynet desuden igangsat et større analyseprojekt om
Arbejdstilsynets afgørelser med det formål at højne kvaliteten af disse afgørelser.
Projektet er opdelt i flere faser, hvor der både bliver undersøgt en række konkrete
afgørelser og bliver gennemført en analyse af, hvorfor der sker fejl i Arbejdstilsy-
nets afgørelser.
Der arbejdes løbende med en række yderligere initiativer, herunder:
Undervisning af de tilsynsførende i at udarbejde og udforme afgørelser. Ved
undervisningen af nyansatte lægges der stor vægt på forvaltningsretlige emner
J.nr. 20150046527
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Klagesagsredegørelse
generelt samt på muligheden for at arbejde intensivt med udformning af afgø-
relser, herunder arbejde med praktiske eksempler hentet fra hverdagen.
Landsdækkende audit af Arbejdstilsynets afgørelser. Til audit er der tilknyttet
opsamling og undervisning af de tilsynsførende.
Periodevis faglig og juridisk call-in (kvalitetssikring inden afgørelse sendes) på
afgørelser vedrørende udvalgte emner. Senest er der fra april 2015 iværksat call
in på alle afgørelser om psykisk arbejdsmiljø bortset fra vold og psykisk første-
hjælp.
Systematisk vidensopsamling og koordinering, bl.a. i forhold til afgørelser fra
Arbejdsmiljøklagenævnet.
Endelig fremgår det også af redegørelsen, at flere sager overholder sagsbehand-
lingsfristerne i Arbejdstilsynet. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er faldet fra
169,6 dage til 73 dage. Arbejdstilsynet arbejder fortsat på at nedbringe sagsbehand-
lingstiden yderligere.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2