Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1489576_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. januar 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0037-0114
Dok.:
1462704
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 53 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven
og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter
i udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 20. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mar-
tin Geertsen (V)
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 53 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændin-
geloven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væb-
nede konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor en person kan meddeles
udrejseforbud af Danmark og ikke kun indrejseforbud til lande
med "konfliktområder", eftersom rejser til områder med kon-
flikt jo netop er baggrunden for selve lovforslaget?”
Svar:
1.
Med den foreslåede ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v.
(pasloven) lægges der op til at give politiet beføjelse til at nægte udstedelse
af pas til danske statsborgere eller at inddrage et allerede udstedt pas i et
nærmere bestemt tidsrum, når der er grund til at antage, at den pågældende
i udlandet vil deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en
fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel
mod den offentlige orden.
Inddragelse af pas forventes ikke i alle tilfælde at være tilstrækkeligt til at
forhindre en person i at udrejse. Det foreslås derfor endvidere at give poli-
tiet beføjelse til at supplere en afgørelse om f.eks. pasinddragelse med et
såkaldt udrejseforbud, hvorved en person forbydes at forlade Danmark i et
nærmere bestemt tidsrum. Det foreslås, at overtrædelse af et udrejseforbud
skal kunne straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Når der med lovforslaget lægges op til at give politiet mulighed for at
meddele et udrejseforbud frem for et indrejseforbud til lande med ”kon-
fliktområder”, hænger det navnlig sammen med håndhævelses- og af-
grænsningsmæssige overvejelser.
2.
I praksis må det antages, at myndighederne vil have bedre muligheder
for at håndhæve et udrejseforbud end et forbud mod at indrejse i bestemte
lande.
Med lovforslaget forudsættes det således, at politiet opdaterer oplysninger
om pasinddragelse i relevante databaser, herunder SIS II og Interpols data-
base for stjålne, ulovligt handlede, mistede eller ugyldiggjorte rejsedoku-
menter. Herved sikres, at grænsemyndighederne i Danmark eller et andet
Schengenland, der som led i den obligatoriske minimumsind- og udrejse-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kontrol ved de ydre Schengengrænser af rejsedokumenters ægthed og gyl-
dighed, kan blive opmærksom på danske statsborgere, der er udrejst uden
gyldigt pas og dermed eventuelt også i strid med et udrejseforbud.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at der pågår drøftelser i EU om bl.a. at
ændre Schengengrænsekodekset med henblik på bl.a. at styrke grænsekon-
trollen ved EU’s ydre grænser. Der henvises i øvrigt til i pkt. 2.3.4.3.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
De danske myndigheder vil ikke på samme måde have mulighed for gen-
nem grænsekontrol at blive opmærksom på personer, der indrejser i et be-
stemt land, medmindre personen rejser direkte dertil fra Danmark. Det
bemærkes i den forbindelse, at en rejse til et konfliktområde ganske sjæl-
dent må forventes at ville foregå direkte fra Danmark til det pågældende
land.
Muligheden for at konstatere overtrædelse af et indrejseforbud gennem
grænsekontrol vil således forudsætte, at der er en effektiv grænsekontrol
ved de forbudsramte landes grænser, og at landene er indstillede på at
samarbejde med Danmark om at håndhæve forbuddet. Det bemærkes i den
sammenhæng, at lande, hvor der foregår en væbnet konflikt, ofte er kende-
tegnet ved mangelfuld grænsekontrol, og at personer, der ønsker at deltage
i sådanne konflikter, ofte rejser ind i konfliktområdet gennem ubevogtede
grænseområder.
Justitsministeriet bemærker i tilknytning hertil, at hvis indrejseforbuddet
alene angår et bestemt område i et land, vil det ikke være muligt at konsta-
tere overtrædelse af forbuddet gennem grænsekontrol.
3.
En model, hvor personer forbydes at indrejse i lande med ”konfliktom-
råder” kan ligeledes indebære en række vanskelige afgrænsningsmæssige
overvejelser.
Der henvises i den forbindelse til den samtidige besvarelse af spørgsmål
nr. 48 vedrørende lovforslaget.
Som det imidlertid også fremgår heraf, er jeg ikke afvisende over for tan-
ken om at indføre et mere generelt indrejseforbud i forhold til Syrien og
Irak. Som det ligeledes fremgår af besvarelsen, vil udformningen af et så-
dant (afgrænset) indrejseforbud dog skulle overvejes nærmere.
3