Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2014-15 (2. samling)
§71 Alm.del Bilag 25
Offentligt
1546524_0001.png
Endelig rapport om § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Psykiatrisk
Center Ballerup, intensivt afsnit M01, den 31. oktober 2014
1. Indledning
§71-tilsynet var fredag den 31.oktober 2014 på et uanmeldt tilsynsbesøg hos
Psykiatrisk Center Ballerup, intensivt afsnit M01.
Fra tilsynet deltog: Formand Liselott Blixt (DF), næstformand Karen J. Klint
(S), Finn Thranum (V) og Marlene Borst Hansen (RV). Desuden deltog
udvalgssekretær Kirsten Hermansen og udvalgsassistent Nadia Elmhøj
Pedersen.
Efter besøget har § 71-tilsynet stillet opfølgende spørgsmål til Region
Hovedstaden, som er blevet besvaret.
2. Tilsynet udtaler
Tilsynet finder det uheldigt, at der har hersket usikkerhed omkring
registreringspraksis, samt at det ikke er muligt at få oplyst sammenlignelige tal
på afsnitsniveau fra før primo 2013.
Tilsynet finder det positivt, at der nu er fokus på registreringspraksis, således
at tallene for tvangsanvendelse, medicinering m.v. er så retvisende som
muligt.
Tilsynet har noteret sig, at faldet i bæltefikseringer er sket uden signifikant
stigning i antallet af fastholdelser og anvendelse af akut beroligende medicin.
Tilsynet finder det særdeles positivt, at der er massivt ledelsesmæssigt fokus
på at skabe en inkluderende og imødekommende kultur og at nedbringe
antallet af bæltefikseringer og anden tvangsanvendelse.
Ref. 14-001263-2
§71, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Endelig rapport om § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Psykiatrisk Center Ballerup, intensivt afsnit M01, den 31. oktober 2014
Tilsynet finder det uheldigt, at der på grund af overbelægning er sket hurtigere
udskrivning af patienter, hvilket øger risikoen for genindlæggelse.
Tilsynet har noteret sig, at der er fokus på sammenhængen mellem
gennemsnitlig indlæggelsestid og genindlæggelsesprocent, og at
overbelægning bør søges undgået.
3. Kort om afsnit M01
M01 er et lukket, intensivt psykiatrisk afsnit, der behandler voksne med alle
former for psykiatriske lidelser. Fælles for patienterne er et behov for akut
indlæggelse i lukkede, strukturerede rammer.
På besøgsdagen var der på afsnit M01 indlagt 17 patienter, hvoraf 3 var
administrativt frihedsberøvede.
Der er 16 sengepladser på afsnittet. Der var således på besøgsdagen en
overbelægning på 1, hvilket skal ses i lyset af, at afsnit 3212 var blevet
midlertidigt lukket for at kunne opbygge et nyt afsnit med bedre rammer for
behandlingen.
På afsnit M01 er der 9 enestuer og 3 tosengsstuer. Derudover var der på
besøgsdagen inddraget et lokale, som ikke oprindeligt er tiltænkt patienter, til
patientstue for at skabe 16 sengepladser. Den sidste patientstue havde ikke
eget toilet og bad.
4. Tilsynets rundgang
Tilsynet startede med at ringe på døren hos afsnit 3212, som det var
hensigten at aflægge et uanmeldt tilsynsbesøg, men der var ingen, der
lukkede op, og bygningen (bygning nr. 9) virkede tom. Tilsynet gik herefter
over til nabobygningen (bygning nr. 10) og ringede på. Her blev tilsynet lukket
ind af en medarbejder. Det blev oplyst, at intensivt afsnit 3212 for nylig var
blevet midlertidigt lukket, og at patienterne fra afsnit 3212 var blevet overflyttet
til bygning nr. 10, som huser intensivt afsnit M01.
Tilsynet besøgte således afsnit M01.
Tilsynet blev lukket ind i en mellemgang af en medarbejder, og blev efter kort
ventetid afhentet af en afdelingssygeplejerske, der førte tilsynets medlemmer
ned i et mindre mødelokale. Kort efter sluttede centerchefen og
udviklingschefen sig til. Tilsynet fik en orientering om de forandringer, der
2/10
§71, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Endelig rapport om § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Psykiatrisk Center Ballerup, intensivt afsnit M01, den 31. oktober 2014
1546524_0003.png
aktuelt foregår på afsnittet. Der er kommet ny ledelse, og man er ved at
genopbygge afsnittet. Der søges skabt en ny kultur på afsnittet, og der ses i
den forbindelse også på medarbejderfunktionerne. Medarbejderne skal være
mest muligt blandt patienterne, og derfor rives sygeplejerskekontorerne ned.
Der er fokus på at bringe ”normaliteten” ind i hverdagen, og i den forbindelse
er der også behov for nye typer af medarbejdere.
Gang- og opholdsarealer
Fra mellemgangen træder man ind i et stort åbent rum, som fungerer både
som opholdsstue og spisestue. Arealet fremstod pænt, lyst og rent, og mange
patienter opholdt sig i rummet, hvor de blandt andet så TV. Der var i rummet
ophængt en info-tavle med ugeplaner for mad og aktiviteter mv. Der var et
sofa-arrangement centreret om et stort TV. Der var et bordtennisbord og
grønne planter. Der var fremsat et rullebord med mad og drikke, patienterne
selv kunne tage fra. På spisebordene var der blomster i vaser.
Det blev oplyst, at der var bestilt nye møbler til fællesarealet.
Patientværelser
Tilsynet så et patientværelse (enestue), der var indrettet med
standardmøblement. Værelset var stort. Der var en hæve-sænke seng, et
klædeskab, og et lille rundt bord med to stole. Der var et stort vindue med
grøn udsigt og farvede gardiner. Fra stuen var der direkte adgang til et stort
badeværelse med fast bruser. Det hele fremstod lyst og rent.
Dørene til patientstuerne er brede og kan låses udefra.
Haveadgang.
Tilsynet så ikke en have. Det blev oplyst, at haven var under etablering på
besøgstidspunktet. Regionen har efterfølgende oplyst, at haven nu er
etableret med boldbane, træningsredskaber og hyggekroge.
Køkken
Køkkenet fremstod rent og pænt.
Medicinrum
Tilsynet så et medicinrum, som var under ombygning; derfor fremstod det
noget rodet. Det blev oplyst, at der ville komme en farmakonom og hjælpe
med at stille medicinen op. Der føres fast tilsyn med opbevarelsen af medicin
én gang årligt. Regionen har efterfølgende oplyst, at ombygningen af
medicinrummet nu er afsluttet.
5. Tvang
3/10
§71, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Endelig rapport om § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Psykiatrisk Center Ballerup, intensivt afsnit M01, den 31. oktober 2014
Regionen oplyser, at det ikke er muligt at trække valide data for anvendelse af
tvang på afsnitsniveau før primo 2013. I steder er oplyst tal på månedsbasis
for 2013-2014. Der kan konstateres en stigning generelt i tallene i starten af
perioden, hvilket primært forklares med en forbedret registreringspraksis.
Det blev under tilsynsbesøget oplyst, at der har været et meget stort fald i
anvendelsen af bæltefikseringer (over 48 timer), og at målet er at blive et
bæltefikseringsfrit center. Det blev tillige oplyst, at faldet i anvendelsen af
bæltefikseringer ikke er blevet modsvaret af en stigning i fastholdelser og
anvendelse af akut beroligende medicin. Det markante fald i antallet af
bæltefikseringer (fra 11 episoder i maj 2013 til én episode i januar 2015)
forklares som resultatet af en massiv ledelsesmæssig indsats med fokus på at
skabe en inkluderende og imødekommende kultur, hvor bæltefiksering kun
bruges i absolut sidste instans, når alle andre muligheder er udtømte.
For at reducere varigheden af de bæltefikseringer, der finder sted, er det fast
procedure, at patientens kontaktperson hver time vurderer, om patienten kan
løsnes. Det betyder, at en vurdering ikke skal vente til næste gang lægen går
tilsyn. Vurderes patienten klar til at blive løsnet, tilkaldes lægen med det
samme, så tvangsforanstaltningen kan ophæves.
Hurtigst muligt efter tvangens ophør gennemføres en eftersamtale mellem
patient og personale. Samtalen gennemføres ud fra et formaliseret skema,
hvor der bl.a. spørges ind til patientens oplevelse af den udførte tvang. Det
afdækkes om personalet kunne have gjort yderligere for at undgå tvang, og
om udførelsen af tvangen kunne have været foregået på en mere skånsom
måde.
Der er ingen fast procedure for håndtering af patienter, der har været vidne til
tvang.
