Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
S 1126
Offentligt
Ministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Rosa Lund (EL) har den 23. april 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. S 1126 til uddannelses- og forskningsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål S 1126:
Har ministeren ikke (også) et ansvar for, at fremmedsprog i Danmark ikke sakker
bagud – uanset hvordan det enkelte universitet udmønter den påtvungne dimensi-
onering?
Svar:
I regeringen tager vi ansvar for at styrke og sikre fremmedsprogskompetencerne i
Danmark. Hvis vi skal lykkes med dette, skal vi arbejde med hele fødekæden i ud-
dannelsessystemet.
Derfor har vi i regeringen blandt andet fremrykket sprogundervisningen som led i
folkeskolereformen.
På gymnasieområdet arbejdes der målrettet på at styrke de kommende studenters
internationale kompetencer og at nytænke fremmedsprogsundervisningen, så flere
elever bliver interesserede i sprog, kultur og internationale muligheder. Der er som
led i dette blandt andet etableret forsøg med kinesisk som fortsættersprog og kine-
sisk områdestudie.
Det er vigtigt, at de sprogfærdigheder, de unge forlader ungdomsuddannelserne
med, ikke tabes eller forældes, når de begynder på en videregående uddannelse, og
derfor er et generelt løft af fremmedsprogskompetencerne en central del af interna-
tionaliseringshandlingsplanen for de videregående uddannelser.
Jeg har bl.a. netop holdt et møde med alle de relevante rektorer om sproguddan-
nelserne for at drøfte, hvordan vi sikrer, at vi har attraktive sproguddannelser af
høj kvalitet.
30. april 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
15/010561-06
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
1/1