Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
S 730
Offentligt
1499012_0001.png
23. februar 2015
J.nr. 15-0626698
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 730 af 17. februar 2015, indleveret af Mike Legarth
(KF).
Benny Engelbrecht
/ Thomas Monefeldt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499012_0002.png
Spørgsmål
Synes ministeren, at det er rimeligt, at SKAT opererer med en skjult liste over personer
med bestyrelsesansvar, som skulle udgøre en særlig risiko i forhold til fremtidig skattebe-
talingsevne?
Svar
SKAT har oplyst, at SKAT ikke opererer med en liste, skjult eller ej, over personer med
bestyrelsesansvar, som skulle udgøre en særlig risiko i forhold til fremtidig skattebeta-
lingsevne.
SKAT har lovhjemlede sanktionsmuligheder over for igangværende virksomheder, når
der sker skift i ejerkredsen eller ledelsen, herunder bestyrelsen, og over for virksomheder,
der anmelder sig til pligtregistrering. I begge tilfælde er sanktionsmulighederne krav om
sikkerhedsstillelse for enten fortsat drift eller registrering af virksomheden. Ved manglen-
de sikkerhedsstillelse er konsekvensen enten inddragelse af registrering eller nægtelse af
registrering. For virksomheder, der anmelder sig til registrering, kan en sanktion endvide-
re være kreditbegrænsning.
De nævnte sanktioner kan dog kun iværksættes, hvis en række objektive kriterier er op-
fyldte og efter et konkret skøn. I alle tilfælde bliver personkredsen omkring en virksom-
hed således undersøgt fra sag til sag, og hver enkelt sag kræver en individuel sagsbehand-
ling og vurdering. Der er således ikke tale om en liste, som automatisk medfører, at besty-
relsesmedlemmer eller andre, der medvirker i nye virksomheder eller indtræder i beståen-
de virksomheder, bliver genstand for en sanktion fra SKATs side.
SKAT har oplyst, at SKAT fører et register over virksomheder og personer, der tidligere
er blevet nægtet registrering ved anmeldelse af pligtregistrering, fordi de ikke har stillet
den krævede sikkerhed. De personer, der optages i registret, bliver orienteret om registre-
ringen, så registret er ikke skjult. I øvrigt gælder persondatalovens bestemmelser om op-
lysningspligt over for den registrerede. Herudover slettes oplysningerne om en person
eller virksomhed efter 5 år, eller så snart den krævede sikkerhed stilles, eller der opnås
medhold i en klage over kravet om sikkerhedsstillelse, hvorved der kan foretages registre-
ring uden sikkerhedsstillelse.
Formålet med disse regler er forebyggende at forhindre tab for statskassen ved bl.a. at
opsætte værn mod konkursryttere o. lign.
Side 2 af 2