Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
S 429
Offentligt
Ministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Annette Vilhelmsen har den 3. december 2014 stillet føl-
gende spørgsmål nr. S 429 til uddannelses- og forskningsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål S 429:
Er ministeren opmærksom på det innovationspotentiale, der ligger i at professi-
onsbachelorer finder beskæftigelse i den private sektor, og har ministeren en inten-
tion om, at institutioner som erhvervsakademier og professionshøjskoler, der di-
rekte arbejder med anvendelsesorienteret forskning og udvikling, i højere grad får
ressourcer, som sætter dem i stand til at løfte denne opgave?
Begrundelse
Ifølge en ny analyse (Damvad, september 2014) af professionsuddannede i den
private sektor drejer det sig om 14 pct. (40.000 personer), og en tredjedel af denne
gruppe er iværksættere. Det er langt flere iværksættere end i andre grupper på ar-
bejdsmarkedet.
Svar:
Jeg finder det glædeligt, at så mange professionsbachelorer finder beskæftigelse i
den private sektor, og jeg er helt enig i, at der kan ligge et markant innovationspo-
tentiale i privatbeskæftigede professionsbachelorer. Der er både i Uddannelses- og
Forskningsministeriet og hos professionshøjskolerne stort fokus på arbejdet med
praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning, udvikling og forskning.
Ministeriet har i Innovationsstrategien
Danmark – Løsningernes Land
afsat 40
mio. kr. til at understøtte innovationsprojekter på professionshøjskoler og er-
hvervsakademier for at fremme praksisbaserede innovations- og videnaktiviteter.
Det har været et krav, at aktiviteterne blev gennemført i samarbejde med private og
offentlige virksomheder, og at innovationsprojekterne havde fokus på konkrete,
praktiske udfordringer hos disse samarbejdspartnere.
De praksisnære innovationsprojekter blev afsluttet her i efteråret 2014, og Styrel-
sen for Videregående Uddannelser er i øjeblikket ved at evaluere resultaterne med
henblik på at kortlægge effekterne indenfor tre overordnede områder:
-
-
-
De deltagende virksomheders udbytte.
Udvikling af praksisnære aktiviteter i undervisningen.
Styrkelsen af de studerendes innovative kompetencer.
11. december 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
14/022888-04
Side
1/2