Mange tak for spørgsmålet.
Det er ganske rigtigt, som spørgeren gør opmærksom på, at den 1.
november sidste år blev alle borgere, som ikke selv havde tilmeldt sig eller søgt om fritagelse, tilmeldt digital post fra det offentlige.
I den forbindelse blev der gennemført en meget omfattende kommunikationskampagne, og den resulterede i, at 98 pct.
af borgerne – det er nærmest nordkoreanske tilstande – i november 2014 havde kendskab til, at posten fremover ville komme digitalt.
I alt blev ca.
23 pct.
af borgerne automatisk tilmeldt digital post fra det offentlige den 1.
november, og en stor del af de borgere brugte dog i forvejen e-Boks til f.eks.
at modtage lønsedler, bankpapirer og lignende.
Kun ca.
6 pct.
af borgerne blev tilmeldt uden i forvejen at kende e-Boks, og af dem har over halvdelen allerede nu tjekket deres digitale post.
Tilbage er der så en gruppe på ca.
150.000 borgere, som ikke tidligere har været i kontakt med e-Boks, og som ikke har været logget ind på digital post, og det svarer altså til ca.
3 pct.
af alle tilmeldte.
Derudover er der en lidt større gruppe, som ikke har opgivet deres e-mail eller mobilnummer, så de kan få en besked, når de modtager digital post, og det er de grupper, vi skal have særligt fokus på.
Vi ved, at ca.
en tredjedel af dem, der ikke tidligere har brugt e-Boks, er unge under 18 år, som kun i begrænset omfang modtager post fra det offentlige af indlysende årsager, og jeg er ret overbevist om, at den gruppe nok skal komme på, efterhånden som de f.eks.
skal søge ind på en uddannelse eller har behov for at modtage offentlige ydelser.
Alligevel gennemfører vi i foråret en målrettet kommunikationsindsats, der er rettet mod unge, ligesom der er udarbejdet undervisningsmateriale, som skolerne frit kan benytte over for den her gruppe.
Derudover er der en gruppe af borgere, hvor det er nødvendigt med en særlig indsats, og det gælder bl.a.
de ikkedansksprogede, og til dem er der i forvejen lavet materiale på flere sprog, og der sendes inden for de næste uger yderligere materiale ud på sprogskolerne.
Desuden er der tæt kontakt til organisationer, der repræsenterer grupper af borgere, hvoraf en del ikke tjekker deres digitale post, og endelig arbejder kommunerne i stort omfang stadig med at sikre, at de rette borgere er fritaget, og at borgerne generelt modtager deres digitale post.
Myndighederne har jo en meget stor interesse i, at den post, de sender, faktisk bliver læst, og der er en anerkendelse af, at det kan være hensigtsmæssigt at udvise en vis fleksibilitet i den forbindelse.
Det kan f.eks.
være, at man tager kontakt til en borger, som ikke har reageret på digital post, hvis situationen tilsiger det, eller at myndighederne minder om, at f.eks.
indkaldelser og andre vigtige breve ankommer via digital post, når de alligevel snakker med borgeren i forbindelse med en hospitalsundersøgelse eller et fremmøde i borgerservice.
Så når jeg ser på tallene og på de initiativer, vi har sat i gang, synes jeg, der er grund til optimisme.
Kendskabet til digital post er tårnhøjt, og det er ganske få procent, som endnu ikke har besøgt løsningen, og der er sat initiativer i søen for at understøtte, at de borgere ikke kommer i klemme.