Udover et massivt ledelsesmæssigt fokus har der været iværksat en række
initiativer med det formål at nedbringe antallet af bæltefikseringer:
-
afsnittets husorden er blevet omskrevet, så der ikke længere er fokus
på forbud men i højere grad fokus på at skabe gode rammer for alle
indlagte,
der udarbejdes samarbejdsaftaler med alle patienter senest 24 timer
efter indlæggelse. Heri skrives det ned, hvad patienten gerne vil have
personalet gør for at hjælpe, når patienten får det dårligt.
Samarbejdsaftalen lægges i journalen og anvendes af personalet i
den daglige pleje og behandling.
-
4/10
§71, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Endelig rapport om § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Psykiatrisk Center Ballerup, intensivt afsnit M01, den 31. oktober 2014
-
-
-
der laves en akut medicinplan for alle patienter, i hvilket det er
nedskrevet, hvilken medicinsk behandling (præparat og dosis)
patienten gerne vil have, hvis han/hun bliver akut dårlig. Aftalen
lægges i journalen og skrives på patienttavlen, så personalet hurtigt
kan orientere sig i akutte situationer.
der gives bedre tilbud om fysisk aktivitet, også om aftenen og i
weekenderne.
Der er indført systematisk registrering og opfølgning på antallet af
bæltefikseringer til at følge brugen af tvang.
6. Medicin
Der er i perioden 2012 til 2014 sket en stigning i antallet af patienter, der
behandles med psykofarmaka (antipsykotika, antidepressiva og
benzodiazepiner). Denne stigning kan være udtryk for en generel omstilling i
den psykiatriske behandling, hvor man arbejder hen imod, at patienterne
hovedsagelig behandles ambulant. Stigningen kan også være udtryk for, at
patienter med behov for indlæggelse især i intensivt regi er dårligere end
tidligere, og at de har et større behov for medicinsk behandling i den akutte
fase.
Der er sket et fald i anvendelse af medicindoser over det anbefalede fra 2012
til 2014, således at stort set ingen patienter i dag får højere doser end
anbefalet.
I de helt særlige tilfælde, hvor patientens tilstand nødvendiggør overskridelse
af de anbefalede døgndoser, skal behandlingen altid godkendes af centrets
klinikchef. Samtidig er der skærpet krav til dokumentation af begrundelse for
behandlingen og for vurdering af eventuelle bivirkninger af behandlingen.
Den medicinske behandling af patienter med akut psykotisk uro følger
gældende behandlingsvejledning, og der er fastsat en række krav til
overvågning og opfølgning af patienterne. Varigheden af den akutte
medicinske behandling må maksimalt være 3 døgn.
7. Aktiviteter
Afsnittet tilbyder dagligt en række aktiviteter, herunder morgen- og aftenmøde
og fysiske aktiviteter i og udenfor afsnittet.
Patienterne opfordres til på de daglige morgenmøder at komme med ønsker
til aktiviteter for dagen, det kan f.eks. være bowling på gangen, bordtennis
m.m.
5/10
§71, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Endelig rapport om § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Psykiatrisk Center Ballerup, intensivt afsnit M01, den 31. oktober 2014
Centret har opnormeret med én fysioterapeut på fuld tid. Formålet er, at der
skal være tilbud om fysisk aktivitet efter kl. 15 og i weekenderne. Aktiviteterne
fremgår af et skema.
Aktiviteterne prioriteres på linje med stuegang. Aflysning er sket et par gange
om måneden siden november 2014 pga. manglende personaleressourcer
som følge af, at et intensivt afsnit var midlertidigt nedlagt.
8. Belægningsforhold, indlæggelser og genindlæggelser
Generelt er der stort pres på de intensive senge grundet mangel på intensive
sengepladser i forhold til åbne sengepladser. I november 2012 sker et fald i
belægningsprocenten fra knap 120 % til lidt over 100 %, hvilket skyldes en
udvidelse fra 14 til 16 sengepladser. I det meste af 2013 er der overbelægning
på afsnittet, men i 2014 er der stort set ikke overbelægning, hvilket skyldes
stort ledelsesfokus på problemet. Fra november 2014 sker der en stigning i
belægningsprocenten grundet den midlertidige lukning af et intensivt afsnit.
Fra medio marts 2015 forventes problemet at aftage i takt med, at det nye
intensive afsnit modtager patienter.
Alle indlæggelser på afsnittet er akutte. Patienterne kommer enten direkte fra
akutmodtagelsen eller fra åbne afsnit, hvis de er blevet akut dårlige.
