Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
S 836
Offentligt
1507012_0001.png
MINISTEREN
Lovsekretariatet
Folketinget
Dato
J. nr.
13. marts 2015
2015 – 1512
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Folketingsmedlem Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) har den 6. marts 2015
stillet mig følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 836:
Vil ministeren tage initiativ til at forbedre adgangsforholdene for handicappede
på Børkop Station?
Svar:
Som det fremgik af mit svar på det forrige spørgsmål, har Danske Handicapor-
ganisationer, DSB og Banedanmark i fællesskab lavet en prioriteringsliste med
henblik på udmøntning af de resterende midler i handicappuljen på ca. 15 mio.
kr.
Jeg har i den forbindelse fået oplyst, at Børkop station ikke er blandt de projek-
ter, der efter en samlet vurdering var enighed om at prioritere. Årsagen til dette
skal findes i de kriterier, man har opstillet i udvælgelsen af tiltag.
Et af kriterierne er passagergrundlaget, da man naturligvis ønsker at hjælpe
flest mulig mennesker. Børkop er en station med et mindre passagergrundlag
på ca. 530 afrejser og ankomster pr. døgn. Hvis en station har mindre end 1000
daglige passagerer, kigger man på, om det er muligt at benytte en anden nær-
vedliggende station, der er udstyret med elevator. I Børkop kan man inden for
7-8 minutters kørsel nå henholdsvis Fredericia og Vejle St., hvor der er elevato-
rer.
Af disse årsager har man valgt at indstille andre stationer på listen, hvor for-
holdene er mere kritiske, og hvor der er længere til stationer med elevatorer.
Denne måde at prioritere på stemmer i øvrigt overens med kravene i det fælles-
europæiske regelsæt på området.
Det er selvfølgelig ærgerligt, at vi på nuværende tidspunkt bliver nødt til at fra-
vælge stationer med behov. Men opgaven med at skabe tilgængelighed er stor
og omkostningstung. Det skyldes, at de eksisterende stationer og perroner er
etableret på et tidspunkt, hvor tilgængelighed ikke var det centrale.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507012_0002.png
Det langsigtede mål er naturligvis ordentlige adgangsforhold på alle stationer.
I henhold til den europæiske standard, de såkaldte
Tekniske Specifikationer for
Interoperabilitet for Bevægelseshæmmede personer,
skal der inden januar
2017 udarbejdes en kortlægning af den manglende tilgængelighed og en efter-
følgende implementeringsplan.
Udover puljemidler rettes der også gradvist op på adgangsforholdene på lan-
dets stationer i forbindelse med nyanlæg og større ombygninger eller renove-
ringer.
På strækningen, hvor Børkop Station ligger, er der planlagt to større projekter:
Elektrificering og hastighedsopgradering til Timemodellen. Det er muligt, at
disse projekter vil medføre omfattende indgreb i den eksisterende gangbro på
Børkop station. Hvis det er tilfældet, har Banedanmark til hensigt at tilknytte
elevatoranlæg i forbindelse med genetablering af gangbroen. Dette er dog end-
nu ikke afklaret, da projektering af de to programmer endnu ikke er udarbej-
det.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke