Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
S 241
Offentligt
1418556_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Dato: 11. november 2014
”Finder ministeren det rimeligt, at adoptionsbureauer såsom Danadopt stiller
adoptanter ting i udsigt, som de ikke realiserer – såsom at det er muligt at gen-
nemføre en adoption, selv om forældrene ikke kan rejse ud?”
Jeg kan oplyse, at de adoptionsformidlende organisationer efter akkrediterings-
aftalen har en vejledningspligt. Ansøgerne skal i forbindelse med orientering om
landevalg og ventetider vejledes om de usikkerhedsfaktorer, der består i forhold
til international adoption, herunder at der ikke er sikkerhed for at få formidlet et
barn, selv om man er blevet godkendt til adoption og står på venteliste ved en
formidlende organisation.
I forbindelse med ”Helhedsanalysen af det danske adoptionssystem – adoptivfa-
miliens forhold” er der redegjort nærmere herfor og oplyst, at forberedelsen på
landevalget og den senere adoption af et barn sker med et fokus på den konkre-
te ansøger.
Det har tidligere været muligt i forhold til enkelte samarbejdslande at adoptere
uden at skulle rejse ud for at hente barnet. I stedet blev barnet ledsaget til Dan-
mark, almindeligvis af personer ansat af organisationen.
Denne mulighed findes ikke længere, hvilket skyldes ændrede regler i samar-
bejdslandene. Sydkorea valgte i 2012 som det sidste af Danmarks samarbejds-
lande, hvor et barn kunne blive eskorteret her til landet, at fjerne denne mulig-
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
hed. Adoptanterne skal således møde op ved de Sydkoreanske domstole i for-
bindelse med adoptionssagens afgørelse.
Sådanne ændringer i samarbejdslandenes lovgivning m.m. har vi fra dansk side
ikke indflydelse på, selvom det betyder, at adoptionsforløbet ændrer sig for de
danske adoptionsansøgere.
Manu Sareen
/ Malene Vestergaard