Møde i Sundheds- og Forebyggelsesudvalget

Mødedato: 09-12-2014
Mødetidspunkt: kl. 16.00
Sted: 1-133
4. UDGAVEBemærk ændret tidspunkt og nye bilagshenvisninger

1. Politisk drøftelse og afgivelse af betænkning over følgende lovforslag:

a) L 34 (Lægesamtaler og stofmisbrugsbehandling), jf. svar på L 34 - spm. 1-19 og 21-26. Udkast til betænkning er omdelt på L 34 - bilag 5.

b) L 57 (Hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens), jf. svar på L 57 spm. 1-8. Udkast til betænkning er omdelt på L 57 - bilag 4.


2. Godkendelse af programudkast til høring om den præhospitale indsats og udviklingspotentialet, jf. SUU alm. del - bilag 124.


3. Evaluering af udvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis.


4. Kl. 16.15: Åbent samråd med ministeren for sundhed og forebyggelse om de nye supersygehuse, jf. SUU samrådsspm. P-S. Se også SUU alm. del - svar på spm. 3-7 og SUU alm. del - svar på spm. 177 - 183. Se tillige FIU samrådsspørgsmål C, jf. SUU alm. del - bilag 130.


5. Eventuelt.


NOTE: Bemærk samrådet afholdes som et fælles møde med Finansudvalget.


    1. Politisk drøftelse og afgivelse af betænkning over følgende lovforslag:
    a) L 34 (Lægesamtaler og stofmisbrugsbehandling), jf. svar på L 34 - spm. 1-19 og 21-26. Udkast til betænkning er omdelt på L 34 - bilag 5.

    Bilag:

    1. udkast til betænkning
    L 34 - svar på spm. 1 om, at da lovforslaget oprindeligt blev sendt i høring, var der i bemærkningerne flere passager vedrørende akut abstinensbehandling. Ministeren bedes oplyse, hvad der ligger til grund for, at disse passager er fjernet forud for fremsættelse af lovforslaget, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 3 om, hvis en opioidafhængig person henvender sig til kommunen med ønske om abstinens- og/eller substitutionsbehandling, hvilken proces forventer ministeren så, at der sættes i gang med henblik på at sikre, at personen ikke skal vente i 14 dage på at få imødekommet et akut lægeligt abstinensbehandlingsbehov, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 4 om, hvilke kriterier der gælder, hvis private aktører ønsker at etablere eller fortsætte et privat ambulant behandlingssted, som personer, der er visiteret til lægelig stofmisbrugsbehandling, kan gøre brug af efter frit valgs-ordningen, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 25 om, hvordan ministeren forholder sig til det problem, at man som stofafhængig ikke vil være i stand til vente 14 dage med abstinenser før man kan komme til at drøfte behandling, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 24 om, hvordan hhv. behandling med metadon og anden behandling har udviklet sig inden for de seneste 5 år, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 22 om, hvor mange kommuner der udleverer metadon og under hvilke betingelser, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 23 om, hvordan udviklingen i stofmisbrug har været de seneste 5 år, fordelt på de enkelte kommuner, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 19 om kommentar til henvendelsen af 3/11-14 fra Brugernes Akademi, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 14 om, hvad ministeren kan gøre for at fremme, at kommunerne tilrettelægger behandlingsindsatsen sådan, at opioidafhængige stofmisbrugere kan påbegynde abstinensbehandling og substitutionsbehandling tidligere end tidsfristen på 14 dage, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 17 om, hvad fristen vil blive for misbrugere af øvrige rusmidler, såfremt en differentieret lægelig behandlingsgaranti, der prioriterer at misbrugere af hårde stoffer skal have en lægefaglig samtale indenfor 3 dage, indføres inden for den af ministeriet fastsatte økonomiske ramme, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 13 om det er ministerens forventning, at kommunerne i en del tilfælde godt ville kunne tilrettelægge behandlingsindsatsen sådan, at opioidafhængige stofmisbrugere kan påbegynde abstinensbehandling og substitutionsbehandling tidligere end tidsfristen på 14 dage, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 16 om yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer en differentieret lægelig behandlingsgaranti, således at der for så vidt angår behandlingssøgende misbrugere af hårde stoffer, som kræver øjeblikkelig behandling, tilbydes en lægesamtale senest 3 dage efter første henvendelse frem for ministerens eget forslag om 14 dage, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 18 om ministeren mener, at der er risiko for, at misbrugere af hårde stoffer, som ønsker at komme i behandling, kan miste motivationen, hvis det tager for lang tid for myndighederne at tilbyde den hjælp, der er behov for, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 11 om der er mulighed for omkostningsoptimering ved at benytte video-lægesamtale fra mindre og små kommuner ift. læger tilknyttet de store kommuner, såfremt der er en sygeplejersker eller sosu-assistent ved siden af stofbrugeren, der kan tage puls, urinprøve m.v., fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 2 om, hvis en opioidafhængig person henvender sig til kommunen med ønske om abstinens- og/eller substitutionsbehandling, hvilken proces forventer ministeren så, at der sættes i gang med henblik på at sikre, at personen ikke skal vente i 14 dage på at få imødekommet et akut lægeligt abstinensbehandlingsbehov, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 21 om en status på, hvor mange og hvilke kommuner, der slet ikke udleverer rent injektionsudstyr, eller hvor udleveringen er mangelfuld, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 15 om ministeren er indstillet på at evaluere loven om 2 år, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 9 om, hvad prisen er pr. dag pr. person for lægelig stofmisbrugsbehandling, inklusive substitutionsbehandling med f.eks. metadon eller buprenorphin på et kommunalt stofmisbrugsbehandlingssted som eksempelvis KABS under Glostrup Kommune, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 10 om, hvor meget ministeren vurderer, at det vil koste, såfremt en ændring af lovforslaget indebærer, at opioidafhængige, der søger substitutionsbehandling, skal sikres ret til en lægesamtale inden 3 hverdage, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 12 om, hvorledes det i praksis kan lade sig gøre at overholde en 14 dages frist for en behandlingsplan, hvori den lægelige undersøgelse indgår, samtidig med at fristen for lægesamtale er 14 dage, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 6 om kommentar til artiklen ”Social Costs of untreated opiod dependencies” publiceret i Journal of Urban Health i december 2000, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 26 om, hvorvidt ministeren har overvejet en løsning, hvor lægesamtaler kunne foregå elektronisk, f.eks. via Skype, således at brugerne kunne komme til lægesamtale hurtigere, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 8 om, hvor mange af det samlede antal personer, der årligt søger stofmisbrugsbehandling, der har brug for og ønske om substitutionsbehandling, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 7 om, hvad de knap 8.700 intravenøse stofmisbrugere, der ifølge Sundhedsstyrelsen ikke er kendt i behandlingssystemet, koster samfundet, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 34 - svar på spm. 5 om eventuelle klagemuligheder, såfremt man, som privat aktør, der ønsker at etablere eller fortsætte et privat ambulant behandlingssted, som personer, der er visiteret til lægelig stofmisbrugsbehandling, kan gøre brug af efter frit valgs-ordningen ikke kan opnå en evt. nødvendig godkendelse, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    b) L 57 (Hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens), jf. svar på L 57 spm. 1-8. Udkast til betænkning er omdelt på L 57 - bilag 4.

    Bilag:

    Udkast til betænkning
    L 57 - svar på spm. 1 om kommentar til henvendelsen af 18/11-14 fra Dansk Erhverv, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 57 - svar på MFU spm. 2 om, hvordan ministeren forholder sig til blandt andre Muskelsvindfondens påpegning af, at det i praksis bliver umuligt for borgere med borgerstyret personlig assistance, særligt personer, der modtager hjælp efter Servicelovens § 95, at rejse på ferie til udlandet, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 57 - svar på MFU spm. 3 om, hvordan ministeren vurderer blandt andre Dansk Sygeplejeråd, Muskelsvindfonden og FOAs bekymringer for, om hjælperne har tilstrækkelig kompetence til at betjene respirationsudstyr, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 57 - svar på MFU spm. 4 om, hvordan ministeren vurderer den lange række af så forskellige aktører, som blandt andre Danske Handicaporganisationer og Dansk Erhvervs, bekymring for at gennemføre lovforslaget uden af have en fælles national takstmodel, som sikrer, at det er ordentlige virksomheder, der varetager opgaven, at borgerne modtager tilstrækkelige hjælp og at hjælperne får ordentlige løn- og ansættelsesforhold, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 57 - svar på spm. 5 om, hvorfor man som respiratorbruger får at vide, at respiratorordningerne skal udliciteres i 1. kvartal 2015, og at man derfor ikke kan opsige de nuværende ordninger med udvalgte firmaer, og tage et firma man selv vælger (eventuelt fra den 1. februar 2015), fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 57 - svar på spm. 6 om nærmere redegørelse for den bemyndigelse vedr. fordeling af udgifter som ministeren skal have, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 57 - svar på spm. 7 om ministeren vil bekræfte, at de partier, der står bag aftalen, vil blive inddraget i drøftelser, hvis der skulle opstå udfordringer med BPA-ordningerne, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 57 - svar på spm. 8 om, hvordan ministeren vil sikre, at ansvaret for arbejdsmiljøet ikke falder mellem flere stole, hvis ansvaret skal deles mellem den private virksomhed, borgeren og respirationscenteret, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    2. Godkendelse af programudkast til høring om den præhospitale indsats og udviklingspotentialet, jf. SUU alm. del - bilag 124.
    3. Evaluering af udvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis.
    4. Kl. 16.15: Åbent samråd med ministeren for sundhed og forebyggelse om de nye supersygehuse, jf. SUU samrådsspm. P-S. Se også SUU alm. del - svar på spm. 3-7 og SUU alm. del - svar på spm. 177 - 183. Se tillige FIU samrådsspørgsmål C, jf. SUU alm. del - bilag 130.

    Bilag:

