Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
S 776
Offentligt
1505486_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
9. marts 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Andreas Christensen
Sagsnr.: 2015-0033-0656
Dok.:
1512897
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 776, som medlem af Folke-
tinget Martin Henriksen (DF) har stillet til justitsministeren den 25. februar
2015.
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. S 776 fra medlem af Folketinget Martin Henriksen
(DF):
”Er ministeren enig i, at det at opfordre til at føre krig imod jø-
der kan tolkes som en opfordring til terror, og hvilke tiltag vil
ministeren i bekræftende fald tage for at bekæmpe imamers
opfordringer til at begå vold og terror?”
Svar:
1.
Det følger af straffelovens § 136, stk. 1, at den, som uden derved at have
forskyldt højere straf, offentlig tilskynder til forbrydelse, straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 år.
Bestemmelsen tager navnlig sigte på tilfælde, hvor betingelserne for at på-
lægge strafansvar for medvirken ikke foreligger, især fordi den forbrydel-
se, der tilskyndes til, ikke er således konkretiseret, at strafansvar for med-
virken kan pålægges.
En offentlig opfordring til eksempelvis vold, drab eller terror vil kunne
være strafbar efter den pågældende bestemmelse.
2.
Det fremgår af begrundelsen for spørgsmålet, at spørgsmålet udspringer
af en videooptagelse af en konkret prædiken fra en moské i København,
som er blevet offentliggjort på internettet.
Det er selvfølgelig helt og aldeles uacceptabelt at opfordre til at føre krig
mod jøder.
Jeg kan i den forbindelse generelt oplyse, at politiet og anklagemyndighe-
den efter retsplejelovens regler har til opgave henholdsvis at efterforske
mulige strafbare forhold og vurdere, om der er grundlag for at foretage
retsforfølgning.
Og derfor vil det være principielt forkert af mig som justitsminister at for-
holde mig nærmere til, hvordan konkrete udtalelser kan tolkes i et straffe-
retligt perspektiv, og om konkrete forhold således bør føre til strafferetlige
sanktioner.
2