Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
Aktstk. 147
Offentligt
1537609_0001.png
Talepapir
Samråd i Finansudvalget d. 10. juli 2015 kl.15
§ 7 Samrådsspørgsmål A
Hvad kan ministeren oplyse om denne aftale om kommunernes økonomi set i forhold til
valgkampens udmeldinger om nulvækst i de offentlige udgifter?
§ 7 Samrådsspørgsmål B
Hvad kan ministeren oplyse om aftalens konsekvenser for den kommunale service?
Talepapir
Indledning
Jeg er blevet stillet to spørgsmål, som lyder:
”Hvad kan ministeren oplyse om denne aftale om kommunernes
økonomi set i forhold til valgkampens udmeldinger om nulvækst i de
offentlige udgifter?” og
”Hvad kan ministeren oplyse om aftalens konsekvenser for den
kommunale service?”.
Jeg skal efter bedste evne forsøge at svare samlet på de to spørgsmål.
*
*
*
Jeg vil gerne indlede med at sige, at regeringen har fremlagt et
ambitiøst regeringsgrundlag med klare pejlemærker og prioriteter for
den økonomiske politik de kommende år.
Da vi sidst var i regering besluttede og gennemførte vi markante
reformer, som grundlæggende forbedrede dansk økonomi og de
offentlige finanser frem mod 2020.
Den kurs vil vi fortsætte. Vi vil foreslå og gennemføre reformer, som
øger arbejdsudbuddet og sikrer en moderne og effektiv offentlig
sektor.
Aktstk. 147 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 10/7-2015 om bloktilskudsaktstykket, til finansministeren
Side 2 af 12
Vi vil bl.a. sænke skatten for arbejdsindkomster, så det bedre kan
betale sig at arbejde frem for at være på overførselsindkomster.
Vi vil gøre det billigere at drive virksomhed i Danmark.
Og vi vil arbejde målrettet på, at den offentlige sektor øger kvaliteten
og produktiviteten og ikke mindst sætter borgeren før systemet.
*
*
*
En sund offentlig økonomi er en forudsætning for en stabil
økonomisk udvikling og for, at vi ikke efterlader en regning til de
kommende generationer.
Vi vil sikre, at finanspolitikken er holdbar og opfylder målet om
mindst strukturel balance på de offentlige finanser i 2020.
Og vi vil føre en økonomisk politik, der sikrer fortsat stigende
beskæftigelse, økonomisk vækst og en stærk konkurrenceevne.
I de kommende år skal finanspolitikken gradvist strammes op.
Samtidig planlagde den tidligere regering med underskud i 2016, som
går helt til grænsen i budgetloven. Dette er større end oprindeligt
forudsat i 2020-planen.
I lyset heraf vil regeringen begynde at nedbringe underskuddet på
den strukturelle saldo frem mod målet om balance i 2020.
Vi vil herudover straks iværksætte et kasseeftersyn af den offentlige
økonomi.
Men allerede nu står det klart, at de offentlige investeringer ligger
højere end forudsat frem mod 2020. Vi vil derfor tage initiativ til at
tilpasse de offentlige investeringer fra 2016 og frem, så de følger det
planlagte og finansierede niveau frem mod 2020.
*
*
*
Aktstk. 147 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 10/7-2015 om bloktilskudsaktstykket, til finansministeren
Side 3 af 12
Vi har også en ambition om at holde de styrbare offentlige udgifter i
ro. Vi vil løbende gennemføre reformer, omprioriteringer og
effektiviseringer, der frigør midler til prioriterede indsatser.
Med afsæt heri vil regeringen prioritere råderummet ligeligt til
indsatser på højt prioriterede velfærdsområder samt til at nedsætte
skatter og afgifter.
Vi vil med andre ord vise, at vi både kan gennemføre en skarpere
prioritering af de offentlige udgifter, fortsat udvikle vores
velfærdssamfund og reducere skatten på arbejdsindkomst.
Dette udgør rammebetingelserne for den økonomiske politik. I det
lys er det vigtigt, at vi tør prioritere inden for de offentlige udgifter.
At vi hele tiden sikrer os, at vi bruger de offentlige midler, hvor de
gør størst gavn for borgerne.
Vi har allerede peget på to områder, hvor vi vil prioritere anderledes:
Vi vil normalisere udlændingepolitikken, og vi vil tilpasse
udviklingsbistanden til 0,7 pct. af BNI.
Omprioriteringsbidrag
Samtidig er det væsentligt, at hele den offentlige sektor bidrager til at
frigøre ressourcer via effektivisering og omprioritering.
Det er bl.a. derfor, at vi har taget initiativ til at indføre et
omprioriteringsbidrag i det kommunale udgiftsloft.
Kommunerne udgør omkring halvdelen af den offentlige sektor.
Derfor skal kommunerne selvfølgelig også bidrage.
Brugen af et omprioriteringsbidrag har været et gældende princip i
staten i mange år. Og det vil vi nu udbrede til kommunerne.
Derfor har vi drøftet indførelsen af et omprioriteringsbidrag på 1
pct. årligt i 2016 til 2019 i de kommunale udgiftslofter med KL.
Samtidig vil vi sikre en mere konsekvent anvendelse af det statslige
omprioriteringsbidrag på 2 pct.
Aktstk. 147 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 10/7-2015 om bloktilskudsaktstykket, til finansministeren
Side 4 af 12
Det er med andre ord vigtigt, at det er muligt at prioritere på tværs af
sektorer, så midlerne anvendes der, hvor de gør mest gavn. Og det
kan godt være, at det er at flytte midler mellem sektorer.
Omprioriteringsbidraget har ikke noget at gøre med et udgiftsstop
eller ”nul-vækst”, men det understøtter effektiviseringer og
muligheden for at omprioritere på tværs af sektorer.
Hvad udviklingen i det offentlige forbrug ender med at være i 2016,
kan man ikke sige noget om nu - vi ved jo ikke, hvordan de 500 mio.
kr., der er frigjort via omprioriteringsbidraget i 2016, skal anvendes.
Midler der frigøres via omprioriteringsbidraget vil blive udmøntet
hen over regeringsperioden til prioriterede indsatser, herunder til at
prioritere flere penge til sundhed, ældre og tryghed.
Det betyder, at nogle af de midler, som frigøres, vil kunne prioriteres
til konkrete indsatser på de kommunale og regionale
velfærdsområder i forbindelse med økonomiaftaler, finanslovsaftaler
mv.
I forhold til indførelsen af et omprioriteringsbidrag synes jeg i øvrigt,
at det er værd at bemærke, at KL i de netop overståede
forhandlinger har tilkendegivet, at kommunerne allerede i deres
budgetlægning opererer med samlede omprioriteringer af mindst
samme størrelsesorden som i staten – det vil sige 2 pct.
KL angiver da også i sin egen publikation ”De Effektive
Kommuner” fra 2015, at kommunerne siden 2007 gradvist har øget
effektiviseringsarbejdet, så der i mange kommuner effektiviseres for
2 pct. af udgifterne årligt.
anvendelse af midlerne i den offentlige sektor – og at det også er
relevant, at kommunerne bidrager til dette.
Det understreger blot, at der er gode muligheder for en mere effektiv
Aktstk. 147 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 10/7-2015 om bloktilskudsaktstykket, til finansministeren
Side 5 af 12
Kommunernes økonomiske rammer for 2016
Serviceudgifter
Indførelsen af omprioriteringsbidraget for det kommunale
udgiftsloft på 1 pct. svarer i 2016 isoleret set til en tilpasning af den
kommunale serviceramme på ca. 2,4 mia. kr.
Indførelsen af omprioriteringsbidraget sker for kommunerne under
ét.
Det vil så efterfølgende være op til kommunerne i fælleskab at leve
op til de fastsatte rammer i deres budgetlægning.
Nogle kommuner må forventes at have bedre muligheder for at
tilpasse serviceudgifterne end andre og dermed også bedre
muligheder for at realisere en større andel af et
omprioriteringsbidrag.
Den konkrete realisering vil altså bero på en dialog kommunerne
imellem.
Regeringen og KL er samtidig enige om, at der tilbageføres 1,9 mia.
kr. af omprioriteringsbidraget i 2016 til kommunerne til prioriterede
indsatser på de borgernære serviceområder. Det vil sige indsatsen til
blandt andet ældre, børn og folkeskole.
Når pengene føres tilbage, indgår de som en del af den samlede
serviceramme for kommunerne under ét. Det vil sige pengene indgår
i fastsættelsen af det samlede bloktilskud for 2016.
Det er så op til den enkelte kommune at prioritere serviceudgifterne
ud fra lokale ønsker og behov og selvfølgelig under hensynstagen til
den samlede kommunale serviceramme.
På den måde sikres det, at den enkelte kommune kan tilrettelægge
den samlede indsats ud fra, hvad der skaber størst værdi lokalt.
Det vil i forhold til den forestående budgetlægningsproces sige, at
den enkelte kommune på baggrund af lokalpolitiske prioriteringer
skal vedtage sit budget for 2016 senest 15. oktober under
Aktstk. 147 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 10/7-2015 om bloktilskudsaktstykket, til finansministeren
Side 6 af 12
hensyntagen til de overordnede økonomiske rammer, som er aftalt
for kommunerne under ét.
