Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1489594_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. januar 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0037-0114
Dok.:
1464821
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 68 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven
og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter
i udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 22. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per-
nille Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 68 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændin-
geloven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væb-
nede konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til udformning af et æn-
dringsforslag, som gennemgående ændrer lovforslagets mis-
tankekrav fra "grund til at antage" til "begrundet mistanke om"
på linje med eksempelvis retsplejelovens mistankekrav til an-
holdelse?”
Svar:
1.
Et ændringsforslag vil kunne udformes således:
»x) I
§ 1, nr. 4,
og
§ 2, nr. 4,
ændres »grund til at antage« til: »begrundet
mistanke om«.
[Ændret mistankegrundlag]
Bemærkninger:
Med ændringsforslaget foreslås det, at mistankegrundlaget (»grund til at
antage«) i lovforslagets § 1, nr. 4, og § 2, nr. 4, ændres til »begrundet mis-
tanke om«. Med ændringen vil lovforslagets mistankegrundlag bl.a. svare
til mistankegrundlaget i retsplejelovens § 762 (om varetægtsfængsling), og
§ 792 b, stk. 2 (om legemsundersøgelse).
2.
Jeg kan ikke støtte et sådant ændringsforslag.
Som anført i pkt. 3.2 i den kommenterede høringsoversigt er det overord-
nede formål med lovforslaget at give myndighederne nogle nye redskaber,
der sætter dem i stand til at gribe tidligt og effektivt ind over for rekrutte-
ring til væbnede konflikter i udlandet – gerne inden der overhovedet begås
en lovovertrædelse. Det betyder også, at myndighederne sættes i stand til
at gribe ind i tilfælde, hvor de bevismæssige krav, der f.eks. gør sig gæl-
dende i efterforskningen af en straffesag, ikke er til stede.
Formålet skal ses i lyset af den alvorlige fare, som danskere og herboende
udlændinge, der er udrejst til eksempelvis Syrien eller Irak, udgør for det
danske samfund. Der henvises i den forbindelse til pkt. 1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger for en nærmere beskrivelse af Center for Ter-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
roranalyses (CTA) vurdering af truslen fra disse personer.
Justitsministeriet finder på denne baggrund, at lovforslagets mistankekrav
(”grund til at antage”) er udtryk for en passende balance mellem hensynet
til den enkeltes retssikkerhed på den ene side og hensynene til statens sik-
kerhed, andre staters sikkerhed og den offentlige orden på den anden side.
Hvad angår den foreslåede ændring af lov om pas til danske statsborgere
m.v. (pasloven) bemærkes i øvrigt – som anført i pkt. 2.3.1.2 i forslagets
almindelige bemærkninger – at der ved udformningen af mistankekravet
(»grund til at antage«) ikke er tilsigtet ændringer i forhold til det gældende
mistankekrav efter paslovens § 2, stk. 1, nr. 1-2 (»føje til at antage«). Den
ændrede ordlyd er således alene udtryk for en mere tidssvarende sprog-
brug.
Endelig bemærkes, at der med ændring af pasloven etableres en særligt
lempelig adgang til domstolsprøvelse. En dansk statsborger, hvis pas ind-
drages, vil således kunne bede politiet om at indbringe sagen for domsto-
lene, hvilket skal ske hurtigst muligt. Domstolene vil kunne foretage en
fuld prøvelse af politiets beviser med henblik på at konstatere, om bevis-
kravet er opfyldt.
3