    Samrådsspm. om de forudsætninger der lå til grund for de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, herunder de nye supersygehuse, fortsat er gældende, til ministeren for sundhed og forebyggelse
    Samrådsspm. om uddybning af ministerens svar på SUU alm. del spørgsmål 732 (2013-14), hvor det bl.a. fremgår, at "Det er dog et grundlæggende vilkår for kvalitetsfondsinvesteringerne, at byggerierne må planlægges og opføres på forventningen til fremtidigt behandlingsbehov. Derfor er der i de enkelte byggerier fokuseret på at bygge fleksibelt, således at de nye supersygehuse tilpasses et sundhedsvæsen under stadig forandring", til ministeren for sundhed og forebyggelse
    Samrådsspm. om det fortsat er tilfældet, at "Regeringen vurderer, at de beregningsforudsætninger vedr. aktivitetsudvikling, der ligger til grund for økonomien på kvalitetsfondsbyggerierne, er holdbare.", til ministeren for sundhed og forebyggelse
    Samrådsspm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier vil kunne håndtere de fremtidige behandlingsbehov, til ministeren for sundhed og forebyggelse
    SUU alm. del - svar på spm. 3 om en uddybende status for de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    SUU alm. del - svar på spm. 4 om, hvor mange sengepladser der vil være, når de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier står klar, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    SUU alm. del - svar på spm. 5 om ekspertpanelets indstilling til regeringen, som fremgår af rapporten "Regionernes investerings- og sygehusplaner - screening og vurdering II", der blev afgivet i november 2010 fortsat er gældende og relevant, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    SUU alm. del - svar på spm. 6 om, hvilke forventninger der er til antallet af genindlæggelser samt antallet af patienter med kræft- og livsstilssygdomme i fremtiden, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    SUU alm. del - svar på spm. 7 om, at i beregningsforudsætningerne for totalrammen for de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier var forudsat et fald på 20% i antallet af sengedage. Vil ministeren oplyse, om man i dette tal har indregnet forventninger til et øget antal genindlæggelser samt et øget antal kræftpatienter og patienter med livsstilssygdomme i fremtiden, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    Kopi af FIU samrådsspm. C om at få en tilbundsgående redegørelse for de nye sygehusbyggerier, til ministeren for sundhed og forebyggelse
    SUU alm. del - svar på spm. 177 om begrundelsen for, at sygehusbyggerierne under Kvalitetsfondsmidlerne reguleres efter den almindelige løn- og prisfremskrivning og ikke efter det mere objektive byggeomkostningsindeks, hvis det er almindelig praksis, at statens byggeprojekter anvender byggeomkostningsindekset, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    Ny
    SUU alm. del - svar på spm. 178 om det skønnede gab mellem løn- og prisindeksets beregninger og de faktiske udgifter som følge af byggeomkostningsindekset på ca. 1 mia. kr. totalt set, skyldes at man i udgangspunktet har valgt at regulere efter et forkert indeks, eller skyldes det, at man i de fem regioner ikke har været tilstrækkeligt gode til at styre sygehusbyggeriet under Kvalitetsfondsmidlerne ud fra de kendte præmisser, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    Ny
    SUU alm. del - svar på spm. 179 om man, i forbindelse med sygehusbyggerierne under Kvalitetsfondsmidlerne, kunne have fulgt en model, som bl.a. foreslås af Kræftens Bekæmpelse, og dermed gennemført det samlede byggeri i etaper, hvilket ville have gjort det muligt at foretage bevillingsmæssige justeringer i takt med udviklingen i byggeomkostningsindekset, eller ville en sådan model have medført uacceptable meromkostninger, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    Ny
    SUU alm. del - svar på spm. 180 om ministeriets tal på antallet af senge på regionernes sygehuse er sat i forhold til den faktiske belægningssituation på regionernes sygehuse, og er der taget højde for, at hjemtagekapaciteten i kommunerne udbygges i samme takt, som sengekapaciteten skæres ned, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    Ny
    SUU alm. del - svar på spm. 181 om man kan forestille sig, at gabet mellem faktisk budgetudvikling afledt af byggeomkostningsindekset og hidtidig bevilling på grundlag af løn- og prisindekset kompenseres ved de kommende økonomiforhandlinger, for så vidt det kan dokumenteres, at de udmeldte reduktioner fra regionerne, faktisk får de konsekvenser som beskrevet af formand og næstformand for Danske Regioner, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    Ny
    SUU alm. del - svar på spm. 182 om der i forbindelse med sygehusbyggerierne under Kvalitetsfondsmidlerne er taget initiativ til en tilbundsgående undersøgelse af problemets størrelse og omfang som grundlag for de videre forhandlinger mellem ministeren og Danske Regioner, så det reelt kan undgås, at de 16 sygehuse allerede inden datoen for færdiggørelsen har for lille en kapacitet, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    Ny
    SUU alm. del - svar på spm. 183 om, at i Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Nordjylland opgøres den samlede merudgift/budgetoverskridelse til ca. 775 mio. kr. i forbindelse med sygehusbyggerierne under Kvalitetsfondsmidlerne. Kan man forestille sig, at budgetoverskridelserne kan fjernes, uden det resulterer i mindre sengekapacitet, reduktion i dimensioneringerne, udskydelse af faciliteter som køkken, patienthotel, vaskeri m.m., og finder man i givet fald det hensigtsmæssigt, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    Ny
    5. Eventuelt.
    NOTE: Bemærk samrådet afholdes som et fælles møde med Finansudvalget.