Herudover er regeringen og KL enige om, at tilskuddet fra
finanslovsaftalen for 2014 på 1 mia. kr. årligt til løft af ældreområdet
– også kaldet ældremilliarden - omlægges til det kommunale
bloktilskud fra 2016.
Og kommunernes serviceramme løftes derfor tilsvarende med 1 mia.
kr. i 2016.
Det er en omlægning, som KL har ønsket, og som vil spare
kommunerne for bureaukrati og samtidig styrke kommunernes
mulighed for at prioritere de indsatser, der giver mest værdi lokalt.
Dermed kan kommunernes serviceudgifter i 2016 udgøre knap 237,4
mia. kr., når der ved fastsættelsen af rammen tages højde for
udviklingen i priser og lønninger samt reguleringer i medfør af DUT-
princippet.
Det svarer til, at servicerammen i 2016 ligger 2,3 mia. kr. over
kommunernes realiserede serviceudgifter i regnskab 2014 – vel at
mærke, når der i opgørelsen af regnskab 2014 tages højde for
omlægningen af ældremilliarden.
Det betyder med andre ord, at kommunerne i 2016 samlet set har
mulighed for at bruge 2,3 mia. kr. mere på serviceudgifter, end de
gjorde i deres seneste regnskaber fra 2014.
Rammer for realisering af omprioriteringsbidraget
Der er enighed mellem regeringen og KL om at sikre
hensigtsmæssige rammer for kommunernes realisering af
omprioriteringsbidraget over de kommende år.
Det hviler på en grundpræmis om, at det er et lokalt ansvar at sikre
de nødvendige effektiviseringer.
På samme vis som regeringen er optaget af at bevare en stærk
decentral offentlig sektor med et stærkt politisk lederskab.
Aktstk. 147 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 10/7-2015 om bloktilskudsaktstykket, til finansministeren
Side 7 af 12
Derfor vil regeringen understøtte kommunernes frihed til at
tilrettelægge effektiviseringer efter lokale forhold.
Det vil vi bl.a. gøre ved at arbejde for, at prioriteringer af de
kommunale velfærdsområder ikke sker i form af puljer eller med
bindinger på kommunernes muligheder for at prioritere.
Første skridt er den nævnte omlægning af ældremilliarden fra
finanslovsaftalen for 2014 til bloktilskuddet fra 2016.
Herudover vil regeringen og KL fortsætte dialogen og samarbejdet
om effektivisering af den kommunale økonomi.
Som led heri vil regeringen invitere KL til at drøfte konkrete veje til,
at kommunerne kan realisere omprioriteringsbidraget.
Det kan være gennem eksempelvis mere effektiv administration,
øget digitalisering, bedre indkøb og brug af fælles løsninger og nye
samarbejdsformer på tværs af kommunerne.
Det er vigtigt i den forbindelse at understrege, at
omprioriteringsbidraget indebærer en bredere effektiviseringstilgang,
hvor der er større frihed til at gennemføre konkrete tiltag i den
enkelte kommune.
Denne tilgang skal erstatte enkeltstående ”nålestiks”-analyser på
konkrete områder, hvor der ikke tages tilstrækkeligt højde for
kommunale forskelle.
Til september mødes regeringen og KL igen for at drøfte
kommunernes arbejde med effektivisering.
I den forbindelse vil regeringen og KL også drøfte konkrete forslag
til blandt andet markante regelforenklinger, som kan give
kommunerne de fornødne styrings- og prioriteringsmuligheder.
Et eksempel herpå er en liberalisering af planloven – som regeringen
også har tilkendegivet i regeringsgrundlaget – samt en forenkling af
beskæftigelseslovgivningen.
Aktstk. 147 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 10/7-2015 om bloktilskudsaktstykket, til finansministeren
Side 8 af 12
Ekstraordinært likviditetstilskud mv.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget vil denne regering gøre en
særlig indsats for kommuner i en svær økonomisk situation.
Udover det fastsatte bloktilskud til kommunerne, som sikrer balance
mellem de forudsatte udgifter og indtægter for kommuner samlet set,
er regeringen og KL derfor blevet enige om en række ekstraordinære
tiltag i 2016.
Det er tiltag, der især understøtter økonomien i de kommuner, hvor
behovet er størst. Og altså finansiering, der ligger ud over hvad, der
samlet set sikrer balance i økonomien for kommunerne under ét.
Jeg nævner i flæng:
For det første
fastsættes der et ekstraordinært finansieringstilskud på
3�½ mia. kr. i 2016. Det er �½ mia. kr. mere end i de tre foregående år.
