Jeg vil gerne sige tak for spørgsmålet, som jo endnu en gang giver mig lejlighed til at understrege, at man ikke kan lave besparelser på udviklingsbistanden, uden at det får konsekvenser.
Det får konsekvenser for mange mennesker i udviklingslandene, som Danmark ellers kunne hjælpe til et bedre liv.
Men jeg må også tilstå, at jeg undrer mig en del over spørgsmålet.
Måske har hr.
Jakob Ellemann-Jensen blundet her i efteråret og overset, at der var finanslovsforhandlinger, hvor regeringen sammen med SF og Enhedslisten vedtog en finanslovsaftale.
En del af den aftale handlede netop om at skaffe finansiering til de ekstraudgifter, som vi forventer at skulle afholde til flygtningemodtagelse, og derfor omallokerede vi midlertidigt en del af udviklingsbistanden.
Samtidig øgede vi rammen for udviklingsbistanden, så der i 2015 er afsat 17,7 mia.
kr., hvilket svarer til 0,87 pct.
af Danmarks bruttonationalindkomst.
Det er dermed en forøgelse af bistandsrammen med 1,4 mia.
kr.
sammenlignet med 2014.
Det står jo unægtelig i skarp kontrast til Venstres ønske om at skære i udviklingsbistanden, så Danmark kun giver 0,7 pct.
af BNI, hvilket vel pt.
svarer til i omegnen af 2,2 mia.
kr.
Så hr.
Jakob Ellemann-Jensen skulle måske starte med at stille sig selv spørgsmålet:
Hvem skal det gå ud over, når Venstre ønsker at tage fra verdens allerfattigste?
Med så massive permanente besparelser vil det have alvorlige konsekvenser for den allerfattigste del af verdens befolkning.
Og Venstre mangler jo stadig væk at give et præcist svar på, hvem der skal står for skud.
Hvis hr.
Jakob Ellemann-Jensen med sit spørgsmål gerne vil vide mere om den negative budgetreserve på finansloven for 2015, har vi også allerede en gang drøftet det grundigt her i salen, nemlig i slutningen af sidste år.
Men hvis man også der har brug for lidt genopfriskning af svaret, gentager jeg det naturligvis gerne, fordi budskabet var klart:
Vi skal frem til september i år, før vi får et opdateret estimat for det forbrug, der forventes i 2015 til modtagelse af asylansøgere.
Først da kender vi jo det beløb, der forventes at kunne opgøres som udviklingsbistand, og først da vil vi kunne lægge os fast på, hvordan den negative budgetreserve skal udmøntes.
Når det kommer til 2016, har regeringen ikke tænkt sig at afvige fra den normale praksis.
Derfor arbejder vi allerede nu på at kunne skrue et rigtig godt finanslovsforslag for 2016 sammen, som sædvanen tro vil blive præsenteret senere på året.