Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
S 777
Offentligt
1504932_0001.png
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
Dato:
9. marts 2015
Kontor:
Udlændingekontoret
Sagsbeh: Mathilde Smedegaard
Gulddahl
Sagsnr.: 2015-0033-0655
Dok.:
1512573
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 777, som medlem af Folke-
tinget Martin Henriksen (DF) har stillet til justitsministeren den 25. februar
2015.
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. S 777 fra medlem af Folketinget Martin Henriksen
(DF):
”Er ministeren enig i, at imamers opfordring til vold og terror
bør føre til udvisning fra Danmark”
Svar:
1.
Udenlandske prædikanter, der opfordrer til vold og terror, hører selvsagt
ikke hjemme i Danmark.
Som det fremgår af min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. S 776 fra
samme spørger, følger det af straffelovens § 136, stk. 1, at den, som uden
derved at have forskyldt højere straf, offentlig tilskynder til forbrydelse,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4 år. En offentlig opfordring til ek-
sempelvis vold, drab eller terror vil kunne være strafbar efter den pågæl-
dende bestemmelse.
Det er politiet og anklagemyndigheden, som efter retsplejelovens regler
har til opgave henholdsvis at efterforske mulige strafbare forhold og vur-
dere, om der er grundlag for at foretage retsforfølgning.
2.
Jeg kan generelt oplyse, at udlændinge, der begår strafbare handlinger,
kan udvises efter bl.a. reglerne i udlændingelovens §§ 22-24.
Udvisningsadgangen efter udlændingelovens §§ 22-24 er som udgangs-
punkt knyttet til længden af den konkret idømte straf og varigheden af ud-
lændingens ophold her i landet. Endvidere er der adgang til udvisning, hvis
en udlænding idømmes ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af visse
nærmere bestemte bestemmelser i straffeloven. Det gælder uanset friheds-
straffens længde og varigheden af opholdet her i landet.
En afgørelse om udvisning træffes i to led, hvor det først vurderes, om det
kriminelle forhold kan begrunde udvisning. Herefter vurderes det, om en
udvisning vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Det
er domstolene, der foretager den konkrete vurdering af, om udvisning i den
enkelte sag kan ske inden for rammerne af Danmarks internationale for-
pligtelser.
Der skal ikke herske tvivl om, at det er regeringens linje, at udvisningsreg-
lerne skal være meget stramme. Udlændingelovens regler om udvisning er
derfor udformet sådan, at den klare hovedregel i udvisningssager er, at ud-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504932_0003.png
lændinge, der begår alvorlig kriminalitet, skal udvises. Der skal således
udvises, medmindre udvisning vil være i strid med Danmarks internationa-
le forpligtelser.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at jeg til fulde deler ønsket om at
begrænse adgangen til Danmark for ekstremistiske prædikanter fra udlan-
det. Jeg vil derfor – som det fremgår af besvarelsen af 9. februar 2015 af
spørgsmål nr. S 618 – sørge for, at spørgsmålet om udstedelse Schengen-
visum til disse personer bringes op i EU.
3