Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
S 524
Offentligt
1486311_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
15. januar 2015
ERHVERVS- OG
Vedlagt fremsender jeg min besvarelse af spørgsmål 524 stillet af Ellen
Trane Nørby (V) den 7. januar 2015.
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Med venlig hilsen
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
Henrik Sass Larsen
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486311_0002.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
15. januar 2015
Besvarelse af spørgsmål 524 stillet af Ellen Trane Nørby (V) den 7.
januar 2015.
Spørgsmål:
Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at de danske sikkerhedsregler for
passagerskibe, som også tidligere har bremset en færgerute mellem Bruns-
næs og Holnis ikke sætter en stopper for etableringen af en færgerute mel-
lem Kappel og Faaborg, ikke mindst set i lyset af at de tyske myndigheder
ikke stiller lignende skrappe krav?
Svar:
Det er afgørende, at passagererne skal kunne vide sig sikre på, at færgedrif-
ten sker sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Samtidig er jeg enig i, at myndig-
hederne ikke skal skabe unødige hindringer for færgedriften på danske
havne.
Søfartsstyrelsen, der udsteder sikkerhedsregler for skibe og foretager tilsyn
hermed, har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Som hovedregel skal alle passagerskibe, som anløber dansk havn eller
sejler i danske farvande, opfylde nogle grundlæggende sikkerhedskrav,
som følger af EU’s passagerskibsdirektiv.
Det indebærer, at skibets besætning skal kunne tage vare på sig selv og de
ombordværende. Skibet skal også kunne overleve visse skrogskader, lige-
som skibets udstyr og besætning skal være i stand til at bekæmpe og be-
grænse brande. I sidste instans skal det være muligt at evakuere passagerer
og besætning tørskoet fra skibet.
Søfartsstyrelsen har ikke kendskab til den konkrete færgerute, der spørges
til. Der har tidligere været forespørgsler, om hvorvidt tyske passagerskibe,
som ønsker at sejle mellem Danmark og Tyskland, kunne gøre det, hvis de
alene var godkendt til sejlads på tyske indre vandveje som fx floder og
indsøer.
Sejlads på indre vandveje er dog anderledes og mindre risikofyldt end sej-
lads i åbent farvand, som fx mellem Kappel og Faaborg, hvorfor der stilles
lempeligere sikkerhedskrav til skibe, der foretager sejlads på indre vandve-
je. Der kræves fx ikke redningsflåder eller redningsveste til alle ombord-
værende på sådanne skibe.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486311_0003.png
Skibe, der kun er godkendt efter indre vandvejsreglerne, skal derfor typisk
opgradere deres sikkerhedsudstyr for at kunne sejle i åbent men kystnært
farvand, hvor EU’s passagerskibsdirektiv gælder.
Søfartsstyrelsen og de tyske myndigheder er i efteråret 2013 nået frem til
en fælles forståelse af kravene herom og om det krævede sikkerhedsniveau
for sejlads mellem Danmark og Tyskland. Lever et konkret skib op til kra-
vene, vil det kunne opnå sikkerhedsgodkendelse til sejlads på ruten mellem
Kappel og Faaborg”.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk