By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 97
Offentligt
MINISTERIET FOR
BY, BOLIG
oo
LANDDISTRIKTER
Preben Kjær Pedersen
TLK Ejendomsadministration
Balticagade 15, 1. sal
8000 Århus C
preben @tlk.dk
MINISTEREN
Dato:
Dok. Id:
9. februar 2015
574846
Kære Preben Kjær Pedersen
Tak for din mail af 1. februar 2015, hvor du protesterer mod dele af lovforslaget om forenkling og
modernisering af lejelovgivningen (L 97), herunder forslagene om henholdsvis 1) obligatorisk
indflytningssyn, 2) normal istandsættelse, 3) rullende vedligeholdelsesplaner og 4) forbud mod aftalte
trappelejestigninger.
I det følgende har jeg kommenteret de enkelte punkter din henvendelse, idet jeg har anvendt din
nu mmere ring.
Ad.
1.
Obligatorisk indflytningssyn
Du skriver bLa., at forslaget om obligatorisk indilytningssyn virker gammeldags og besværligt, især
hvis udlejeren løbende skal håndtere mange flytninger. Du henviser til, at lejerne i dag blot tager
billeder ved indflytning og sender billederne elektronisk til udlejer, og at den nuværende ordning giver
den fornødne fleksibilitet for både lejer og udlejer.
Alle er vist enige om, at det er vigtigt at få fastlagt og dokumenteret lejemålets stand, så parterne kan
afstemme forventningerne til istandsættelsen ved fraflytning. Ejendomsforeningen Danmark anbefaler
bl.a., at udlejeren får fastlagt lejemålets stand ved indflytning gennem en indflytningsrapport.
lndflytningssyn giver parterne mulighed for en dialog omkring standen ved indflytning. Det kan
forhindre en række misforståelser om lejemålets stand og medvirke til at nedbringe de mange
konflikter ved fraflytning.
Forslaget svarer til den velfungerende ordning på det almene område, hvor der i årevis har været
afholdt indflytningssyn. De store almene udlejere håndterer mange indflytningssyn hver måned. Det
må antages, at det også er muligt for de private udlejere. Forslaget giver efter min opfattelse parterne
de nødvendige muligheder for at tilrettelægge en fornuftig proces omkring indflytningssyn.
Ad.
2.
Normal istandsættelse
Du foreslår, at den nuværende mulighed for at aftale nyistandsættelse fastholdes, da ordningen er let
forståelig i modsætning til forslaget om normal istandsættelse, der vil medføre en masse bøvi,
omkostninger og øget bureaukrati. Du påpeger samtidig, at der i lovforslaget ikke er taget højde for de
boligstøttemæssige konsekvenser og forudser således, at forslaget om normal istandsættelse
indebærer, at udlejerne i større grad vil vælge en ordning med indvendig vedligeholdelseskonto med
den konsekvens, at huslejerne og dermed udgifterne til boligstøtte stiger.
Gammel Mønt 4. 1117 København K T ÷45 33 9229 00
www.mbbl.dk