Nordisk Råd 2014-15 (1. samling)
S 373
Offentligt
1428946_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Sekretariatet for Ministeren for Nordisk Samarbejde
Den 2. december 2014
Besvarelse af § 20-spørgsmål nr. S 373 af 26. november
2014 til ministeren for nordisk samarbejde stillet af
Mette Bock (LA)
Spørgsmål:
”Vil ministeren inden for den danske formandsbevilling skaffe plads til et forstudie i en evt.
etablering af et Nordisk Hus i Flensborg på baggrund af, at der synes at være enstemmig
tilslutning til sagen i Nordisk Råds Budgetgruppe, og at det derfor må være en smal sag for
ministeren at finde det lille beløb inden for den ganske store formandsbevilling, som regeringen
råder over i 2015?”
Svar:
Det er korrekt, at en del af det såkaldte prioriteringsbudget, som de nordiske
samarbejdsministre oprettede med virkning fra 2013, er øremærket initiativer, som igangsættes
af de skiftende formandskaber. Det står imidlertid ikke formandskabet frit for at disponere over
dette budget. Der skal være opbakning til initiativerne fra de øvrige nordiske lande. Danmark
”råder” således ikke over formandskabsbudgettet for 2015.
Selv om der fra regeringens side ses meget positivt på ansøgningen om midler til et forstudie til
en opgradering af Nordisk Informationskontor Sønderjylland/ Sydslesvig til et Nordens Hus i
Flensborg, hverken kunne eller kan regeringen ifølge retningslinjerne afsætte midler fra Nordisk
Ministerråd uden opbakning fra de øvrige nordiske lande. Denne opbakning har Danmark
endnu ikke opnået.
Retningslinjerne blev bestemt på de nordiske samarbejdsministres møde den 22. februar 2012,
hvor en række kriterier for anvendelsen af prioriteringsbudgettet (herunder formandskabsdelen)
blev opregnet: Der skal være tale om større strategiske og innovative satsninger, der skaber
nordisk merværdi. Mindst 3 lande skal deltage. Der gives maksimalt støtte i 3 år. Herudover kan
der ved stillingtagen til de enkelte projekter tages hensyn til følgende yderligere forhold:
Medfinansiering fra landene, EU, virksomheder eller andre, samt om der er tale om et
tværsektorielt initiativ.
Fra regeringens side har vi aktivt støttet, at der i Nordisk Ministerråds samlede budget for 2015
skulle afsættes midler til et forprojekt til et Nordisk Hus i Flensborg. Desværre viste det sig, at
Danmark stod alene med dette ønske.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen har løbende konsulteret Folketinget vedr. det danske formandskabsprogram for
2015, senest i forbindelse med regeringens redegørelse om det nordiske samarbejde 2013-14 og
redegørelsesdebatten den 24. oktober 2014. I programmet indgår som bekendt 11
formandskabsprojekter. Projekterne ligger inden for de fire temaer vækst, velfærd, værdier
(”branding” af Norden) og Det blå Arktis.
Nordisk Ministerråds budget for 2015, herunder formandskabsdelen, blev vedtaget i
forbindelse med Nordisk Råds 66. session i Stockholm i oktober i år. Det nuværende islandske
formandskab indgik forud herfor i en forhandling med Nordisk Råds budgetgruppe, der også
havde et forstudie til et Nordens Hus i Flensborg på ønskelisten. Fra dansk side kunne vi dog
konstatere, at huset imidlertid ikke indgik i kompromiset, og at Nordisk Råd heller ikke bragte
det op i den endelige budgetbehandling i plenum under sessionen. Der synes således fortsat at
udestå en del arbejde med at overbevise de øvrige nordiske lande om projektets fordele.
Regeringen sætter stor pris på det store arbejde, som Nordisk Informationskontor i
Sønderjylland/Sydslesvig gør for at udbrede kendskabet til nordisk kultur og samfundsforhold.
Virksomheden er med tiden blevet ganske omfattende og har stor betydning for interessen for
det nordiske samarbejde. Vi er i dialog med formanden og næstformanden for kontoret med
henblik på den videre proces.