Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
Aktstk. 147
Offentligt
1536921_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
8. juli 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 2 (Aktstykke nr. 147) af 6.
juli 2015
Spørgsmål
Hvor stor en reduktion i den kommunale beskæftigelse vil finde sted som følge af
det såkaldte omprioriteringsbidrag i 2016, 2017, 2018 og 2019, såfremt det lægges
til grund at der ikke sker nogen tilbageførsel i 2017-2019 og at beskæftigelse redu-
ceres proportionalt med bidragets størrelse set i forhold til det procentgrundlag
bidraget beregnes af?
Svar
Det fremgår af forhandlingsresultatet mellem regeringen og KL om kommuner-
nes økonomiske rammer for 2016, at regeringen vil tage initiativ til at indarbejde
et omprioriteringsbidrag i det kommunale udgiftsloft på 1 pct. om året fra 2016 til
2019. Dette omprioriteringsbidrag vedrører de kommunale serviceudgifter, der i
nationalregnskabsmæssig forstand primært betragtes som offentligt forbrug.
I
Konvergensprogram 2015
er der forudsat en realvækst i det offentlige forbrug på ca.
0,6 pct. i gennemsnit årligt fra 2015 til 2020 svarende til en stigning på i alt ca. 15
mia. kr. Hvis det lægges til grund, at omprioriteringsbidraget i 2017, 2018 og 2019
ikke disponeres til offentligt forbrug svarer det alt andet lige til, at væksten i det
offentlige forbrug reduceres frem mod 2019 i forhold til det forudsatte forløb i
Konvergensprogram 2015.
Sammenhængen mellem realvæksten i det offentlige forbrug og ændringer i den
offentlige beskæftigelse er ikke entydig og afhænger blandt andet af sammensæt-
ningen af det offentlige forbrug.
Med afsæt i den sammensætning af det offentlige forbrug
1
der er lagt til grund i
Konvergensprogram 2015,
kan en reduceret vækst i det offentlige forbrug beregnings-
teknisk siges at svare til en reduktion af den offentlige beskæftigelse i 2019 med
ca. 9.000 fuldtidsbeskæftigede sammenlignet med forløbet i
Konvergensprogram
2015.
Her blev det lagt til grund, at den offentlige beskæftigelse frem mod 2019
øges med ca. 5.000 fuldtidsbeskæftigede.
I forløbet er andelene i den offentlige produktion, der anvendes til varekøb og løn, fastholdt på omtrent samme niveau
som i forløbet i
Konvergensprogram 2015.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
Aktstk. 147 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om reduktion i den kommunale beskæftigelse, til finansministeren
Side 2 af 2
Det bemærkes, at der er tale om beregningstekniske forløb, som ikke kan siges at
afspejle forventninger til den faktiske udvikling i den offentlige beskæftigelse i
kommunerne frem mod 2019. Der er således ikke tale om en vurdering af de be-
skæftigelsesmæssige konsekvenser i kommunerne ved at indføre omprioriterings-
bidraget, ligesom det heller ikke med afsæt i ovenstående kan lægges til grund, at
beskæftigelsen i kommunerne vil falde som følge af omprioriteringsbidraget.
Det bemærkes endvidere, at indførelsen af omprioriteringsbidraget sker for kom-
munerne under ét. Det vil være op til den enkelte kommune at fastlægge, hvordan
omprioriteringsbidraget skal realiseres lokalt. Det er således kommunerne selv, der
fastlægger niveauet for den offentlige service samt antallet og sammensætningen
af de kommunalt ansatte.
Hertil kommer, at der ikke er taget stilling til anvendelse af provenuet fra omprio-
riteringsbidraget i 2016, 2017, 2018 og 2019. Det fremgår af regeringsgrundlaget,
at de frigjorte midler bl.a. fra omprioriteringsbidraget i det kommunale udgiftsloft
vil blive udmøntet hen over regeringsperioden til prioriterede indsatser. Det bety-
der, at nogle af de midler, som frigøres gennem det kommunale omprioriterings-
bidrag, vil kunne prioriteres til konkrete indsatser på de kommunale velfærdsom-
råder i forbindelse med økonomiaftaler, finanslovsaftaler mv.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen