Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
S 983
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
9. april 2015
Folketingsmedlem Eva Kjer Hansen (V) har den 27. marts 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. S 983, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 983:
”Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med god forvaltningsskik, når Ar-
bejdstilsynet i dag ved uanmeldt risikobaseret tilsyn ikke oplyser virksomheder om
den konkrete begrundelse for at udvælge netop dem til en gennemgribende kon-
trol?”
Endeligt svar:
Jeg har indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som har oplyst følgende:
Risikobaseret tilsyn blev indført 1. januar 2012 som en del af aftalen om arbejds-
miljøstrategien frem til 2020. Aftalen blev indgået mellem den daværende regering
(Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokraterne, Dansk Folkepar-
ti og Det Radikale Venstre.
Det risikobaserede tilsyn indebærer, at en del af virksomhederne, ca. 55 pct., udta-
ges til tilsyn på baggrund af en
indeksmodel,
som identificerer de virksomheder,
som har størst risiko for at få problemer med arbejdsmiljøet. Indeksmodellen inde-
holder en række parametre, som er henholdsvis virksomhedsrettede og brancheret-
tede. Disse parametre identificerer tilsammen de virksomheder, der forventes at
have størst risiko for problemer med arbejdsmiljøet.
De øvrige virksomheder bliver udtaget til tilsyn på baggrund af
stikprøver,
heraf
bliver en mindre del udtaget på baggrund af konkrete oplysninger om virksomhe-
dernes arbejdsmiljø fx anmeldelser og klager. I disse situationer gælder en skærpet
tavshedspligt efter arbejdsmiljølovens § 79, hvor det fremgår, at Arbejdstilsynet
ikke over for arbejdsgivere eller andre må oplyse, at man har modtaget en klage.
Det vurderes at være i overensstemmelse med god forvaltningsskik, at der ikke gi-
ves en konkret begrundelse for udtagelsen til risikobaseret tilsyn, da udvælgelsen
sker med udgangspunkt i generelle statistiske modeller eller på baggrund af stik-
prøver, herunder anmeldelser eller klager, som er tavshedsbelagt. Det skal tilføjes,
at alle Arbejdstilsynets afgørelser kan påklages, hvilket virksomhederne får skrift-
lig vejledning om.
Det er således Arbejdstilsynets vurdering, at der hverken efter forvaltningsloven el-
ler efter god forvaltningsretlig praksis er krav om, at der i forbindelse med tilsyn
skal gives en konkret begrundelse for tilsynsbesøget.”