Der er indgået aftaler med enkelte patienter om, at de følges ambulant i
afsnittet, da patienterne er tryggest ved den ordning. At der laves sådanne
individuelle aftaler med udvalgte patienter har modvirket tvangsindlæggelser
og medicinsvigt hos en gruppe af kronisk syge patienter. Har patienterne, der
følges ambulant, brug for indlæggelse, sker det via akutmodtagelsen.
Den gennemsnitlige indlæggelsestid på afsnittet er i 2014 på 16,4 dage. Der
er sket et fald i den gennemsnitlige indlæggelsestid fra 2013 til 2014 samt en
stigning i genindlæggelsesprocenten i samme periode. Regionen vurderer, at
et øget pres på de intensive senge resulterer i hurtigere udskrivning, hvilket
øger risikoen for genindlæggelse.
Faldet i gennemsnitlig indlæggelsestid og stigningen i genindlæggelses-
procenten i 2014 kan skyldes den midlertidige lukning af et andet intensivt
afsnit på centret, hvilket har medført øget pres på de intensive senge og har
bevirket, at der udskrives patienter fra afsnittet, for at gøre plads til andre, der
har endnu større behov for indlæggelse. I takt med åbningen af det nye
intensive afsnit er det forventningen, at genindlæggelsesprocenten vil falde og
indlæggelsestiden stige i takt med, at det nye afsnit modtager flere patienter.
6/10
§71, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Endelig rapport om § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Psykiatrisk Center Ballerup, intensivt afsnit M01, den 31. oktober 2014
9. Dobbeltdiagnose patienter
En stor del af de patienter, der har behov for indlæggelse i intensivt regi, har
en misbrugsproblematik. På besøgsdagen havde 8 patienter ud af i alt 17
patienter en dobbeltdiagnose.
10. Mad
Maden leveres fra Herlev Hospitals centralkøkken, som udarbejder
kostplanen. Der er dog indgået aftale om, at patienterne har mulighed for at
komme med forslag til kostplanen. Maden anrettes i afsnittets køkken. Det er
praksis på afsnittet, at der bestilles en kost, så patienterne har mulighed for at
vælge mellem flere retter både til frokost og aftensmad (retter med kød,
vegetarretter, retter uden svinekød). Derudover kan der ved behov bestilles
veganer kost, beriget kost eller kost til diabetikere.
Der er ingen faste regler for køb af mad, slik mv. udefra. Minimum en gang
om dagen går personalet med patienterne ud for at handle i nærliggende
center. Patienter med udgang kan selv gå i centret. Der er ikke restriktioner på
indkøb af mad, slik og sodavand, men patienterne rådgives om sund kost.
Frugt, grøntsager og drikkevarer er tilgængelig døgnet rundt.
11. Rygepolitik
Rygning skal foregå udendørs. Afsnittet tilbyder nikotinplaster eller nikotin
tyggegummi for at begrænse rygningen.
Det er ikke tilladt patienterne at have tændstikker eller lighter på sig, men der
er fastmonteret lighter i udendørs rygerum og i haven, således at patienterne
ikke skal bede om lighter eller tændstikker, når de ønsker at ryge.
12. Telefon og andre medier mv.
Alle patienter har adgang til en telefon. Man kan medbringe egen
mobiltelefon, men telefonsamtaler skal foregå på egen stue.
13. Besøgstider og døgnrytme
7/10
§71, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Endelig rapport om § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Psykiatrisk Center Ballerup, intensivt afsnit M01, den 31. oktober 2014
Det blev oplyst, at de faste besøgstider er blevet afskaffet, og i stedet er der
indført fleksible besøgstider tilpasset efter behovet.
Personalet skal informeres om planlagte besøg.
14. Pårørende
Der arbejdes ud fra gældende vejledning om ”Pårørende, samarbejde og
inddragelse i voksenpsykiatrien”.
Det blev oplyst, at pårørende inddrages ved indlæggelse og udskrivning.
Pårørende er velkomne på afsnittet, men personalet opfordrer til, at besøg af
børn aftales forinden, således at personalet kan være særligt opmærksomt på
børnene under besøget og medvirke til en positiv oplevelse.
15. Samarbejde med kommunerne om færdigbehandlede patienter
Psykiatrisk Center Ballerup har et optageområde bestående af 7 kommuner,
og samarbejder således ved udskrivning af patienter med 7 forskellige
kommuner. Udskrivelse fra afsnittet kan ske både til et åbent afsnit, egen bolig
eller botilbud med ambulant opfølgning.
I de tilfælde, hvor der er risiko for genindlæggelse og/eller medicinsvigt kan
der udarbejdes en udskrivningsaftale. Behandlingsansvarlig læge kan beslutte
at udarbejde en koordinationsplan i de tilfælde, hvor patienten ikke ønsker at
medvirke til en udskrivningsaftale, men hvor der er risiko for genindlæggelse
og/eller medicinsvigt.
Afsnittet oplever, at det kan være en udfordring at få etableret den
nødvendige kommunale støtte inden for det tidsrum, patienten er indlagt.
Tildeling af en kommunal sagsbehandler kan tage op til en uge. Andre
kommunale tilbud kræver forudgående udredning og visitation, f.eks. støtte-
kontakt-person eller tildeling af botilbud. For at imødegå problemstillingen
arbejder afsnittets socialrådgiver på at forberede udskrivelsen allerede ved
indlæggelse. Derudover har kommunerne som led i kontanthjælpsreformen
ansat udskrivningskonsulenter, som kan varetage koordineringen af de
kommunale tilbud, der skal etableres ved udskrivning. Det er forskelligt, hvor
langt kommunerne er i arbejdet, men initiativet hilses velkomment, da der
generelt er uoverensstemmelse mellem indlæggelsestid og mulighederne for
at etablere kommunal støtte inden udskrivningen – især i de tilfælde, hvor
patienten ikke er kendt af kommunen ved indlæggelse.
8/10
§71, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Endelig rapport om § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Psykiatrisk Center Ballerup, intensivt afsnit M01, den 31. oktober 2014
1546524_0009.png
16. Personale
Normering for lægeligt personale:
3
Normering for sygeplejersker:
14
Normering for øvrigt plejepersonale:
13
Plejepersonalet har følgende normering i vagt:
Hverdage:
weekenden
dag
5
4
aften 4
4
nat
3
3
Psykologer:
1
Socialrådgivere:
1
Ergoterapeuter:
0
Fysioterapeuter:
1
Andet personale:
2 sekretærer
17. Rekruttering
Der opleves ingen problemer med at rekruttere plejepersonale til afsnittet.
Der er aktuelt ingen ubesatte lægestillinger i afsnittet, men der er generelt
mangel på speciallæger i psykiatrien.
Der anvendes ikke vikarer på afsnittet. Ved sygdom og ferie skal det faste
personale dække vagterne. Det giver den fordel, at personalet på arbejde
kender patienterne og arbejdsgangene, hvilket er med til at reducere
anvendelsen af tvang. Til gengæld giver ordningen en øget arbejdsbelastning
9/10
§71, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Endelig rapport om § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Psykiatrisk Center Ballerup, intensivt afsnit M01, den 31. oktober 2014
1546524_0010.png
på det fastansatte personale, når de både skal dække hinandens fravær, samt
dække fastvagt ved dobbeltindlagte patienter.
18. Efteruddannelse
Alle i personalegruppen gennemfører et obligatorisk konflikthåndteringskursus
samt kursus i den motiverende samtale.
Derudover er centret i gang med at tilrettelægge en kognitiv uddannelse med
særligt fokus på kognitive metoder til deeskalering og patientkommunikation.
Der vil også blive uddannet tre aktivitetskonsulenter på alle centrets intensive
afsnit, som skal bidrage til flere aktivitetstilbud til patienterne under
indlæggelsen. Afsnittet har endvidere én færdiguddannet psykofysisk
vedligeholdelsesinstruktør.
19. Voldsepisoder mod personalet
Der er sket et fald i antallet af voldsregistreringer fra 2013 til 2014 på afsnittet.
Nedbringelsen af bæltefikseringer ser således ikke ud til at resultere i, at
personalet hyppigere udsættes for vold og trusler.
20. Øvrige kommentarer
Problemer i forbindelse med nedlæggelse af et intensivt afsnit
Regionen oplyser, at lukningen af afsnit 3212, som § 71-tilsynet havde
intention om at aflægge et uanmeldt tilsynsbesøg - var nødvendig for at
genopbygge et afsnit med et godt behandlingsmiljø.
For at imødegå overbelægning som følge af nedlæggelsen af afsnit 3212 blev
der etableret et skærmet afsnit som en del af et åbent afsnit. I perioder med
særligt stort pres på de intensive senge har centret åbnet et midlertidigt afsnit
med personale fra eksisterende afsnit for dermed at undgå, at patienter ligger
på gangen.
Det nye intensive afsnit modtager patienter fra medio marts 2015. Det er
forventningen, at problemet med overbelægning vil aftage i takt med at det
nye afsnit modtager flere patienter.
10/10