Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
S 279
Offentligt
1421527_0001.png
17. november 2014
J.nr. 14-4914806
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 279 af 10. november 2014, indleveret af Jan E. Jør-
gensen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421527_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at Skatteministeriet vil overholde regeringens løfte fra regerings-
grundlaget om, at regeringen vil give »organisationer og andre høringsparter (…) ordent-
lig tid til at gennemgå lovforslag og udarbejde kommentarer« og at »høringssvar og et
høringsnotat med ministeriets bemærkninger foreligger i god tid forud for førstebehand-
lingen« i relation til genbehandlingen af reklameafgiftsloven?
Svar
Der er ingen ændringer i tidsplanen for, hvornår reklameafgiften træder i kraft. EU-
Kommissionen godkendte den 9. juli 2014 den danske reklameafgift i henhold til stats-
støttereglerne. Det forventes, at der i løbet af januar 2015 vil blive fremsat et lovforslag
med de relevante mindre ændringer, således at den samlede lov kan træde i kraft den 1.
juli 2015.
Det bekræftes, at forslaget til ændring af reklameafgiftsloven vil følge den almindelige
proces for behandling af lovforslag, herunder at organisationer og andre høringsparter i
forbindelse med høring gives en frist på fire uger for afgivelse af høringssvar. Høringssvar
og Skatteministeriets kommentarer hertil oversendes hurtigst muligt herefter til Folketin-
get.
Der er således ingen ændringer i tidsplanen. Virksomhederne har både regnet fra vedta-
gelsen af den oprindelige reklameafgiftslov, Kommissionens godkendelse og høringen
over ændringslovforslaget god tid til at indrette sig på den kommende lov.
Side 2 af 2