Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
Aktstk. 147
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
8. juli 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 24 (Aktstykke nr. 147 - §
7. Finansministeriet) af 6. juli 2015
Spørgsmål
Hvad betyder det, når der i aftalen med KL står, at regeringen anerkender, at
kommunerne i deres budgetlægning vil operere med samlede omprioriteringer af
”mindst samme størrelsesorden” (som det statslige omprioriteringsbidrag på 2
pct.)? Har KL i forbindelse med forhandlingerne tilkendegivet, at man vil omprio-
ritere med 2 pct., og er det en del af den indgåede aftale at de skal gøre det? Hvem
råder i givet fald over de midler, der frigøres gennem en omprioritering på 2 pct. i
kommunerne?
Svar
Regeringen vil tage initiativ til at indarbejde et omprioriteringsbidrag i det kom-
munale udgiftsloft på 1 pct. om året fra 2016 til 2019, hvilket svarer til ca. 2,4 mia.
årligt.
Regeringen og KL er enige om, at der tilbageføres 1,9 mia. kr. af omprioriterings-
bidraget til kommunerne i 2016 til prioriterede indsatser på de borgernære ser-
viceområder, herunder ældre, børn og folkeskole.
Regeringen har tilkendegivet, at alle større statslige driftsområder omfattes af et
årligt omprioriteringsbidrag på 2 pct. fra 2016.
KL har i forbindelse med forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2016
tilkendegivet, at kommunerne allerede opererer med samlede omprioriteringer af
mindst samme størrelsesorden. Det er baggrunden for, at dette indgår i aftaletek-
sten.
Det bemærkes i den forbindelse, at KL i sin egen publikation ”De Effektive
Kommuner” fra 2015 angiver, at kommunerne siden 2007 gradvist har øget effek-
tiviseringsarbejdet, så der i mange kommuner effektiviseres for 2 pct. af udgifterne
årligt.
De midler, som kommunerne løbende måtte frigøre i budgetlægningen mv. (ud-
over omprioriteringsbidraget), råder kommunerne selv over.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk