Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1494306_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
6. februar 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0037-0114
Dok.:
1473810
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 69 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven
og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter
i udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 27. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per-
nille Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 69 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændin-
geloven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væb-
nede konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Skal svaret på spørgsmål nr. 34 sammenholdt med svaret på
spørgsmål nr. 8 forstås sådan, at det kun er i sager, hvor selve
indholdet af eller oplysningerne fra en anonym kilderapport,
ikke kan udleveres til politikredsene eller fremlægges i retten,
at der ikke vil blive truffet afgørelse om udrejseforbud, pasind-
dragelse eller pasnægtelse på grundlag af rapportens oplysnin-
ger, mens det forhold, at kildens identitet ikke kan oplyses til
politikredsene eller i en retssag, ikke vil være til hinder for, at
politiet træffer afgørelse om udrejseforbud, pasinddragelse el-
ler pasnægtelse på grundlag af den anonyme kilderapport?”
Svar:
1.
Det er korrekt forstået, at der i sager, hvor selve indholdet af eller op-
lysningerne fra en anonym kilderapport, ikke kan udleveres til politikred-
sene eller fremlægges i retten, ikke på den baggrund vil blive truffet afgø-
relse om udrejseforbud, pasinddragelse eller pasnægtelse.
I de tilfælde, hvor der videregives oplysninger fra PET til politikredsene -
herunder anonyme kilderapporter – skal politiet foretage en selvstændig
vurdering af, om oplysningerne giver grundlag for at antage, at den pågæl-
dende har til hensigt i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan inde-
bære eller forøge en fare for statens sikkerhed mv.
Det bemærkes i øvrigt, at der kan være tilfælde, hvor hverken PET eller
politiet har kendskab til, at en person har til hensigt at udrejse eller selve
udrejsen, og hvor betingelserne for at træffe afgørelse om f.eks. pasinddra-
gelse derfor heller ikke er tilstede.
2.
For så vidt angår anonyme kilderapporter er det korrekt forstået, at de
kan danne grundlag for, at politiet træffer afgørelse om pasinddragelse mv.
Sådanne anonyme kilderapporter vil kunne udarbejdes af PET, når efter-
retningstjenesten modtager oplysninger fra en person, som ønsker at være
anonym. Også andre dele af politiet (end PET) udarbejder imidlertid ano-
nyme kilderapporter.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det bemærkes i tilknytning hertil, at hvis en anonym kilderapport stammer
fra PET, vil efterretningstjenesten ikke videregive kildens identitet til poli-
tikredsen. Det vil derimod bl.a. skulle fremgå af rapporten, om PET har
kendskab til kildens identitet, hvad kilden baserer sine oplysninger på, og
om PET skønner, at kilden er troværdig. Politiet vil skulle lægge disse op-
lysninger til grund.
Som anført ovenfor under pkt. 1 skal politiet foretage en selvstændig vur-
dering af, om oplysningerne i den enkelte sag giver grundlag for at antage,
at den pågældende har til hensigt i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor
dette kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed mv. Det gæl-
der også i relation til oplysninger, der stammer fra en anonym kilderap-
port. Politiets vurdering vil – også når den baserer sig helt eller delvist på
oplysninger fra en anonym kilderapport – kunne efterprøves ved domsto-
lene.
3