Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
S 786
Offentligt
1503777_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Dato: 6. marts 2015
”Mener ministeren, at det er muligt at få den samme kvalitet af en forældrekom-
petenceundersøgelse, uanset om den har kostet 15.000 kr. eller 110.000 kr. at
få udfærdiget?”
Før en kommune træffer afgørelse om at iværksætte en social indsats over
for et barn eller en unge, skal kommunen oplyse sagen. Det følger af service-
lovens § 50, at der skal laves en børnefaglig undersøgelse, der skal afdække
ressourcer og problemer hos barnet, familien og netværket. Der skal anlæg-
ges en helhedsbetragtning, der som udgangspunkt skal omfatte alle relevan-
te forhold. I nogle tilfælde kan det være relevant at lave en specifik afdæk-
ning af forældrekompetencerne for eksempel ved en psykologisk undersø-
gelse.
Når det handler om mennesker, er der ikke to sager, der er ens. Derfor er
der heller ikke to forældrekompetenceundersøgelser, der er ens. En foræl-
drekompetenceundersøgelse skal tage udgangspunkt i den konkrete situati-
on og familie, hvorfor der er helt naturlige grunde til, at omfanget og der-
med også prisen på disse undersøgelser varierer. Nogle sager er komplekse
og kan derfor kræve en større og mere omfattende psykologisk undersøgel-
se af begge forældre og barnet, mens andre sager kan være mere ligetil og
kræver måske kun en mindre undersøgelse af eksempelvis moren til barnet.
Forældrekompetenceundersøgelsen indgår sammen med blandt andet den
børnefaglige undersøgelse i det samlede materiale, der ligger til grund for
kommunens afgørelse. I vurderingen af det ønskede omfang og fokus for
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
undersøgelsen, skal kommunen således også tage højde for, hvilke øvrige
oplysninger, der ligger på sagen, som kan belyse forældrekompetencerne.
Forældrekompetenceundersøgelser anvendes ofte i de mest komplekse sa-
ger, som i sidste ende kan handle om, hvor et barn skal vokse op. Derfor
skal de have en høj faglig kvalitet. Samtidig skal vi være bevidste om, at det
er komplicerede faglige vurderinger, som skal laves, og at det ikke er en
eksakt videnskab med ét facit.
Der kan dog være god grund til at give nogle overordnede pejlemærker for,
hvad en undersøgelse bør komme omkring, og hvordan den kan laves. En
arbejdsgruppe under Socialministeriet udformede derfor i 2011 retningslin-
jer for udarbejdelse og anvendelse af forældrekompetenceundersøgelser.
Arbejdsgruppen bestod af blandt andet psykologer, repræsentanter for
kommunerne, Ankestyrelsen og organisationer på området. Retningslinjerne
omhandler en række væsentlige aspekter i forbindelse med en forældrekom-
petenceundersøgelse, herunder for eksempel undersøgerens faglige kvalifi-
kationer, sagsbehandlerens opgaver i forbindelse med bestillingen af under-
søgelsen og afgrænsning af undersøgelsens indhold.
Desuden er Socialstyrelsen i gang med at identificere de fagligt bedste me-
toder til at undersøge forældrekompetence i de mest komplekse sager, som
for eksempel kan omhandle forældre med langvarigt misbrug, svære psyki-
ske lidelser mv. Metoderne er udvalgt med henblik på at være særligt veleg-
nede til at vurdere forældrekompetencen i sager om adoption uden samtyk-
ke, men er ligeledes velegnede i andre typer af komplekse sager. Når arbej-
det er afsluttet, vil Socialstyrelsen formidle denne viden til kommunerne, så
de kan bruge det til at sikre den faglige kvalitet af undersøgelserne.
Manu Sareen
/ Dan Holmgren