Heraf fordeles 1�½ mia. kr. som et grundtilskud til alle kommuner,
mens 2 mia. kr. fordeles på baggrund af kommunernes
grundlæggende økonomiske vilkår.
Dermed er den del af tilskuddet, der målrettes øget med 1 mia. kr. i
forhold til sidste år. Tilskuddet styrker således særligt likviditeten i
kommuner med mindre gunstige økonomiske vilkår.
For det andet
er der afsat en ekstraordinær lånepulje på �½ mia. kr. med
henblik på at styrke likviditeten i vanskeligt stillede kommuner.
For det tredje
videreføres både det ekstraordinære integrationstilskud
på 200 mio. kr. i 2016 og investeringstilskuddet på 125 mio. kr. i
2016. Det sker i lyset af, at kommunerne står over for fortsat at
skulle modtage og integrere et betydeligt antal flygtninge og
familiesammenførte.
For det fjerde
er særtilskudspuljen til vanskeligt stillede kommuner
fastsat til 300 mio. kr., hvorved niveauet på særtilskudspuljen i 2015
videreføres. Heraf er 50 mio. kr. afsat med henvisning til den
politiske aftale om refusionsomlægningen på beskæftigelsesområdet
Aktstk. 147 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 10/7-2015 om bloktilskudsaktstykket, til finansministeren
Side 9 af 12
og justeringer af udligningssystemet.
For det femte
får kommunerne et ekstraordinært tilskud på 600 mio.
kr. i 2016 med henblik på at imødekomme lokale
omstillingsudfordringer, der følger af folkeskolereformen.
Og endelig
udlader regeringen at midtvejsregulere kommunernes
bloktilskud i 2015 som følge af ændrede pris- og lønforudsætninger i
2015. Det indebærer en yderligere styrkelse af kommunernes
likviditet på 1�½ mia. kr.
Anlægsniveau
I de senere år har det offentlige investeringsniveau været historisk
højt. Det afspejler en række løft og fremrykninger af de offentlige
investeringer, som har været med til at afbøde konsekvenserne af
den økonomiske krise og holde hånden under beskæftigelsen.
Frem mod 2020 er der forudsat en gradvis normalisering af niveauet
for de offentlige investeringer. Samtidig kan vi se, at niveauet for de
offentlige investeringer ligger over det forudsatte niveau i 2020-
planen.
Samlet set er der således et klart behov for, at vi tilpasser de
offentlige investeringer de kommende år, så vi kommer tilbage på de
planlagte niveauer.
Tilpasningen skal begynde allerede i 2016, og alle sektorer skal
bidrage – både stat, kommuner og regioner.
På den baggrund er regeringen og KL enige om, at det kommunale
anlægsniveau kan udgøre 16,6 mia. kr. i 2016, der er fuldt finansieret
inden for rammerne af aftalen.
Samtidig er der enighed om, at kommunerne i efteråret foretager en
gensidig koordinering med henblik på, at budgetterne ligger inden
for det aftalte niveau.
I 2016 udmøntes der 2 mia. kr. fra Kvalitetsfonden. Det er midler til
medfinansiering af kommunernes investeringer i de fysiske rammer i
Aktstk. 147 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 10/7-2015 om bloktilskudsaktstykket, til finansministeren
Side 10 af 12
folkeskolen, dagtilbud og på ældreområdet.
Desuden afsættes der lånepuljer på i alt 800 mio. kr. målrettet små
kommuner med behov for større strukturelle investeringer og
investeringer med et effektiviseringspotentiale.
Udgifter til overførsler og forsikrede ledige
Det er forudsat, at kommunernes udgifter til overførsler vil udgøre
71,6 mia. kr. i 2016.
Det er ligeledes forudsat, at udgifter til forsørgelse og aktivering af
forsikrede ledige – og dermed også beskæftigelsestilskuddet – vil
udgøre 11,9 mia. kr. i 2016.
Udgifterne er fastsat inklusiv konsekvenserne af
refusionsomlægningen.
Refusionsomlægningen har til formål at understøtte en effektiv
beskæftigelsesindsats, hvor kommunerne i højere grad tilbyder ledige
en indsats, som hjælper dem tilbage på arbejdsmarkedet fremfor en
indsats baseret på de højeste refusionssatser.
Lovforslagene om refusionsomlægningen på beskæftigelsesområdet
og de tilhørende tilpasninger i udlignings- og tilskudssystemet er
fremsat den 3. juli, men ikke vedtaget endnu.
