Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 95
Offentligt
1494273_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. februar 2015
Politikontoret
Rebekka Høj-Jørgensen
2015-0037-0119
1476224
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 13 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Styrkede kontrolmuligheder i grænseom-
råder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige
indrejse, ophold og arbejde) (L 95), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 29. januar 2015.
Mette Frederiksen
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 13 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af udlændingeloven (Styrkede kontrolmuligheder i
grænseområder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for ud-
lændinges ulovlige indrejse, ophold og arbejde) (L 95):
”Vil ministeren oversende alle akter på modellen om intelli-
gent grænsekontrol (ANPG), således at Folketinget kan forhol-
de sig til den ordning, ministeren ønsker sig bemyndigelse til
at gennemføre?”
Svar:
1.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås udlændingelovens § 38, stk. 6, æn-
dret således, at politiet får hjemmel til at standse og kontrollere personer
efter indrejse i landet for at fastslå deres identitet, nationalitet eller op-
holdsret. Kontrollen kan ske på grundlag af oplysninger og erfaringer ved-
rørende ulovligt ophold eller faktiske omstændigheder, som skaber en be-
grundet formodning for ulovligt ophold, eller med henblik på at forhindre
ulovligt ophold.
Efter den foreslåede § 38, stk. 9, i udlændingeloven bemyndiges justitsmi-
nisteren til at fastsætte nærmere regler om kontrollen som nævnt i § 38,
stk. 6, herunder om politiets adgang til passageroplysninger og oplysninger
om køretøjer indsamlet ved brug af automatisk nummerpladegenkendel-
sesteknologi (ANPG) og om de pligter, der påhviler luftfartøjschefer og
skibsførere.
Bemyndigelsesbestemmelsen agtes for så vidt angår adgangen til ANPG-
oplysninger udmøntet således, at der i en bekendtgørelse vil blive fastsat
en regel om, at politiet til brug for tilrettelæggelse af udlændingekontrol
har adgang til oplysninger indhentet via ANPG efter de nærmere retnings-
linjer, som generelt fastsættes herfor, jf. pkt. 3 nedenfor. For så vidt angår
bemyndigelsesbestemmelsen henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse
af spørgsmål nr. 3 vedrørende lovforslaget.
2.
ANPG indebærer, at der via kameraer optages fotos af køretøjer, som
passerer kameraet, hvorefter speciel software automatisk udfinder num-
merpladen fra fotoet. Nummerpladeoplysninger kan dels (umiddelbart) sø-
ges i relevante databaser, dels lagres tillige med oplysninger om position
og tidspunkt for fotooptagelsen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter forelæggelse for forligskredsen bag aftalen om politiets og anklage-
myndighedens økonomi i 2012-2015 er der truffet beslutning om, at de 28
mio. kr., der i politiets nuværende politiske flerårsaftale er afsat til udvidet
mobil videoovervågning samt til en yderligere forstærket indsats mod
grænseoverskridende kriminalitet, skal anvendes til udvikling af et ANPG-
system.
ANPG kan – ud over udlændingekontrolmæssig anvendelse – bruges til
mere generelle politimæssige formål. Disse formål er bl.a. beskrevet i
Justitsministeriets besvarelse af 20. oktober 2014 af spørgsmål nr. 1525
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Som oplyst under afsnit 2.8.3.2 i det fremsatte lovforslags almindelige
bemærkninger, vil politiet (bl.a. til brug for tilrettelæggelsen af udlændin-
gekontrol) opstille stationære ANPG-kameraer i tilknytning til udvalgte
steder med grænsepassage suppleret af mobile kameraer i grænseområder-
ne. Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 4
vedrørende lovforslaget.
3.
Som det bl.a. fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 10. december
2014 af spørgsmål nr. 122 (Alm. del) fra Retsudvalget, er der endnu ikke
taget stilling til den nærmere implementering af ANPG. Det gælder f.eks. i
forhold til spørgsmålet om, hvorvidt og i givet fald hvor længe nummer-
pladeoplysninger mv. generelt bør lagres med henblik på eventuel efterføl-
gende analyse.
Disse mere generelle spørgsmål vedrørende ANPG vil der ikke blive fast-
sat regler om med hjemmel i den foreslåede § 38, stk. 9, i udlændingelo-
ven, som alene vedrører den udlændingekontrol, som politiet med den fo-
reslåede bestemmelse i § 38, stk. 6, får hjemmel til at udføre.
Spørgsmålet om den nærmere implementering af ANPG, herunder også til
andre politimæssige formål end udlændingekontrol, er således aktuelt un-
der overvejelse og sker med inddragelse af Datatilsynet.
Der vil – uafhængigt af lovforslaget – skulle fastsættes nærmere rammer
for anvendelsen af ANPG i Danmark. For en nærmere beskrivelse af Rigs-
politiets indledende dialog mod Datatilsynet i den forbindelse henvises li-
geledes til den nævnte besvarelse af 10. december 2014 af spørgsmål nr.
122 (Alm. del) fra Retsudvalget.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rigspolitiet har den 19. januar 2015 indgivet en forelæggelse af ANPG-
projektet til Datatilsynet med skitse for, hvordan Rigspolitiet ønsker
ANPG implementeret.
Rigspolitiets forelæggelsesnotat til Datatilsynet vedlægges.
Som det fremgår af notatet, er det Rigspolitiets vurdering, at skitsen over-
holder persondataloven og således ikke kræver lovændringer. Det er nu op
til Datatilsynet, som er den uafhængige tilsynsmyndighed i forhold til per-
sondataloven, at tage stilling hertil.
4.
Der er som anført ovenfor endnu ikke taget stilling til den nærmere im-
plementering af ANPG, og de generelle spørgsmål, som kan rejses i den
sammenhæng, reguleres ikke med lovforslaget. Den foreslåede bestem-
melse i § 38, stk. 9, i udlændingeloven er således ikke en hjemmel til at
fastsætte de generelle rammer for anvendelsen af ANPG. Bestemmelsen
agtes for så vidt angår ANPG-oplysninger alene anvendt til at fastsætte, at
sådanne oplysninger kan anvendes af politiet til udlændingekontrol efter
de nærmere rammer, som generelt fastsættes for ANPG.
Et oplæg med en skitse for disse rammer er som anført overfor nu forelagt
for Datatilsynet. Som det bl.a. fremgår af besvarelsen af 10. december
2014 af spørgsmål nr. 122 (Alm. del) fra Retsudvalget, har jeg anmodet
Rigspolitiet om at blive orienteret om resultatet af forelæggelsen for Data-
tilsynet, når det foreligger.
Jeg vil som tidligere oplyst vende tilbage over for Retsudvalget med en
orientering om sagen, når jeg har modtaget resultatet fra Rigspolitiet.
4