Derfor er de udmeldte bloktilskud og beskæftigelsestilskud
selvfølgelig betinget af, at Folketinget vedtager lovforslagene efter
sommerferien.
Af de forudsatte kommunale udgifter indebærer
refusionsomlægningen merudgifter til overførsler på 4,6 mia. kr. i
2016 og merudgifter til beskæftigelsestilskuddet på 1,1 mia. kr. i
2016.
Øvrige økonomiske forudsætninger
I 2016 er der forudsat en uændret skattefastsættelse for kommunerne
under ét. Dermed er det ved fastsættelsen af det kommunale
bloktilskud lagt til grund, at kommunerne under ét holder skatten i
ro.
Aktstk. 147 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 10/7-2015 om bloktilskudsaktstykket, til finansministeren
Side 11 af 12
Samtidig er regeringen og KL enige om at give nogle kommuner
mulighed for at hæve skatten med til 200 mio. kr.
For at det kan se inden for rammerne af en uændret
skattefastsættelse for kommunerne under ét, forudsætter det
selvfølgelig, at der er andre kommuner, som sætter skatten
tilsvarende ned.
Derfor er regeringen og KL også enige om at understøtte
skattenedsættelser i 2016 gennem etableringen af en tilskudsordning,
hvor der ydes et statsligt tilskud til kommuner, der nedsætter skatten
i 2016.
Det nære sundhedsvæsen
Et vigtigt tema for KL i forhandlingerne var det nære
sundhedsvæsen. Et sammenhængende og patientnært
sundhedsvæsen er også et emne, som regeringen tillægger stor vægt.
Sundhedsvæsenet står over for en stor udfordring de kommende år,
med et stigende antal ældre og kroniske patienter. Det stiller krav til,
at patienterne kan tilbydes sammenhængende forløb tættere på deres
hverdag. Det skal sikre bedre kvalitet for patienterne, som også vil
opleve mindre indgribende forløb.
Samtidig undgår vi, at patienterne unødvendigt indlægges på
sygehusene. Det gør behandlingen dyrere end nødvendigt og kan
også betyde overbelægning.
Derfor er det et element i aftalen, at regeringen igangsætter et
arbejde (sammen med KL og Danske Regioner), som skal føre til en
samlet plan for udbygningen af det nære sundhedsvæsen.
Den alment praktiserende læge vil her få en hovedrolle, ligesom
udgående sygehusydelser er et element.
Men mere effektiv kommunale forebyggelse og pleje er også en del
af den samlede løsning.
Regeringen vil også drøfte arbejdet med Danske Regioner, og
herefter igangsætte udvalget til efteråret.
Aktstk. 147 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 10/7-2015 om bloktilskudsaktstykket, til finansministeren
Side 12 af 12
Afrunding
Samlet set er jeg godt tilfreds med det forhandlingsresultat, vi har
nået med KL om kommunernes økonomi for 2016 – særligt i lyset
af, at vi nåede i mål ca. 5 dage efter, at regeringen tiltrådte.
Resultatet betyder, at vi udbreder princippet om et
omprioriteringsbidrag til kommunerne – samtidig med, at vi
tilbagefører en stor del af midlerne til kommunerne i 2016. Dermed
kan kommunerne løfte deres serviceudgifter med 2,3 mia. kr. i 2016 i
forhold til de realiserede udgifter i 2014.
Samtidig knæsætter vi et sundt princip om, at hele den offentlige
sektor skal bidrage til at frigøre ressourcer via effektivisering. Så
pengene kan prioriteres på tværs af sektorer, og anvendes hvor de
gør mest gavn.
Og så glæder jeg mig over at have drøftet kommunernes økonomi
med en ansvarlig aftalepart. KL repræsenterer et stærkt og
velfungerende kommunestyre, der er villig til at tage ansvar for
løbende effektivisering.
Vi taler altså om en kommunal sektor, der selv tilkendegiver, at den
allerede opererer med samlede omprioriteringer på i
størrelsesordenen 2 pct. i sin budgetlægning.
Derfor ser jeg også frem til, at vi i efteråret skal mødes med KL og
fortsætte dialogen og samarbejdet om effektiviseringer.
Og denne regering vil gøre sit til at understøtte kommunernes
arbejde via regelforenklinger, afbureaukratisering mv.
I forhold til regionerne vil regeringen umiddelbart efter
sommerferien indbyde Danske Regioner til drøftelse af de
økonomiske rammer for regionerne i 2016.
I forlængelse heraf vil regeringen oversende aktstykke til
Finansudvalget med henblik på fastsættelse af regionernes
bloktilskud for 2016, således at regionerne kan have afsluttet
budgetlægningen senest 15. oktober 2015.